Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikkerhet på skitur om vinteren hytte til hytte.


CHLOFK

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er veldig glad i å dra på tur året rundt. En god blanding av hiking over distanser og bushcraft i nærmiljø. Sover for det meste i telt. Sommer + tidlig høst/sen vår - utstyret er komplett for de fleste scenarioer og såpass ultralight som jeg ønsker/får til (baseweight på 8kg). På vinteren og i de kalde delene av høst/vår har jeg dratt på korte etapper inn i skog og mark og overnattet med tilgang på bål, leir og aldri mer enn én halv dagstur fra sivilisasjonen. Har nylig utforsket hytte til hytte konseptet på ski og det falt i smak. Reisefølget mitt pakker sekken lett og dropper sovepose eller telt, noe jeg i starten følte var risikabelt hvis noe skulle oppstå. De er minst like erfarne om ikke mer og pakker utenom mat og drikke kun godt med tøy, lakenposen til DNT hytta og en lett vindpose. 

 

Tar utgangspunkt i hytte til hytte turer på vinterstid. Prøver å optimalisere sikkerheten på vinteren dersom man blir strandet ute i en storm eller liknende på etappen mellom hyttene. Samtidig vil jeg forsøke å kutte ned vekten så mye som kan være forsvarlig. Reiser med sekk og ikke pulk. (Det sikreste er selvfølgelig å skaffe en pulk og stappe ned sovepose, telt og alt man skulle trenge)

 

Det jeg har kommet fram til er: 

1) Garmin in Reach mini. Alltid med på tur. 

2) Spade på vinter. Alltid. 

3) Droppe sovepose + telt og skaffe Jerven Fjellduken Extreme 102x220cm som nødløsning. 

Graver en snøhule, SOS på Garmin hvis det er nødvendig. Thermarest z-lite som underlag + fjellduken + lakenposen og tøyet man har på seg. Vente på at stormen gir seg eller redningsmannskap. 

Jervenduken veier 1500g for Hunter vattert og 2000g for den varmeste extreme. Alternativt kan jeg droppe fjellduk og ta med en Western Mountaineering ultralight sovepose og skaffe et soveposetrekk som folk sover ute på vinteren med under åpen himmel for å skjerme soveposen mot kondens? Ca. 900g. Men tviler det varmer like mye. 

 

 

Kom gjerne med innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
CHLOFK skrev (45 minutter siden):

Jervenduken veier 1500g for Hunter vattert og 2000g for den varmeste extreme. Alternativt kan jeg droppe fjellduk og ta med en Western Mountaineering ultralight sovepose og skaffe et soveposetrekk som folk sover ute på vinteren med under åpen himmel for å skjerme soveposen mot kondens? Ca. 900g. Men tviler det varmer like mye. 

Soveposetrekk vil gi mer samlet kondens, ikke mindre - Men den vil beskytte deg ganske bra for fuktighet ved kontakt med snø, samt trekk fra vind.

Jeg både liker og ikke liker vattering i Jervenduk. Uten vattering har du kun hovedfunksjonen til duken - Holde deg beskyttet fra vind og nedbør. I dette formatet kan du "herje" mye mer med duken. Det er ikke noe som blir ordentlig "vått" i den uansett.

Med vattering har du en mer komfortabel duk, men vil automatisk kvie deg litt for å bruke den i pauser osv., fordi vatteringen kan bli våt.

Jeg tror du totalt sett med tanke på vekt og funksjon ville fått mer ut av en vindsekk og en lett, men varm nok dunsovepose. Eventuelt også en uforet Jervenduk orginal i tillegg, for å gjøre eventuelt nødly litt mer komfortabelt.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: Jeg har ikke erfaring med uvær på fjellet på vinterstid, så ingen ting her må tas som råd fra meg.

CHLOFK skrev (4 timer siden):

Droppe sovepose + telt og skaffe Jerven Fjellduken Extreme 102x220cm som nødløsning.

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Jeg både liker og ikke liker vattering i Jervenduk. Uten vattering har du kun hovedfunksjonen til duken - Holde deg beskyttet fra vind og nedbør. I dette formatet kan du "herje" mye mer med duken. Det er ikke noe som blir ordentlig "vått" i den uansett.

Jervenduken Exclusive kan du bruke både med og uten for. Du kan også velge mellom to tykkelser på foret (60g og 170g, jeg har begge, så da kan jeg også bruke den som ikke er koblet til duken som sovepose/forsterkning inne i den andre, men nå begynner det å bli volumiøst i sekken...). Foret kan kobles til/fra duken med glidelåser og kan alene duge som en sovepose a la teppepose inne på hytta. Den er ellers like stor som Extreme, og har dessuten vanntette glidelåser. Det blir dog en god del dyrere, men altså mye mer fleksibel.

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Jeg tror du totalt sett med tanke på vekt og funksjon ville fått mer ut av en vindsekk og en lett, men varm nok dunsovepose. Eventuelt også en uforet Jervenduk orginal i tillegg, for å gjøre eventuelt nødly litt mer komfortabelt.

