Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og triks for knirkende kropp på tur og i leir


Mærtha

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tatt opp igjen friluftslivet etter noen år stillstand, og opplever at en noen-og-førti år gammel kropp nok ikke er like medgjørlig på tur og i leir som i tidligere tider. Hva er deres beste triks for at en knirkete kropp skal komme seg best mulig gjennom de turene som du jo har så veldigveldigVELDIG lyst til å dra på?

Jeg drar gjerne på tur med åtteåringen i heimen, noe som vil si at jeg må bære mesteparten av utstyret. Han bærer sin egen sovepose og klesskift selv, og da er han allerede på grensa av det han bør bære. Så det er ikke ubegrenset med ting og tang og vekt jeg kan pøse på med. Drømmer om stol, for det tror jeg kan løse litt av stiv kropp-problematikken, men så var det vekta da..

Jeg har Exped Synmat, og det er en livredder for nattesøvnen. Har også chair kit, mest på grunn av beskyttelse mot hundeklør, men har vel egentlig ikke brukt det mye som stol ennå. Det blir jo lavt ned og høyt opp, liksom.

Noen innspill fra andre knirkere der ute? Siste tur var -vond-. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan senke litt terskelen for hvor langt du går. Jeg har et par turer her i området hvor jeg går ~30-45 minutter fra bilen og da kan ejg bære ganske tungt. Alle ved havet.
Opp mot tyve kilo. Stol til begge to (helinox one) Kokeutstyr, mat, ly/soveutstyr.. Eventuelt kan du bruke en tralle dersom du går på etablerte stier/grusveier. Da får du med deg litt mer komfortting. Den andre veien som handler om å kjøpe lettere utstyr er jeg ikke så fan av. Misforstå meg rett, jeg har mye ultralett utstyr, men kostnad per gram spart er ganske teit når du kommer over et visst nivå. Jeg kunne kjøpt modellen som var 20g tyngre for 50% mindre penger i mange tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan selvfølgelig være fullstendig irrelevant i denne sammenhengen, men jeg opplevde at jeg sov stadig dårligere på tur. Med de øvrige plager det fører med seg. Jeg opplevde også at jeg ble mer støl og lemster enn før. Mye mulig det kan tilskrives alder og form, generelt, men forsøk på avbøtende tiltak ble uansett iverksatt. Punkt en var utbedring av liggeunderlag. Oppgraderte ganske kraftig, men merket liten, om noen, bedring. 

Til slutt gikk det opp for meg at alle soveposene mine hadde blitt pølseskinn. Ikke så rart, da de fleste av dem ble kjøpt for et anselig antall kilo siden. Jeg lå rett og slett vondt pga dårlig plass i posen. Større sovepose har utbedret mye av problemet for min del.  Sover bedre og blir mindre lemster. Trolig kunne jeg spart noen lapper på liggeunderlag😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (1 time siden):

Du kan senke litt terskelen for hvor langt du går. Jeg har et par turer her i området hvor jeg går ~30-45 minutter fra bilen og da kan ejg bære ganske tungt. Alle ved havet.
Opp mot tyve kilo. Stol til begge to (helinox one) Kokeutstyr, mat, ly/soveutstyr.. Eventuelt kan du bruke en tralle dersom du går på etablerte stier/grusveier. Da får du med deg litt mer komfortting. Den andre veien som handler om å kjøpe lettere utstyr er jeg ikke så fan av. Misforstå meg rett, jeg har mye ultralett utstyr, men kostnad per gram spart er ganske teit når du kommer over et visst nivå. Jeg kunne kjøpt modellen som var 20g tyngre for 50% mindre penger i mange tilfeller.

Jeg har nok tenkt noen av de samme tingene som deg. 😊 Forrige tur var på i underkant av 2 km i lettgått terreng, og ble unnagjort på ca en time med innlagt fjaseprat, blåbærplukkepauser og litt sanking av småved. Sekken ble litt for tung, den var på i overkant av 20 kg før det ble lagt nedi enda litt mer kjekt å ha-greier. Og jeg har konkludert på en del ting jeg ikke trenger å ta med neste gang.

