Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt med gåstaver - erfaringer?


RoyN

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på å anskaffe et telt som støttes av gåstaver som og lurer på om noen har erfaringer i den sammenheng. Ser at Durston X-mid er populære, og Tarptent Notch likeså. 

Z-packs og dynema blir for kostbart med tanke på bruken så silnylon er vel hva jeg ser etter og et telt som ikke veier særlig mer enn ett kilo. 

Bruker man gåstaver så er det jo en fare for at man ødelegger disse ved fall etc.

Noen som har erfaringer og konkrete anbefalinger til telt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
RoyN skrev (54 minutter siden):

Hei!

Lurer på å anskaffe et telt som støttes av gåstaver som og lurer på om noen har erfaringer i den sammenheng. Ser at Durston X-mid er populære, og Tarptent Notch likeså. 

Z-packs og dynema blir for kostbart med tanke på bruken så silnylon er vel hva jeg ser etter og et telt som ikke veier særlig mer enn ett kilo. 

Bruker man gåstaver så er det jo en fare for at man ødelegger disse ved fall etc.

Noen som har erfaringer og konkrete anbefalinger til telt? 

Jeg bruker et MLD Cricket, som egentlig er pyramidetelt uten dør. Solomid XL er teltalternativet. Veldig bra kvalitet på alt fra MLD. Gåstavene mine er Leiki Sherpa og tviler sterkt på at jeg klarer å knekke de med det første. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (1 time siden):

Jeg bruker et MLD Cricket, som egentlig er pyramidetelt uten dør. Solomid XL er teltalternativet. Veldig bra kvalitet på alt fra MLD. Gåstavene mine er Leiki Sherpa og tviler sterkt på at jeg klarer å knekke de med det første. 

Har dette teltet/tarpen selv men synes det er litt knotete å komme inn i uten glidelås. Kanskje jeg skulle fått sydd på en 😆 Sekken jeg har fra MLD er super så enig i at det er lite å si på kvaliteten. 

Er håndtakene på vandrestavene av plast på Leki? Kalde å holde i? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (1 time siden):

Har dette teltet/tarpen selv men synes det er litt knotete å komme inn i uten glidelås. Kanskje jeg skulle fått sydd på en 😆 Sekken jeg har fra MLD er super så enig i at det er lite å si på kvaliteten. 

Er håndtakene på vandrestavene av plast på Leki? Kalde å holde i? 

Enklere når du setter det opp med to staver, en i toppen og en i nebbet, får høyere inngangsdør. Leiki sherpa har skum på håndtakene, veldig behagelig og fin løsning med mange mulige grep for ulendt terreng. Hvilken sekk har du? Jeg tenker å bestille en exodus men stadig usikker på rygglengden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (På 21.8.2022 den 14.31):

Enklere når du setter det opp med to staver, en i toppen og en i nebbet, får høyere inngangsdør. Leiki sherpa har skum på håndtakene, veldig behagelig og fin løsning med mange mulige grep for ulendt terreng. Hvilken sekk har du? Jeg tenker å bestille en exodus men stadig usikker på rygglengden. 

Høres ut som gode staver. Har en eldre Exodus tror jeg (litt usikker på modell) kjøpt brukt på rundt 50 liter. Flott sekk som er veldig behagelig å bruke opp til ca 10 kilo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Tarptent Notch Li i ett år nå. Det har vært favoritteltet siden innkjøp, selv om det er lite. Jeg er 183cm og sover på magen. Tilstrekkelig med plass, men man må trives i små telt. Finner alltid teltplass med dette teltet, og det er dønn stabilt også i sterk vind på fjellet (testet på snaufjell med vind på 12 m/s med kast på 19 m/s)Var svært ambivalent til dette teltet ved innkjøp pga størrelsen, men må virkelig si at jeg elsker dette teltet.

Dette teltet får man vel i silnylon, og er da fortsatt under kiloen.

