Gå til innhold
  • Bli medlem

Førstehjelp liste fra Fastpacker artikkel


Nils Einar Ljosland

Anbefalte innlegg

Annonse
Nils Einar Ljosland skrev (1 time siden):

Leste en artikkel i lokalavisen om noen som løp over Hardangervidda på fem dager (overnattet på hytter). De hadde med følgende førstehjelp utstyr:

Neglesaks, plaster, teip, Paracet og Compeed gnagsårstift.

Mulig en kan droppe bandasje materiell, hvis ingen har med seg kniv på sommeren?

Jeg ville hatt noe som kan legges over et skrubbsår av litt størrelse i tillegg (typisk kne og albue), for eksempel noe sånt: https://norgesplaster.no/produktene/bandasje-og-kompress/scansoft-kompress/ Et skrubbsår kan gi deg problemer om du ikke dekker det til (blant annet ved at tøyet du har på deg hele tiden gnager på såret, skitt som kan gi infeksjon osv.). Du kan eventuelt kutte plasteret og i stedet klippe en bit av en kompress og tape over mindre sår hvis en pakke plaster i tillegg blir for tungt å bære på. Neglsaks er kanskje ikke nødvendig på en 5-dagers tur hvis du klipper neglene på tærne før du drar, så her er det mulig å spare enda noen gram. På en lengre tur anser jeg noe å klippe neglene på tærne med som essensielt. Sårsalve ville jeg også hatt med: https://www.vitusapotek.no/sar-og-sarstell/sarsalver-og-sarkremer/bacimycin-salve-500-ie-g-5-mg-g-15-g/p/596627 Jeg ville også sørget for å ha med noe som kan brukes som en fatle (kan være noe man uansett har med seg, for eksempel et skjerf, ei langermet skjorte...)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenker at saks er noe jeg uansett ville ha med meg hvis jeg dropper kniv. Kanskje ikke en dedikert neglsaks, men en som til nød kan brukes til det. Kanskje mer for å klippe reparasjonsteip til klær osv. 

Har hatt mange forskjellige. Heller mer i retning type "foldbar sikkerhetssaks" enn faste sakser nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (9 minutter siden):

Men jeg tenker at saks er noe jeg uansett ville ha med meg hvis jeg dropper kniv. Kanskje ikke en dedikert neglsaks, men en som til nød kan brukes til det. Kanskje mer for å klippe reparasjonsteip til klær osv. 

Har hatt mange forskjellige. Heller mer i retning type "foldbar sikkerhetssaks" enn faste sakser nå.

Ja, jeg mener ikke at det er feil å ha med saks også på kortere turer, bare at man neppe trenger å klippe neglene etter 5 dager. I hvert fall trenger ikke jeg det, da snakker vi nok heller minst et par uker tenker jeg. Lange tånegler gir meg problemer med vonde tær fordi de tar i mot støtene fra foten forover i skoen. Dette gjelder først og fremst i nedoverbakker. Neglene kan bli blå hvis jeg fortsetter i dagevis, og til og med falle av etter en tid. Jeg bruker en Leatherman Micra. Den håndterer de "platene" jeg har på stortærne. Ei lita fil er også lurt (innebygget i micra-en) for å få bort skarpe kanter og spisser så jeg ikke får hull i tuppen av sokkene.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 29.8.2022 den 21.22):

Jeg ville hatt noe som kan legges over et skrubbsår av litt størrelse

Støtter deg på denne.

Gjorde ett rundkast i en stenur i helgen, maks flaks og det ble bare skrubbsår på armene. Jeg ble behørig bandasjert på begge armene. Blødende skrubbsår var fint å få dekket til. Byttet til kompresser etter en dusj, de. er mer hensiktsmessige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (På 29.8.2022 den 20.28):

Leste en artikkel i lokalavisen om noen som løp over Hardangervidda på fem dager (overnattet på hytter). De hadde med følgende førstehjelp utstyr:

Neglesaks, plaster, teip, Paracet og Compeed gnagsårstift.

Mulig en kan droppe bandasje materiell, hvis ingen har med seg kniv på sommeren?

Her burde de absolutt stryke ordet førstehjelp.

Eneste det de har med er for komfort/ubehag, ikke utstyr for førstehjelp. Bortsett fra plaster da🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (43 minutter siden):

Her burde de absolutt stryke ordet førstehjelp.

