Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt som tåler storm best - erfaringer


Ellefjell

Anbefalte innlegg

Er ute etter en god og lett 3 pers telt, gjerne helårsbruk som bør tåle sterk vind/stormstøtt.

Har vært på tur nå og måtte bryte leir, da vinden var så sterk at teltet la seg nærmest flat over oss på det verste. Da var det like greit å gå videre midt på natta.

Var i Lapporten for noen dager siden. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
maxkrone skrev (1 time siden):

Vil anbefale Hilleberg Nammatj 3. Et veldig solid telt som tåler det meste. Veier 3,3 kg.

Takk for svar. Hva gav du for det? Har fått tilbud på en brukt for 7000 som jeg syns var litt dyrt, egentlig, selv om selger påstår å ha brukt det kun en gang

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 Med Keb Endurance 3, som har litt sterkere dukmaterialer og barduner enn Abisko. Abisko er en god del lettere, og jeg tror ikke duken der ryker "anytime soon" basert på stormvideo Marius har postet av sitt tidligere på forumet :)

For enda mindre vindmotstand og vekt har du også Abisko Shape 3.

Alle nevnte Fjallraven-telt kan doble opp stengene i kanalene også.

Uansett - Man kan ha så heftig telt man bare vil - Det viktigste er uansett hvor og hvordan du setter det opp, inkl. bardunerer.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (16 minutter siden):

Abisko er en god del lettere, og jeg tror ikke duken der ryker "anytime soon" basert på stormvideo Marius har postet av sitt tidligere på forumet :)

Jeg kan legge til at i uværet på hardangervidda på vinteren hadde jeg Keb Endurandce stangsett på teltet. Det hadde kanskje stått med de vanlige stengene også, men de er en del mykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (På 20.8.2022 den 15.40):

...vinden var så sterk at teltet la seg nærmest flat over oss på det verste

Hvilket telt brukte dere da? Greit å ha noe å sammenligne med hvis man skal komme med forslag - de fleste telt vil nok legge seg flat bare vinden er sterk nok. Selv valgte jeg Keron 3 som "bunkers" i dårlig vær, men med vekt på over 4 kg det er nok i tyngre enn det du har sett for deg.

Så i "røverkjøptråden" at Sportsnett har tilbud på Hilleberg nå, også Nammatj 3 som er foreslått lenger opp i tråden. (https://www.sportsnett.no/hilleberg-5-nammatj-3-p438/green-3-pers-v2209)

Jeg merker meg også at det er uvanlig mange Hillebergtelt på Finn nå. Dette er nok rette tiden for teltkjøp på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupoltält 3-4 bågar jag har ett HS himalaya 2p 4kg med fotprint 10-15 m/S inga problem,testat ett HB tarra 4-5 kg står nog bra i 20-25 m/s (det var UV skadat så sänt åter)

Tunnel fungerar bra om vindenen ej snurrar runt dvs vxl i riktning vilket den kan göra om man är nära oväders lågtrycks centrum men ej precis i mitten de minuterna kan det vara helt vindstilla.

Bygga vind skydd även på sommaren av stenar gör stor skillnad med bara några dm höjd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.