Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell til helgen - store elver?


bendive

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal en måned på tur gjennom Nordland fom. fredag og starter ferden ved Majavatn og skal først gå gjennom Børgefjell til Furuheim Fjellstue. Ca rute er vedlagt. Men! Det har regnet mye i det siste og skal også regne mye denne uka, og da ble jeg med ett bekymret for vannstanden i elvene

Jeg kjenner til oversikten over broer i Børgefjell, men ser ikke ut til at det er noen over der jeg tenker å gå: https://borgefjellnasjonalpark.no/bruer-i-borgefjell/

Med unntak av Storelva, men et svar i denne tråden melder at den broen er ødelagt for tiden?

Noen som har noen tanker om hvor vanskelig det vil være å krysse Børgefjell til helgen? På forhånd takk for svar! 😇

 

(Muligheten for å utsette turen er ikke så stor, siden jeg skal være på tur en måned og jeg er betenkt med å skulle være fotturist i Nordland ut i oktober mtp snøfall...videre går turen langs Nordlandsruta opp til Sulis, forøvrig).

image.png

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg tror at brua over Stoelva er fortsatt ødelagt. Min venninne krysset Børgefjell uten store problemmer. Hun tok båt over Namsvatnet og gikk langs Virmaelva. For å finne bedre sted til å vade over Virmaelva måtte hun gå opp Virmadalen nesten helt frem til Virmavatnet. Så videre forbi det til et fjellovergang under Steintinden og ned til Kjukkelvatnet. For å ungå å vade over Simlelva nede gikk hun opp til der hvor denne elven har sine kilder. Etterpå langs Simlelva på øst siden helt ned til brua over Tiplingelva. Din rute er noe annet....og jeg tror at du må prøve å undersøke forhold ved to steder. Det kan være vanskelig å krysse Kjukkelelva ( du har merket stedet på kartet ) og Simskardelva ( også merket på ditt kart ). Helt i starten kan du se at stien som er merket med rød linje deler seg. Den ene øvre på kartet går over brua som er ødelagt og den nedre delen av stien krysser elven et annet sted og der bør det gå greit, tror jeg. Allikevel når det regner mye kan elve kryssing være en utfordring........Håper at du finner de rette stedene til å vade over elver jeg nevnte ! Lykke til og ikke var alt for bekymret, ofte viser det seg at man klarer mer enn man tror !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - snakket med en i går som hadde krysset Storelva ved det gamle vadestedet i forrige uke uten problem. 


Var en tur inne på motsatt side av Børgefjell - på svensk side i dag - og det var tørt og fint. Vi var ved Jetnamsvatnet - bare dagstur med ungene fra veien… Lite snø igjen nå om ikke annet… det ryktes ellers om veldig mye folk i Børgefjell for tiden - ikke minst rundt Jengelen..

711D9159-F4AF-4E2E-AF78-AE8A55B1F683.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ringe Statskog ( tel. 74213000 ) og spørre etter Gustav. Han har gode kunnskaper om Børgefjell og ikke minst om de aktuelle forhold i parken når det gjelder elve kryssing. Har er en meget hyggelig mann og gjerne gir informasjon! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da tar jeg muligens en telefon til Statsskog :)
 

Hvorfor ville du endret ruta Kjell Iver? Så på kartet at det så ut som det var en del myr i området nord for Kjukkelva som jeg tenkte kunne bli litt vel vått nå for tida...men jeg har jo aldri vært der før, så kanskje det er fint? Fordi ellers ser det veldig fint ut med utrolig mange små vann f eks. Og da må man vel krysse Bisseggelva etterhvert, men det går kanskje fint.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bendive skrev (39 minutter siden):

Og da må man vel krysse Bisseggelva etterhvert, men det går kanskje fint.