Eneste det de har med er for komfort/ubehag, ikke utstyr for førstehjelp. Bortsett fra plaster da🤣

Ja, og kall for all del ikke toalettmappa for toalettmappe, for der oppbevarer man jo tannbørste, tannkrem, kam, såpe, barbersaker, munnvann, sjampo, tannpirkere, neglelakk, vaselin og mye annet. Jeg pleier i hvert fall ikke dyppe tannbørsten i toalettet når jeg pusser tenna, og ikke vaske henda i toalettet heller, eller barbere meg i toalettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (1 time siden):

Men fra fjas til litt alvor a:) Det var ikke rare greiene de hadde med.

Man trenger egentlig ikke så mye på en tur der man kan få tak i rimelig rask hjelp (helikopter, ambulanse). Først og fremst dreier det seg om å kunne behandle sår (rense og dekke til) som ellers kan gi infeksjoner (gnagsår kan fort utvikle en betennelse for eksempel, et lite kutt fra en kniv også, trenger ikke være rare greiene om du er uheldig). Hvis man pleier å få hodepine/migrene eller har andre smerteplager kan man trenge noe smertestillende. Ved farlige blødninger (stort sett pulsåreblødninger, for eksempel ved stikkskader, eller innvendige blødninger, for eksempel ved fall der et organ eller pulsåre innvendig brister) må man tilkalle hjelp og kan improvisere førstehjelp (gå kurs!). Ved utvendig blødning: riv i stykker ei skjorte, eller bruk et skjerf og lag en trykkbandasje. dekk gjerne til med noe sterilt eller noe rimelig rent tøy om du har det for hånda, men det viktigste er å få stoppet blødningen før personen går i sjokk. Pass også på å holde personen varm. Selv å trykke manuelt med, fingre, hånd, knyttneve, albue, kne eller hva som skal til for å stanse blødningen inntil hjelp kommer vil kunne redde liv. Ved innvendig blødning er det ikke stort annet å gjøre enn å vente på hjelp, holde personen varm og i ro, liggende. Det viktigste er å være forberedt på at innvendige blødninger kan forekomme ved fall (eller andre kraftige ytre påvirkninger). Symptomene kommer gjerne etter litt tid, og da må man reagere raskt og tilkalle hjelp. Det er svært få alvorlige skader man kan fikse med saker fra et førstehjelpsskrin. Man må tilkalle hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (2 timer siden):

E datt av her🤣

Ja, det var meninga. Førstehjelp trenger ikke alltid å følges opp av akuttmedisin eller annen legehjelp. Førstehjelp kan være alt som skal til for å forhindre at en skade utvikler seg og blir til noe alvorlig. Ofte er det alt som skal til og du kan dermed fortsette turen. Det er faktisk den aller vanligste førstehjelpen som folk kommer bort i. De som har latt et gnagsår utvikle seg til det gikk infeksjon i det vet akkurat hva jeg snakker om. Litt comped kunne reddet den bare halvgåtte turen fra å ende i en dyr taxitur hjem og kanskje et påfølgende legebesøk.

Det blir ordkløveri om man skal kalle førstehjelpsettet sitt for førstehjelp eller noe annet, akkurat som med toalettmappe. Alle vet jo hva man snakker om.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant det, men jeg har alltid med meg utstyr for å stoppe blødninger da de kan bli livstruende. Hjelper ikke å tilkalle bistand hvis vedkommende blør ihjel. Kurs har jeg fra vanlig førstehjelp og avansert førstehjelp. 
Grunnen til det, er at jeg en gang fikk en telefon om at min datter var blitt påkjørt. Det viste seg da og være en datter til en venninne av meg, og da tenkte jeg «jeg kunne ikke gjort noe, om jeg skulle kommet opp i en situasjon som krevde at jeg grep inn». 
Så da ble førstehjelpskurs neste steg.

Så noe av grunnen til jeg reagerte på «førstehjelp», var nettopp at ingenting av det som var i den, kan redde liv. 
Ja infekssjon kan bli ille det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (44 minutter siden):

Ja sant det, men jeg har alltid med meg utstyr for å stoppe blødninger da de kan bli livstruende.

Ja,  det er ikke feil å ha det med. Men det er ikke nødvendig heller. Blødninger kan stoppes ved å bruke et stykke tøy, for eksempel et sjerf eller ei remse fra ei skjorte, og noe som kan brukes til å trykke med. Blødninger kan også stoppes ved å holde fingre, hånd, knyttneve, albue, kne eller en gjenstand mot blødningen. Er det et brudd eller det sitter en gjenstand i såret må man kanskje bygge opp rundt med tøy for å kunne skape trykk (gjenstand skal om mulig bli sittende for ikke å forverre blødningen ved fjerning). Ved livreddende førstehjelp er det viktig å tørre å improvisere fordi alvorlige skader sjelden følger boka. Det fordrer at man setter seg inn i hva som er vesentlig. Å bruke enkeltmannspakke er ikke vesentlig, ikke steril bandasje heller. Å varsle 113, stoppe alvorlig blødning raskest mulig for å forhindre farlig blodtrykksfall, holde pasienten varm og følge med om pasienten puster og sette i gang HLR ved pustestopp er dog veldig viktig.

