Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett 3p kuppeltelt - Reinsfjell SL vs Mutha Hubba


EbS

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i prosessen med å kjøpe et telt, og har sett på Reinsfjell superlight 3p og MSR Mutha Hubba. Ønsker er å ha et lett 3p 3 sessongers kuppeltelt som tåler de tre årstidene i Norge.

Vekt er viktig, men begge disse er godt innenfor hva jeg tåler.

Ut i fra der jeg har lest er MSR et "godværstelt". Vil Reinsfjell tåle mer norsk natur, og være verdt de ekstra kronene?

Er det evt andre telt i denne kategorien jeg bør se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barents outdoor stetind 3. Større takhøyde og fortelt enn reinsfjell 3,og marginalt tyngre/større pakkvolum. Har ikke prøvd i praksis, men fra bilder ser det ut som det har mer robust bardunering. 

Generelt er sånne amerikanske telt veldig sensitive for vind mot dørene, siden de ikke har stenger her som reinsfjell. Dørene presses flat og teltet legger seg liksom på sida. Dette kan gi stangbrudd om du er uheldig. Noen jukser det til med å spenne opp gåstaver på sidene sånn at det blir som bærebjelker. Siden reinsfjell og stetind har 3 stenger og flust med barduner vil de generelt tåle mer vind. Og blåser det stiv kuling vil du nok komme deg i le uansett telt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan like godt kjøpe begge med en gang... Ingen er perfekte men perfekte til sitt bruk. Korte turer med kjent vær, da ville jeg garantert ha brukt msr teltet. Luftig og mye bedre når sola steiker. Til vinter, høst ev lengre turer hvor været kan være skiftende kanskje helsport. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Oksen said:

Barents outdoor stetind 3. Større takhøyde og fortelt enn reinsfjell 3,og marginalt tyngre/større pakkvolum. Har ikke prøvd i praksis, men fra bilder ser det ut som det har mer robust bardunering.

Takk, skal sjekke ut Barents!

9 hours ago, torese said:

Du kan like godt kjøpe begge med en gang... Ingen er perfekte men perfekte til sitt bruk. Korte turer med kjent vær, da ville jeg garantert ha brukt msr teltet. Luftig og mye bedre når sola steiker. Til vinter, høst ev lengre turer hvor været kan være skiftende kanskje helsport.

Budsjettet sier nei til to telt desverre, så jeg prøver å finne det som er mest allround.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett Stetind oppslått på XXL, og sammenlignet med Reinsfjell er det både bedre takhøyde og større fortelt. Absolutt noe jeg ville vurdert hvis jeg ikke hadde Reinsfjell fra før. Reinsfjell er forøvrig et telt som tåler mye vind (20+ m/s)og regn -og funker utmerket på godværsdager også. Veldig god gjennomlufting med begge forteltene åpne. Store nok fortelt til matlaging. Hvis du tåler å bære et kilo ekstra er Hilleberg Allak 3 et enda mer solid helårsalternativ. Sjekk også ut Fjellreven Abisko Dome. Stangløsningen på de to sistnevnte gir sterkere konstruksjon uavhengig hvor vinden treffer.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

2 hours ago, Aleksander Jacobsen said:

Har sett Stetind oppslått på XXL, og sammenlignet med Reinsfjell er det både bedre takhøyde og større fortelt. Absolutt noe jeg ville vurdert hvis jeg ikke hadde Reinsfjell fra før. Reinsfjell er forøvrig et telt som tåler mye vind (20+ m/s)og regn -og funker utmerket på godværsdager også. Veldig god gjennomlufting med begge forteltene åpne. Store nok fortelt til matlaging. Hvis du tåler å bære et kilo ekstra er Hilleberg Allak 3 et enda mer solid helårsalternativ. Sjekk også ut Fjellreven Abisko Dome. Stangløsningen på de to sistnevnte gir sterkere konstruksjon uavhengig hvor vinden treffer.

