Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna telt


Lavvosolberg

Anbefalte innlegg

Annonse

Utv oskyddade hubbar och hakar blir stora problem om blötnsö eller regn som fryser till is,när man ska ta ner tältet.

Hakar tar även lång tid att klämma fast.

Stångkanaler snabbt och bästa lösningen så länge man har stänger som ej går av och skadar kanaler och ev duk runt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Jeg så på det i en butikk nylig. Butikkselgeren la vekt på at duken i ytterteltet er av polyester og ikke nylon og mente at dette gir et strammere og mer vannavstøtende telt. Noen meninger om dette? Noen av ulempene med nylon er jo at det blir gjennomtrukket av vann og strekker seg. Teltet ser relativt robust ut og burde fungere til vinterbruk og. Jeg har et par telt med kun mesh i innterteltet som blir alt for luftige i vind og kaldt vær. Dette teltet har et relativt tett innertelt med noen luker som kan åpnes, med myggnetting. Jeg lurte på om de tenkte på å lage telt i Dyneema, men han mente det ville bli for dyrt ... Ellers enig i at teltet er for tungt. Egner seg dermed best i pulk eller kano.

"falketind  3-season Dome Tent". Hva mener de egentlig med dette? Er det ikke 4-sesongs? Alle bildene med Nikolai Schirmer viser vinterbruk i Troms

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

peik skrev (1 time siden):

Jeg så på det i en butikk nylig. Butikkselgeren la vekt på at duken i ytterteltet er av polyester og ikke nylon og mente at dette gir et strammere og mer vannavstøtende telt. Noen meninger om dette? Noen av ulempene med nylon er jo at det blir gjennomtrukket av vann og strekker seg. Teltet ser relativt robust ut og burde fungere til vinterbruk og. Jeg har et par telt med kun mesh i innterteltet som blir alt for luftige i vind og kaldt vær. Dette teltet har et relativt tett innertelt med noen luker som kan åpnes, med myggnetting. Jeg lurte på om de tenkte på å lage telt i Dyneema, men han mente det ville bli for dyrt ... Ellers enig i at teltet er for tungt. Egner seg dermed best i pulk eller kano.

"falketind  3-season Dome Tent". Hva mener de egentlig med dette? Er det ikke 4-sesongs? Alle bildene med Nikolai Schirmer viser vinterbruk i Troms

Det kan vel stemne at polyester strekker seg mindre enn nylon, men begge disse tekstilene har sine fordeler/ulemper. Jeg tenker at det ikke er tilfeldig at både Helsport og Hilleberg (og helt sikkert noenandre) bruker silikonbelagt nylon i sine ekspedisjonstelt, mens i allefall Helsport bruker PU-belagt polyester i billigsegmentet sitt (Trek) og lavvoer. Grunnen tilat det brukes i lavvoene er vel fordi det er mer flammebestandig på grunn av PU-belegget, slik jeg har skjønt det, i tillegg til at polyester er mer varmebestandig enn nylon (mtp. utvidelse/strekk). Dette med tanke på vedfyring.

Polyester er billigere enn nylon/polyamid, og PU-belegg er billigere enn silikon. PU-belegg har vel også en tendens til å kunne flasse av over tid, og vil derfor ha begrenset levetid.

Så min umiddelbare tanke er at valget av PU-belagt polyester (med silikon på yttersiden, riktignok) gjerne er motivert av kostnadsbesparelser fra produsent mer enn noe annet, særlig på telt i dette pris- og produktsegmentet. Jeg har mange telt av dobbeltsidig silikonbehandlet nylon, og kan ikke si at jeg har opplevd noe særlig til at stoffet blir gjennomtrukket av vann i alle fall. At teltduken kan strekke seg i sola osv. stemmer nok. Men at denne telduken er mer vannavstøtende enn dobbeltsidig silikonbehandlet nylon er jeg skeptisk til.

Andre aspekter ved valg av stoff er vel også rivestyrke per vektenhet, hvor nylon visstnok er bedre enn polyester, noe som også er en av grunnene til at superlight/ultralight-telt i hovedsak består av (ripstop) nylon (eller Dyneema) fremfor polyester. Polyester-telt vil derfor være noe tyngre enn tilsvarende nylon-telt, noe disse teltene kanskje er et godt bevis på?

Så for meg fremstår det litt som at selgeren har trukket fram de to positive tingene ved denne type teltduk, uten å si noe om de negative sidene, og gir derfor et ubalansert og unyansert bilde av virkeligheten. Hadde i grunn forventa litt bedre av Norrøna...