Det ble nok en kombinasjon av litt for tung sekk og dårlige arbeids-/sitte-/liggestillinger i leir, tror jeg.

Driver og kikker litt på muligheten for å koble drag på ei sykkelvogn og vurderer litt plasser hvor den kanskje kan brukes.

Hiver meg heller ikke på ultralettbølgen, mye pga pris, men også pga funksjon. Er avhengig av utstyr som tåler en del juling pga vær- og vindforhold der vi er på tur.

Tror jeg rett og slett må finne plass til en stol som ikke veier for mye, og være grundig på vurdering av hva jeg trenger og ikke trenger for å spare litt vekt der jeg kan. Og så må jeg finne en trylleformel som får poden til å like drytech og annen tørr, lett mat. 😅

Fornøyd med Helinox One? God å sitte i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (1 time siden):

Dette kan selvfølgelig være fullstendig irrelevant i denne sammenhengen, men jeg opplevde at jeg sov stadig dårligere på tur. Med de øvrige plager det fører med seg. Jeg opplevde også at jeg ble mer støl og lemster enn før. Mye mulig det kan tilskrives alder og form, generelt, men forsøk på avbøtende tiltak ble uansett iverksatt. Punkt en var utbedring av liggeunderlag. Oppgraderte ganske kraftig, men merket liten, om noen, bedring. 

Til slutt gikk det opp for meg at alle soveposene mine hadde blitt pølseskinn. Ikke så rart, da de fleste av dem ble kjøpt for et anselig antall kilo siden. Jeg lå rett og slett vondt pga dårlig plass i posen. Større sovepose har utbedret mye av problemet for min del.  Sover bedre og blir mindre lemster. Trolig kunne jeg spart noen lapper på liggeunderlag😄

Absolutt ikke irrelevant, gjorde litt den samme erfaringen i fjor da jeg konkluderte med at den gamle Ajungilak Iglo’n hadde krympet i skapet. 😅 Sover mye bedre i ny, bredere pose. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mærtha skrev (8 minutter siden):

Tror jeg rett og slett må finne plass til en stol som ikke veier for mye, og være grundig på vurdering av hva jeg trenger og ikke trenger for å spare litt vekt der jeg kan. Og så må jeg finne en trylleformel som får poden til å like drytech og annen tørr, lett mat. 😅

Fornøyd med Helinox One? God å sitte i?

Joda, men jeg kjøpte den når det ikke var mange alternativer på markedet. Jeg har siden, faktisk ganske nylig, kjøpt to stk Northpeak til 400kr på Obs. Funker like bra. 
Eneste aberet er at du må egentlig ha ground sheet til Helinox. Sand, myr og alt som kan vagt kalles "mykere enn ekstremt fast plen" funker ikke med standardbeina. 
Der er faktisk northpeak bittelitt bedre med sine skistav-ish feller nede på beina. 
Pass på at du må ha liggeunderlag eller noe slikt. Det blir kaldt å sitte i den både på ryggen og rompa. 

Polarbrød og tubeost veier ikke all verden. Det er ikke et must å ete drytech på tur, selv om real turmat gjerne vil ha deg til å tro det. Vanlig tomatsuppe og hurtigkokt makaroni er også en schläger. Bare å finne det som funker for dere. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (5 minutter siden):

Polarbrød og tubeost veier ikke all verden. Det er ikke et must å ete drytech på tur, selv om real turmat gjerne vil ha deg til å tro det. Vanlig tomatsuppe og hurtigkokt makaroni er også en schläger. Bare å finne det som funker for dere. :)

 

Hehe, joda, men han har i grunnen samme aversjoner mot _all_ posemat, så der er utfordringen. Og han virkelig _hater_ pasta. 😂 Drytech er vel egentlig mest kjekt for mor fordi ho da slipper kjelevasken. Hjemme er det litt greiere å si at han får spise det han får og dermed basta, på tur prøver jeg å finne noe han liker både for kosens skyld og for at han skal få i seg nok. Men, det er klart, om jeg bare tar med ekstra brød og nugatti så er vel han fornøyd. Så slipper jeg å bære på pølser og sånn. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur i disse blåbærtider, så slår jeg ett slag for pannekaker med nyplukkede og nyrørte blåbær. Toro sin pannekakemiks, veier ca 160g, skal bare tilsettes vann og røres ut...
Kanskje junior kan bære pannekakemiks og plukke blåbær selv?

