Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjentmanns-ekspedisjon gjennom Nordmarka


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Glemte ordboka nå også.... så ble visst en ekspedisjon. 😉🙃

Tur fra fredag ettermiddag, til i dag ettermiddag. Telt, til en forandring fra køya, som er brukt siste to år.

Fra Harestua til Sundvollen. Seks Kjentmannposter på lørdag. To på søndag. To i dag (fra tidlig 90-tall til 2016/19-bøkene.(har selvsagt ikke med bøkene, men kopi av teksten)..

Har ikke begynt på de siste bøkene enda, det blir prosjekt når jeg er med de åtte jeg jobber med nå (og har tatt jevnt å trutt siden 2024). 08-10, 12-14, 14-16 er ferdig)

71 poster igjen i dette prosjektet.

Når de ferdig, (uvisst når) supplerer jeg med 96-98 og 02-04 bøkene og dom er kommet de siste åra. De ligger å godgjør seg i skapet. 

Kom over to nye poster også... hvorav en var reprise.. så da er jo de check. 😊

Lite folk å se, og det liker jeg best.. God og mett hele veien (har jo alltid med mer mat enn nødvendig, tilfelle jeg blir ekstra fysen) Masse blå og bringebær,  og fikk hørt hele Paradis av Henrik Langeland når jeg sløva på camp. (Anbefaler den serien hvor dette er foreløpig siste.. nr. 3)

Kan livet bli bedre?

Alt i alt.. drøye 9 mil. Herlich 😍🤩

Noen geografiske stikkord, i ulogisk/ukronolgisk rekkefølge

  • Katnosa
  • Retthella
  • Bleiksjøen
  • Branntjernhøgda
  • Grimsvann
  • Korpberget
  • Målfossen
  • Skamrek
  • Gyrihaugflaka
  • Spålselva

Kan nesten legge opp turvirksomhet etter noe sånt. 😉

DSCN1808.JPG

DSCN1810.JPG

DSCN1814.JPG

DSCN1820.JPG

DSCN1844.JPG

DSCN1859.JPG

DSCN1865.JPG

DSCN1887.JPG

DSCN1890.JPG

DSCN1898.JPG

DSCN1905.JPG

DSCN1906.JPG

DSCN1909.JPG

DSCN1911.JPG

20220809_074005.jpg

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ost skrev (54 minutter siden):

Hvor får man tak i gamle kjentmannsbøker? Og hvordan vet du om du er på plassen hvis det ikke er et fysisk merke?

Kjøpt på Skiforeninga på nett. 

Noen av posten er jo opplagte... en solid grunnmur eller et toppunkt står jo der. Det er markert i boka, så legger jeg det inn på GPS og kjører på.  Siden det er så mage årganger, kan man jo ta mange i slengen. Hadde en tur på for noen år siden. Da var det vel 4-5 stk.. på rekke på nord-østsiden av Øyangen. 

Skal jo innrømme at jeg "jukser litt" også. 

Når jeg har kjøpt en bok, og legger inn postene, og en av de. f.eks er en setervoll hvor det krysser en grusvei jeg sykla på for fem år siden... da har eg vært der. 

Og jeg har hatt noen som jeg ikke har funnet. (finne en liten halvrest av et sted det stod en koie for 150 år siden... blant buskas og lyng... kanksje jeg var 20 meter unna... men jeg huker av på den også.. siden jeg gikk jeg vekk fra sti/vei.. og loka rundt i bushen... 

Er vel også poster som er et vann eller myr... om jeg er på motsatt side av der hvor posten en gang stod.. spiller jo ingen rolle. Jeg er ved et sted jeg kanskje ikke ville oppsøkt om det ikke hadde vært for Kjentmann. (jeg er jo relativt mye rundtomkring i stor-Oslo-omegn.)

Tar det litt i rykk og napp. Starta i 2014 med den aktuelle + noen gamle.... kjøpte ytterligere ny runde  (gamle og nye) for 3-4 år siden....og skal fullføre de åtte jeg er i gang med før neste runde. Og jeg har reg. flere nye  når jeg er ute de siste åra. Så da blir de jo huka av når jeg begynner på de. 

 

Her er bilde fra BaseCamp med noe av det som gjenstår på Krokskogen.  Den rosa er en tur jeg har planlagt. Da får jeg tatt fem stk. på på ca to mil. 

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i arkivet mitt på BaseCamp, at jeg i 2017 tok et jafs av KM-poster. Det var noen år før jeg begynte å sove ute... da ble det 46 km på en dag, Mylla til Sørkedalen skole (snaut 11 timer tot, inkl. en times pause).. fra Tiden for sånne turer er nok over☺️.... greit å nyte litt mer underveis.

Grov rute, Ålsjøknatten, Kollern, Grasdalskollen, Elgstøa, Katnosa gård, Fagerlisætra, Kjerkeberget, Sandungen, Fyllingen, Sørkedalen. 

Elgstøa og Kollern var vel KM-poster som ble tatt på den turen... var sikkert noen flere. 

Skjermbilde3.thumb.PNG.6778b1eb6d024f98fa1d4addf3dffb0b.PNG

 

(Hatt tilsvarende distanser i Østmarka og Romeriksåsene) 

Skjermbil9de.PNG.873356eb448c7c5680ed2ba0a3f76690.PNGSkjerm45bilde.PNG.0d09ec7af65f1cbae5b419c5a85f8751.PNG

 

For meg personlig, har bruk av GPS gitt tur og friluft en ny dimensjon. Siste 10 åra har ALT jeg har gjort blitt tracka. (ca 10 år før det, uten GPS, da var et så å si i Lillomarka og søndre del av Nordmarka det foregikk)

Skje98rmbilde.PNG.323553fb3e89eafa9d45bde5c4e09fc2.PNG

Liten oversikt over siste års utflukter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.