Foretrekker et større telt til vinterbruk pga plass til klærne inne i teltet når det er snø. I så fall virker xmid solid 2 ålreit, men selv hadde jeg tatt Luxe Hexpeak v4a (1800kr?) enten med halvt eller helt interiør til vinterbruk - hvis penger er relevant. 1,5 kg og stabilt som fanden. Lettere enn det - MLD Duomid + solid innertelt fra aliexpress - da er du under 1 kg. Bruker ikke teltplugger når det er snø - bare pinner. Bruk vandrestav/skistav med extension (tror den følger med), en halv tennisball, eller kjøp en passende pole. 
 

mange valg 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hesm skrev (11 timer siden):

Har brukt Tarptent Notch Li i ett år nå. Det har vært favoritteltet siden innkjøp, selv om det er lite. Jeg er 183cm og sover på magen. Tilstrekkelig med plass, men man må trives i små telt. Finner alltid teltplass med dette teltet, og det er dønn stabilt også i sterk vind på fjellet (testet på snaufjell med vind på 12 m/s med kast på 19 m/s)Var svært ambivalent til dette teltet ved innkjøp pga størrelsen, men må virkelig si at jeg elsker dette teltet.

Dette teltet får man vel i silnylon, og er da fortsatt under kiloen.

Foretrekker et større telt til vinterbruk pga plass til klærne inne i teltet når det er snø. I så fall virker xmid solid 2 ålreit, men selv hadde jeg tatt Luxe Hexpeak v4a (1800kr?) enten med halvt eller helt interiør til vinterbruk - hvis penger er relevant. 1,5 kg og stabilt som fanden. Lettere enn det - MLD Duomid + solid innertelt fra aliexpress - da er du under 1 kg. Bruker ikke teltplugger når det er snø - bare pinner. Bruk vandrestav/skistav med extension (tror den følger med), en halv tennisball, eller kjøp en passende pole. 
 

mange valg 😃

Flott å høre erfaringer. Hvorvidt de er stabile nok på snaufjellet har vært et usikkerhetsmoment med hensyn til min bruk der. Men med fornuftig plassering og gode pluggfester så virker det sånn. Liker også best de teltene hvor man med god takhøyde kan sitte oppreist og bruke romm(ene) på sidene (alla Notch og Stratospire) og eventuelt få utsyn den veien bedre enn teltene som har åpning i den ene enden (protrail). Synes egentlig vandrestaver er litt i veien ved vandring bortsett fra når man tar seg over elver og bratte nedstigninger hvor de kan være veldig nyttige. 

Meshduk kan være litt i luftigste laget på snaufjellet etter min erfaring, men her ser jeg Xmid er å få tak i med solid inner når det er tilgjengelig igjen. 

De rimeligste Aliexpressteltene holder jeg meg unna da prisen nok reflekterer kvaliteten på teltstoffet. Har sett videoer hvor de revner nesten som papir ved rivetester. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notch fås med helt innertelt. Lanshan, Luxe, og MLD er ikke dårlige telt fra Aliexpress - kjøper direkte fra produsent og de har alle godt med gode reviews. Bare innerteltet jeg nevnte som er fra Aliexpress. Men her får man andre alternativer også.

 

Kan også nevne at teltplasseringen av Notch på «vinddagen» ikke var noen god passering - helt i åpent lende med bredsiden mot nordavinden. Helt tullete dårlig plassert - men sto som bare det. Hadde med MSR Groundhog stakes, og de medfølgende easton carbon pluggene. 
 

Jeg har etterthvert blitt glad i å bruke vandrestaver også i oppoverbakke og «bortover» når terrenget kan tippe balansen. Stavene sikrer mot vrikking av føtter, og mot at man sklir. Selv om det stort sett bare er meg og gamlingene som bruker de 😃

 

ps: stratospire er litt vanskelig å sette opp. Tarptent kommer med ny modell nå - Dipole 1 og Dipole 2. først i DCF også i «vanlig utgave». De ser veldig stabile ut, og har godt med plass. Kanskje verdt å undersøke?

