Gå til innhold
  • Bli medlem

Vølkl Rise Beyond 96 vs Black Crows Camox Freebird 96


guffen2015

Anbefalte innlegg

Totalt utafor sesong. Eller kanskje ikke; Det var hvit pulver på en av våre lokale topper over 1200 meter sist helg.

Jeg ønsker å erstatte mine gamle Fischer Hannibal 96 med mer lettkjørte ski. Plages veldig med syre i forsida av lårene og har forsøkt å jobbe med både teknikk og trening uten suksess. Siste håp er nye mer lettkjørte ski (heller det enn mer trening🤨).
Jeg er beskjedne 168 cm med over 80 kg fordelt over det hele. Har drevet med randonee siden 2014 og årlig hatt noen økter i slalombakken. 

Nå har jeg landet på å velge mellom 
- Vølkl Rise Beyond 96 https://www.friflyt.no/skitest/lette-toppturski#voelkl-rise-beyond-96 og 
- Black Crows Camox freebird 96 https://www.friflyt.no/skitest/toppturski/black-crows-camox-freebird (fra 2019)

Jeg ønsker meg relativt lette ski og ser for meg lette bindinger som ATK Crest 10 eller Marker Alpinist 12.

Noen med erfaring og kunnskap som kan gjøre valget mitt lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
guffen2015 skrev (7 minutter siden):

Dynafit TLT 8 Mountain. Flex på 115 så de er ganske myke men det er prisen å betale for vekt.

Ok.

Jeg kjenner ikke vinkelen på de. Men det var aggressiv vinkel som var problemet mitt. (Marstrale som kunne settes i 2 forskjellige vinkler).

Jeg bruker Ficher traverse cs. De er vel ikke så langt unna TLT 8 i stivhet? Rikelig stivt nok for min del ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også slitt med vinkel og sure lår. Himmel og helvete vil jeg si dette er spesielt etter et langt og seigt innsteg. Har sikkert med alder å gjøre men fikk tilslutt rett vinkel på maestrale. Har denne sesongen kjøpt atomix expert og der kan man justere vinkel. Beklager at jeg ikke har innspill på skiene. Ble litt avsporing. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også få bra sure lår av dårlig teknikk - det merker iallefall jeg. Spesielt framside lår. Har tatt et par teknikk-kurs for å jobbe med separasjon av under og overkropp, samt å komme litt mer frempå skiene, og merker at det er mye bedre for lårene når jeg gasser på med overkroppen i fallretningen hele tiden mens jeg går fra sving til sving. Når overkroppen følger underkroppen koster det veldig mye, og da må jeg stoppe flere ganger for å få syre ut av beina. Må trenes på ofte for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken binding har du?

Bindingen spiller også inn, er det for stor høydeforskjell mellom foran og bak, blir vinkelen forover brattere, og tilsvarer en litt mer foroverlent støvel.

Marker Alpinist f.eks er tilnermet flat.

På kortere støvler (mindre størrelse) gir dette brattere vinkel enn store støvler.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 16.8.2022 den 21.00):

Jeg kjenner ikke vinkelen på de. Men det var aggressiv vinkel som var problemet mitt. (Marstrale som kunne settes i 2 forskjellige vinkler).

Jeg har prøvd begge vinklene på Dynafit TLT 8 skoene uten å merke nevneverdig forskjell. Prøvde også begge vinklene på mine tidligere sko (TLT6) uten suksess.
 

Oksen skrev (23 timer siden):

Man kan også få bra sure lår av dårlig teknikk - det merker iallefall jeg. Spesielt framside lår. Har tatt et par teknikk-kurs for å jobbe med separasjon av under og overkropp, samt å komme litt mer frempå skiene, og merker at det er mye bedre for lårene når jeg gasser på med overkroppen i fallretningen hele tiden mens jeg går fra sving til sving.

Har vært på teknikk kurs (med Turistforeningen) og forsøker å kjøre "dalvent". Helst sikkert mye mer å hente på teknikk; Kanskje det blir mulighet til kurs denne vinteren.
 

