Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur med hund? Noen tips/triks?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Da var første telttur med vår 11 mnd Bichon Havanais gjennomført.

Turen gikk fint, meg og jentene (7 og 10 år) tok båten ut til en holme med tilrettelagt gapahuk, bålplass og brygge. Vi hadde hele holmen for oss selv, så både unger og hund kunne herje fritt hele kvelden.

Siden vi reise ut med båten (robåt med påhengsmotor) kunne vi ta med det meste. Vi hadde med hundesengen som hunden sov helt i ro på hele natten uten å lage en lyd, mellom oss i innerteltet.

Det regnet om kvelden/natten slik at det det var vått i gresset. Hunden blir dermed våt, særlig på bena, og denne type hund har jo pels (eller egentlig hår) som suger opp alt vannet og blir våt som en vaskefille. Resultatet er våte gjørmete fotavtrykk på soveposer, telt og liggeunderlag.

1: Hvordan løser dere soveplass til hunden i innerteltet? Vi kan jo ikke ta med hundesengen om vi skal bære alt i sekken. Jeg har vurdert ett slikt teppe fra biltema, som er fyllt med dun/fjær og har vanntett stoff, den ser myk og god ut - tror jeg: https://www.biltema.no/fritid/kjaeledyr/hundeutstyr/hundesenger/hundematte-utendors-2000042250 . Er det brukbart som liggeplass for hunden, eller finnes det bedre løsninger?

6BD89540-764E-402A-91DF-AFFCDB0F8B88.thumb.jpeg.8953ff19639104a633e28b6f30a96748.jpeg

 

2: Våt hund i teltet, noen gode triks der annet enn å huske å ta med håndkle?

3: Det blir jo kaldere utover høsten, så da blir det kaldt for en våt/fuktig hund i teltet (hunden blir ikke med på vintertur). Hvordan løser dere det? Sovepose for hund? Jervenhiet? Teppe? Varmedekken?

Ser for meg at ett teppe går av når hun beveger seg, kanskje ett varmedekken er det beste til bruk om natten? Eks. ulldekken?

4: Andre tips/triks å tenke på når man har hund med på telttur?

C0796718-CDDF-4758-A554-324CE492FBDF.thumb.jpeg.b293572a68fe7faaedba8822ba440305.jpegBEFA9EF4-20F0-4755-9EF2-910A0CED16C0.thumb.jpeg.4705d498a6b18a8c40d02a90e0d7e052.jpeg37C898A8-DF96-48CF-9080-52FED9E71D8E.thumb.jpeg.e1f15274f665e4eb4647ccfb90e6f15f.jpegBB630526-4C64-4044-A084-26E899149BB7.thumb.jpeg.b24368dcd1a87c8ef25d91d612c38f4b.jpeg

 

Ellers kan jeg melde om at Mygga med 9,5% DEET var totalt uten virkning mot villmarkens voktere (knotten)… 😅😅😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For dette med skitten hund vs sovepose har jeg brukt Mammut Grevling utenpå soveposen. Denne er vesentlig enklere å vaske enn soveposen :)

Tilsvarende hvasomhelst over liggeunderlag/teltbunnduk. Jeg bruker ofte Jerven Exclusive kun innerfor eller med duk også som "gulv".

Ellers er det sikkert ikke så dumt med håndkle til å ta av det værste før hunden kommer inn i innerteltet.

Jeg ville nok foretrukket å kunne ha hund i forteltet, men man kan ikke bestemme alt selv... 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (16 minutter siden):

For dette med skitten hund vs sovepose har jeg brukt Mammut Grevling utenpå soveposen. Denne er vesentlig enklere å vaske enn soveposen :)

😅

Veldig bra tips.

Jeg har bare en grevling, men jeg har noen e-bay lakenposer som vi bruker på turisthytter. De fungerer nok like greit de også :)

sneakyowl skrev (18 minutter siden):

Jeg ville nok foretrukket å kunne ha hund i forteltet, men man kan ikke bestemme alt selv... 😅

Hehe, ja, egentlig enig der. Men det blir nok vanskelig når hun er vant til å ligge inntil oss på sofaen hjemme :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å trene hunden til å ligge rolig når den puttes i Jervehiet fra Jerven så er vel mange problemer løst. Kan brukes med eller uten vattering avhengig av temperatur, men innbiller meg at vatteringen må kjøpes utenom. Kan snurpes godt sammen for å holde på varmen. Kostbart alternativ vel og merke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaahan skrev (7 timer siden):

Klarer du å trene hunden til å ligge rolig når den puttes i Jervehiet fra Jerven så er vel mange problemer løst. Kan brukes med eller uten vattering avhengig av temperatur, men innbiller meg at vatteringen må kjøpes utenom. Kan snurpes godt sammen for å holde på varmen. Kostbart alternativ vel og merke.

