Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntett ryggsekk til pendling


Halkatla

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en vanntett ryggsekk som kan tåle pendling til fots/sykkel på vestlandet. Den må ha plass til minst en 15" laptop og kunne tåle skikkelig høljregn i minst en times tid (men aller helst betydelig lengre, slik at jeg kan bruke den på fjellturer også!). Laptop og annet i sekken må forbli helt tørt. Jeg har "googlet" i timesvis men finner merkverdig lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sekker som Silva 360 Orbit og Exped Torrent er vanntette og robuste sekker. Slipper overhodet ikke inn vann. Har Torrent som jeg har brukt daglig i to-tre år. God sekk som har lomme til laptop også. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha 100% vanntett, blir det nok rulletopp sekk. 

Dog, jeg vil slå ett slag for denne: 

https://crux.uk.com/product/mag-22

Jeg kjøpte den i 2016 etter å ha lest om den i "hva har du kjøpt nå" tråden. (Kjøpte fra siden i linken ovenfor)

Den er ikke 100% vanntett, da det kan sipe inn vann i glidelåsen, men jeg har brukt min i både godt med regn og sludd uten at jeg har hatt antydning til vanninntrenging. 
Hovedrommet er kun ett stort rom, og så er det en lomme i front. 
Paddingen i ryggen gjør den behagelig å ha på ryggen selv om det er litt hummer og kanari i sekken. 
Det jeg savner på denne er en bryststropp, noe jeg skal sy på når jeg får ånden over meg. (Det er tynt hoftebelte, så man bærer lasten på skuldrene) 

Bruker den primært til bruk i skibakken og korte skiturer, sykkelturer når det er regn, turer i skauen når det er regn, generelt når det er vått (regn, sludd og snø).
Det er helt kurant å kjøre nedoverski med den på ryggen selv om det ikke er bryststropp, men det savnes åkke som. 

Sekken er eksepsjonelt slitesterk. Jeg har gitt den mye juling uten at det vises noe slitasje på den. 

Om min blir ødelagt eller jeg mister den, så kommer jeg til å kjøpe samme sekk igjen.  

image.png.d4f18efb3b0bdd3665734354cf31fff5.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (5 minutter siden):

Jeg bruker en North Street sekk, liten amerikansk produsent med greie priser. Vanntett innerstoff og solid nylon ytterstoff gjør de mye mer holdbar enn oljesekker fra for eksempel sekker Rains som går hull i etter en sesong. 

https://northstbags.com/collections/everyday/products/belmont-backpack?variant=39680516096156

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (3 minutter siden):

Jeg har en Davis Daypack men ville valgt en Belmont eventuelt en av pannier modellene om du vil ha dobbel funksjon. Grunnen er de vanntette glidelåsene som aldri er helt vanntett her i den ville vesten. Denne modellen har som du ser stoff som beskytter glidelåsen mot rennende vann.

Endret av Fiskepadde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (2 timer siden):

Ja stemmer det. Vaude leverer vanntette sekker som også passer kanskje litt bedre enn mc sekk.

Jeg selv bruker en mc sekk på våte dagsturer.

Ingen hoftestøtte, men brystrem. 
Men den var tiltenkt de dagene jeg er på vannet med kajakken, men har plutselig blitt brukt mer og mer på dagsturer.

Er nok mest at sekkens størrelse passer bedre på dagsturer enn 95liter som er neste hakk på ren tursekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evnt så har man mer "fiskesekker, som f.eks Simms Dry Creek Z (som jeg har men valgte å legge ut for salg) eller Fishpond Thunderhead serien, som jeg bruker nå. 

Begge disse typene er ikke rolltop, som jeg synes er herlig. Og så bruker de TRU Zip glidelåser. Begge sekkene har 100% vann og luft tette hovedrom. De kan rett og slett holdes under vann uten at det trenger gjennom. Litt forskjellige løsninger på lommer og slikt, fordeler og ulemper med begge to. TRU zip har jeg på flere ting. Ja man må bruke litt mer makt på de, men har ikke tenner, og er kjempe enkle å holde i god stand, og ikke minst; helt dønn tette. 

