Gå til innhold
  • Bli medlem

Spekepølse, holdbarhet


Ola_007

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg var på besøk hos en kamerat i sommer. Han hadde en snabb med hjortepølse som han ba meg si min ærlige mening om.

Etter en smakebit sa jeg som sant var at den smakte nydelig. God spekesmak, og ingen spor av å være harsk.

Han sa da at den var en plass mellom 4.5 til 5 år gammel og ikke hadde vært fryst,

Når det er sagt anbefaler jeg ingen å spise så gammel spekepølse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Speking er en gammel metode for å lagre lett fordervelig mat som fisk og kjøtt. Om vannet er borte kan den holde seg lenge, spørsmålet er om dagens spekepølser er lagd for holdbarhet eller om de er lagd for god smak. Da trenger ikke holdbarheten være særlig lang. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Se, lukte, smake. I den rekkefølgen.

Jeg jobbet tidligere med salg av, blant annet, speket mat. Det er en konserveringmetode fremfor en type matvareprodukt, fra da vi ikke hadde kjølemuligheter for alt og konsept om bakterier. Det blir som med en lagret ost eller noe annet med mugg, skjær bort det du ikke vil putte i munnen om det skulle være noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hvis en spekepølse oppbevares tørt så holder den helt til den tørker ut.

Mens hvis den feks blir våt, feks på grunn av fuktighet i sekken, da kan den fort bli dårlig.

Og spekemat henger jo rett og slett i en snor når man lager det, uten noe plastikk rundt. Så det holder minst en sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.