Jeg krysset nedre del av Bisseggelva på vei vestover i 2019 og måtte gå langt før jeg fant et passende sted for vading, men det gikk. Dette er omtrent nøyaktig der du har tegnet spørsmålstegnet på kartet:

IMG_4552.TRIM-1.thumb.jpg.f94d4b00e7e2191769575d71bc8041d9.jpg.82da8b25144848f596c7adc7de67ddb5.jpg

Her er ruta jeg fulgte:

0CF40683-DC0C-4FAB-BFD0-FCEC948C2EA7.thumb.png.7c45b0ddcaea364adb1c865f4a438890.png.906958d78fce0c3105cc770ab2f28538.png

Jeg har også gått rundt hele Litle Kjukkelen-sletta langs nordvestsiden og krysset oppe ved utoset av Søre Bisseggvatnet og det gikk også fint den gangen. Går man rundt vannene er området ganske lettgått. Utoset vises ikke her men det ligger helt til høyre i bildet:

KR_2018_39500.thumb.jpg.5656a384dd8973b6c095d0e1d0936ebe.jpg.ae75e88b3b0e47a1aab4ab8ff6652d2b.jpg

Her er ruta:

163765633_Brgefjell-rute2.thumb.PNG.fad0803f3d01045c47895b3691f20b6c.png.0b4f7a7048c20accf1ffe90dce187cda.png

En annen mulighet er å krysse Kjukkelelva ved deltaet i innoset til Litle Kjukkelvatnet og derretter gå nordover langs vestsiden av Store Kjukkelvatnet (ruta ses på kartet over) man da må du krysse Kjukkelelva en ekstra gang ved utoset av Litle Kjukkelvatnet først. Jeg har gjort begge deler og syns vel kanskje at det var det enkleste, men jeg kan ikke si noe om hvordan dette er med tanke på vannstanden nå.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt må jeg si at den siste tidens værtype har gjort meg litt betenkt. Sitter nå ved Stora Blåsjø og det var meldt sol i dag men i stedet styrtregner det nå. Varslene stemmer ikke og været er villere og våtere enn det var før. Syns det er kommet en ny dimensjon i ferdsel som kanskje ikke har vært så fremtredende som før.

Om det blir veldig til vær/regn er det jo mulig å gå Thomasvatn, sløkskardet, ø.rørskardvatn, biseggvatnet på nordsiden og videre. 

Aller beste alternativ er kanskje å se om det er mulig å krysse kjukkelelva med båt (skyss) ved elveoset. Sjekk om hyttene er utleid - om de er utleid er båtene ofte i bruk. Grane j@f og Vefsn j@f.

Har ikke opplevd området ved jengelen som myrete. Mer fjellterreng med mye blåbærlyng - frodig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi kan ta opp tema om hvordan bør man krysse elver ? Spesielt tenker jeg på våte sko......uff ! Jeg har alltid med meg Jerven lårings og de fungerer helt perfekt med mellom høye fjellstøvler, men hva gjør dere når elva er så stor at man må vade slik som på bildet her ? Sko og klær blir helt våte !!!!!😲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oscarino skrev (1 time siden):

men hva gjør dere når elva er så stor at man må vade slik som på bildet her ? Sko og klær blir helt våte !!!!!😲

I varmt sommervær er det jo bare å hoppe uti. Det er en fordel med shorts eller zipoff-bukse, og skoene må ha god drenering og være uten membran. Da føler man seg tørr-ish etter bare tjue minutter, og man er vanligvis helt tørr etter et par timers vandring. I kaldere vær er det nok best å ta av alt tøy bortsett fra lærstøvler (helst uforede, ta ut såler) og skallplagg. Eller aller helst - velge en rute som ikke krever elvekryssing.

