Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikkerhet ved bruk av gamle våpen


123ABC

Anbefalte innlegg

Marlin er for spesielt interesserte og er ikke vanlig i bruk. Morro med bøylerifler. Har en marlin 39a i kaliber 22lr. Men som elg rifle har jeg tikka. Hvordan er presisjonen i marlin 45-70? Kula er kanskje på størrelse med en hagle slug? 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
torese skrev (2 timer siden):

Marlin er for spesielt interesserte og er ikke vanlig i bruk. Morro med bøylerifler. Har en marlin 39a i kaliber 22lr. Men som elg rifle har jeg tikka. Hvordan er presisjonen i marlin 45-70? Kula er kanskje på størrelse med en hagle slug? 

Tore

Presisjonen er det ingen ting i veien med! Men husk at dette er et våpen for kort hold. Som i skogsterreng. Absolutt ikke noe for reinsdyrjakt for eksempel. Med dette våpenet snakker vi om ei tung, treg kule som mister fart tidlig, og kulebanen er krum. Etter 100 meter faller den mye. 

Elgene jeg har skutt med den er skutt på avstander fra ca. 20 til ca. 70 meter, og lungeskudd er veldig effektivt. Kula (flatneset hullspiss, 300 grain) har gitt "knall og fall" i alle tilfeller unntatt ett. Da falt elgen etter 60 meter. Det har aldri vært nødvendig med oppfølgingsskudd. Ei kule plassert riktig, på kort hold har alltid vært nok. 45-70 er et gammelt "western" kaliber der kula er i kaliber .45 bak 70 grain svartkrutt. Svartkruttet er selvsagt byttet ut med moderne krutt, men patronbetegnelsen er beholdt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (På 11.8.2022 den 14.47):

Edit: Tillegg. Jeg hadde en gang ei såkalt langløpet, enkeltløpet våpen i kaliber 10/89. Ei real kanon brukt til gåsejakt. Jeg ga den bort til slutt. Alt for dyr ammo. 

For noen år siden fikk jeg ei kasse med masse gammel ammo, blant annet mye skudd i kaliber 10. Jeg ga det bort fordi jeg ikke hadde våpen som passet.. ;) 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (På 7.8.2022 den 17.41):

Ikke bruk stålhagl i den børsa - den er ikke bygget for det.

En tur til børsemaker for fullt ettersyn ville være lurt. Ikke vet du hvor børsa har vært og alle våpen har godt av en grundig puss. Typisk for hagler er at eieren aldri ser på mekanismen "for den virker jo". Det er riktig for en hagle som er i regelmessig bruk, men gammel olje, støv og skitt kan lage krøll etter noen tiårs på loftet.

Gratulerer med en solid børse - "de lager dem ikke sånn lenger" :)

Kan jeg ta den med til børsemaker før jeg registrerer den, eller må jeg bruker 1495 kr. for på å registrere den før jeg i det hele tatt har lov å ta i våpenet?

Mulig dumt spørsmål, men jeg er helt ny på dette som dere sikkert skjønner 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frakt hagla demontert (to eller tre deler), og diskrét. Den bør forsvinne inne i en romslig bag eller sekk.
Uten ammunisjon, men med papirer fra arveoppgjøret som viser at du er eier pluss egen ID. Da har ikke politet noen grunn til å stoppe deg og om de så gjør, så har du ditt på det tørre.

Om du får grønt lys fra børsemaker, så bør hagla registreres. Uten våpenkort, ingen ammunisjon.

Arv av uregistrerte hagler er en helt hverdagslig sak. Vi har et regelverk det kan stilles spørsmål ved, men det er ingen dumme spørsmål.

Hør forresten med børsemaker om du kan få være med når børsa åpnes. Jeg finner det nyttig å vite akkurat hvordan mekanismen i våpenet virker. Det er mye forskjellig der ute. Hvis du f.eks bare har en avtrekkersikring, så er det noe du bør vite om slik at du kan ta hensyn til det. Jeg har gått et par år med en gammel og b-b-billig hagle og svevet i den tro at en god trøkk ville få rukkelverket til å gå av. Når jeg så etterhvert plukker alt fra hverandre, så er sikringen en enkel kryssbolt, javel, men den stopper både avtrekkeren og fjæra som driver hanen. Hurra - sikringen er langt bedre enn jeg trodde og stressfaktoren rundt fall og knall i terrenget synker betraktelig.