Og angående 3-sesong vs 4-sesong har vel dette gjerne med de mer ekstreme delene av vinteren å gjøre, altså sterk vind? Dette er vel ofte noe som teltstenger, barduneringsmuligheter osv. må hensynta i større grad på et 4-sesongstelt, tenker jeg. De fleste 3-sesongs telt kan jo brukes på vinteren, så lenge man unngår høyfjellet i det verste vinterværet med sterk og vedvarende vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God oppsummering på nylon vs polyester. 


Personlig går jeg kun for polyamid/nylon som er silikonbelagt på innsiden og utsiden. Dette gir mye bedre holdbarhet over tid, og for meg er dette mye viktigere mtp bærekraft, enn at polyesteren er resirkulert. Bedre å kjøpe færre eller bytte ut teltet sjeldnere. 
nå begynner det også å komme mye bra alternativer på resirkulert polyamid eller bio-basert polyamid. I mine ører er dette bare salgs-gimmick og dårlig argumentasjon for å gå for rimeligere materialer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - Det er ikke en god oppsummering av nylon vs polyester, silikon vs PU.
Mye av "infoen" Måssåbjønn gir er feil, basert på gammel og utdatert status.

"Polyester er billigere enn nylon/polyamid, og PU-belegg er billigere enn silikon. PU-belegg har vel også en tendens til å kunne flasse av over tid..."

Det virker som han tenker på polyester som et billig, grovt, "low tech" teltmateriale.
Polyester 30D og 20D er nye på markedet, ikke den gamle, grove, billige 68D som han forbinder med polyester.
PU-belegg er erstattet med PeU (PE) (polyether) med helt andre egenskaper.

Det er ganske grovt å slakte Norrøna, Durston, Black Diamond, Six Moon Designs, TarpTent, MEC, Yama Mtn Gear, Lightheart Gear basert på utdatert, feilaktig info.
Nylon/ silikon har absolutt fordeler i ekstremvær. Spesielt nylon i "Hilleberg kvalitet". Nylon kvalitet varierer.
For 3 sesong telt vil jeg hevde at polyester har bedre egenskaper. (Spesielt i telt beregnet på gåstaver,)

Her er noen linker med info. (Dan Durston sitter på begge sider av bordet, men gir mye god informasjon).
https://durstongear.com/materials
https://www.tarptent.com/buyers-guide/
https://www.slingfin.com/blogs/the-beta/fabric-coatings-101-pu-vs-pe-vs-silicone
 

Endret av Terje Hav
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Hav skrev (8 timer siden):

Det er ganske grovt å slakte Norrøna, Durston, Black Diamond, Six Moon Designs, TarpTent, MEC, Yama Mtn Gear, Lightheart Gear basert på utdatert, feilaktig info.

Vel, nå har ikke jeg slaktet verken det ene eller andre, men forsøkt å fremme et syn om at polyester ikke er bedre enn silnylon på alle måter. Dette er jo en klassisk hersketeknikk , og jeg skjønner ikke hvorfor du ser behovet for å fremme slike holdninger? Du fremstår som useriøs all den tid du skal tillegge meg en "slakt" som jeg tar sterk avstand fra – jeg har ikke engang nevnt andre teltprodusenter enn Helsport, Hilleberg og Norrøna. Og som du skal se senere er ikke det jeg trekker frem utdatert, feilaktig info.

Hvor du har det fra at jeg tenker på polyester som et grovt gammelt materiale er heller ikke klart, da jeg ikke har sagt at dette er en regel uten unntak. Men meg bekjent er nylon sterkere per vektenhet, som sagt, og dermed går prisen gjerne opp, om man sammenligner epler med epler. Såklart kan dette variere med ulik Denier og Threadcount, men da går jo vekta opp også. Og jeg har igjen ikke sagt at det alltid er slik, men jeg viser til at Helsport bruker polyester med PU-belegg i sine billigtelt, og de bruker selvfølgelig ikke dyre materialer i billigtelt sammenlignet med ekspedisjonstelt.

Og angående PU: mulig mange andre produsenter bruker PuE, men Norrøna skriver på egne sider at det er PU uten å utdype dette nærmere, og da må jeg som forbruker anta at de faktisk mener PU, ikke PeU/PE. Om de faktisk bruker nyere produkter, så feiler de stort med å informere om slike viktige salgspunkter.

Terje Hav skrev (8 timer siden):

PU-belegg er erstattet med PeU (PE) (polyether) med helt andre egenskaper.

