Gå til innhold
  • Bli medlem

Brynje Ventile pants


Erik78

Anbefalte innlegg

Hei Hei. Jeg driver å sjekker ut div bukser. Jeg er mye ute og skal ha ny bukse som passer til røff bruk og hverdags, gjerne sammen med kidden i sandkassa, saging snekkring og sjauing i til alskens vær. men som jeg også gjerne smeller på når jeg stikker på fjelltur og fiske utover høst og vinter.

har noen peil på Ventile buksa fra brynje. Har prøvd den og liker den. Virker utrolig comfy og tror jeg kan få masse glede av den. Har dere noe erfaring ? Hvordan er dette stoffet ??? Er det så bra som det virker ???? Slitesterkt ??? eller er det bare hype til masse kroner !??

takk for alle innspill.

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har denne buksen og har fått testet den ut litt. Ventile stoffet synes jeg er veldig bra, slitesterkt, puster godt og holder litt av vannet ute, også tørker det relativt fort. Men Brynje sin bukse har stretch paneler hvor de ikke bruker Ventile (rumpe, knær og ankler), dette gjør at buksen ikke holder vannet ute på disse stedene, så om du går i høyt gress, om det regner mye eller du setter deg på våte steder kommer det vann inn via disse stedene. Fordelen er jo at buksen blir bedre å gå med men den mister alle fordelene en bukse i Ventile har sammenlignet med andre bomull eller nylon bukser med stretch paneler. Dermed bli dette en veldig overpriset bukse i mine øyne, selv om den er veldig behagelig å bruke, jeg har også en Ventile bukse fra Mergerra, og jeg vil heller anbefale denne, den koster også mye mindre enn Brynje sin, et annet valg er også Ravnø sine Sabotør bukser, jeg har alle og av disse 3 synes jeg Mergerra er best, den er også billigst av de.

Mvh

Thor 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThorHelge skrev (10 timer siden):

Men Brynje sin bukse har stretch paneler hvor de ikke bruker Ventile (rumpe, knær og ankler), dette gjør at buksen ikke holder vannet ute på disse stedene,

Minst tett der det bør vera mest tett. Altså totalt ueigna til mitt bruk.

Takk for åtvaringa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en "Catch 22" for friluftstøy. De plassene på buksa en har noen nytte av stretch, er stretch lite egnet🙄 Det gjelder jo de fleste merker. Men noen kjører jo stoff som både er vannavvisende og har stretch. Da blir det klamme knær og rumpe😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Gir mening det dere sier. Synes buksa fra Margerra virker veldig bra. Men må bestilles fra Sverige. Da kommer port toll og moms. 
Finnes det forhandlere som selger det merket her i Norge ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som Brynje-ambassadør har jeg masse erfaring med Ventile buksen. Helt fra prototype til dagens Ventile 2.0. Erfaringene til @ThorHelge samsvarer med den første versjonen av buksen. Den hadde ikke vind- og vanntetting der det er stretch. Ventile 2.0 derimot har fått dette, og med det har buksen blitt min absolutte favoritt! 

Jeg har brukt buksen ganske hardt og mye, kan nevne:

  • Bestigning av Matterhorn og flere 4000 metere i Sveits
  • Alpine vinterturer, blant annet Store Skagastølstind
  • Isklatring i fjell og lavland
  • Klatring i høyfjellet
  • Endel randoturer
  • Generell turbruk

Min erfaring er at buksen er komfortabel, har høy slitestyrke, puster bra og tåler endel fukt/regn. Jeg har dessverre ikke fått testet Ventile stoffet i plutselig styrtregn, men med yring og lett/moderat regn er buksa veldig fin! Jeg vil absolutt anbefale Brynje Ventile 2.0.

 

 

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

evensverdrup skrev (6 timer siden):

Hei!

Som Brynje-ambassadør har jeg masse erfaring med Ventile buksen. Helt fra prototype til dagens Ventile 2.0. Erfaringene til @ThorHelge samsvarer med den første versjonen av buksen. Den hadde ikke vind- og vanntetting der det er stretch. Ventile 2.0 derimot har fått dette, og med det har buksen blitt min absolutte favoritt! 