Endret av hesm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hesm skrev (1 time siden):

Notch fås med helt innertelt. Lanshan, Luxe, og MLD er ikke dårlige telt fra Aliexpress - kjøper direkte fra produsent og de har alle godt med gode reviews. Bare innerteltet jeg nevnte som er fra Aliexpress. Men her får man andre alternativer også.

 

Kan også nevne at teltplasseringen av Notch på «vinddagen» ikke var noen god passering - helt i åpent lende med bredsiden mot nordavinden. Helt tullete dårlig plassert - men sto som bare det. Hadde med MSR Groundhog stakes, og de medfølgende easton carbon pluggene. 
 

Jeg har etterthvert blitt glad i å bruke vandrestaver også i oppoverbakke og «bortover» når terrenget kan tippe balansen. Stavene sikrer mot vrikking av føtter, og mot at man sklir. Selv om det stort sett bare er meg og gamlingene som bruker de 😃

 

ps: stratospire er litt vanskelig å sette opp. Tarptent kommer med ny modell nå - Dipole 1 og Dipole 2. først i DCF også i «vanlig utgave». De ser veldig stabile ut, og har godt med plass. Kanskje verdt å undersøke?

Var mest Lanshan jeg tenkte på her - som er til salgs på Aliexpress i alle fall. Når det blir så billig så tenker jeg materialene er så som så. Og har lest om slike telt som ikke har tålt særlig vind. Kjøper heller produkter jeg vet er sydd av arbeidere som får en anstendig lønn osv. 😊

Dipole så spennende ut. Telt med to stenger oppleves mye romsligere enn med en stang vil jeg tro - og blir ikke så mye tyngre nødvendigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål! MLD og mange amerikanske småprodusenter syr vel teltene sine selv. Og flere større produsenter lager produktene sine på navngitte fabrikker hvor det er åpenhet om arbeidsforhold. Helsport er blant annet medlem av Etisk handel som har visse standarder. 

Har ikke sjekket Tarptent dog. Trodde de sydde i USA også, men ser de skriver at de assembled i USA. Hva nå det betyr. Det er jo da mulig å sende en mail og eventuelt høre med de. Hvis Lanshan skulle brukt kostbare materialer så tenker jeg teltene er mistenkelig billige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tema for seg dette. Burde vært et tilsynsorgan eller en form for «svanemerking». Så hadde det vært enklere å gjøre gode forsøk på å kjøpe «etisk» friluftsutstyr. Om det ikke er sikkert at man kjøper fra en leverandør som har alt på stell, så er det iallefall viktig å prøve - følger deg på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hesm skrev (6 timer siden):

Hvordan kontrollere lønnen? Tarptent lager sine på fabrikk i Kina. Enig i at det er et hensyn å ta om det er mulig, men hvordan vet man hva de får i lønn og om den er anstendig?

Ikke alle produseres i Kina, ProTrail syr de fremdeles in house. Men hvorvidt kvaliteten er bedre den ene eller andre plassen kan nok diskuteres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på en tråd på Backpackinglight at flere mindre produsenter som  Sixmoonsdesigns, HMG, og Zpacks har flyttet produksjonen til Asia og delvis Tarptent. MLD  syr fortsatt i USA. Hvilke etiske standarder de følger er dog ikke så lett å få innblikk i. 

 

Dan Durston: https://backpackinglight.com/forums/topic/six-moons-designs-where-made/

Sitat

Lanshan and 3F UL are able to offer product at those prices because they are using the cheapest factories, so I don’t think they can readily “inch up quality without price increases”.  I suppose they could “inch” it up, but they’re not going to get it to the level of a high end facility without running into the costs of a high end facility (premium machines, quality checks, allowing enough time to not rush etc). The quality of Lanshan and 3F UL tents is likely mediocre primarily because of the production facilities (and materials) they are willing to pay for. I don’t think skipping the design step is a big cost saver compared to a company that is able to spread those costs over a large volume of tents.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessa tält är inget för mig men jag skulle ta med en extra reservstav om man behöver gåstavar för vandringen och helt plötsligt har vikten ökat några hundra gram!

