Gå til innhold
  • Bli medlem

Steikepanne


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg irriterer meg over at varmen fra primusen fordeles dårlig i steikepanna, det er høy varme i midten og dårlig med varme utover mot kanten av panna.

Finnes det tursteikepanner som er fordeler varmen bedre? Eller er det en primus med større radius på brenneren som er veien å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
whistler skrev (1 time siden):

GSI Pinnacle har jeg god erfaring med. Har den i både 8" og 10". Disse har tykt nok gods i bunnen til å fungere rimelig bra. Derfor ikke blant de letteste, men på panner er det vanskelig å få i pose og sekk.

https://www.fjellsport.no/sok?q=GSI+pinnacle

Støttes. Virker også veldig holdbar. To års relativt hard bruk vises ikke på min. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker stillebrennere ala Optimus 111T til steking. Har berniedawg-dempere til Omnilite Ti, Optimus Nova+ og Svea 123 og jeg synes de hjelper, både på det å ha passelig varme, men også på flammespredning. Litt tykkere bunn på panna hjelper også, men i min mening er diameter på stekepannen + diameter på brennringen det som avgjør om det er en bra match eller ei.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (1 minutt siden):

Kjøpte trangia sin panne i rustfritt stål. Den hjalp iallfall ikke og ble pensjonert etter noen turer. Tung, varm i midten og i tillegg brente alt seg fast.

Et råd til hva du ikke bør kjøpe.

Tore

 

Duossal-serien har aluminium utenpå, rustfritt inni. De er faktisk ganske kule. Ulempen med den type materiale (rustfri uten PTFE-lignende belegg) er at ting svir seg fast. Fett hjelper veldig på slikt, men du kommer ikke unna en del skraping i etterkant. Jeg pleier å legge det i bløt og etter en stund skrubbe med sand. Deretter vanlig oppvasksåpe. Det gjør susen og tar faktisk ikke lang tid, om du ikke inkluderer ventetiden mens den ligger i bløt vel å merke.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

djing0 skrev (2 timer siden):

Støttes. Virker også veldig holdbar. To års relativt hard bruk vises ikke på min. 

 

Enig. Har hatt 10" i 4-5 år tenker jeg. Fått litt medfart på bål etterhvert, men fortsatt helt OK. Billig og bra! Har prøvd mye forskjellig ræl.

Ser en del her nevner at brenner har mye og si og det har det helt klart. Jeg har også en ganske lett MSR panne og denne fungerer også helt OK, men krever brenner med god spredning og at en passer godt på å ha lav/moderat varme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roger Daniloff skrev (5 timer siden):

Hei!

 

Jeg irriterer meg over at varmen fra primusen fordeles dårlig i steikepanna, det er høy varme i midten og dårlig med varme utover mot kanten av panna.

Finnes det tursteikepanner som er fordeler varmen bedre? Eller er det en primus med større radius på brenneren som er veien å gå?

Aluminium sprer varmen best. Tjukkare botn er det som skal til for å spre varmen.

Men det viktigaste er nok å ha ein brennar som sprer varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også GSI Pinnacle 10” på 80mm brenner fra rast, eller en 60mm ish på en Primetech fra Primus. Viktig som nevnt og ha brenner som har bred spredning av flammene. En 10” er en stor panne, men går finfint på 80mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg har MSR simmerlite. Det er samme brenner som MSR windpro gassbrenner? Man får vel ikke brenner med bedre spredning?

Primus Gravity iii

Med 4 bein er den også mer stødig og stabil enn alt annet, kan kjøres som multifuel. Fordelaktig priset, det følger også med piezo tenner og brettbar vindskjerm. Dog ikke like kompakt sammenpakket som konkurrentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (11 timer siden):

Primus Gravity iii

Med 4 bein er den også mer stødig og stabil enn alt annet, kan kjøres som multifuel. Fordelaktig priset, det følger også med piezo tenner og brettbar vindskjerm. Dog ikke like kompakt sammenpakket som konkurrentene.

Ikke dum den der nei.

Med MSR trillium base blir Simmerlite og Windpro veldig stødig. Men hvis man slipper det, så slipper man det.

Ser man også kan kjøre Gravity på bensin med tilbehøret. Har du forsøkt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.