Gå til innhold
  • Bli medlem

Mister fisk på sluk, noen tips


Øystein_

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg trenger noen tips av noen erfarne slukfiskere. I helga så mista jeg en fin ørret helt inne  ved land (igjen) og jeg lurer på riktig teknikk for å få opp fisken. Denne gang hadde jeg kontroll på den en stund, så dro jeg den litt opp i vannflaten også slo den litt med halen og borte var den. Og jeg sto slukøret igjen.

Jeg fisker en del med flue og bombarda og da pleier jeg å kjøre fisken tom med bremsen stilt helt ned til den ikke orker å gjøre motstand også vipper jeg den opp i håven. Det er veldig sjelden jeg mister fisk, selv om flua sitter ganske så dårlig. Men for meg virker det som fisken oppfører seg helt annerledes når den slitter på en sluk. Isteden for de lange og rolige utrasene så blir den mer sprelsk og plasker mer. Så det er vanskelig å få den til å slite seg ut.

Er det samme teknikk med sluk? Bare stille bremsen helt ned også prøve å få fisken til å slite seg ut, eller må man være raskere og med hardhendt. Er det vanlig at fisken sitter dårlig på sluk og at man mister mye? Jeg synes liksom aldri jeg får dreisen på det og har dårlig suksess med sluk.

Er det kanskje sløve kroker som gjør det?

 

Kan legge til at jeg fiska med supersnøre og en Milo Green Spirit 5-22. Stanga er ganske myk, men snøret er jo helt dødt. Jeg har lest noen som bruker en fortom av monofilament for å få litt mer elastisitet, men det blir jo vanskelig å kaste med fordi skjøten skal vel da helst ikke gå igjennom stangringene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Øystein_ skrev (1 time siden):

fisken oppfører seg helt annerledes når den slitter på en sluk

Fisken oppfører seg ikke annerledes, men sluken gir den en motvekt slik at det er lettere å riste den løs. Ei flue er så lita og lett at den neppe lar seg riste løs.

I lufta er det lite motstand, så når fisken rister hodet fra side til side skjer det i rasende fart i forhold til under vann. Forsøk å holde fisken nede i vannet hele tiden og gi den aldri slakt snøre. Vil den opp for å riste av seg sluken, så senk stanga. Når du smyger den i håven, så skjer det under vann og helst ved at du fører håven inn under fisken, ikke drar fisken opp i håven (men det går ofte bra det også da). Det pleier i hvert fall jeg å gjøre. Men jeg mister fisk jeg også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør akkurat det samme. Holder fisken under vannflaten så den ikke får tjangs å riste den av. Men det skjer likevel idet man tar den opp uten håv. Så håv er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (43 minutter siden):

Men det skjer likevel idet man tar den opp uten håv. Så håv er tingen.

Hvis man ikke har håv går det ofte greit å trekke den opp på land på et sted der det ikke er kant ned til vannet, gjerne med litt fart slik at den grunnstøter før den får summet seg. Man trekker da med snøret lavt over bakken så fisken kommer mot land like under overflata. Det er en fordel at fisken er såpass utslitt at den ikke klarer å skjene ut til siden. Og man bør gripe den raskt, for akkurat nå hender det at den får ristet seg løs. Et annet triks er å finne et sted der man kan "bure den inne" mellom steiner i vannkanten som danner en liten naturlig "fiskedam".

Men håv er tingen. Absolutt sikrest.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand mellom stang og fisk er viktig spesielt de siste meterne. Med tre meter snøre ut går du bakover og drar fisken på land. Da vil stanga avdempe de værste sprellene. Med kort avstand mellom fisk og øverste stangring altså med 1 meter snøre ute blir det ofte bare tull og du mister kontroll. Den vil da også riste seg av ganske lett for det er ingenting som demper sprellene.

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

 

Men håv er tingen. Absolutt sikrest.

Det er det, men jeg selv liker thriller når den skal ut av vannet, men da helt inne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv doble splittringer mellom sluk og krok. Sjekk ut gjennomløper sluker , med dem får ikke fisken brukt selve sluken som brekkstang. 

