Gå til innhold
  • Bli medlem

Permanent festing av skifeller


Utpåtur

Anbefalte innlegg

Har et par gamle Åsnes Nansen tm1 som jeg ikke klarer å kaste. De blir stort sett brukt i løs snø, med tung pulk og liknende. Da jeg stort sett bruker feller under sånne forhold, og nå er nødt til å rense fellene mine for re-liming, fikk jeg en "lysende" ide... Enn om jeg bare ganske enkelt limte fellene fast under skiene med kontaktlim?! Jeg bruker i alle fall ikke å ta av og på fellene i eningen, men når de nå ligger å skrangler rundt i skiboksen, så har jo fellene en tendens til å løsne. Og så vil de f..n ikke sitte igjen når de skal.

Jada, jeg vet at kan få problemer med klepper hvis fellene er våte, og man kjører inn i tørr snø, men det har jeg aldri opplevd som noe stort problem.

I alle fall, det det koker ned til er: er det noen andre som har prøvd noe liknende, og er er det mulig å lime noe til en sintret skisåle?

"Kjøp for- og bakfeste, så sitter fellene godt, og du kan fortsatt ta dem av."

Nei, jeg har i min visdom (når jeg kjøpte fellene) kappet dem etter læreboka, m.a.o akkurat for korte til at jeg kan sette på nye fester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei, jeg har ikke smurt på nytt fellelim enda.. jeg drev på og styrte med å få av restene av det gamle limet når jeg fikk ideen. fant ut at lot seg gjøre å lime dem fast en gang for alle ville det egentlig være det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg på nytt lim (bruk coll-tex, er mye bedre enn det nye Montanalimet, det tørker for fort), la det tørke noen timer og sett så fellene rett på skia uten å folde dem sammen eller sette på plast først. Min erfaring er at dem sitter godt og lenge da. Et godt tips ift våte feller er å ta med litt fellelim på tur som du tar på fellene og så klistrer fellene rett på skia uten tørketid (i dette tilfellet fungerer Montanalimet bra). Det fungerer, og limet blir ikke sittende igjen på skia. Når du senere får tørket fuktigheten ut av fellene vil limet være veldig sterkt der du relimte fellene i våt tilstand.

God tur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har prøvd litt av hvert oppigjennom, både sportstape og sølvtape. Hadde også for- og bakfeste på de forrige fellene mine, helt til gummien i stroppa morknet og røyk. Da hadde fellene også gjort sitt.

Tape holder en stund, så blir den slitt i stykker, særlig hvis man har tung sekk, og pulk. Hvis det da skjer i en nedoverbakke og den ene fellen løsner helt fra skia på grunn av at limet ikke fester begynner man så smått å få et problem.

Ett tips jeg fant her var fastsydde borrelåsreimer. Ser for meg at en midt under skia og en nesten bakerst kan funke bra syr man den fast på limsia blir slitasjen og friksjonen mindre også.

Jeg har dog ikke gitt opp ideen om å lime fellen permanent til skia. Skal på hytta i morra, så over helga ser jeg for meg at jeg går løs på skiene med aceton og kontaktlim. Sprayer man fellen jevnlig med silikon skulle man få brukbar gli også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du.

Lim er sikkert tingen det.Har testa litt forskjellig tape da jeg vil ha de av nå og da og fant at kølle tape for bandy type svart tjære tape sitter en uke i slengen under gunstige forhold.

Krig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.