Gå til innhold
  • Bli medlem

Gnagsår


freddib

Anbefalte innlegg

Ja,ja så er jeg en tulling. Kan leve med det, men jeg får nå ikke gnagsår, da... :oops:

Enda en tulling her.

Bruker ullsokker på endagsturer uten problemer, men skal jeg på lengre turer bruker jeg damestrømper :) under ullsokkene. Og har ikke fått gnagsår etter at jeg begynte med det. Ellers er jeg påpasselig på å knyte skoene ordenlig slik at de ikke ligger å gnager i helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ellers er jeg påpasselig på å knyte skoene ordenlig slik at de ikke ligger å gnager i helen.

Her har jeg noen ganger vært litt slapp. Snøringa har løsnet litt, og jeg har gått vél lenge før jeg har giddet å bøye meg ned for å stramme til. Da har jeg kjent tendenser til gnagsår på hælene, men videre utvikling av dette har vært stanset med sportstape. De gangene snøringa har vært for slapp, har jeg også fått en og annen blemme under tærne.

Forøvrig har jeg vært lite plaget med gnagsår opp gjennom årene. Har, som flere andre her, kjørt opplegget med et par tynne innerst, og tykke sokker ytterst. De siste par-tre årene har jeg "eksperimentert" med kun et par tykke sokker, med myk innside. Har fungert bra dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt - eitt par sokkar i skoa er nok for meg=null gnagsår. Skal du til med fleire par i skoa er mi erfaring at skoa blir for store etter ei tid og at du dermed får gnagsår (spesielt nedoverbakke etter mange timar i skoa). For ikkje å snakke om sommaren då føttene står i brann med fleire par sokkar.

Raggsoller i ull rett på foten går bra så lenge de er noenlunde reine slik at fibrene ikke klumper seg.

En annen fordel er at det ikke er noe problem selv om du blir litt blaut ved elvekryssing eller annet - ullfibrene er suverene i forhold til det meste annet under slike forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raggsoller i ull rett på foten går bra så lenge de er noenlunde reine slik at fibrene ikke klumper seg.

En annen fordel er at det ikke er noe problem selv om du blir litt blaut ved elvekryssing eller annet - ullfibrene er suverene i forhold til det meste annet under slike forhold.

Godt argument det med raggsokkar og å bli blaut på beina. Føttene sin værste fiende er jo væte - enten det er sommar eller vinter. Mi erfaring er då at ull er det optimale på foten. Noko anna lugubert stoff vil ikkje eg utsette føtene mine for iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det ser ut til at vi er en del raggsokk-tilhengere her :mrgreen:

Men nå bruker nå jeg raggsokker ikke bare på fjellet, men også til daglig - til og med når jeg må iføre meg mørk dress. Mange spør om det ikke blir varmt om sommeren, men det gjør jo ikke det, fordi ullfibrene inneholder "luftlommer" som isolerer både for varme og kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

1 Ha sko som sitter godt på foten

2 Snør skoa skikkelig (ikke drepe foten akkurat, men ganske stramt)

3 Ta på tensoplast FØR turen. En loddrett på hælen og en vannrett over har jeg funnet ut at funker best (på meg).

Etter tre år med skisko som dreper føttene mine (ja, student som ikke har råd til nye) har jeg funnet ut at tensoplast er det eneste som virkelig sitter. Sportstapen kan bare gå å legge seg. Tjukke ullsokker bruker jeg også. Er det kaldt er det det eneste som er no tess. Men no mer gnagsår får jeg ikke av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halloen.

jeg går på tur 4-5 helger i året, og bruker army boots med tykke ullsokker som også er i bruk i verneskoene på jobb.

problemet er at jeg allltid blir søkkvåt, allerede etter 1-2 timares gange, og får tjukke vanblemmer. klarte heldigvis å unngå dette forrige gang ved å ta på compeed år jeg kjente de begynte å brenne under foten.

Hva anbefaler dere meg å gjøre? vil helst unngå å ta på compeed hver gang jeg skal på tur.

Bedre såle? Andre sokker? Gamasjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi de tullingene som bruker grove raggsokker rett på huden. Fungerer som sandpapir.