Omnilite skrev (11 timer siden):

Hvilken binding har du?

Bindingen spiller også inn, er det for stor høydeforskjell mellom foran og bak, blir vinkelen forover brattere, og tilsvarer en litt mer foroverlent støvel.

Marker Alpinist f.eks er tilnermet flat.

På kortere støvler (mindre størrelse) gir dette brattere vinkel enn store støvler.

Har Dynafit Spedd Turn som er ca 8 år gamle. Ikke de beste kjørebindingene men lett er de. Hvor mye de løfter helen vet jeg ikke. 
Støvlene er 27 cm noe jeg vil tro er ca snittet.

Som nevnt over står jeg i valget mellom ATK Crest som løfter helen en del og Marker Alpinist som er relativt flate.
Men om det gjør utslag å velge flat binding forutsetter at det er vinkelen på leggen som er ufordringen (det kan selvfølgelig være flere årsaker). Dagens ski (Fischer Hannibal 96 2016 modell) har svingradius på 21 meter og er etter det jeg forstår ganske tungkjørte. OG da er hovedspørsmålet hvilke av disse to skiene vil være best egnet i forhold til å unngå melkesyre forran på lårene?
- Vølkl Rise Beyond 96 https://www.friflyt.no/skitest/lette-toppturski#voelkl-rise-beyond-96 og 
- Black Crows Camox freebird 96 https://www.friflyt.no/skitest/toppturski/black-crows-camox-freebird (fra 2019)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (37 minutter siden):

Har du forsøkt å høre med f.eks VPG? De har ganske bra peiling er mitt inntrykk. 

Takk for tips.
Ser at de har Vølkl og Black Crows. Dog ingen av de skiene som er aktuell for meg. Jeg ringer dem likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (På 17.8.2022 den 23.16):

Har du forsøkt å høre med f.eks VPG? De har ganske bra peiling er mitt inntrykk. 

Jeg kan bekrefte at VPG virker å ha peiling.
De holdt en knapp på Black Crows skia. 
ATK bindinger hadde de ikke. Marker Alpinist 12 hadde de men ville heller anbefale Dynafit Speed Radical som er lettere å trø inn i og enklere å velge DIN nivå. Marker Alpinist har en stor fordel; Det er nesten ingen forskjell på høyde forran og bak i kjøremodus vs de andre som løfter hælen med ca 10 mm. 
 

Akkurat nå heller jeg mot Black Crows og ATK Crest (selv om de løfter hælen med ca 12 mm). Etter å ha lest disse erfaringene https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2593835 er dessverre Marker Alpinist helt ute.

Endret av guffen2015
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marker Alpinist har jeg ikke prøvd selv. Men jeg synes betjeningen av stopperen var forferdelig vanskelig og sitter lett fast.

Fritch Xenic 10 er jeg temmelig fornøyd med selv. Den er veldig enkel og kjapp i bruk.

ATK Slr Release har jeg på lettvektskiene. Også en bra binding om lett vekt er prioritert og du orker å bøye deg ned for å betjene hølløfter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guffen2015 skrev (44 minutter siden):

Leser at flere synes stoppermekanismen er dårlig ja, så da stemmer min begrensede erfaring på dette puktet.

Her er derimot Xenic 10 genial. Stopperen har du ute når du vrir over til gåmodus (skiene forsvinner ikke så lett), så går stopperene inn i lås etter første trakk.

Hælløfteren har derimot bare ett nivå, så det er greit å ha sko som har brukbart gåutslag. Og bindingen har mye plast (min har holdt).

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpinisten har også lave hælløftere. Crest har også bare ett nivå sist jeg sjekka. C-raider og raider er blant de letteste med "full funksjon". Jeg hadde gått for en av disse tror jeg om vekt var viktig og man samtidig vil ha en binding som ikke mangler noe på funksjon. 

