Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompakt og lett sovepose


Annetteh

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en sovepose som først og fremst er kompakt, slik at den kan puttes i kofferten på en flytur, men om den har lav vekt i tillegg er det topp! Jeg fryser lett, så komforttemperatur bør nok av erfaring være minst -10 grader. Liker også soveposer som er litt romslige. Noen tips til hva jeg kan kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må si noe om bruksområdene du skal benytte den til. Vinter? Sommer? 

 

Jeg har ingen spesielt kompakte poser da jeg ikke tåler dun.  Bruker sommer i Finnmark T-lim -9 og høst og vår T-lim -16. Fryser da aldri. Vinter bruker jeg en tung og voluminøs pose. 

 

Alle disse går i kofferten til tross for at de har vesentlig større volum enn tilsvarende dunposer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dun som er tingen for deg. Jeg har i hvert fall ikke hørt om noen soveposer av kunstfiber som lar seg komprimere like mye som en dunpose med samme temperaturgrense. Det er en sterk sammenheng mellom mengde dun (=vekta av dun) og temperaturgrense, og det er også en sterk sammenheng mellom hvor liten du kan komprimere den og mengden dun, så det blir egentlig å velge en dunpose som har den høyeste (varmeste) komforttemperaturen som du er komfortabel med. Du vil grovt sett finne ut at poser med samme temperaturgrenser har omtrent samme fyllvekt av dun (kan variere litt, spesielt hvis fordelinga av dun er asymmetrisk og selvsagt vil en større/videre pose måtte ha mer dun enn en mindre/smalere)

T-komfort/T-limit/T-ekstrem: Det er i følge standarden kun T-komfort som måles. De andre to er beregnet ut i fra denne målingen. Det er derfor ikke særlig poeng å se på annet enn T-komfort og danne seg erfaring med grunnlag i denne. Temperaturgrensene må ikke tas som et absolutt grense. De er mest egnet til å sammenligne poser seg i mellom. Hvis du for eksempel allerede har en sovepose med T-komfort 0 grader og du kjøper en ny med samme temperaturgrense kan du grovt sett forvente deg omtrent samme egenskaper med hensyn til hvor kald/varm den er (men også andre ting bestemmer dette da, som tetting rundt halsen, størrelse, etc).

Som @Espen Ørud sier vil også bruksområde kunne bety en del. Det er forskjell på å ligge under en presenning med trekk og fukt og inne på ei hytte i ei seng, selv om temperaturen kan være den samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til dun mengde har også dun kvalitet  innvirkning. Det er forskjell på FP600 og FP850 når det kommer til hvor mye dun du må ha for å oppnå en gitt T-komfort grense.

Cumulus bruker bra kvalitet  i sine poser og resultatet er sværet lette - og gode poser. Liker veldig godt min Panayam 450 med T-komfort på 0 grader. Den veier 810 gram og pakker veldig lite!  Hvis du vil ha noe varmere - hva med Panyam 600? https://cumulus.equipment/intl_en/down-sleeping-bag-panyam-600.html 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.