IMG_0817.thumb.JPG.a5e79684ee1c5f96a02db864de594e35.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mærtha skrev (4 timer siden):

Jeg har Exped Synmat, og det er en livredder for nattesøvnen. Har også chair kit, mest på grunn av beskyttelse mot hundeklør, men har vel egentlig ikke brukt det mye som stol ennå. Det blir jo lavt ned og høyt opp, liksom.

Dersom du ikke blir å bruke Chair Kit (440g i str M) for så sitte, så tenker Exped sitt "Mat Cover" (216g i str M) (på tilbud nå hos Fjellsport) vil gjøre  samme nytten for å beskytte  underlaget mot hund.

Selv setter jeg stror pris på min Helinox Chair One stol (du kan se normal størrelsen her hos Fjellsport), men det er ikke alltid den blir meg for den veier en del (jeg har XL og den veier 1,5kg, normal-størrelsen veier like under kiloet).

Merker at det gjør veldig godt nå man slår leir å kunne sett seg ned med ordentlig støtte i ryggen og får strekke bena. Får bedre hvile da syns jeg. Så kanskje du skal vurdere å bruke Chair Kit'et slik det er tiltenk likevel? Slik at du får sitte med god støtte i ryggen en stud før dere kryper i posen. 

Når jeg ikke har med Chair One har jeg heller med en enkel camping stol/krakk av merket Eagle Products ( 249 hos Magasinet. no nå). Ikke noe ryggstøtte der, men jeg syns det er behagelig/gir god hvile også når jeg med den kan sitte i tilnærmet normal høyde og kan strekke bena frem eller til siden.  Vekten er oppgitt til 550g. Selv har jeg klippet bort det imiterte saueskinnet på setet slikt det bare er nettingsetet igjen, og uten det og transporttrekket veier den ca 400g. Bruker å feste den på utsiden av sekken, på siden under sidelommen. "Sauseskinnet" fjernet jeg fordi da kan jeg bruke stolen også om det regner litt.  Dessuten brukte det lang tid på å tørke, så bort med det.
 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (38 minutter siden):

På tur i disse blåbærtider, så slår jeg ett slag for pannekaker med nyplukkede og nyrørte blåbær. Toro sin pannekakemiks, veier ca 160g, skal bare tilsettes vann og røres ut...
Kanskje junior kan bære pannekakemiks og plukke blåbær selv?

IMG_0817.thumb.JPG.a5e79684ee1c5f96a02db864de594e35.JPG

Ja, pannekaker er nok en sikker suksess hos junior! 😊👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (33 minutter siden):

Dersom du ikke blir å bruke Chair Kit (440g i str M) for så sitte, så tenker Exped sitt "Mat Cover" (216g i str M) (på tilbud nå hos Fjellsport) vil gjøre  samme nytten for å beskytte  underlaget mot hund.

Selv setter jeg stror pris på min Helinox Chair One stol (du kan se normal størrelsen her hos Fjellsport), men det er ikke alltid den blir meg for den veier en del (jeg har XL og den veier 1,5kg, normal-størrelsen veier like under kiloet).

Merker at det gjør veldig godt nå man slår leir å kunne sett seg ned med ordentlig støtte i ryggen og får strekke bena. Får bedre hvile da syns jeg. Så kanskje du skal vurdere å bruke Chair Kit'et slik det er tiltenk likevel? Slik at du får sitte med god støtte i ryggen en stud før dere kryper i posen. 