 

Nyttig tråd fra Kammeret:
https://www.kammeret.no/topic/85488-baikal-frå-syttitalet/

 (NB! Den typen behandling av skadeskutte dyr er feil på mange måter)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når det bare blir bomskudd etter bomskudd. Som oftest fordi du har glemt å dra en huggorm syv ganger forlengs og baklengs gjennom løpene.

I sjeldne tilfelle er det feilberegning av avstanden. Rypa går opp på femti meter og du tror det er 15 meter og brenner løs. Er gjerne da rypa skratter ekstra lenge. Gamle jegere leter etter huggorm med riktig mønster, erfarne jegere skjønner (langt om lenge), at man kanskje bør gjøre noe litt annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (11 minutter siden):

Det er når det bare blir bomskudd etter bomskudd. Som oftest fordi du har glemt å dra en huggorm syv ganger forlengs og baklengs gjennom løpene.

I sjeldne tilfelle er det feilberegning av avstanden. Rypa går opp på femti meter og du tror det er 15 meter og brenner løs. Er gjerne da rypa skratter ekstra lenge. Gamle jegere leter etter huggorm med riktig mønster, erfarne jegere skjønner (langt om lenge), at man kanskje bør gjøre noe litt annerledes.

Og husk å bytte ut klikkpatronene med ordentlige patroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt skeptisk til sikkerheten med tanke på at hagla er over 50 år gammel, og jeg har vært inne på tanken om å bare kjøpe en ny en med en gang.

På den andre siden kunne det vært litt greit å få testet litt ut med den gamle hagla før jeg investerte i noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å være trygg på det våpenet man har. Sikkerhet er en ting, men den skal og fungere og smelle hver gang du trekker av. Om det er noe tull med mekanismen vil man plages på jakt. Rypa som letter på perfekt avstand, perfekt oppkast og ingenting skjer når man trekker av. Greit å få den undersøkt. Å kjøpe nytt er alltid morro. Hjelper sjelden på skyteferdighetene.

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei 50 år gammel hagle er definitivt ikke utryggere enn en ny billig hagle du plukker ut hos XXL.  En gang for lenge lenge siden, var kvalitet og finnish på ett mye høyere nivå enn i dag også på de rimelige haglene. Ok, kanskje ikke finnish med en Star/Baikal hagle fra soviet epoken, men robust og trygg var den. Den gangen var for eksempel blånering av stål standard for alle hagler. I dag er de rimeligste ikke blånert, men eloksert. Og mye annet. Jeg kjøpte en Winchester 101 o/u fra sekstitallet her for ett par år siden. Man kan definitivt få hagler i dag med like god kvalitet, men man må opp i pris endel. Masse av de rimelige på supertilbud er rævva i forhold. Ikke vær redd for hagla de du, hvis den ikke har opplagte skader. Den er like trygg som en ny plukket opp hos XXL. Og valget av hagl er ikke mellom bly og stål.  De fins mange matrix varianter med myke hagl, som haglen din liker mye bedre enn stål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123ABC skrev (35 minutter siden):

Blir litt skeptisk til sikkerheten med tanke på at hagla er over 50 år gammel

Børsa i seg selv blir ikke sliten av å være gammel sånn som oss mennesker. Den kan selvsagt være behandlet dårlig eller ha blitt brukt veldig mye eller med feil ammunisjon, men i seg selv har ikke alder noe å si. Det har dog noe å si med hensyn til hvilken ammunisjon du kan bruke. Her vil en børsemaker gi deg gode råd. I tillegg vil han kunne etterse hagla, sjekke for slark og rense mekanismen om det trengs. Det må da være koselig å gå på jakt med ei hagle som man har arvet/fått fra nære familiemedlemmer eller venner? (forutsatt at den virker da). Da sitter det liksom litt historie i den. Det gjelder egentlig veldig mange ting som har lang brukstid, man får et personlig forhold til dem, kniver, primuser, kanoer/padleårer, verktøy, motorsykler, sykler, you name it....

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg aktivt deltok i DFS skyting, fram til ca '92, så var dette med en Krag Jørgensen produsert i 1905. Alle delene bortsett fra løp, avtrekk og skjefte var originale, med samme serienummer (min bestefar gjemte våpenet under krigen).  Børsa fungerte helt uten problemer. Brukte standard 6,5mm ammunisjon fra Ramo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå runder hagla mi 60 i disse dager og den var i utgangspunktet bygget som noe som skulle selges i tilbudsdunken på Nille. Har jeg lyst til å bytte? Kanskje, men det sitter langt inne. Det er ikke noe arvestykke og langt fra pen - en Star har bedre linjer - men det er den jeg treffer med og kjenner ut og inn.