I hård vind har dessa tält sin klara begränsning då den flex som är i bågarna ej finns och tältet kan ej följa med i vinden och ta upp energin som istället sliter på väven då den ej kan tas upp som rörelsen av tältduken och bågarna gör.

Ev bättre då med en låg tarp som man kanske redan anv till sitt tält som komplettering och vid lättvikts vandring utanför mygg perioden.

Men för er som är ute på flera längre turer om året kanske dessa tält passar någon gång.

Man kan börja med Lashan och se om det är en tält typ man vill anv.

Jag hade ett Bergans trollhetta 1p i år och för kallt vid blåst vid normal väder på tex Hardangervidda men veckorna efter hade det varit OK.

HB tält har tid producerats i Balticum iaf sömnad och packetering men vävar köps nog från Asien och markpinnar och stänger.

Jag har gångstavar för att avlasta knä och minska risken för fall på stora stenfält samt för att kunna gå fortare.

Mina stavar heter Kompardell C3 pro 2 övre segment med kolfiber + något okänt troligen glasfiber och under med titan,jag fasnade en gång med en stav mellan 2 stora stenar och den gav ifrån sig ett ljud men gick ej av och verkar ej tagit skada.

Den har låsbyglar med en skruv som kan draihop bygeln med och detta behövdes i Liteos (där jag hade hamnat pga ej haft papperskartor och många leder som korsades och fått en gpx fil från ut.no som var på en ledsträckning jag av en stugvärd fått som vägledning men ej var den jag hade i GPS- en).

Stavarna har tappat mkt av färgen pga de varit emot sten på ca 2 mån anv.

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (43 minutter siden):

Dessa tält är inget för mig men jag skulle ta med en extra reservstav om man behöver gåstavar för vandringen och helt plötsligt har vikten ökat några hundra gram!

I hård vind har dessa tält sin klara begränsning då den flex som är i bågarna ej finns och tältet kan ej följa med i vinden och ta upp energin som istället sliter på väven då den ej kan tas upp som rörelsen av tältduken och bågarna gör.

Ev bättre då med en låg tarp som man kanske redan anv till sitt tält som komplettering och vid lättvikts vandring utanför mygg perioden.

HB tält har tid producerats i Balticum iaf sömnad och packetering men vävar köps nog från Asien och markpinnar och stänger.

Har også tenkt dette og har brukt HS Ringstind og Bergans Super Light 1P på snaufjellet til nå. Men har lyst til å begynne å bruke vandrestav(er) så da er det nærliggende å prøve telt med staver og. Har ikke vært så vanlig i Norden, men er jo mye brukt i USA og ser ut til at de tåler høy vind også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært redd for å bruke gåstavtelt av god kvalitet i fjellet. Akkurat mitt telt vil jeg ikke bruke annet enn i lavlandet, men det er fordi det er et billig telt av uviss kvalitet (3F Lanshan Pro). Det virker solid nok så langt, men ser ingen grunn til å teste hvor mye det tåler. Er kjøpt inn som "godværstelt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (16 timer siden):

Ser på en tråd på Backpackinglight at flere mindre produsenter som  Sixmoonsdesigns, HMG, og Zpacks har flyttet produksjonen til Asia og delvis Tarptent. MLD  syr fortsatt i USA. Hvilke etiske standarder de følger er dog ikke så lett å få innblikk i. 

 

Dan Durston: https://backpackinglight.com/forums/topic/six-moons-designs-where-made/

 

Zpacks produserer det meste i USA.  
 

