GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til fiskeutstyr


LeChuck

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ganske fersk fisker 🙂 Hva trenger man til innenlandsfiske (þrret etc)?

Lengde pĂ„ stang, skal man gĂ„ for 8 eller 9 fot? Er det enorm forskjell? Har sett litt pĂ„ Shimano Beastmaster 5-21 og Shimano STC 3-14, men har ingen formening om hva som er bra. Og stĂžrrelse pĂ„ snelle? Tips mottas med takk 😊

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Ørretfiske spenner over fra Ä fiske etter 500g-fisk i masse vann ifm tur til Ä spesifikt fiske etter storÞrret i noen stÞrre vassdrag. Dermed spenner redskapen som bÞr benyttes over et minst like stort omÄrde. Si derfor litt mer om hva som er hovedbruksomrÄdene dine. 

Jeg har gjort ganske mye innlandsfiske etter etc. Dette har medfÞrt at vi har fisket etter arter som blir fra ca 3 gram opp til arter som blir opp mot 20 kg. Jeg har vel ca 32 forskjellige arter som kan samles under etc og innlandsfisk, utstyret som enten er pÄkrevet eller smart for de minste av disse lar seg ikke i sÊrlig grad brukes etter de stÞrste. SÄ si litt mer om hva du tenker Ä fiske etter...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

30 minutes ago, Espen Ørud said:

Ørretfiske spenner over fra Ä fiske etter 500g-fisk i masse vann ifm tur til Ä spesifikt fiske etter storÞrret i noen stÞrre vassdrag. Dermed spenner redskapen som bÞr benyttes over et minst like stort omÄrde. Si derfor litt mer om hva som er hovedbruksomrÄdene dine. 

Jeg har gjort ganske mye innlandsfiske etter etc. Dette har medfÞrt at vi har fisket etter arter som blir fra ca 3 gram opp til arter som blir opp mot 20 kg. Jeg har vel ca 32 forskjellige arter som kan samles under etc og innlandsfisk, utstyret som enten er pÄkrevet eller smart for de minste av disse lar seg ikke i sÊrlig grad brukes etter de stÞrste. SÄ si litt mer om hva du tenker Ä fiske etter...

Det blir i de vanna rundt her og det er vel fisk (i all hovedsak Þrret) i stÞrrelsesorden 500g til 2 eller 3 kg tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg vill gÄtt for 9 fot, og en 1000 snelle, det bÞr kaste greit i flere situasjoner. 

Eller sÄ kommer det litt an pÄ hva, hvor og hvordan du er ute etter Ä fiske. 3-14 grams er for ganske lette oppsett, for litt mindre sluker (spinnere osv), ganske fÞlsomt. Med 5-21 sÄ kan du kaste litt stÞrre og tyngre ting litt lenger (kanskje gÄ opp i snellestÞrrelse ogsÄ?), kan dekke litt stÞrre vann med stÞrre aksjon.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det kommer mer an pÄ fiskeren enn stanga, heldigvis. Men 5-20 mÄ vÊre bra for det meste, og nÄr det gjelder snelle 1500-2000 eller deromkring alt etter hvilken modell du gÄr for. Jeg liker Shimano sneller godt. Gjerne med bakbrems. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Edit;

Jeg har blandt annet Shimano STC Multi Lenght (L) (3-14gr.) 210-240, og Shimano STC CX (L)270-300.

»L» stÄr for aksjon, her bÞyer hele stangen seg.

Lengden pÄ ferskvannsfiske synes jeg 240 er en bra lengde. Ikke mye brukt ned i 210.

270-300 passer fint til saltvann, da man ofte mÄ litt ut for Ä gÄ klar for tang og tare.

Stengene er kanon Ă„ fiske medđŸ’Ș

SÄ nÄr stangen bÞyer seg helt ned til snella, blir den mer upresis men mer kontakt med fisk.

Jo mindre stangen bĂžyer seg (midtaksjon eller helt opp til toppaksjon) jo mer presis blir den Ă„ kaste med, men da mindre kontakt med fisk.

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 3 mĂ„neder senere...

Generelt sett vil jeg si at det er mye morsommere Ä fiske stor fisk med lett utstyr. Har ofte valgt dette bevisst for Ä kjenne mer pÄ kraften i fisken. Etter min erfaring er det viktig med god spenst i stanga dersom man fisker med lett utstyr. Brakk ei god lettstang jeg hadde pga at den var for rigid/ stiv (storgjedde i Drammenselva). 
 

Utover dette generelle tipset har jeg lite Ä tilfÞye. Andre har allerede svart godt pÄ spÞrsmÄlene du stilte i OP.

Endret av SkaubjÞnn pÄ truger
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 4 mĂ„neder senere...

Innlandsfiske kan bety sÄ mangt, alt fra vann som er under 0.5 km2 til vann som MjÞsa med sine 360 km2.

Jeg vil anbefale alle at den fÞrste stangen de kjÞper skal vÊre ca 5-20 gram. Da dekker du fint opp de minste 6-7 grams slukene og spinnerene man bruker i grunt vann pÄ fjellet, 12 grams normal fjellstÞrrelse samt litt stÞrre som 15-20 grams. Det dekker fint opp de fleste ferskvann fra 0.5 til 10 km2.

 

Vil man fiske i stĂžrre vann anbefales feks en 15-45, 18-50 eller 20-60 stang. Det dekker store vann som feks Bygdin og litt MjĂžsa-fiske.

 

Lengde er mest preferanse, det er deilig med lange stenger i Fjellvann men noe herk nÄr man fisker i skogsvann. Derfor anbefaler jeg noe mellom 7 og 11 ft avhengig av hvor man fisker. 7 fot hvis man fisker fra bÄt, 11 hvis man vil ha en kastemaskin i verdensklasse.

 

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.