Da kom den modellen rett etter jeg kjøpte min, jeg handlet min i Juni, litt synd men sånn er det. Jeg har brukt denne buksen mye og er veldig fornøyd med den, veldig komfortabel og god i bruk, å med disse oppgraderingene hadde den nok blitt min favoritt også. Hvordan er Ventile 2.0 i passformen kontra den gamle? personlig skulle jeg ønske den var litt romsligere rundt låret der hvor det kun er Ventile stoff, men går bra siden resten er såpass stretchy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sydd noen plagg i Ventile/EtaProof stoff. Min erfaring er at slitestyrken til disse rene bomullsstoffer (dessverre) er en god del lavere enn blandingsstoffer av bomull/polyester, som f.eks. G1000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ventile 2.0 buksen.

Har desverre bare rukket å bruke den 2 ganger sålangt og ingen av dem i vått vær, så kan ikke si noe om den biten. Enda.

Når det er sagt. Jeg er av typen som stort sett er på fjellturer alene. Det går gjerne bratt oppover og bratt nedover og jeg beveger meg nok fortere en snittet av folk. Blir dermed også normalt over snittet VARM også. Hadde jeg kommet unna med det hadde jeg sannsynligvis begrenset meg til stringtangaen på fjelltur, men det kommer jeg ikke unna med... Så mitt kompromiss er mine to favorittplagg, Brynje super micro netting tskjorte og min Exofficio ziwa bugsaway zipoff bukse kjøpt for 89,- hos Fjellsport på tilbud. Her har jeg luften jeg trenger. Kan jeg ikke gå i dette så er det stort sett skallklær det går i. Bare sånn for å illustrere preferansene mine. 

Så... Ene turen med ventile buksen var i vel 14 grader og den andre i vel 19-20 grader. Til MIN stil av tur er den for varm for disse forholdene. Den kan åpnes i leggen fra kneet og ned som er bra og 20cm på utsiden av låret for lufting. Men på låret er det en ganske tett netting på innsiden, så luftingen blir så som så. Gikk faktisk å tenkte på om jeg skulle klippe vekk nettingen for bedre luftgjennomstrømning på siste turen. Funker nok bra til å holde snø ute da. Men til DET kan jeg bare lukke glidelåsen.

Ellers liker jeg passformen godt og synes den er god å ha på. 

Ligger på vippen mellom L og XL og i brynje måtte jeg ha XL for å få nok benlengde. (Er 186cm høy)

Kanskje jeg legger ut noen ord når jeg får testet den under passeligere forhold. Om jeg gidder...

Endret av Stv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda! Jeg gidder.

Tok en liten ffjelltur på litt over 2 timer i vind og regn i dag med Ventile buksa.

Gikk opp til Oterfjellet som er naboen til Frostatind for de som er kjent i Ålesundstraktene.

På vei opp gikk jeg med vinden og regnet i ryggen hele veien. Det var 8*c i dag noe som begynnte å passe bedre for denne buksa for MIN del. Gikk ganske nøyaktig 30 minutter før jeg begynte å kjenne at jeg ble våt nede på leggen under knehasene. DVS at vannet hadde trengt nok igjennom til at jeg følte det på huden. Tenkte for meg selv at DET var jo kanskje ikke så aller verst. Virker jo slik at fibrene må bli våte før de trutner og "tetter" buksen. På den andre siden tenkte jeg at våt er våt uansett hvordan du ser på det. Er buksen våt igjennom så er den våt igjennom, om det skal være slik eller ei. Våt er våt. Tenkte også på om jeg fant denne Ventilen å være "både - og". Som i at den puster bedre enn en skallbukse, OG er tett nok til å skulle "erstatte" en skallbukse. Eller om den er "hverken - eller", som i at den ikke gjør noen av tingene den prøver på særlig bra. Greide ikke helt å bestemme meg her. Følte IKKE at delene som ikke er ventile blir spesielt mye fortere våt enn ventile delene.

Så gikk jeg ned igjen og fikk vinden og regnet i front. Nå blir lårene mere utsatt en baksiden var andre veien (på grunn av knekken i knærne våre) Og etter ganske nøyaaktig 30 minutter begynte jeg å kjenne at jeg ble våt igjennom bokseren på tuppen av tissemannen. Deretter fulgte lårene og resten av bokseren. Følte jeg bare ble våtere og våtere til jeg kom frem til bilen. Og dette stemmer jo med hva som sies om Ventile. Tåler litt regn, men ikke over lengere tid. 30 minutter med normalt regn viser det seg.