Er du mann eller er du mus? Du er vel av typen som justerar ryggsekken din for å gjere den betre å gå med, og kanskje tilogmed drikke vatn når du er på tur!? Meh.. Makan til "kvinnfolk" :lol:

Men frå spøk til alvor: Er nok eg som er litt tulling. Er berre so glad i dei gode tjukkelestane mine

su|s|der, du snakkar om "army boots", dette antar eg då er M77'ane til Forsvaret, som er kjempegode sko! Om du blir våt etter ein time eller to vil eg tru at du kanskje ikkje har passa godt nok på skoa dine. Med mindre du har for vane å følgje elver istadenfor stiar. "Skoa passar på deg, so lenge du passar på dei" som troppsjefen min sa for nokre år sida. Smør dei skikkeleg inn med skokrem du, so ser du om det blir noko tess. Eller kanskje noko voks.

Elles er eg ein stor fan av å gå inn skoa mine. Litt vandring i bakkar med våte sko har eg funne ut gjer at skoen formar seg meir etter foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden, og alle svarene viser vel egentlig at hver og en må prøve seg fram selv!

Forsøk de forskjellige tipsen, hva passer for hver enkelt.

Jeg må tape halve foten, for tijon holder det med 2 kryssende tensoplast taper.

..........og Arangaras sin troppsjef har vel benyttet like få andre støvler som 98 % av alle andre troppsjefer siden 1977.

M77 er og blir ikke noe annet enn en møkkastøvel, såfremt du ikke går i tørr mose eller tørr grus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. Jeg fikk de ikke i forsvaret nei, men de er kjøpt for ca. en tusenlapp og ligner veldig.

Skal vaske og smøre skoene mine snart, så får vi håpe at de holder tett.

Har gått mye i myr da, og kommer til å fortsette med det. Tåler ikke army boots dette?

Bør jo holde høy kvalitet i og med at militæret bruker det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le hver gang jeg hør folk skryter av oppskrytte M77. Det er ganske mye annet skotøy på markedet i dag som er bedre en det gamle mølet der. De egner seg kanskje i myra, men de har ingen ting på høyfhellet å gjøre. De er alt for tynne, myke både i læret og i sålen til den slags bruk. Men så er det ikke bare M77 som er oppskrytt militær materiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alek

Må le hver gang jeg hør folk skryter av oppskrytte M77. Det er ganske mye annet skotøy på markedet i dag som er bedre en det gamle mølet der. De egner seg kanskje i myra, men de har ingen ting på høyfhellet å gjøre. De er alt for tynne, myke både i læret og i sålen til den slags bruk. Men så er det ikke bare M77 som er oppskrytt militær materiell.

Er enig i at M77 ikke egner seg på høyfjellet, men ikke i at det er en dårlig sko. Den er forholdsvis billig (i hvert fall om en kjøper den rett plass), lett, tørker fort, og kan tilpasses de fleste føtter. Det er en grunn for at den brukes av Forsvaret, men også for at den holder på å bli byttet ut. Det er jo en gammel sko, og pga. mer krevende oppdrag blir også kravene til utstyr strengere. Men; for vandring i "mildt" terreng er det en helt kurant sko.

Over til noe helt annet; pass på å ikke tape foten for stramt hvis dere vil forebygge gnagsår. For å unngå å få folder på tapen tapet jeg ankelen for stramt, med det resultat at tapen ble slitt av etter noen dagers bruk. Og det var ikke limet på tapen som ga etter, men huden min. Resultatet var et åpent, sviende sår over akkillesen, ikke så hyggelig når det var mye igjen av turen. En bør unngå mest mulig folder på tapen, men ikke overdriv :!: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Har aldri høyrt nokon snakke negativt om M-77'ane før, og eg har no alltid erfart, og fått høyre, at M-77'ane er gode sko. Men det er berre om du smøre dei. Viss du ikkje gjer det, so er dei ikkje mykje verdt. Skoa skal tåle myr.

Har brukt M-77 i Forsvaret både i Norge og i utlandet. Da jeg var ung og godtroende, og trodde Forsvaret alltid har det beste utstyret, kjøpte jeg også M-77 til sivilt bruk. Det er lenge siden...

