Gå til innhold
  • Bli medlem

Cryptosporidium undvik med 0.1 micron vattenfilter


Håkan S

Anbefalte innlegg

Filtrera allt ditt vatten tex med sawyer mini.

Jag drack ca 1/2 L vatten och ca 1/2 L uppkokt med stora bubblor i vattnet,efter att det stått och silten/sanden sjukit till botten från Hardangerjökul.

Jag viste att det var en viss risk med att dricka detta vattnet men  när man är trött och det börjar mörkna och kanske 500-1000 m till annat vatten kan man fatta ett felaktigt beslut och glaciär vatten från Storglaciären vid Tarfala i Kebenekaise fjällen har jag druckit i flera dagar i ungdomen utan blivit sjuk nu med kanske lite sämre imunförsvar, blev jag lite magsjuk efter ca 3 d som jag först trodde berodde på hemtorkad kyckling men enligt SV Livsmedelsverket så tror de att det är en amöba ev Cryptosoridium eller Gardia samt enligt det jag läst på forskning.no så kan man bli smittad även av ganska lite vatten.

Nu först efter ca 25 d sedan smittan börjar det bli helt bra men fick ju bl konsekvens att kondition ock lite muskel styrka försvunnit och det brukar ta 3 gr sjukdomstid att bli 100% återställd.Så knappt att man hinner bli bra tills man ska ut och köra ut julklappar med Ren och släde.

Jag har Aldrig varit så långvarigt magsjuk tidigare och med en liten och ca 56 gr lätt och ca 3-400 skr utr kan man iaf undvika detta en gång till vid nästa tur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.