Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnifuel - rødsprit


toxk

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvorfor jeg ikke får til å fyre min nyinnkjøpte Primus Omnifuel på rødsprit?

Mulig jeg ikke hadde skjønt det når jeg kjøpte den, men trodde man kunne fyre de "på alt". :wink:

Hvorfor går det ikke?

Må vel krype til korset og handle inn litt bensin isteden da...

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann Kristin

Normalt må man ha en alkoholdyse for å fyre med sprit.

Sprit har ca. halvparten av energinivået pr. Kg enn bensin og parafin.

Sprit er stort sett bare brukbart til forvarming.

Jeg vil anbefale deg Statoil 4takts miljøbensin (grønn kanne)

Eller Tennveske for grill (reineste parafin du får tak i)

Mvh.

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg Statoil 4takts miljøbensin (grønn kanne)

Eller Tennveske for grill (reineste parafin du får tak i)

Mvh.

Rune

Sett deg anbefale tennveske tidligere. Bruker vanligvis fritidsparafin, er tennveske bedre parafin?

Er det forskjell på de ulike produsentene av tennveske?

Og hvorfor er lampeolje og annen parafin mye dyrere enn tennveske?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint bruke rødsprit, men bruk dysa for alkohol. Er markert med en A tror jeg. av står vel dette i bruksanvisningen som fulgte med. Jeg vil derimot ikke anbefalle rødsprit, med mindre det er av hensyn til miljø og co2 utslipp. (en minimal effekt, men prinsippet er der).

Rødsprit gir mye mindre effekt og siden dysa har større åpning bruker den desto mer.

Bruk 4 takts miljøbensin som Rune omtaler. Jeg vil derimot anbefalle den de har på Thoshov bilrekvesita (finnes andre steder en på thoshov, en kjede). der koster 5 liter 89 kr. altså billigere en 4 liter på 160 på statoil.

Lampeolje er ubrukelig, skikkelig parafin går bra. tennvæske har jeg ikke prøvd men får jo store ord fra mange her.

Hvis du har tilgang på Jet A1 (drivstoff for fly) er dette supert!

men det letteste er jo bensin, da en ikke trenger noe til forvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg anbefale tennveske tidligere. Bruker vanligvis fritidsparafin, er tennveske bedre parafin?

Er det forskjell på de ulike produsentene av tennveske?

Og hvorfor er lampeolje og annen parafin mye dyrere enn tennveske?

På forhånd takk!

Lampeolje kan være tilsatt noe voksgreier, som skal holde veken fin, og forhindre osing.

Lampeolje tenner / forgasser på høyere temperatur enn tennveske.

Jeg har ikke prøvd alle typer tennveske, men har prøvd flg:

Blåtinn, Esso, Statoil Shel og alt de selger på RIMI, har også prøvd OK og den svenske T ettelleranna.

Alle disse fungerer fint.

Hvorfor der er prisforskjell vet jeg ikke. Muligens grillsesongen gir priskokurranse.

Eirik:

Det var gyselig pris du må betale hos Statoil

Jeg betaler under 100 for 5 liter Statoil Miljøbensin på den lokale Marinaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker parafin pga at det føles litt tryggere i teltet. Bruker bensin av og til for å "rense" systemet.

Alltid lurt på hva som skiller de forskjellige parafinene. For å være sikker pleier jeg å fryse ned parafinen, for så og sile den gjennom et tynt filter. Man fjerner voksstoffene som blir tilsatt. Man legger spesielt godt merke til det i lampeoljer, har opplevd å få silt gjennom omtrent en liter parafin fra en to-liters dunk! Da er resten kun talg. Også en del parafin/fritidsparafin som bør siles før bruk. Det tar litt tid, men man blir sikrere på kvaliteten på fuel'n.

Neste gang skal tennveske prøves:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkk for mange svar. Rødspriten er herved pakket bort sammen med det ganle stormkjøkkenet.

Ble foresten overasket over prisen. 4 liter miljøbensin fra Statoil kostet 165 kr. Tror jeg skal følge opp tipset

om miljøbensinen til Thorsov bilrekvisita.

En liten ting til han som skev rødsprit virker dårlig. min erfaring er at det ikke virker i det heletatt! fikk det rett og slett ikke til å brenne!

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte du Alkoholdysa da?

(Den er sikkert merka med A)

Noen brennere krever også en restrictor (Gjelder 111T og C)

Har aldri prøvd Alcohol på Primus omni/multi

Grusome priser dere har på bensinen da. Og.... Den nye kanna (kom i fjor) er på 5 liter.

Skulle forundre meg om ikke Torshovbensinen er STatoil det ogsp (Bare dem som lager den her til lands)

PS... Felleskjøpet er også billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at omnifuel har blitt levert med alkoholdyse, eller struperør noen sinne.

Jeg oppfatter brenneren som en multifuel, d.v.s. i dette tilfelle en bensinbrenner som også kan bruke parafin (eller lign.) og gass.

Følgelig er det jo bare å kjøpe ei kanne 4-takts miljøbensin, det burde holde til 15-20 timers fyring på full guffe.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensindunken blir så rund når vi får skikkelig trykk, en løsning noen har brukt på båtovner er elektrisk bensinpumpe (stempelpumpe med fjærpumping, pumpa slår et slag når trykket faller) da bruker den nesten ikke strøm.

Forøvrig har jeg registrert at noen av eleven på skolen hvor jeg jobber har testet (uten lærer tilstede) at standard brusflasker tåler godt over 6 Bar. m.a.o. riklig som engangs drivstofflaske.

Denne plasten skal forøvrig ikke avgi skadelige stoffer ved forbrenning. (men Asbest og røyking var heller ikke farlig før i tiden.)

Forøvrig har REDI utviklet "primus" brennere som går på trykket fra tank 1-2 meter høyere en brenneren. http://home.worldcom.ch/redi/index.html

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.