Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag lukter svett


Anbefalte innlegg

Hei! Har et oppblåsbart liggeunderlag fra exped som ble brukt på tur fra trondheim til oslo i sommer. Merka ikke noe til det da, sikkert fordi jeg hadde blitt vant med at jeg lukta skunk, men tok det med ut på en helgetur nå og merker at den lukter skikkelig funky. Soveposen har klart seg, men liggeunderlaget lukter rumpesvette. Hva kommer det seg av og hva kan man gjøre med saken? Går det an å vaske oppblåsbare liggeunderlag?

Endret av Pilgrim_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pilgrim_007 skrev (1 time siden):

Hei! Har et oppblåsbart liggeunderlag fra exped som ble brukt på tur fra trondheim til oslo i sommer. Merka ikke noe til det da, sikkert fordi jeg hadde blitt vant med at jeg lukta skunk, men tok det med ut på en helgetur nå og merker at den lukter skikkelig funky. Soveposen har klart seg, men liggeunderlaget lukter rumpesvette. Hva kommer det seg av og hva kan man gjøre med saken? Går det an å vaske oppblåsbare liggeunderlag?

Bruke deo?

Nei, fra spøk til kniv i ryggen. Jeg ville vasket det med svamp og lunkent såpevann beregnet til klesvask og skylt det etterpå. Jeg har aldri hørt om liggeunderlag som ikke tåler dette. Men er du sikker på at det er svette og ikke selve liggeunderlaget som lukter? En del plaststoffer kan lukte ganske ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakterier trives godt i nylon og polyester, så ville ha vaska over med klut. Men sørg for å ha det oppblåst og ventiler igjen. Zalovann f.eks, eller rent vann med litt eddik i kan funke. Alternativt har fjellsport et stoff som heter gear aid revivex odor et eller Anna, som er enzymer som spiser bakterier og sopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som lagrer slike liggeunderlag "feil" presse ut luft, stenge ventiler, rulle og lagre. Hvis en tillegg har blåst med lungene så kommer det fukt inn. Så stenger mann denne fukta som inneholder litt ymse, og det danner da sopp og greier. Pump luft, åpne ventilen og kjenn om det kommer lukt fra innsiden. Gjør det det så er det dessverre lite mann får gjort, med mindre det er liggeunderlag uten isoloasjon. Da kan man prøve (uten å anbefale) å fylle den med vann og noe som dreper lukt. Så blir det en laaang prossess med å få det tørt, sannsynlig å gjøre vondt verre er stor. Tror jeg bare vet om en som har klart å få akseptabel resultat.

Ellers så er det lurt å vaske utsiden etter behov. Har selv Exped Synmat UL, vasker utsiden på den etter ish 3 turer. Vasker bare med Zalo og mikrofiber klut, skylle, så en liten spray med mugg fjerner fra biltema (ment for båt) sette til tørk.
Før lagring åpner jeg begge ventilene, bretter det to ganger og lagrer det på tørt sted.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lange turer (en uke eller mer), så er det alltid fukt i underlaget selv om pumpeposen blir brukt.

Jeg blåser da opp underlaget, og henger det så opp etter de åpne ventilene. Slik får det henge i romtemperatur i ukesvis, med fri passasje for luften helt ned i underlaget. innbiller meg at det tørker innvendig på denne måten. 

Etter korte turer, når det ikke er noe innvendig fukt å snakke om, så tar jeg bare ett lite blås med pumpeposen i underlaget og bretter det fint sammen i en stor pose. Da ligger det sammenpakket uten at isolasjonen er flat.

Men å fylle det med vann ville jeg aldri gjort. Underlaget er muggbehandlet innvendig, så det skal tåle noe fukt. Om man får noen muggprikker innvendig så trenger det kanskje ikke å bety at underlaget er noe dårligere fordet om.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener mugg må ha både organisk materiale å bryte ned og oksygen for å kunne leve og vokse, og vann trenger den egentlig lite av (men hvor fort de vokser kan sikkert avhenge av tilstedeværelse av tilgang til vann). Mikrober, gjær og bakterier krever vann, men også de må ha noe organisk å leve av. Mulig noen bakterier kan bryte ned oljebaserte produkter da, men det har jeg aldri hørt at mugg gjør. En del underlag har dog dun som jo er organisk og sikkert kan være mat for mugg og diverse annet. Et godt eksempel er at man kan lagre rent vann i årevis på ei flaske uten at det dannes mugg. Har du derimot i litt organisk materiale blir det fort livat. Hva det blir ut av det avhenger av flere faktorer, blant annet om det er oksygen til stede. Jeg har alltid presset ut all luft av liggeunderlagene mine og rullet de hardt sammen for lagring og har aldri opplevd problemer. Så vidt jeg vet har ingen av dem dun i seg, kun syntetisk (om noe som helst). Mulig liggeunderlag med dun bør oppbevares på en annen måte da.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

 Jeg har alltid presset ut all luft av liggeunderlagene mine og rullet de hardt sammen for lagring og har aldri opplevd problemer. 