Ja, har vel falt ned på at dette kan være en god løsning. Hun er veldig lett å lære nye ting. Jeg Har lest om de forskjellige hvileposene til hunder, og nettopp bestilt en.

Valget falt på en hvilepose fra non-stop dogwear, da jeg ser at en del er misfornøyd med jervenhiet når det brukes sammen med vatteringen. Vår hund passer bra i den minste størrelsen som blir en del mindre enn Jervenhiet. Prisen var også vesentlig lavere enn jervenhiet+vattering.

Den kan brukes som hundeseng når man ikke trenger å dekke til hunden. Spent på om det blir bra :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med et skumunderlag som bikkja sover på. han er lært opp til at det bare er der han får tråkke og det går stort sett bra. Gjør som over her og dekker min egen pose for fukt med grevling eller annet dersom regn. Har også alltid med turhåndkle av litt større størrelse slik at jeg får tørket så godt det går før leggetid.

Han vil ikke ha noe over seg, så han ligger i fotenden av teltet på sommeren i en krøll. På vinteren med større telt ligger han i hodeenden pga fyring. 

Vi har også lært han at teltet en god plass å være når det blir for mye knott og mygg, så det er ofte han ber om å få gå inn i teltet tidlig på kvelden når det blir for ille selv om vi sitter ute eller fisker nære camp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kompisene som har hatt med hund i mine telt og lavvoer har brukt et halvt skumunderlag (jeg har en haug av disse i ganske tynne utgaver som brukes under øvre kroppsdel ifm oppblåsbare underlag og rufsete bakke. Og til å sitte på ved bål osv...) og enten jervehiet eller en av våre jervenduker. Vinterstid også gjerne med en eller annen NonStop påkledning mot kulde... 

 

Det vil alltid være en kæreprossess til å begynne med både for deg og hund. Det ovenstående høres enkelt ut og etter hvert har det vært det, men det har f.eks startet med at den ene av disse hundene stadig forsøkte grave seg ut av lavvoen ved den minste interessante lyd utendørs...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra den tiden jeg hadde hund brukte jeg spesielt et håndkle.  Plutoduken tror jeg den het.  Kjøpte den hos villmark og fritidseffekter i Larvik. Jeg vette den først og vred den godt opp og så begynte jeg å tørke.  Utrolig fort ble pelsen tilnærmet tørr.  Jeg ligger alltid i telt, selv om jeg i 2004 bodde en natt på Sandhaug, men har aldri oppleved at soveposen ble våt.  For sikkerhets skyld hadde jeg et stykke teltduk mellom meg å (eller og) hunden.  Pluto duken, den er gul, ser du på bildet.1877751095_aktoitke.jpg.b35e7121a3ae4441d5437401d1e6d0c9.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha med noe å tørke hunden med er et godt råd. Ellers er ingen hunder like. Kompisen sin hund har en tendens til å rulle seg rundt eller spise drit. Husker enda den gangen hunden hoppet ned i posen hans full av drit, human sådan. Aldri vært så glad for at kompisen og hunden lå i eget telt... 

Min hund vil ut i løpet av natta. Null hull i innertelt siste tur og det er en forbedring. Billig telt er derfor greit første turene. Yttertelt blir fullt av mygg. Da er det greit å ha hunden inne.

 

Tore

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg kjøpte en Hunter jervenduk (foret, og stor nok til å ha både liggeunderlag og sovepose inni) har jeg gitt den gamle duken (original, foret) til hundene. Bruker den vanligvis lukket, som en madrass for de to. Men den kan jo åpnes og brukes som varmepose ved behov. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne hvileposen fra Non stop virker bra. Glidelås rundt hele veien, og den har åpning i både front og hekk, og kan lukkes rundt halsen på hunden om man vil.