Når jeg ikke har med Chair One har jeg heller med en enkel camping stol/krakk av merket Eagle Products ( 249 hos Magasinet. no nå). Ikke noe ryggstøtte der, men jeg syns det er behagelig/gir god hvile også når jeg med den kan sitte i tilnærmet normal høyde og kan strekke bena frem eller til siden.  Vekten er oppgitt til 550g. Selv har jeg klippet bort det imiterte saueskinnet på setet slikt det bare er nettingsetet igjen, og uten det og transporttrekket veier den ca 400g. Bruker å feste den på utsiden av sekken, på siden under sidelommen. "Sauseskinnet" fjernet jeg fordi da kan jeg bruke stolen også om det regner litt.  Dessuten brukte det lang tid på å tørke, så bort med det.
 

Har vurdert å nappe ut metallspilene av chair-kitet for å spare vekt på de turene det er tvilsomt at jeg blir å bruke stolfunksjonen. Ser at jeg bruker den lite i tomannsteltet med pode og hund, av plasshensyn. Og det har heller ikke blitt til at jeg tar det med ut pga glør og smuss og alle andre grunner man kan komme på. 😊

Den krakken kan nok være et godt alternativ, tror mye kan være gjort ved å komme seg litt opp fra bakken. 🤔

Og så må det nok til med yoga og tøying og trening. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et svar på linje med @Grimner

Jeg er bare 30 sjøl, så mangler litt livserfaring på knirkete kropp. Men det det kan nok lønne seg å jobbe opp en grunnleggende styrke og mobilitet. Hvis man ikke er interessert i treningssenter, vil turnringer og kettlebells være tilnærmet alt man trenger hjemme. Kan du for eksempel sitte HELT ned i knebøy med hæla i bakken? Ligge på ryggen, for så å reise deg opp, uten å hjelpe til med henda? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (24 minutter siden):

Et svar på linje med @Grimner

Jeg er bare 30 sjøl, så mangler litt livserfaring på knirkete kropp. Men det det kan nok lønne seg å jobbe opp en grunnleggende styrke og mobilitet. Hvis man ikke er interessert i treningssenter, vil turnringer og kettlebells være tilnærmet alt man trenger hjemme. Kan du for eksempel sitte HELT ned i knebøy med hæla i bakken? Ligge på ryggen, for så å reise deg opp, uten å hjelpe til med henda? 

Har noen helsemessige utfordringer som dessverre gjør at jeg blir direkte sjuk av en del treningsformer (blir i verste fall liggende med hodepine i flere dager etterpå, det er under utredning) så jeg jobber med å finne noe som funker. Hittil så funker turer på beina, ski og truger stort sett greit, og det er ikke lengre siden enn før sommerferien at jeg prøvde meg på en kort tur med storsekk og telt igjen og fant ut at det gikk. Sykkel funker overhodet ikke. Må finne ut av styrketrening som kan fungere. 😊 Men jeg er nok absolutt ikke en treningssenter-person.

Endret av Mærtha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mærtha skrev (42 minutter siden):

Den krakken kan nok være et godt alternativ, tror mye kan være gjort ved å komme seg litt opp fra bakken. 🤔

Min 60-årige kropp er enig. Selv om det er godt å sitte lavt på matte med ryggstøtte, så gruer man seg ikke like mye for å reise seg igjen når man sitter litt høyere :-)

Mærtha skrev (5 minutter siden):

[...], og det er ikke lengre siden enn før sommerferien at jeg prøvde meg på en kort tur med storsekk og telt igjen og fant ut at det gikk. Sykkel funker overhodet ikke. Må finne ut av styrketrening som kan fungere. 😊 Men jeg er nok absolutt ikke en treningssenter-person.

Å gå med sekk funker altså. Vel kan du kanskje laste opp en ryggsekk litt ekstra tung til "trenings bruk" som du går en kort tur med i nabolaget (eller skogen/marka om mulig). F.eks. et par ganger i uka. Sørg for å gå både i oppover- og nedoverbakke, gjerne i trapper, gjerne noen knebøy underveis osv.  Gjelder å finne noe som funker for en selv, noe kroppen godtar (men å bli sliten må den tåle).

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (4 timer siden):

Mens noen av oss synes Helinox Ground Chair er bedre å sitte i enn Chair One. Jeg har begge.

