Gå til innhold
  • Bli medlem

Anjan 2 GT vs Fjellheimen camp 2 SL


Lavvosolberg

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er tilbake fra en ukestur på Finnmarksvidda i et naturhike 2 Cloud up telt. Teltet har forsåvidt fungert bra, men mangelen på et større fortelt plager meg, så jeg tenker å iverksette et nytt kjøpsprosjekt. 
 

kravene mine til teltet blir:

- greit takhøyde inni teltet

- bra størrelse på forteltet

- tåler en del vind på snaufjellet

- sånn pass lett å bære, maks omkring 2 kg. 
 

har klart å plukke ut to aktuelle kandidater, anjan 2 gt og fjellheimen 2 camp sl. 
Sånn som det ser ut nå heller jeg litt mot anjan teltet, mest pga bedre ventilasjonsmuligheter på varme midnattsolsdager, samt at jeg har en følelse av at anjan tåler litt mer vær enn fjellheimen. 
 

Men, er det andre grunner til å velge det ene eller det andre teltet? Noen som har erfaringer med begge, eller har satt seg inn i spesifikasjonene?

Evt andre teltkandidater? Jeg skal ikke ha et telt av amerikansk type igjen, altså hvis man slå opp innertelt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg har Anjan 3 (ikke GT). Vurderte 2GT selv når jeg kjøpte mitt. Anjan 3 har uansett betydelig større fortelt enn Cloud up 2.

Av spec så står det at forteltet til Cloud er 60 dypt og 125 cm bredt. Anjan 3 er 105cm dypt og 180 cm bredt. Om du tenker å ha fortelt som skal brukes som oppholdsrom så blir det GT. Om du bare skal ha nok plass til lagring så er Anjan 3 stort nok for 2 personer med sekk. I tillegg så får du jo betydelig mer plass i innerteltet, og vekten er under 2 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok. Poenget med teltet er vel for min del å ha en plass å trykke i dårlig vær på solotur på vidda, evt med en turkompis med eget telt på besøk i forteltet for matlaging etc.. tror heller 2 gt passer mitt behov bedre enn 3. hvordan opplever du ventilasjonen på varme sommerdager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjällräven Abisko Shape 2 vil kanskje være et fint alternativ, siden du også forespør dette.

Profilen er ganske lik Anjan 2, og begge ender av teltet kan også "rulles opp" for maksimum gjennomtrekk. Et temmelig bombesikkert telt i stygg vind.

På ytterdøren er det også en liten "hatt" over øverste del, slik at døren kan stå delvis åpent, selv i regn - uten at det blir vått i forteltet.

Anjan 2 GT ser ikke ut til å ha lufteventiler i front og bak på teltet - Det må jo bli veldig tett om man ikke ruller opp teltet helt? Der trumfer nok Shape 2 ganske hardt, med lukkbare ventiler som i mine øyne er helt vesentlige for å ikke få et kondensproblem.
EDIT: På en annen side så har Anjan ikke ytterduk som går helt ned til bakken ser det ut som, så det er nok der det meste av luften kommer fra. Shape går helt ned til bakken.

Men som dere har vært inne på, så passer nok profilen til Fjellheimen SL 2 Camp bedre enn Shape og Anjan for å "ha besøk i forteltet", pga. takhøyde som ikke skrår like mye nedover. For alenetelting er det massevis av plass å boltre seg på i inner- og fortelt i Shape 2 i hvert fall.

Noen inspirasjonsbilder fra mitt:

IMG_1182.thumb.JPG.a36c8f3c900b3ab1e401f51adb15f293.JPG

IMG_0323.thumb.JPG.1a3fee725ba36bd85508113d38bd71d8.JPG

IMG_9012.thumb.JPG.adde9bdfa4817026c61cabe8d91cdfb4.JPG

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (9 minutter siden):

Fjällräven Abisko Shape 2 vil kanskje være et fint alternativ, siden du også forespør dette.

Profilen er ganske lik Anjan 2, og begge ender av teltet kan også "rulles opp" for maksimum gjennomtrekk. Et temmelig bombesikkert telt i stygg vind.

På ytterdøren er det også en liten "hatt" over øverste del, slik at døren kan stå delvis åpent, selv i regn - uten at det blir vått i forteltet.

Anjan 2 GT ser ikke ut til å ha lufteventiler i front og bak på teltet - Det må jo bli veldig tett om man ikke ruller opp teltet helt? Der trumfer nok Shape 2 ganske hardt, med lukkbare ventiler som i mine øyne er helt vesentlige for å ikke få et kondensproblem.
EDIT: På en annen side så har Anjan ikke ytterduk som går helt ned til bakken ser det ut som, så det er nok der det meste av luften kommer fra. Shape går helt ned til bakken.

Men som dere har vært inne på, så passer nok profilen til Fjellheimen SL 2 Camp bedre enn Shape og Anjan for å "ha besøk i forteltet", pga. takhøyde som ikke skrår like mye nedover. For alenetelting er det massevis av plass å boltre seg på i inner- og fortelt i Shape 2 i hvert fall.

Noen inspirasjonsbilder fra mitt:

IMG_1182.thumb.JPG.a36c8f3c900b3ab1e401f51adb15f293.JPG

IMG_0323.thumb.JPG.1a3fee725ba36bd85508113d38bd71d8.JPG

IMG_9012.thumb.JPG.adde9bdfa4817026c61cabe8d91cdfb4.JPG

Har hatt shape 3 før, brukte det som vintertelt i stygt vær. Enig med at ventilasjonen er bra, og det går an å sitte en lav person i forteltet på liggeunderlag.

Jeg har nå abisko endurance 3, der kan man fint sitte på en stol i forteltet. Men det er ikke like bra ventilasjon om sommeren fordi man ikke kan rulle vekk endene på ytterteltet like enkelt. Det går, men langt i fra optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.