Her er fra kryssing av Kjukkelelva ved utoset av Litle Kjukkelvatnet sommeren 2019:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Du snakker (bl.annet) om Altra sko, den mest populære Lone Peak modellen som de fleste hikere bruker i USA. Helt riktig, men i Norge på fjellet elvene er kalde som oftest også på sommerstid. Tenker at i verste fall må man ha lette vade sko og spesielle vanntette sokker for å ikke fryse alt for mye på føttene. Mam kan da la være å ta med Jerven lårings og heller gå over elver på denne måten ( bukser tas av). Har noen en ide om meget lette vade sko? Kanskje faktisk kan man ha med seg den letteste modellen av Altra uten membran ? Kanskje de tørker fort nok til å bruke dem som leir sko.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oscarino skrev (28 minutter siden):

Har noen en ide om meget lette vade sko? Kanskje faktisk kan man ha med seg den letteste modellen av Altra uten membran ? Kanskje de tørker fort nok til å bruke dem som leir sko.....

I fare for å bryte ut på en off-topic sti her:

Jeg brukte med stort hell Hoka Sky Hopara som både vade- og campsko på min Island-kryssing i sommer. Enkelte av bekkene/elvene med smeltevann fra isbre som måtte krysses var så kalde at det gjorde grusomt vondt, men ikke noe værre enn at det går over etter noen sekunder på land.

De er nok ikke de aller letteste du får tak i, men lette nok - og veldig komfortable å gå med. Det går også an å løpe ganske greit i disse om man vil/må.

https://www.hoka.com/en/no/men-mountain/sky-hopara/1106534.html?dwvar_1106534_color=OBPB

Buksa kan du brette opp til knærne. Og blir det vått der, så tørker det fort nok bare ved å gå det tørt om buksen ikke er altfor tykk. Om vannet går veldig mye høyere enn midten av lårene og strømmen er kraftig ville jeg revurdert kryssingen om du er alene. Ellers er det lurt å løsne spennene på ryggsekken, i tilfelle fall og sekken må gis slipp på. Om man går med en nødsender hektet å sekken kan det være lurt å hekte denne på buksa e.l. før kryssing - Så har man noen å kontakte om sekken forsvinner ned elva ;)

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig alt du sier, men måter man bør vade over elver er egentlig en del av diskusjonen her. Børgefjell er et område uten stier og valg av ruter er vanskelig nok. Det å krysse elver er viktig å kunne på en sikker måte og dette forklarte du bra! Alle her lurer på hvor er det best å gå for å unngå de verste stedene hvor elvene kan by på problemer. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil holde seg tørr kan jo ett par Vision lettvekts lår vadere . Og ett par foam sko være en løsning . Spesielt hvis man fisker endel på tur også , da blir dem jo brukt endel der også. 

Vadere og sko veier vel ca 600 gram.

IMG_20200427_163144688.jpg

IMG_20200427_163224891.jpg

IMG_20200427_163300603.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med både crocs og Salomon slab ultra 3 terrengjoggesko (i tillegg til fjellstøvler), tror begge de skal være ok å vade med. Og crocs er jo geniale campsko (veier 250g). Og staver, som er supert ved vading. 

Men da har jeg flere alternativer iallefall! Jeg har jo god tid, så det er ikke noe problem om jeg må gå litt omveier hvis kryssinger byr på utfordringer. Men høres ut som plan A kan være Storelva ved det gamle vadestedet (stien lengst sør) og ikke krysse Kjukkelelva, men fortsette nord/nordøstover og enten prøve å krysse Biseggelva eller følge den oppover og worst case mot nordre Biseggvatne og videre der hvis elva byr på trøbbel. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oscarino skrev (2 timer siden):

Uff .., tok feil. Lårings har jeg fra Jerven, men hva slags merke er skoene ?

Noe jeg har kjøpt på eBay. Men her er en variant du kan få kjøpt i Norge 

https://www.tradeinn.com/waveinn/no/savage-gear-aqua-sko-savage/137052991/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=8091651&country=no&gclid=Cj0KCQjwgO2XBhCaARIsANrW2X3YDNrzixM6PLGiRRAhX4W1tPczs8jSuI51dwwVXlNVWpNZpWk68SEaAluMEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.