«Made in the USA

All Zpacks shelters, backpacks, sleeping bags, quilts, clothing, and Dyneema® based accessories are manufactured in the USA.  As the majority of our gear is made with domestically produced material, we are able to reduce the added carbon footprint of shipping our materials and products internationally.»

https://zpacks.com/blogs/no-header/sustainability

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (21 timer siden):

Godt spørsmål! MLD og mange amerikanske småprodusenter syr vel teltene sine selv. Og flere større produsenter lager produktene sine på navngitte fabrikker hvor det er åpenhet om arbeidsforhold. Helsport er blant annet medlem av Etisk handel som har visse standarder. 

Har ikke sjekket Tarptent dog. Trodde de sydde i USA også, men ser de skriver at de assembled i USA. Hva nå det betyr. Det er jo da mulig å sende en mail og eventuelt høre med de. Hvis Lanshan skulle brukt kostbare materialer så tenker jeg teltene er mistenkelig billige. 

Det er komplisert dette med produksjonssted og kontroll av arbeideres forhold. En form for standardisert merking med mulighet for kontroll hadde vært fantastisk. Medlamsskap i Etisk handel er jo en trygghet. 

Det er jo heller ikke slik at de er verdensmestre i arbeidsmiljø overalt i USA, så man kan vel ikke automatisk trekke konklusjonen at alt derfra er lagd av anstendig betalte arbeidere på golvet med for eksempel helseforsikring.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Fiskepadde skrev (På 28.8.2022 den 18.45):

Ikke alle produseres i Kina, ProTrail syr de fremdeles in house. Men hvorvidt kvaliteten er bedre den ene eller andre plassen kan nok diskuteres. 

Hørte podcasten "Ripstop on the Record" med Henry Shire fra Tarptent i går, og jeg forsto det som at de ikke sydde noe selv lenger. Kun design, lage prototyper og testing som foregår i headquarters.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (På 21.8.2022 den 10.22):

Hei!

Lurer på å anskaffe et telt som støttes av gåstaver som og lurer på om noen har erfaringer i den sammenheng. Ser at Durston X-mid er populære, og Tarptent Notch likeså. 

Z-packs og dynema blir for kostbart med tanke på bruken så silnylon er vel hva jeg ser etter og et telt som ikke veier særlig mer enn ett kilo. 

Bruker man gåstaver så er det jo en fare for at man ødelegger disse ved fall etc.

Noen som har erfaringer og konkrete anbefalinger til telt? 

Kan gå god for Durston X-Mid (har 2p solid og 2p pro).
Mitt sett med drømmestaver er Black Diamond Ergo alpine cork, men de er ute av produksjon, så jeg bruker alpine carbon cork (ikke ergo). Det er ikke av de letteste karbonstavene, men det er også derfor jeg liker de, da jeg virkelig stoler på de i telt-sammenheng.
Mange går for aluminium-staver, siden de kan bøyes tilbake om de blir bøyd. Der stiller jeg med kritisk til bruddstyrken på aluminium som er bøyd og så bøyd tilbake. Da vil jeg heller ha en solid karbonstav. Knekkern, så knekkern. Man kan lage seg en stokk eller lignende ved en slik krise tenker jeg.

Kan også nevnes at Durston lages i enten DCF (Dyneema Composite Fabric) eller SilPoly. Silpoly er genialt sammenlignet med nylon, da det ikke trekker til seg vann og "sagger" stoffet, slik at du må etterjustere barduner osv. Skriver dette fordi de fleste gåstav-telt som ikke er DCF er nylon (Gossamer Gear, Mountan Laurel Designs). Durston sverger til silpoly, og Tarptent har vel beveget seg i den retninga. 

Durston X-Mid 1 veier vel rett under 1kg, og 2p rett over. Pro veier vesentlig mindre, men er i et litt eget spesialsegment kan man nesten si (pris, vekt, 1 duks).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.