Minner meg på det gamle visdomsordet:

"Når man har gjort noe i mange år betyr ikke det at man har gjort det riktig. Bare at man har gjort det i mange år"

Underlag med isolasjonsmateriale, synth eller dun, må oppbevares løst for å bevare isolasjonsegenskapene. Akkurat som soveposer. Thermarest Xtherm kan oppbevares komprimert.  Engelsens måte var smart. Skal prøve det selv for å spare litt plass. 

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (1 time siden):

Minner meg på det gamle visdomsordet:

"Når man har gjort noe i mange år betyr ikke det at man har gjort det riktig. Bare at man har gjort det i mange år"

Underlag med isolasjonsmateriale, synth eller dun, må oppbevares løst for å bevare isolasjonsegenskapene. Akkurat som soveposer. Thermarest Xtherm kan oppbevares komprimert.  Engelsens måte var smart. Skal prøve det selv for å spare litt plass. 

Godt poeng. Det er først de siste par-tre årene jeg har fått med meg det, så med med hensyn til isolasjon har jeg nok gjort feil. Jeg visste ikke om at det kunne være isolasjon inni luftmadrassene en gang 😆.

Men vond lukt/mugglunt av lufta som kommer ut har jeg aldri kjent, og det har jeg luktet etter fordi noen nevnte for meg at dette kunne skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men betyr dette at man skal lagre liggeunderlag litt luftig og ikke nedpakket? Har nemlig lurt på dette når jeg pakker vekk turutstyr. Særlig når jeg stapper jervenduken ned i posen, så tenker jeg at den kanskje burde få like god behandling som soveposene mine. De henger luftig på rekke og rad. Nå tenker jeg ikke bare med hensyn til mulighet for mugg, men om de mister evnen til å være luftig og spenstig. Isolasjonsevnen avhenger vel av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er det noen av oss forklarer over her i tråden… 
 

"HOW SHOULD I STORE MY MAT?

Store your mat in a cool, dry place, unrolled with the valves open and out of reach of pets with claws."

https://www.expedusa.com/pages/faq-mats-pillows

Alt som inneholder fyll med loft skal oppbevares ukomprimert/løst. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffikjerring skrev (1 minutt siden):

Isolasjonsevnen avhenger vel av det?

Det gjør den, absolutt. Mye av poenget med dun-/syntetisk isolasjon er at den skal være porøs slik at den inneholder mye stillestående luft, da luft har en dårlig varmeledningsevne. Isolasjonen lager dermed et "luftteppe" mellom kald og varm side. Jo mer komprimert isolasjonsmaterialet bilr, jo mindre luft får plass i porene, og isolasjonsevnen går ned. Det er flere faktorer som spiller inn på isolasjonsevnen (fukt, konveksjon, stråling etc.), men dette er kort oppsummert hovedgrunnen til at alle plagg, soveposer, liggeunder++ med dun-eller syntetisk isolasjon bør oppbevares løst :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I underlag med syntetisk fyll er fyllet vanligvis limt til innsidene av underlaget (Exped ihvertfall). Så jeg antar at isolasjonsmaterialet vil strekkes ut når man blåser opp underlaget. Men allikevel, ikke oppbevar helt komprimert for sikkerhets skyld.

Ungene mine har expedunderlag i M størrelse. Disse får lite pust fra pumpeposen og i 4 slik at de akkurat får plass i pumpeposene. Isolasjonen blir kun komprimert i 3 bretter, og det tåler de nok helt fint.

Soveposer har jeg sydd noen oppbevaringsposer til, av gamle laken. 1/2-1/3 størrelse av en vanlig søppelsekk. De trenger nok ikke å ligge helt løst, bare ha god plass i posen mellom turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du mye tøffere enn de fleste av oss. Med skum våkner jeg om morgenen mer lemster og sliten enn da jeg la meg om kvelden. Også da jeg var 20 år yngre. Mange med  meg synes det samme. Også Børge Ousland brukte oppblåsbart sammen med skum på sin siste tur over arktis.  😅

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (51 minutter siden):

Da er du mye tøffere enn de fleste av oss. Med skum våkner jeg om morgenen mer lemster og sliten enn da jeg la meg om kvelden. Også da jeg var 20 år yngre. Mange med  meg synes det samme. Også Børge Ousland brukte oppblåsbart sammen med skum på sin siste tur over arktis.  😅

Når man har passert 60 som jeg har, så er man godt vant til å våkne opp med vondt både her og der, så det er ikke noe jeg gidder å ofre særlig oppmerksomhet. Hva skade gjør vel litt ømhet her og der? Tvert i mot er det jo godt å våkne opp og kjenne at man lever i dag også.

Endret av Skogens Stønn
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.