En Star Baikal laget på 70-tallet var laget for eksport og ment å skulle vise hvor overlegen kommunismen/CCCP var det dekadente Vesten. Ikke helt vellykket, men de greide å treffe på "solid" og "driftsikker".

Det er Maximer fra begynnelsen av forrige århundre som har tatt en tur ut av museumet og nå tar del i enda en krig. Alder har liten betydning når det gjelder våpen; kunnskap om og dermed riktig bruk er alt.

Følg planen og ta den til børsemaker for sjekk. Registrer og ta den så ut på prøveskyting og noen jaktturer. Hvis ting ikke stemmer overhodet, bruk den som en reservehagle. Blir det ny hagle, vær veldig forsiktig med det aller billigste og sjekk bruktmarkedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Grimner skrev (På 13.8.2022 den 17.46):

Nå runder hagla mi 60 i disse dager og den var i utgangspunktet bygget som noe som skulle selges i tilbudsdunken på Nille. Har jeg lyst til å bytte? Kanskje, men det sitter langt inne. Det er ikke noe arvestykke og langt fra pen - en Star har bedre linjer - men det er den jeg treffer med og kjenner ut og inn.

En Star Baikal laget på 70-tallet var laget for eksport og ment å skulle vise hvor overlegen kommunismen/CCCP var det dekadente Vesten. Ikke helt vellykket, men de greide å treffe på "solid" og "driftsikker".

Det er Maximer fra begynnelsen av forrige århundre som har tatt en tur ut av museumet og nå tar del i enda en krig. Alder har liten betydning når det gjelder våpen; kunnskap om og dermed riktig bruk er alt.

Følg planen og ta den til børsemaker for sjekk. Registrer og ta den så ut på prøveskyting og noen jaktturer. Hvis ting ikke stemmer overhodet, bruk den som en reservehagle. Blir det ny hagle, vær veldig forsiktig med det aller billigste og sjekk bruktmarkedet.

Jeg har nå tatt med hagla til børsemaker, som kunne bekrefte at hagla var i "overraskende" god stand etter at han demonterte den. Jeg fikk også smurt opp igjen avtrekker mekanismen og pusset løpet, så nå skal den være klar til bruk.

Jeg fikk også kjøpt stålhagl - 12/70 til leirdueskyting. Jeg trodde man ikke skulle bruke stålhagl i det hele tatt i disse haglene, men leirduepatronene har visst såpass liten ladning at det skal funke fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123ABC skrev (1 time siden):

Jeg har nå tatt med hagla til børsemaker, som kunne bekrefte at hagla var i "overraskende" god stand etter at han demonterte den. Jeg fikk også smurt opp igjen avtrekker mekanismen og pusset løpet, så nå skal den være klar til bruk.

Jeg fikk også kjøpt stålhagl - 12/70 til leirdueskyting. Jeg trodde man ikke skulle bruke stålhagl i det hele tatt i disse haglene, men leirduepatronene har visst såpass liten ladning at det skal funke fint.

Når jeg leser dette innlegget, blir jeg dog litt usikker https://www.kammeret.no/topic/13228-kan-hagla-mi-skyte-stålhagl-svaret-er-her/

Hvor det står følgende:

1: Kammertrykk. Jaktpatroner ladet med stål eller annet lett materiale er gjerne ladet for høy utgangshastighet. Dette er for å kompensere for de dårligere ytreballistiske egenskapene som stål har sammelignet med f.eks. bly.

2: Påkjenning på piper/lodding i trangboringsområdet. Stål og harde wolfram(tungsten)materialer vil ikke deformeres på samme måte som bly i trangboringsområdet og føre til en hardere påkjenning på pipene i dette området.

 

Det første punktet utgår slik jeg forstår lengre ned i innlegget, siden leirdue ammunisjon (stål) kun er ladet med 24 gram. Dette med kammertrykk problematikken gjelder slik jeg forstår kun jaktammunisjon.

Når det gjelder det andre punktet. Jeg er helt ny i gamet og kan ha misforstått noe rundt dette med trangboring, men det ikke slik at Star Baikal har 3/4 trangboring, og at man dermed ikke kan bruke stålammunisjon i det hele tatt?