Og veldig mange sluker leveres med dårlige treble kroker når du kjøper dem. Legg litt penger i nye kroker , som er tynnere i godset og sylskarpe . Da sitter de ofte mye bedre 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (24 minutter siden):

Prøv doble splittringer mellom sluk og krok. Sjekk ut gjennomløper sluker , med dem får ikke fisken brukt selve sluken som brekkstang. 

Og veldig mange sluker leveres med dårlige treble kroker når du kjøper dem. Legg litt penger i nye kroker , som er tynnere i godset og sylskarpe . Da sitter de ofte mye bedre 

Hvordan bruker man en sånn gjennomløper da? Bare en fortom igjennom også binde på en krok i enden?

Jeg har et par pakker med Mustad treblekroker. Jeg veit ikke om de er gode nok. Kanskje jeg burde bytta noen av de eldste krokene. Jeg gikk over noen av dem med et bryne så kanskje det hjelper.

Jeg skal prøve doble splittringer. Jeg har noen ekstra sluker som jeg kan slakte.

 

Kan også nevne av andre at håven alltid er med på tur. Jeg fisker også med en ganske lang stang(3.3 meter) så det er vanskelig å få navigert fisken oppi håven når jeg kommer nærme land fordi snøret kommer så langt fra kroppen min. For å få fisken nærme nok håven min så må jeg liksom løfte den opp i vannflaten fordi jeg må legge stangtuppen bak kroppen min.  Så der må jeg finne på en slags teknikk for å unngå å dra fisken for høyt i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trer fortom av fluocarbon igjennom ja, så ei perle eller to og knyt fast krok . Bruker multi på snella og fisker alltid med fortom , Men monterer med splittring  for enkleste mulig knyting .

Kjøpe kroker på nett er null problem . Owner st-36bc feks er knall. Jeg bruker små størrelser , da blir de tynne i godset. Da kan du jo handle ekstra splittringer også , så slipper du å slakte gamle sluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skøyte multi og mono med ein liten svivel som ikkje skal inn i stangringane ein halv meter gøt etter svivelen. Ha gjerne ein gummiball eller kva det heiter på multien i tilfelle du gløyme deg.

Sylskarp treblekrok som vart nemd her, småfisk er det berre og sveiva rett inn, dei store lar du gå når dei vil det og sveiver/pumper når dei slappar litt av. Hold stram gøt heile tida. Håv eller Klepp når dei skal landast.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 timer siden):

Hvis du mister fisk på sluk og ikke på flue....

.

 

.........hvorfor fisker du ikke bare med flue da? 


;-)

Hehe joda. Det går stort sett i det. Men akkurat denne helga så var det ikke noe vaking i det hele tatt. Så da var det frem med sluken for å ta et par prøvekast også fikk jeg en rugg på andre kastet. Og jeg ble så utrolig lei meg når den datt av like ved håven. Det var liksom dagens fisk som forsvant.

Så sluken er et godt alternativ for å komme langt ut samt de dagene det ikke er aktivitet på overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi alle opplever at ørreten går i lufta og frigjør seg fra sluken. Så som nevn her bør en prøve å holden den under, men ikke like lett hvis ørreten har andre planer. Jeg bruker aldri håv, men løfter/drar fisken inn på land, og det går bra 9 av 10 ganger. Skarpe kroker er viktig men den kan også vært kroket forskjellig ettersom hvordan de tar sluken. Hvis du har en myk stang og holder den på tvers av snøret er også muligheten at du kroker fisken dårlig. 

Du skrev "Jeg har lest noen som bruker en fortom av monofilament for å få litt mer elastisitet, men det blir jo vanskelig å kaste med fordi skjøten skal vel da helst ikke gå igjennom stangringene." Jeg har alltid en monofilament fortom, oftest fluorkarbon. Men ingen problemer hvis du knyter de sammen med knute som ikke bygger.

Endret av terje_g
Lenke til kommentar
Del på andre sider

terje_g skrev (7 timer siden):

 Hvis du har en myk stang og holder den på tvers av snøret er også muligheten at du kroker fisken dårlig. 
 

Det er jo akkurat sånn jeg fisker. Har en myk og lang stang og jeg sveiver alltid med stanga 90 grader på snøret. Skal jeg prøve å holde stanga mer parallelt med snøret da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.