Mange muligheter her, så det er nok lurt å bruke en del tid på å finne ut hva man egentlig trenger/vil ha.

 

CHLOFK skrev (4 timer siden):

Alternativt kan jeg droppe fjellduk og ta med en Western Mountaineering ultralight sovepose og skaffe et soveposetrekk som folk sover ute på vinteren med under åpen himmel for å skjerme soveposen mot kondens? Ca. 900g. Men tviler det varmer like mye.

Det finnes soveposer som er "vannavstøtende" (jeg har en som heter Marmot Col). Hvor vanntett dette blir hvis man må grave seg ned er jeg usikker på, men snø isolerer i hvert fall mot kulde. Jeg ville ikke satset på noe som skal brukes i en nødsituasjon uten å ha testet det først. Jeg er ingen fjellgiet på ski om vinteren (liger egentlig ikke så veldig å gå på ski), men man må nok være forberedt på å grave seg ned hvis man blir overfalt av uvær tror jeg. Og man bør vel også ha trent på det på forhånd og lære seg hvor man kan grave seg ned trygt og hvor man bare blir blåst fram igjen. Jeg har hørt eksempler på folk som har gravd seg ned og ligget midt i vinden igjen etter kort tid fordi vinden fjernet skavlen man grov seg ned i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har gjort gode tanker. Men husk å ha med hodelykt med nok batterier, man må kunne se.

GPS med nok batteri er til god hjelp om man går seg bort.

I prinsippet bør man kunne klare seg en hel natt ute. Så vindsekk, varme klær, spade og ett kort skumunderlag bør hjelpe mye. Pluss nødkommunikasjon.

God dunjakke/isolasjonsjakke og en ekstra Ziplongs eller isolasjonsbukse (anna-buksen) kan vurderes framfor sovepose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CHLOFK skrev (22 timer siden):

Vente på at stormen gir seg eller redningsmannskap. 

Så ikke denne i farta. Du må være forberedt på at også redningsmannskapet må vente til stormen gir seg, selv om de nok gjør sitt ytterste for å nå deg om det er forsvarlig. Men man trenger ikke forberede en komfortabel ventetid, bare at man er varm og tørr nok så man ligger godt over det å bare akkurat såvidt overlever. Og lommelykt som @Marius Engelsen skriver. Det blir tidlig mørkt om vinteren, og veldig mørkt på fjellet langt fra folk, spesielt i overskyet vær og uvær.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å grave en snøhule tar for lang tid, kanskje 4-6 timer, og du må finne egnet sted. Og det stedet er oftest der det føyker mest igjen, fordi det er en fonn. Som nødly er derfor snøhule i realiteten uegnet, det er bare å gjøre et forsøk i fint vær.

Kantgrop er mye raskere, og gir samme nivå av ly, lages ikke større enn strengt tatt nødvendig.

Neste er "kiste", altså et avlangt hull på flatmark som er akkurat så stor og dyp at du får plass til å ligge oppi.

Neste er et hull til beina med en liten vegg av det du graver opp+sekken mot vinden.

I alle tilfelle er vindsekk et must, forsåvidt liggeunderlag også. Sovepose eller ikke avhenger av hva du har med av forsterkningsplagg også. En mylar pose (foliepose) kan også være hensiktsmessig, veier ikke rare greiene. Denne vil kunne fungere som dampsperre.

Søkestang kan være nyttig, da kan du måle snødybde så du ikke kaster bort tid på å grave på et uegnet sted. Trenger ikke være lengre enn 2m.

Endret av Omnilite
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for en vindsekk hvor flere personer kan være oppi samtidig. For eksempel en Hilleberg vindsekk for tre personer. Pluss sovepose og liggeunderlag. En artig detalj med en vindsekk er snoren som du fester rundt livet før du pakker ut sekken, det gjør det mulig å bruke sekken i sterk vind. 

Steder langs ruten dere eventuelt kan grave dere ned, bør være planlagt på forhånd. Ta hensyn til eventuell rasfare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT filmen over viser en veldig godt gjennomtenkt utstyr sammensetning som ivaretar sikkerhet i et utvalg av ulike situasjoner som kan oppstå, bredt spekter av turområder og vær/temperaturer.   Så kan man fjerne eller legge til ut fra den turen man selv skal gjennomføre og hvilke risikoer man bør ta høyde for eller er villig til å ta.  De du går med er erfarne, men betyr det at de har vært mye på tur og at det har gått fint med det utstyrsoppsettet de har, uten at de nødvendigvis har vært i vanskelige situasjoner eller at de har ridd av en storm eller to med det oppsettet som de har? Jeg ville gjort noen refleksjoner om det :-) .

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spade för snabb grävning blir lätt tung och stor ev 2st mindre vid flera personer.(vid pulka kan man ha en stor och en mindre med sig)

Viktigt att ha lagom med kläder på sig så man ej blir svett under grävningen samt bra vantar tex anv jag vinter arbetshanskar,även damasker eller grävpåsar så man ej får in snö i kängor och därmed blöta fötter efter en stund.