Bra tips!  Ground Chair maks vektbelastning er oppgitt til 120kg,  så for min del er dette litt under min "vektklasse". Men har skjønt at de nok har god sikkerhetsmargin da, så godt mulig den vil funke for meg også

btw for den som ev. vurderer en Chair One, men syns Helinox sin er dyr (det er det mange som syns): Ser at Stormberg selger en kopi av Chair one (trolig en Kina-kopi) som de har gitt navnet "Losistua". På "tilbud"  til 249,-.. Kvaliteten på akkurat denne tør jeg ikke si noe om. Har selv hatt en kina-kopi av chair-one. Den var litt lealaus syns jeg, men det kan jo skyldes at jeg var for tung for den og/eller at den var mindre solid sammenlignet med en original Helinox. Vet ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, zimwalker said:

Å gå med sekk funker altså. Vel kan du kanskje laste opp en ryggsekk litt ekstra tung til "trenings bruk" som du går en kort tur med i nabolaget (eller skogen/marka om mulig). F.eks. et par ganger i uka. Sørg for å gå både i oppover- og nedoverbakke, gjerne i trapper, gjerne noen knebøy underveis osv.  Gjelder å finne noe som funker for en selv, noe kroppen godtar (men å bli sliten må den tåle).

Da har vi styrketrening inne. Ta på sekken i forbindelse med husarbeide eller annet, så er vi der. Støvsuging i full sekk er overraskende tungt og trener balansen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (6 timer siden):

Mens noen av oss synes Helinox Ground Chair er bedre å sitte i enn Chair One. Jeg har begge.

Tror jeg rett og slett må prøve ut hva som funker og hva som blir for lavt. 🤔 Ground chair er vel litt lettere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mærtha skrev (22 timer siden):

Har også chair kit, mest på grunn av beskyttelse mot hundeklør, men har vel egentlig ikke brukt det mye som stol ennå. 😂

Jeg synes ikke chair kit er noe godt å sitte i. Stol er livredderen i camp her.

Helinox Chair one og lignende kopier er meget gode. Ca 900 gram.

Helinox Chair Zero, jeg synes ikke denne var noe god.

Helinox Ground Chair. Nesten like bra som Chair one, og lav nok til å passe fint i de fleste telt! :) ca 630 gram. Denne er mitt førstevalg fra nå av. Skal du sitte på denne i innerteltet oppå bunnduken bør du ligge ett par lag med sitteunderlag/skumunderlag under, for å unngå hull i bunnduken. (Det er enkelt å reparere hull i bunnduk med en dråpe lim/våtromssilikon).

 

Jeg bruker også en hjemmesydd fiberpute. Ca 150 gram og pakkes i kompresjonstrekket sammen med soveposen.

Mærtha skrev (16 timer siden):

Men jeg er nok absolutt ikke en treningssenter-person.

Gå tur i ulendt terreng er en fin måte å myke opp kroppen, synes jeg.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (6 timer siden):

Da har vi styrketrening inne. Ta på sekken i forbindelse med husarbeide eller annet, så er vi der. Støvsuging i full sekk er overraskende tungt og trener balansen.

Heisann! Det skal jeg jammen prøve. Familien min hadde blitt akutt bekymra og sendt meg i skauen umiddelbart, om jeg støvsuga med sekk på ryggen. Kjempetriks!

  • Liker 3
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle triks, så er det kun styrketrening som virkelig har løst problemet her i gården. Er det perioder uten styrketrening er jeg tilbake til vond kropp. 

Ikke noe fan av styrketrening, så dørstokkmila er lang til tider. Med andre ord, så har jeg kjent forskjellen mellom trent og utrent litt for ofte 😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (34 minutter siden):

Ikke noe fan av styrketrening, så dørstokkmila er lang til tider.

Jeg kjøpte for noen år siden et sett med manualer ("dumbbells" heter det vel på utenlandsk). Ble ikke inspirert. Hev vektene over i en ryggsekk, straks mer inspirerende. Går trapper og tar knebøy med med den. Trener også med balansepute.
 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.