Fikk bestemt meg til slutt. Ventile er etter min mening "hverken - eller". Normalt ville jeg ved greie værutsikter gått i XO buksen min (nevnt i forrige post) og hatt med en nød skallbukse i sekken i tilfelle for mye regnvær til XO buksen (som tørker på ett blunk). Eller om det er regn eller stor fare for regn bare tatt på en orndtlig skallbukse fra starten av, og brukt glidelåsene i lårene for lufting skulle det bli klamt. Jeg kan ikke se at JEG kan retferdiggjøre den dårligere luftingen jeg har med Ventile og den dårligere vanntettheten for å kunne bruke kun denne ene buksen. Ikke syntes jeg den tørket spesielt raskt heller. Sitter enda i våt ullbokser her hjemme og skriver dette. Jeg ser rett og slett ikke hva slags bruk denne skulle være god for i mitt tilfelle. Må kanskje være til vinterbruk hvor det ikke er fare for regn. Her kunne den sikkert funke fint. Men til det har jeg andre bukser som jeg er godt fornøyd med.

Er godt fornøyd med Brynje sin bukse ellers! Den er konge. Er Ventile delen av den jeg ikke er overbevist om. Burde kanskje prøvd den andre Explore buksen deres som ser helt lik ut, bare i annet stoff...

Jeg har vist at jeg en eller annen gang kom til å prøve Ventile ut, og det var visst nå. Been there, done that. IKKE noe for meg så denne buksen kan dere få billig av meg. Bokstavelig talt! 2500,- Så får nestemann teste ut om den holder til dennes bruk og standarer. Størelse XL som nevnt. Jeg går tilbake til skallbukse når det er nødvendig. Får prøve Ravnø sin Pro Altitude som var planen i utgangspunktet før jeg tenkte Ventile måtte prøves.

Endret av Stv
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
ThorHelge skrev (På 26.8.2022 den 19.28):

Da kom den modellen rett etter jeg kjøpte min, jeg handlet min i Juni, litt synd men sånn er det. Jeg har brukt denne buksen mye og er veldig fornøyd med den, veldig komfortabel og god i bruk, å med disse oppgraderingene hadde den nok blitt min favoritt også. Hvordan er Ventile 2.0 i passformen kontra den gamle? personlig skulle jeg ønske den var litt romsligere rundt låret der hvor det kun er Ventile stoff, men går bra siden resten er såpass stretchy. 

Jeg er ganske sikker på at Ventile 2.0 har eksakt samme snitt som den første utgaven. Forskjellen ligger i det vann avvisende vindstoffet som er sydd på innsiden av kevlar-/stretch stoffet.

Det vil være utfordrende å finne en bukse som er perfekt til alle formål og alle personlige preferanser. Som Stv påpeker, så vil Ventile føles varmere og "klammere" enn en superlett vindbukse/treningsbukse. Til gjengjeld har den egenskaper som å være slitesterk, ha grei pusteevne og være fuktavvisende. For meg er Ventile en super allround-bukse. Det er ikke buksa jeg velger om jeg skal løpe opp et fjell eller til tur i kraftig nedbør, men til alt der i mellom.

Jeg syns forøvrig Brynje forklarer stoffets egenskaper fint:
"I vått vær sveller bomullen ut og holder deg tørr og komfortabel i lange tider ved lett regn. Ved mye våt nedbør over lang tid vil det etter hvert kunne trekke gjennom, men til gjengjeld ventilerer buksen overskuddsvarme vekk fra kroppen svært mye bedre enn ei tett skallbukse eller ei helt tett regnbukse.". Ref: https://www.brynje.no/explore-ventile-pant-2-0-m-s

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (16 timer siden):

Jeg har to Klattermusen Gere 2.0 som jeg absolutt elsker. De sliter du ikke ut og de er veldig komfortable. Det er ikke vannavvisende bukser, men tettvevde og dermed nokså vindtette. 
Funker til alt annet enn varme sommerturer, til tross for luftekanaler i låra med netting.

 

Jeg har bare en, men opplever den som veldig slitesterk. Jeg skled og traff kneet på en stein, kneet blødde men ikke en synlig skade på buksa. Litt varme som du skriver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei dere. 
Brynje gav meg en god deal på ventile 1.0 som ikke har det ekstra laget i rumpe og knær som 2.0 har. Har brukt den i halvår nå.
Jeg må jo bare si st smaken er som baken.  Og d kommer også an på bruken. Feks har jeg prøvd ut gere fra klatteemusen og den funka IKKE for meg. Blir for tung.