Övningsgräv på fina kortare turer för att få vana och öva på olika typer av skydd.

Samt viktigast att ta beslut om ev grävning innan det börjar skymma då det med pannlampa tar längre tid,batterierna kan var bra att ha i en mörk vindsäck vid tex fika paus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CHLOFK skrev (9 minutter siden):

Mange gode tanker her.

Men må spesifisere litt mer hva jeg tenkte på:

Jervenduk eller vindpose? 

 

Gå ut ifra at alt annet nødvendig er pakket med. 

Vindpose gir mest fleksibilitet ift vekt, men mot mer ekstremturer så vil en jervenduk med isolasjon gir deg bedre beskyttelse ved nødly i åpent terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CHLOFK skrev (3 timer siden):

Jervenduk eller vindpose? 

Regner med at du mener den lette Jervenduken til å sitte i. Denne fungerer også som dampsperre, da den er laget av vanntett materiale. De vatterte Jervendukene puster.

Jervenduken har maljer, som gjør at du kan feste en snor med klips på til den. - Som på en vindsekk. 

En vindsekk fra Hilleberg er laget med vanntett materiale i bunn, og pustende materiale på oversiden. Hvis du trenger en dampsperre kan du eventuelt ta med en vanntett plastsekk i tillegg? 

Dersom dere er flere i følget, er det bedre å være flere i en Hilleberg sekk, enn å sitte hver for seg. Det er nå min mening. 

Ellers er jeg litt kritisk til tykkelsen på liggeunderlaget ditt. Men det kan legges dobbelt, og du kan sitte på det...

Ser også at du har vannflaske av metall. Det ville jeg ikke hatt på vinteren, sånn rent personlig. 

Hvor vant er du med å bruke gassbrennere i kulde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke... Det må være den mest gjentatte "friluftsmyten" jeg kommer over.

Duken er like tett, men foringen som sitter på innsiden gjør at man ikke nødvendigvis merker noe til kondens på dag 1-2. Gi det noen dager i kald temperatur, så skal du se den blir tung og våt, nettopp fordi den er potte tett.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel Jerven har i forhold til en dunsovepose og vindsekk kombinasjon, er at primaloft beholder noe av isoleringsegenskapene sine når det er vått.

Det at de er tette, gjør at vannet ikke fordamper hvis du er våt. Fordampning fører til ytterligere nedkjøling. Ikke det mest behagelige for camping osv. Men når jeg tenker meg om, muligens det mest fornuftige i en nødsituasjon hvor du er våt?

Det beste er kanskje å ha klær som er varme, selv når de er våte? For eksempel primaloft eller ull. Og et mest mulig vanntett nødly?

Tror ikke du kommer utenom en eller annen form for sitte eller liggeunderlag i Norge om vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det høres ut som en gøy tur. Hvor er det dere skal? Jeg tok min første vinterturn over hardangervidda in midten av januar. Det var gromsevær. Jeg vet ikke hvor mye vind, men til tider så måtte jeg krabbe for å ikke fyke over og jeg kunne knapt se skituppene. Garmin gps på armen var gull den situasjonen, for uten det var jeg blind eller relegert til å bli i teltet. Selv med den på armen så var det svært vanskelig å følge målet, fordi brillene ble ubrukelige, anorakken og hanskene frøs. Det var lite snø, og mye av snøen minnet mer om is, med løs pudder under. En kar omkom desverre ikke så langt unna fordi han ikke kunne grave seg ned. Å grave hule var ikke noe jeg kunne gjøre hvorsomhelst, men bare opp mot en hyttevegg hvor snøen hadde hopet seg opp. Da brukte jeg pulken for å transportere enorme mengder snø ut av hula. Jeg hadde med meg en 2-manns vindsekk fra Rab. Den var bedre enn ingenting å ha lunsj i, men ikke noe jeg vil anbefale å sove i når vinder går for fult. Du har kanskje en bedre plan her enn hva jeg ser for meg? Jeg er nysgjerrig på å høre hva du har tenkt ut. Jeg vet ikke hvor du har tenkt til å gå heller, men jeg har vokst opp med vinter på Ustaoset og rundt Møsvatn siden jeg var liten fjatt, og gått over vidda utenom vinter, men uvær på vidda med snø var ganske spicy. Teknologi, skiutstyr, og kær jeg hadde med som jeg antok ville fungere greit, brøyt sammen over tid. Jeg var glad jeg hadde med meg backupløsninger. https://www.youtube.com/watch?v=nyRIoWgtIrw

Her var min utstyrsliste. Den er ikke laget for andre enn meg selv, så mye er sikkert uklart å lese for andre. Det som står etter "post:" er tanker på toget på vet hjem, men kanskje noen erfaringer av det er til hjelp for deg. https://lighterpack.com/r/8q7qch God tur! :D

Jeg lurer på hvordan du har planer om å bruke gassbrenner i kulde utenfor et telt for å smelte nok snø til å lage drikkevann. 

Endret av Wille
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.