På utenlandske forum får atomic/salomon sine pin bindinger også mye skryt, men disse har faste fjærer og mer minimalistisk design. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (1 time siden):

Alpinisten har også lave hælløftere. Crest har også bare ett nivå sist jeg sjekka. C-raider og raider er blant de letteste med "full funksjon". Jeg hadde gått for en av disse tror jeg om vekt var viktig og man samtidig vil ha en binding som ikke mangler noe på funksjon. 

På utenlandske forum får atomic/salomon sine pin bindinger også mye skryt, men disse har faste fjærer og mer minimalistisk design. 

Hva har ATK Raider bindingene som ikke Crest har? 
En av tilbyderne på aktuelle ski har ATK Raider, RT 10 og ATK Trofeo 10. Vekta er innafor på alle 4. Min erfraing er at jeg bruker kun ett nivå på hælløfteren i 97 % av tilfellene. Er det merkbar forskjell i kjøreegneskaper (eller annet) på disse alternativene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen erfaring med de bindingene selv, så kan ikke svare på ulikhet i egenskaper. Men det jeg kan svare på er at crest og trofeo og den der typen bindinger ikke har like høyt nivå på hælløftere som nivå 2 på "orntlige" bindinger. De er gjerne midt i mellom. Jeg bruker stort sett flatt eller høyeste nivå, så da utgår liksom crest og den typen for min del. Skal jeg ha lettere bindinger går jeg for en av raiderne, siden de passer best til mitt behov. 

Så kan jeg spekulere i at raiderne er kraftigere bindinger som vil klare å drive bredere ski 😀

En ting til er at lettere bindinger også gjerne gjør kompromiss på innstillinger av DIN. Kanskje ikke både horisontal og vertikal f.eks. Vet raider er fullt justerbar med to ulike innstillinger. 

Endret av Oksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man kan finne mye rare erfaringer uansett hva slags utstyr man dissekerer. F.eks har jeg hatt 2 par med Marker Alpinist 12 over 3+ år nå uten noe som helst tull med dem, mens en kamerat av meg fikk problemer med ATK Freerider 14 etter et par ukers bruk (smådeler i mekanismen som låser skistopper ved gåing løsna og datt ut). Like fullt synes jeg ATK FR er en knallgod binding med mange gode egenskaper.

Ang. Marker Alpinist og skistoppere så er de superenkle å bruke; dytt inn bøylen bak bindingen, deretter press ned skistopper med enden hånda eller skoen og den sitter fast i gåposisjon. Når du skal ha skistopperene i "kjøre posisjon", stikk tuppen av skistaven på innsiden av bøylen bak på bindingen og vipp den ut. Ferdig.

Skal jeg gå på dem så går jeg enten med binding snudd og kan gå flatt eller med helløfter på høyeste (savner ikke høyere nivå, isåfall går man (for) bratt oppover), eller bare flipper over helløfter på mid-nivå hvorpå man kan gå rett over i kjøreposisjon der man ikke ønsker å ta av skiene før man skal ned.  Fordeler og ulemper med disse bindingene, som med andre bindinger, avhengig av hvordan man ser på løsningene.

Jeg har også noen topptur/frikjøringsbindinger med DIN 16, disse har både fremover og nedovertrykk og roterende frembinding for å ta opp slag etc. Helt knall å kjøre på men 9 av 10 turer så tar jeg ski med Marker Alpinist bindinger da disse gjør jobben helt greit nedover og veier 1/4 av "beistene", dvs er mye mer behagelige å dra med oppover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis forskjellige erfaringer med Marker Alpinist. Jeg tviler ikke på at både dine og Terkas erfaringer er korrekte men nå har to forhandlere av Alpinist informert om rapporterte problemer med bindingen. Kan godt være brukerne eller mandagsbindinger?

Jeg har landet på Black Crows Camox freebird 96 og ATK Crest 10. Har også bestilt nye feller; Pomoca Climb Pro S Glide.

Takk for alle bidrag. De var til nytte i prosessen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.