Personlig mener jeg at veldig mange overtenker førdtehjelpskrinet. Det skal fikse småskader før det utvikler seg til en showstopper, ikke fikse brekte bein og ddrukningsulykker.så kan man legge til eller trekke fra alt etter hva man synes greier seg. På llengre ekspedisjoner må man tenke annerledes fordi det kan ta dager før hjelpen kommer, eventuelt at man må klare alt selv eller dø. Da snakker vi ikke er par tre uker på tur i norsk fjellheim lenger.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar jeg heller med meg det jeg behøver. enn å flerre av meg som Rambo🤣

Men man må jo vite hva man skal gjøre, så slår et slag for at flere bør ta slike kurs👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (23 minutter siden):

Da tar jeg heller med meg det jeg behøver. enn å flerre av meg som Rambo🤣

Men man må jo vite hva man skal gjøre, så slår et slag for at flere bør ta slike kurs👍

Ja, det er selvsagt ikke feil å ta med seg bandasjemateriell og enkeltmanbspakke med mere. Men ikke la være å stoppe en alvorlig blødning bare fordi man ikke finner eller mangler noe i skrinet som  det står blodstopper på. Skaden kan også være så alvorlig at du rett og slett ikke har tid til å løpe tilbake til teltet/ryggsekken for å finne bandasjemateriell.

Franke skrev (23 minutter siden):

enn å flerre av meg som Rambo

Tja, jeg tror kanskje samboeren min ville likt at jeg flerret av meg skjorta i snøbygene og remset den opp til bandasjer mens jeg beroliger henne med å synge ut at her ser du din prins og din  redningsmann. Tror du ikke? Jeg er nok litt gammeldags sånn. 😁

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan du bruke og hvilke skader er det sannsynlig at du kommer ut for?

For min del kan da "førstehjelpspakken" kokes ned til sportstape. Har med en håndfull plaster og noe Paracet plus liten lommekniv med saks og fil, men det er det.

For hard hud på føttene er sandstein eller sand perfekt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

chatmaster skrev (1 time siden):

Hva har du med i førstehjelpsposen din? 

Jeg har flere ulike, alt etter hva jeg skal.

Men har vel 3 som egentlig er ferdig for bruk.

I og med det er mye ulike aktiviteter, fjernt og nært og at det ikke skal bli kilovis med trippelt opp av alt, så setter jeg sammen en pakke før den aktuelle aktiviteten/turen jeg skal på. 
Fra et stort som er med bil og lengre turer, til mindre.


 

FBA8B8CC-668C-4A9C-BCC2-ADE5EF71A683.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildeforklaring:

Øverst til venstre er et lite etui for plaster som alltid er på kroppen for rask tilgang, fint om du kutter deg på kniven. Fin på fisketurene mine, da jeg forflytter meg under fiske.

Førstehjelpsposen

*Saks 

*Pinsett- benytter gjerne en i stål, da plast er ofte ikke like nøyaktig. Finnes med lys på også. 

*Engangshansker

*teip for bandasje

*Forkle (kan også brukes utenpå bandasje for skitt) 

*Kompress

*Elastisk bandasje

*Pledd (for å holde varme, ikke varme opp)

*hele plaster og plaster som må klippes til

*Bacimycin - Sårsalve

*alcohol servietter

*Paracet (tar med et brett)

*Sportsteip - Fin til gnagsår, tar gjerne av noe da hele rullen tar litt plass.

Ligger også en lengde med elefantteip i rep.settet, jeg kan bruke om man må

Men som sagt, det er dine aktiviteter som avgjør hva du bør ha med deg.

Er du for eksempel klatrer, kanskje en ispose eller isspray kan være smart å ha med?

I tillegg så er tau alltid med, men ligger ikke som førstehjelp.

 

C7FF4373-5E6C-4305-86F2-969163E0C243.jpeg

Endret av Franke
Retting av skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jfr är att när jag kör en 10 mil tur lite ut på landet med lite bofasta med racer cykel har jag med mista första förband ca 50 mm diam på 30 mm det är en liten kompress som kan kompletteras med en sten från vägkanten för tryckförband vid kraftigare blödning.

Samt en liten laddad telfon då det finns mobiltäckning över allt men tar ofta minst 1/2 h innan ambulans är på plats och då kan man blöda mkt utan eget förband.

Om jag paddlar kanot har jag stor metall visselpipa till flytvästen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.