De siste årene har jeg brukt Alfa Bever Pro. Bruker alltid bare et par raggsokker inni. MEN, og dette er viktig :!: ; grunnen til at jeg bruker disse støvlene er at de passer min fot svært godt. Tror støvler som passer foten er vel så viktig som hva slags sokker du bruker. I og med at jeg bruker raggsokker nesten daglig er kanskje huden på føttene mine godt herdet, og det hjelper nok også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En opplagt måte å unngå gnagsår er jo å gå inn fottøyet skikkelig. :D

Trikset med M-77, og dette funker trolig på de fleste lærstøvler, er å bløte støvlene skikkelig.

La de ligge over natta i en bøtte med vann, dra på deg støvlene, (ja, de er våte...) og gå til støvlene er tørre. I likhet med delfeste andre lærvarer vi de sitte som støpt rundt din fot.

Bør fortinnsvis gjøres i sommerhalvåret for å unngå frostskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått smurt skoene mine inn med Minkvoks, 2 ganger til og med :?

Etter et lag med svart shoeshine ble de riktig så pene. Får bare håpe at de er like vanntette som de er flotte.

Skal få tak i noen skikkelige såler og kjøpe meg nylonstrømper, nye raggsokker og sportstape til neste gang, så skal jeg rapportere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får å få skoene min skikkelig vanntette fant jeg ut at det beste var å mette læret med silikonspray for så å smøre på minkvoks eller lignende utenpå. Å bruke kun voks hvis en skal gå i steinura i høyfjellet vil etter hvert funke dårlig fordi det blir slitt vekk ganske fort. I myr og skog er sikkert minkvoks tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Har aldri høyrt nokon snakke negativt om M-77'ane før, og eg har no alltid erfart, og fått høyre, at M-77'ane er gode sko. Men det er berre om du smøre dei. Viss du ikkje gjer det, so er dei ikkje mykje verdt. Skoa skal tåle myr.

Muligens ikke negativt, men likefult ubehagelig: forsvaret såler går ut på dato. Etter ti år smuldrer sålen opp. Jeg har opplevd en del ganger at folk har kommet med hele eller deler av sålene oppsmuldret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Eg vil ikkje vere noko forkjempar for M77'en, eg er fullstendig klar over dei mange manglane på støvelen. Men om eg forstår deg rett so meiner du at det er for dårleg at sålen smuldrar vekk etter ti år? Dersom Varg Isogaisa'ane mine fortsatt heng ihop etter sju år kjem eg til å vere frå meg av lykke. Ti år er vel i lengste laget når det gjeld levetid for fjellsko?

Det her blir vel veldig mykje "off topic"-prat, so om admin meiner det blir for gale får han berre seie ifrå, so kan vi ta diskusjonen vidare på PM eller noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skaffet meg nye tykke ullsokker, ekstra såler av filt, og sportstape så får vi se hvordan det går til helga hvis det blir noe av turen :) Skoene satt ihvertfall mye bedre på nå, så skoene har nok vært litt for store. Men sålene og den litt tykke sokken ordnet dette.

Skal prøve å få tak i ullsåler senere, hvis jeg ikke er fornøyd med filtsålene.

Takk for alle tips :) Fortsett og skriv inn folkens!

Sokkene og sålene er forrsten kjøpt på sparkjøp som er veldig rimelige på pris, har gode produkter, og god service. Camobuksene deres til 180,- kr skal også settes på prøve i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meget gode erfaringer med en "gnagsårplate" som jeg kjøpte på intersport. Det ser ut som en stor, myk plate (litt mindre enn et A4 ark). Man klipper bare ut en liten rektangel til hver hæl (ca 7x2,5 cm), tar av folien og klistrer den på hælen. Plata er laget av en slags fleksibel skum. Det kostet bare 19 kr for en slik plate på intersport. Har ikke hatt gnagesår siden jeg begynte å bruke det.

Det er viktig å klistre det på FØR man begynner å gå!

Jeg pleier å gå med superundertøysokker og vanlige ullsokker utenpå de. Skistøvlene mine er lærstøvler fra Crispi for BC-bindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.