Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøhetta, eller et forsøk derpå (26. - 28. januar 2007)


Terje WJ

Anbefalte innlegg

Dette var en tur arrangert av OSI-fjell ved UiO. Målet var å slå opp teltene i Hjerkinnområdet på fredag kveld og gå opp på Snøhetta og tilbake til teltene på lørdag. Søndag skulle brukes til en liten skitur før vi satte kursen hjemover. Det skulle vise seg å være for ærgjerrig. Fra Hjerkinn til toppen av Dovres stolthet er det vel i underkant av 2 mil og 1200 høydemeter. På lørdag skulle vi altså ha gått nesten 4 mil. Men vi var lenge optimistiske, det vil si inntil vi begynte å gå på lørdag.

Været på lørdag gav oss frisk bris fra nord i omkring tolv, fjorten minus. Med vårt mål betød det dessuten motvind. Siden vi også slurvet litt med orienteringen, innså vi snart at vi måtte nøye oss med “å ta en tur i området.” Hvilket vi gjorde. Og det ble en fin tur. Alt dagslys ble brukt opp, ihvertfall av en del av oss. Noen så nemlig sitt snitt til å dra tilbake til leieren for å fylle bringen og boltre seg i soveposen.

På fredag var været ganske dårlig. Da vi kom til Hjerkinn, stanset vi en bil med en eldre mann (og en bikkje i baksetet) for å spørre om hvor vi kunne parkere. På opplysningen om at vi hadde tenkt å dra opp toppen av Snøhetta, gransket han oss et øyeblikk og sa: “Hvor jævlig har dere det egentlig der hjemme?” Til det svarte sjaføren vår at vi hadde godt utstyr. Alle vet jo at det er alt som skal til. Erfaring er for gamlinger. Dette var forøvrig samme helg som de søkte etter denne hundekjøreren som blant annen VG har skrevet så mye om. Han forsvant jo i et område ikke langt fra oss, jeg tror det var Oppdal. Selv om det snødde og blåste der vi var, hadde vi en virkelig god helg. Mye på grunn av en fantastisk leirplass, som lå i ly av liten fjellbjørkeskog.

post-898-133474449687_thumb.jpg

post-898-133474449697_thumb.jpg

post-898-133474449713_thumb.jpg

post-898-133474449721_thumb.jpg

post-898-13347444973_thumb.jpg

post-898-13347444974_thumb.jpg

post-898-13347444975_thumb.jpg

post-898-133474449762_thumb.jpg

post-898-133474449773_thumb.jpg

post-898-133474449781_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg er denne sjåføren som blir nevnt vil jeg ha en ting på det rene:

Det var ikke til han som sa "Hvor jævlig har dere det hjemme?" som jeg fortalte av vi hadde bra utstyr.

Det var nemlig 5 minutter senere, når vi stoppet på militæranlegget på Hjerkinn. Jeg stoppet ved siden av noen barka gamle militærfolk på 40-50 år som stod og lasset en stor stridsvogn på ett enda større vogntog i stiv kuling og snø(altså verdens mest macho folk). Jeg spurte hvor vi kunne parkere, for vi skal opp på Snøhetta i helga. "SNØHETTA!? NEI DET KAN DU BARE GLØMME, VI HAR NETTOPP VÆRT OG HENTA NED EN HUNDEKJØRER NÅ, DET ER HELT UFORSVARLIG Å DRA OPP DIT NÅ." Til dette presterte jeg å svare "Det går nok greit, vi har bra utstyr".

Etter at vi smakte litt på svaret jeg avga måtte vi le litt.. Her står en gammel erfaren fjellrev som jobber på Hjerkinn og advarer oss mot å utfordre et av norges høyeste fjell i vinterstormen, og jeg, en 22 år gammal oslostudent, avfeier det hele med å fortelle at vi har bra gamasjer og annet dilldall.

Vi tenkte ut andre responser som kunne passet vel så godt:

Det går bra, vi har dyrt utstyr

Det går bra, vi har vært og shoppa på sportsnett

Det går bra, vi er sponsa av sportsnett (Det er vi faktisk)

Det går bra, vi har lest mye fjell-litteratur

Erfaring meg her, og erfaring meg der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her Terje: Gratulerer :D

Takker for råd, må jobbe med å utvide fantasien min ser det ut som. Bra rapporter på teigstad.com! Er ikke ofte jeg ler av å lese turrapporter, sånt liker jeg, misunner slike ferdigheter.

Var for øvrig disse, som Terje har skrevet:

http://teigstad.com/bilder/jotunheimen2006/kyrkja-visbretind.html

http://teigstad.com/bilder/rondane2006/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke kimse av fjellet der gitt....

Har gravd meg ned under ei bru der oppe sjøl... Været den dagen var strålende blå himmel, men en hælvettes motvind fra den lille bjørkeskogen noen hundre meter fra hjerkinn stajson (var det kanskje her dere også campa?).

Når vi var i nærheten av snøheim blåste det opp noe jævlig, og vi planla å finne den nødbua som skal ligge dær... Vi fant ikke snøheim, men vi fant ei bru et par kilomter lengre tilbake mot hjerkinn...

De militærkara på forlegninga der oppe har vært ute i storm før å henta folk med beltevogn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.