At det finnes andre alternativer som andre produsenter benytter er uvesentlig all den tid denne tråden spesifikt handler om Norrønas telt (hint: tråden heter «Norrøna telt»), og Norrøna selv skriver at det er PU-belegg. Så med mindre du kan vise til info fra Norrøna som tilsier at de bruker PE, så er det du som farer med feil info her, @Terje Hav. Fra Norrønas egen side:

Sitat

Duo-belagt – Vanntett PU-innside og silikon på utsiden for å gi styrke og slenge av snø, skitt og vann

Så i og med at du har gått så sterkt ut med å kalle meg en slakter som baserer seg på utdatert info regner jeg med at du kan vise til en oppdatert kilde for at Norrøna bruker PE selv om de skriver PU?

Og igjen, alle disse artiklene som trekker frem at nylon trekker vann ser for meg ut til å snakke om ubehandlet nylon vs ubehandlet polyester, noe som er lite interessant i en slik sammenheng.

Så her legger du ord i min munn som jeg ikke har uttalt meg om, @Terje Hav . Mitt poeng var at jeg synes det var unyansert av Norrøna å bare si at en polyesterduk hadde fordeler, særlig for slike telt som vi prater om her. Om det var tilfelle hadde vel alle produsentene brukt dette i toppteltene sine.

Samme side som du linka til sier det samme som meg: nylon er sterkere per vektenhet og mer slitesterkt. Nylon strekker seg noe, på godt og vondt. For min del er dette positivt med tanke på kraftopptak. Polyester strekker seg ikke. Og så er det vel også slik at resirkulerte fibre har lavere styrke enn nye fibre, noe som taler i Norrønas disfavør i og med at de oppgir at det er 100 % resirkulerte polyesterfibre de bruker.

https://www.slingfin.com/blogs/the-beta/tent-fabric-101-nylon-vs-polyester-vs-dyneema-cuben

https://www.nortent.com/tent-fabrics/

https://www.norrona.com/nb-NO/highlights/telt/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen svakhet med PU eller PUE for den salg skyld, er at dette ligger mer som et belegg på utsiden av stoffet, mens silikonen trenger i større grad inn i fibrene. PU er derfor mer utsatt for mekanisk slitasje og mekaniske skader. 
 

en ting er jeg dog enig med deg @Terje Hav, det finnes mange kvaliteter innen polyamid også.

 

jeg sliter med å finne god argumentasjon for PU/PE i linkene dine. Eneste jeg egentlig klarer å finne er at PU/PE er mindre glatt og kan tapes..

Endret av Hc.b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har sett litt på Falketind teltet. Det er jo egentlig ikke ett dumt telt.

Det virker meget enkelt å sette opp i sterk vind alene, klipssystem på ytterteltet lignende Solou/Allak/staika. Enklere blir det vel ikke.

Og en ting som jeg synes burde vert standard på de fleste telt: ett helt tett innertelt hvor man kan ha full myggnetting i dørene, her også i en diger ventil. Altså man kan ha det helt lunt i drittvær, og få enestående lufting i varmt vær. Det gjør jo teltet meget fleksibelt som ett helårstelt hvor man alltid kan ha det komfortabelt.

84EEEC00-4EC5-4A38-B3B3-6DA1DE36477C.thumb.jpeg.36c2db9a4c2468a8fc7ded432e9eb167.jpeg6E1D02E7-05AC-4FB9-8EE0-82EC7D02477D.thumb.jpeg.b584b8eff7e702b20be4574faf86a360.jpeg

Vekten tilsvarer de fleste andre helårstelt i samme størrelse på markedet, eller litt lettere. Sammenlignet med eks. Hilleberg Allak er Falketind teltene litt lettere. 
 

Den fleksible dørløsningen ser også kjempebra ut. Her kan man åpne fullstendig og få full gjennomtrekk og utsikt samtidig som man stenger myggen ute, eller åpne halvveis for å holde regnet borte:

DD4546F4-3286-48CA-ADBD-DEE08FFD433A.thumb.jpeg.d5c9425d13bfe85ac0caa1021e0e499d.jpeg9E9DFDE2-B617-4BBE-9547-CD4461B2FAAA.thumb.jpeg.1c61293e439eb63f1aa07991a8896ee2.jpegECE7EA45-7FAD-4225-8CF3-80D3D41CC6B3.thumb.jpeg.1a61d4bf215ffd350b44f34fed115cfc.jpegBE511B23-FF29-4909-8555-F4E12BAEF5E8.thumb.jpeg.1f191a2d591fa667d928324cf45af9ef.jpeg

EDIT: fant målskisser

 

E1AB58C8-D371-4821-9883-CB93B61C803E.jpeg

4CD30662-F7EE-40EF-B900-4F0F6BF3DA5B.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.