Begge har avtagbare hoftebelter, Simms sin kommer med fastmonterte sidelommer til f.eks flasker, og har litt bedre innvendig sortering. Ta evnt kontakt så kan du få den til en grei pris. :)

Endret av Vandrefalken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (2 timer siden):

Evnt så har man mer "fiskesekker, som f.eks Simms Dry Creek Z (som jeg har men valgte å legge ut for salg) eller Fishpond Thunderhead serien, som jeg bruker nå. 

Begge disse typene er ikke rolltop, som jeg synes er herlig. Og så bruker de TRU Zip glidelåser. Begge sekkene har 100% vann og luft tette hovedrom. De kan rett og slett holdes under vann uten at det trenger gjennom. Litt forskjellige løsninger på lommer og slikt, fordeler og ulemper med begge to. TRU zip har jeg på flere ting. Ja man må bruke litt mer makt på de, men har ikke tenner, og er kjempe enkle å holde i god stand, og ikke minst; helt dønn tette. 

Begge har avtagbare hoftebelter, Simms sin kommer med fastmonterte sidelommer til f.eks flasker, og har litt bedre innvendig sortering. Ta evnt kontakt så kan du få den til en grei pris. :)

Takker for det, men jeg har allerede funnet meg sekk nå :)  Men jeg er nysgjerrig på hvorfor du foretrekker sekk uten rolltop, er de tungvinte å åpne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Ortlieb Packman Pro som jeg har brukt i mange år, spesielt på kanoturer. Min er forgjengeren til Packman Pro Two

Ortlieb har mange forskjellige vanntette modeller (Ortlieb driver vel stort sett bare med vanntett): https://www.ortlieb.com/en_us/products/backpacks) Jeg har sykkelvseker og også en diger på langt over 100 liter med bærereimer (ikke ryggplate/bæresystem dog, kun ryggsekkreimer på en diger vanntett pakksekk, bruker'n på kanotur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk denne fra silva i posten nå i denne uka. Takk til den som foreslo denne i posten over. Ser bunnsolid ut og med kraftig stoff. Er glidelåser til pc lomma og disse er nok ikke vantette. Men resten av sekken skal tåle regn og slaps som spruter opp fra hjul og lignende. Enda bedre er at stoffet kan skylles og at det blir lett å få av all skiten. 

Tore

IMG_20220827_133143.jpg

IMG_20220827_133137.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
ulvulv skrev (På 17.8.2022 den 10.26):

Silva sine er robuste og vanntette, https://no.silvasweden.com/products/360-lap-25l . Står 15" men får fint plass til en 16" MacBook Pro i den. Separate glidlåser for laptop og hovedrom.

 

torese skrev (På 27.8.2022 den 13.35):

Fikk denne fra silva i posten nå i denne uka. Takk til den som foreslo denne i posten over. Ser bunnsolid ut og med kraftig stoff. Er glidelåser til pc lomma og disse er nok ikke vantette. Men resten av sekken skal tåle regn og slaps som spruter opp fra hjul og lignende. Enda bedre er at stoffet kan skylles og at det blir lett å få av all skiten. 

Tore

IMG_20220827_133143.jpg

IMG_20220827_133137.jpg

Takket være deres innlegg ligger det nå en Silva 360 lap 25L i posten på vei til meg.

Kanskje dumt, men likevel: @torese - hvor fornøyd er du nå et halvt år etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (På 27.1.2023 den 8.41):

Hei, 

Kjøpte en til i fargen orange. Den lyser litt bedre opp og er lettere å finne i snøen. Finnes sekker som har bedre bærekomfort x2 men til sitt bruk altså i regn slaps og drittvær er den perfekt. 

Tore

Hvilken modell kjøpte du i orange ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.