Gå til innhold
  • Bli medlem

Jetboil


Cehl

Anbefalte innlegg

Annonse
Cehl skrev (22 minutter siden):

Hei

Er det trygt å bruke jetboil i reinsfjell superlight 3 telt fra helsport eller kan det ta fyr/ødelegge duken på teltet?

Alle brennere, uansett type, kan brenne opp ett hvilket som helst telt.

Skal du bruke brenner inni telt må du kjenne brenneren din godt og ha tenkt godt igjennom alt som kan gå galt, ha god nok lufting, ha det ryddig og gjøre klart alt på forhånd, ha ett stødig oppsett som ikke smelter underlaget, ha plan for hvor du setter fra deg varm kjele etc.

Gjøres på eget ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt forskjell på størrelse på forskjellige modeller, så kanskje noen oppfører seg anderledes. Men min Jetboil Zip "hiver" noen ganger ut vannet hvis jeg ikke skrur ned rett før det koker. Kan fort oppstå litt forrvirring om det skjer, så dette er også et faremoment å passe på inni et telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolla om det finns CO test på kök kan vara hög pga typ av design samt kör ej på högsta effekten,samt ha markstöd på behållaren ev även en flat sten under och se till att  ha reglage ventilen rakt mot dig så du kan stänga av snabbt.

Jag anv i år ett MSR pr de och skruvade bara ut ca 1.5 Varv på reglaget och det gick snabbt nog ändå pga helt vindstilla i Abside ,jag hade ett Bergans trollhetta 1p som är ganska litet men med planering och välstädat runt kök OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Jetboil Zip

Jeg tro det er zip jeg har også. Den er litt både og, synes jeg. Den innkapsler flammen mye bedre enn mange andre modeller, så sjansen for for åpen flamme mot teltduk, tror jeg er ganske lav. På den annen side så har du slike nykker som at den "kaster vannet, som du beskriver, og jeg synes den er litt plundrete å håndtere når den er varm, så jeg tror det er litt vel stor mulig å kløne det til med den. For øvrig, så er det jo alltid en viss fare, ved bruk av åpen varme i telt, som andre her også har påpekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jetboil og lignende brennere med stor varmeveksler skal man også være spesielt oppmerksom på ved bruk i telt. De utvikler svært mye CO (karbonmonoksid) så om en ikke har tilstrekkelig gjennomlufting kan det gå veldig, veldig ille. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CO och anv av kök i tält vid vindstilla och ej öppen ventil rakt ovanför kök och om man är själv är MKT farligt speciellt för de kök som producerar mest vilket ofta är de som kokar snabbt.

CO står alldrig i specifika uppgifter från köks tillverkningare utan detta får man söka på andra ställen, men man kan med lite vana se på konstruktionen vilka som man ska undvika eller som då får användas uteslutande utanför tältet eller tex.med 2 absider öppna båda så det kan bli drag.

Jag har ett stort 3 p ryggåstält med svart sot från Trangia spritbrönnare (kommer ej ihåg när det skedde men, finns kvar som en varning på att det precis var på gränsen till brand)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.