Har skjønt at Barents er "gamle" helsport. Er likevel litt skeptisk å kjøpe fra et relativt nytt merke mtp fremtidig service. Er dette ubegrunnet?

Har absolutt sett på Allak 3 også. Den er relativt mye dyrere, men huker av på så og si alle boksene mine ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, torese said:

Sydvang skaring dome ul 2 og 3 gis nesten bort om man tør å teste. Har ikke fått testet mitt men til 1280 nok er det spennende. 

Tore

Hvor finner du det til 1280?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barents, (Nora og Co) ER selveste servicen fra Helsport.

Så du skal nok føle deg trygg der. En annen kar hadde kjøpt telt der de hadde byttet til tyngre stenger på en modell og glemt å oppdatere beskrivelsen eller noe i den duren.

De sendte han et helt nytt stangsett👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Nubben skrev (På 11.8.2022 den 7.37):

Stetind 3 så ikke dum ut. Kan nevne at den ligger til en god pris under brukte telt på sidene til Barents; https://barentsoutdoor.no/product/stetind-3-ultralight-2/

Men er det ultralight når det veier nesten 3 kg? Finnes det kun i 3 p utgave?

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (På 10.8.2022 den 15.15):

Barents outdoor stetind 3. Større takhøyde og fortelt enn reinsfjell 3,og marginalt tyngre/større pakkvolum. Har ikke prøvd i praksis, men fra bilder ser det ut som det har mer robust bardunering. 

Generelt er sånne amerikanske telt veldig sensitive for vind mot dørene, siden de ikke har stenger her som reinsfjell. Dørene presses flat og teltet legger seg liksom på sida. Dette kan gi stangbrudd om du er uheldig. Noen jukser det til med å spenne opp gåstaver på sidene sånn at det blir som bærebjelker. Siden reinsfjell og stetind har 3 stenger og flust med barduner vil de generelt tåle mer vind. Og blåser det stiv kuling vil du nok komme deg i le uansett telt 😅

Har ligget i ganske kraftig vind med både MSR Hubba NX og Marmot Tungsten Ul 2p . De blåste ikke ned men er alt for luftige i vind og temperaturer rundt 0 grader. Savner å kunne trekke overteltet helt ned til bakken. Begge disse teltene er utmerket i godvær. Har grei høyde og er selvstående. 

20220718_162349.jpg

20220807_054028.jpg

20210809_063317.jpg

20210717_222224.jpg

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en demobrukt BO Stetind light. Veldig flott telt. Fin kvalitet, gjennomførte detaljer og masse lufting. Veldig bra takhøyde. Jeg syns det var litt klønete å tre de tre kryssende buende. Var redd for å kjøre stengene gjennom duken. Så for meg at dette ville bli enda vanskeligere i vind. Jeg er fra før vant med tunneltelt, hadde kanskje ikke rette teknikken.

Teltet ble returnert helt uten problemer,  takk til BO for det.

Jeg ønsker fremdeles et dome-telt i samlingen, og er på utkikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peik skrev (6 timer siden):

Har ligget i ganske kraftig vind med både MSR Hubba NX og Marmot Limelight 2. De blåste ikke ned men er alt for luftige i vind og temperaturer rundt 0 grader. Savner å kunne trekke overteltet helt ned til bakken. Begge disse teltene er utmerket i godvær. Har grei høyde og er selvstående. 

20220718_162349.jpg

20220807_054028.jpg

20210809_063317.jpg

20210717_222224.jpg

Marmot Vapor har tett innertelt. Det er vel eller helt tilsvarende Limelight, og ville fikset det problemet? Man kan ha full myggnett i begge dørene, så luftemulighetene er ganske bra på sommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Marmot Vapor har tett innertelt. Det er vel eller helt tilsvarende Limelight, og ville fikset det problemet? Man kan ha full myggnett i begge dørene, så luftemulighetene er ganske bra på sommer.

Jeg tok feil teltet heter Marmot Tungsten Ul 2p (ikke Limelight) og veier bare 1,5 kg. Vapor er nok mye lunere, men veier en del mer

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.