Fulgte med kompresjonspose, og størrelse S tar kun plassen til en liten vannflaske i sekken.

Vi øver litt:

 

5F6EF971-B0D1-4900-9F15-13D9DEBE7553.jpeg

56568563-BCC4-47D6-BF73-7E2B69B851EC.jpeg

2DA1296D-123C-4D04-973C-7310C537AEDD.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ut som en fin løsning. 

Har lært bikkja å riste seg på kommando, han slipper ikke inn før han har gjort det. Inne i teltet ligger han på en fjellduk (jerven Hunter). 

Problemet er om han har gått bananas I en hjortekulp før vi skal slå leir. Da pleier jeg å enten få ham til å bade eller tørke litt først. Tørker han detter all dritten rett av, ganske fantastisk pels. 

Er også en utfordring å ikke få ham til å bruke telt veggen som pute.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Vi har en 30 kg korthåret omplasseringshund som var lite vant til tur da vi fikk ham. Han viste seg raskt å ELSKE telt! Jeg tror ingen ting gjør ham så lykkelig som å se akkurat den pakkposen komme ut av boden. Vi er normalt to mennesker og en hund på tur, og på vinteren har vi god plass i Hilleberg Nammatj 3 GT. Vi har tre skumunderlag som til sammen dekker innerteltet bra, og så har guttungen og jeg hvert vårt oppblåsbare i tillegg. Bruker en kombinasjon av gammel syntetpose og jervenduk rundt hunden, alt avhengig av temperaturer, men i realiteten havner han stort sett inni soveposen til 16-åringen. Jeg vet ikke helt hvordan de får det til, men begge stortrives med den løsningen. 

Sommertid er det selvsagt lettere poser og underlag, og også mindre telt. Den største utfordringen er vel å unngå at  han skader myggnettingen. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde telt med ene dvergdachsen vår forrige fredag. Hun lå på Nonstop-posen sin mens jeg satt opp teltet og resten av kvelden lå hun i fanget mitt eller venninnen min sitt fang. Hun lå hele natten helt rolig nedi posen min, hun er vant til å ligge under dynen hver natt. Jeg vil si det gikk over all forventning. Hun var rolig og forsiktig inni teltet,.

received_525061823029402.jpeg

367d3d03-72f3-47a4-9006-6ffea28ba667photo.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solbjørg Olsen skrev (3 timer siden):

Jeg prøvde telt med ene dvergdachsen vår forrige fredag. Hun lå på Nonstop-posen sin mens jeg satt opp teltet og resten av kvelden lå hun i fanget mitt eller venninnen min sitt fang. Hun lå hele natten helt rolig nedi posen min, hun er vant til å ligge under dynen hver natt. Jeg vil si det gikk over all forventning. Hun var rolig og forsiktig inni teltet,.

received_525061823029402.jpeg

367d3d03-72f3-47a4-9006-6ffea28ba667photo.jpeg

Og i dag oppdaget vi at hun har fått løpetid 😥 vi som skulle på vår andre telttur sammen i morgen. Jaja vi tar det igjen om 14 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solbjørg Olsen skrev (15 timer siden):

Og i dag oppdaget vi at hun har fått løpetid 😥 vi som skulle på vår andre telttur sammen i morgen. Jaja vi tar det igjen om 14 dager. 

Kan du ikke bare ta på truse når ho ligger i teltet? Det gjør jeg med mine hvis de har løpetid når vi er på tur 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimsehue skrev (10 timer siden):

Kan du ikke bare ta på truse når ho ligger i teltet? Det gjør jeg med mine hvis de har løpetid når vi er på tur 😊

Jo jeg kunne sikkert det men hun er ofte litt urolig i begynnelsen av hver løpetid, vasker seg ofte osv. Jeg venter et par dager. Var så kjekt å se at hun likte seg i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har hatt med golden retriever på tur og da var vi nøye på at den ikke skulle bade før vi skulle legge oss ellers hadde vi med håndkle som er beregna på dyr eller så var det får tur men det var veldig effektivt. Vi lot bikkja sove på klærne våre. om bikkja var litt våt tørka den opp over natta men av og til hadde vi med et bittelite teppe for å legge mellom bikkja å klærne den lå på om den var litt våt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.