(I innlegget står det at man ikke skal bruke stål i trangere enn 1/2 choke).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye godt nytt på gammel hagle :)

Ja, Star har gjerne mye trangboring, så jeg ville ikke brukt stål uansett ladning.
Kan uansett være greit å få målt hvor mye den trangboringen faktisk er på.

Flere veier rundt dette:
1) Ikke bruk stål. Dermed lite skyting på leirdue.
2) Utvid trangborringen - børsemaker står klar - litt avhengig av hva slags jakt du skal på, men hvis du vet at du skal skyte mye leirdue: helt åpne løp.
3) Børsemaker kan antagelig også sette inn utskiftbare choker, så kan du velge. Det koster nok litt mer...

Trangboringens verdi på jakt synes jeg er er noe tvilsom. Kan se nytten når det er store hagl som skal treffe et mål et stykke unna, men på fuglejakt har jeg stort sett endt med åpent løp. Den rypa på 40++++ meter som jeg kanskje (det var dette med skyteferdigheter, da), kunne ha tatt med 3/4, den får fly videre til neste høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Hva med å bruke Vismut til leirdue? Er det svindyrt? Hva er det som i verste fall kan skje om jeg bruker stål?

Hagla var kjøpt med formålet å jakte Skarv, men jeg blir nok å bruke den på rype og kanskje and. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123ABC skrev (4 timer siden):

Takk for svar.

Hva med å bruke Vismut til leirdue? Er det svindyrt? Hva er det som i verste fall kan skje om jeg bruker stål?

Hagla var kjøpt med formålet å jakte Skarv, men jeg blir nok å bruke den på rype og kanskje and. 

Du skal ikke skyte mye på bane med Vismuth før du har betalt for ei ny hagle.. Jeg har skutt haugevis av serier med lerduepatroner i en gammel baikal. Når du nå har fått den sett over ville jeg ikke vært nervøs for det. Hvis du skal jakte med stål er jeg helt enig med Grimner i at du bør bore den opp til full åpning. Tror ikke det koster så mye. Det verste som kan skje er løpssprenging pga for stort trykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe litt verre: en god del av Star Baikal variantene ble levert med ett løp med 3/4 og ett med full trangborring. Sjekk det før du putter noe som helst av stål i børsa.

"Det verste som kan skje"... her er det vel bare fantasien som setter grenser. Det beste som kan skje om du kjører mye stål er at du må korte ned løpene med en centimeter fordi ytterenden blir full av hakk og riper. Litt kortere løp er ingen katastrofe - det er lenge siden svartkrutt var normen på jakt.

Det går fort mange skudd på bane, så lett, billig stålammunisjon hjelper både på skulderen og lommeboka.

Skarv, ender og rype (bemerker at det er deler av landet hvor fjellrype benevnes som skarv), der har du to fuglearter som skal være litt mer hardskutte enn rype. Hvis du går for åpne løp, gå opp en størrelse eller to på haglene. Der rypa detter for 7 og 6, se på 5 og 4 for and og skarv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (6 timer siden):

Noe litt verre: en god del av Star Baikal variantene ble levert med ett løp med 3/4 og ett med full trangborring. Sjekk det før du putter noe som helst av stål i børsa.

"Det verste som kan skje"... her er det vel bare fantasien som setter grenser. Det beste som kan skje om du kjører mye stål er at du må korte ned løpene med en centimeter fordi ytterenden blir full av hakk og riper. Litt kortere løp er ingen katastrofe - det er lenge siden svartkrutt var normen på jakt.

Det går fort mange skudd på bane, så lett, billig stålammunisjon hjelper både på skulderen og lommeboka.

Skarv, ender og rype (bemerker at det er deler av landet hvor fjellrype benevnes som skarv), der har du to fuglearter som skal være litt mer hardskutte enn rype. Hvis du går for åpne løp, gå opp en størrelse eller to på haglene. Der rypa detter for 7 og 6, se på 5 og 4 for and og skarv.

Hei.

Takker for svar.

Hagla har full trangborring ble jeg fortalt av fattern. Da er det bare å glemme stålammo til leirdueskyting da eller? 

Det var Skarv som i sjøfugl den ble brukt til på 70-tallet. Tror det var 4 hagl som var brukt til det.

 

Endret av 123ABC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.