 

men altså. Brynje ventile 1.0 ( uten oppgraderte forsterkning ) er for meg helt suveren.  Spes i snøvær, lett regn, høyt og lavt og kladere dager. 
Hvis jeg skal gjøre tyngre arbeid og drive med verktøy osv, opplevere jeg at Fjellrevens vidda bukser passer meg bedre. 
Men Brynjes bukse er suveren. Beste buksa jeg har. ( bare til en litt annen bruk en jeg originalt forespurte ) 

takk for alle inspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur markedsføringen av disse stoffene, altså Ventile/etaProof er like villedende som for Gore-tex. Ventile er ca. like vanntett som Gore-tex er pustende, og med litt rasjonell grubling før mann løper til butikken, så bør ingen av delene komme overraskende på.

Det sagt, så liker jeg begge deler til ulike bruk og behov. Mann må bare huske at det ikke er noe magi her og ha realistiske forventninger.
Ventile er bomull. Altså det stoffet du til stadighet får høre fra såkalte eksperter, som gjentar noe de har blitt fortalt, at kommer til å ta livet av deg på tur. Der er jeg ikke enig, men om ikke annet så bør det bidra til skru ned forventningene til en viss grad.
Under riktige forhold er bomull omtrent uslåelig på komfort. Til hverdags velger jeg jeans (bomull) 99 av 100 dager, isj. Men jeans har ett snevert «arbeidsområde» og egner seg dårlig til friluftsliv. Ventile/etaProof er i mine øyne bare avanserte jeans, tilpasset friluftsliv. Ca. samme komfort og toleranse for bål og gnister, men mer vindtett (og værbestandig generelt) og bedre til å håndtere fuktighet. Det siste hjelper en del ifht. nedbør, men i hovedsak føler jeg gevinsten ligger i hvordan det takler svette og fuktighet innenfra. Det er heller ikke helt feil å si at det er mer slitesterkt enn jeans, men dette kommer først og fremst fra at stoffet er mer tettvevd. Det er fortsatt bomull, så jeg vil si denne egenskapen er like overdrevet som påstanden om vanntetthet. Jeg har bare hatt en bukse i Ventile, og det var ikke Brynje sin, men en anekdotisk observasjon er at stoffet ikke holdt formen like bra over tid ifht. blandingsstoffer forsterket med polyester- eller polyamidtråd. De ble rett og slett litt slamsete og rare med årene.

Når mann går ut døra for å dra på tur, så vet mann at klærne som velges må håndtere fuktighet i en eller annen grad og en eller flere former. For dagsturer med lav til middels intensitet i kaldt og tørt vær er bomull og bomullsblandinger en klar favoritt for meg. Etterhvert som været blir varmere og fuktigere blir valget mindre opplagt, men komforten er såpass god at selv på kalde høstdager med litt nedbør, så er disse plaggene med i vurderingen. Ved fravær av nedbør så er det kun forholdet mellom intensitet, lufttemperatur og relativ luftfuktighet som begrenser bruken. 

Endret av aico
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart veldig fornøyd med Ventil 2. 230g lettere enn Klatremus sin Gere 2,.som jeg har brukt godt, sommer som vinter. Men noe Hot på sommerstid, så spent her med Brynje sin. Eneste jeg så langt har merket meg er at dobbeltforinga under kevlarstoffet( som er rundt bakstussen og, men ikke ved leggen) gir noe friksjon over knehasen ved bruk av lang under( Brynje netting kunstfiber i dette tilfellet). Mot bar hud er dette minimalt. Mer at passformen er noe tight ift Klatremus sin. Hvorfor jeg tente på tips om Brynje sin Ventil, var lang bruk av Norrøn sin Svalbard Arktis tettvevde bomulsbukse. Men disse har revnet for "lett" i stoffet ved bruk( har fortsatt 3 av 2 der). Dog...helt supre og forholdsvis rimelige, da de var å få kjøpt. Bomull og regn, mtp olabukse, er rimelig hat og tabu på tur. Men turbukser i dette materialet har sine gode sider, som pustende velbehag. Blir spennende å se hvordan Brynje sitt stoff takler vær og terreng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.