Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Hardwear Bishop Pass -9C eller Mammut Perform Down Bag -7c?


Jonas D

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Mammut Perform -7 fiberpose som veier ca. 1,5 kilo. Den er god og komfortabel, men jeg har lyst på en dunpose som veier mindre og kan komprimeres mer. Da er det en åpenbar kandidat, nemlig dunversjonen av den samme posen. Den veier ca. 1 kilo, og jeg regner med at den tar betydelig mindre plass i sekken enn fiberutgaven. Dunversjonen koster i skrivende stund 2199 kr hos XXL.

Jeg er fornøyd med den sentrerte glidelåsen og den romslige passformen (jeg ligger mye på siden), men synes at pakkposene til Mammut er ganske dårlige når det gjelder kompresjonsmulighet. Dessuten synes jeg at Mammut har overdrevet litt når de har satt komforttemperaturen til -1 på fiberposen, og mistenker at det samme gjelder dunposen.

Jeg leser mye bra om en annen pose: Mountain Hardwear Bishop Pass -9C. Den veier også ca. 1 kilo, men har oppgitt komforttemperatur på -4. Den koster imidlertid en tusing mer, i skrivende stund 3199 kr hos XXL.

Er det noen som har erfaring med disse posene, og som kan komme med innspill? Eller er det noen som kan anbefale en annen sovepose isteden?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Oksen skrev (46 minutter siden):

Du har ikke tenkt på Warmpeace viking 600? Ca. samme pris som den første, og like mye dun som den andre. Vet flere fra dette forumet er fornøyde. 

Takk for tipset! Jeg har aldri hørt om dette merket før. Må innrømme at jeg er litt skeptisk til "ukurante" merker, men jeg skal lese meg litt opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder "ukurante merker" kan det også være en ide å kikke på Roberts og Cumulus. Begge er polske produsenter som selger direkte uten fordyrende mellomledd. Blir fryktelig mye rimeligere enn sammenlignbare poser i Norge hva gjelder materialer og dunkvalitet.

Begge benytter i hovedsak materialer fra Pertex, altså samme materialer som veldig mye annet av soveposer. Eks RAB og Feathered Friends.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med cumulus Panyam 600 trenger du iallefall ikke være redd for å fryse til 3 sesongs bruk. Men da kommer du fort opp i pris igjen. 

Mountain hardwear lager mye bra, men de er kjent for å ha et veldig smalt snitt på soveposene sine, type 70-75cm. Warmpeace er romslig, samme mengde dun i samme kvalitet, og til en lavere pris. Det følger også med et ordentlig kompresjonstrekk. Merket er langt fra jalla, men viking serien er deres budsjettvennlige poser. Du kan sjekke Solitsire 500 om du vil ha bedre materialkvalitet, men det koster litt mer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (På 5.8.2022 den 21.58):

Med cumulus Panyam 600 trenger du iallefall ikke være redd for å fryse til 3 sesongs bruk. Men da kommer du fort opp i pris igjen. 

Mountain hardwear lager mye bra, men de er kjent for å ha et veldig smalt snitt på soveposene sine, type 70-75cm. Warmpeace er romslig, samme mengde dun i samme kvalitet, og til en lavere pris. Det følger også med et ordentlig kompresjonstrekk. Merket er langt fra jalla, men viking serien er deres budsjettvennlige poser. Du kan sjekke Solitsire 500 om du vil ha bedre materialkvalitet, men det koster litt mer 😊

Har lest meg opp litt, og det virker som om Cumulus Panyam 600 er et veldig godt kjøp. Ser at backpackinglight.no selger denne til 3999 kr nå. 850 fill power, lav vekt på 970 gram, og så ser det ut til at standardversjonen passer menn opp til 190 cm! Jeg er ca. 181, og har sett meg nødt til å kjøpe lange soveposer tidligere selv om disse egentlig er laget lengre kropper. Ser også at Panyam-posen har samme breddemål for skulder/fot (80/55 cm) som Mammut Perform, noe som jeg synes er en behagelig passform. Det virker ikke som om det er en veldig "klaustrofobisk" pose. Men den koster jo betydelig mer enn Mammut-posen, og spørsmålet er jo om den er verdt prisforskjellen på 1800 kr. Kan kjøpe mye fint turstyr for de pengene!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig ser jeg at det er et gjentagende "problem" i tester av soveposer at kompresjonsposene er for dårlige. Jeg har allerede nevnt kompresjonsposen til min syntetiske Mammut Perform, som er helt elendig. Jeg bruker en kompresjonspose som egentlig hører til Helsport Alta isteden, men den veier jo sikkert 300 gram i seg selv. Egentlig utrolig dårlig at man skal betale tusenvis av kroner for en god sovepose, og så må man kjøpe et tredjepartsprodukt for å kunne komprimere soveposen godt nok..

Er det noen som vet om en god og lett kompresjonspose som passer til en typisk 3-sesongs dunsovepose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas D skrev (26 minutter siden):

Har lest meg opp litt, og det virker som om Cumulus Panyam 600 er et veldig godt kjøp. Ser at backpackinglight.no selger denne til 3999 kr nå. 850 fill power, lav vekt på 970 gram, og så ser det ut til at standardversjonen passer menn opp til 190 cm! Jeg er ca. 181, og har sett meg nødt til å kjøpe lange soveposer tidligere selv om disse egentlig er laget lengre kropper. Ser også at Panyam-posen har samme breddemål for skulder/fot (80/55 cm) som Mammut Perform, noe som jeg synes er en behagelig passform. Det virker ikke som om det er en veldig "klaustrofobisk" pose. Men den koster jo betydelig mer enn Mammut-posen, og spørsmålet er jo om den er verdt prisforskjellen på 1800 kr. Kan kjøpe mye fint turstyr for de pengene!

 

Jeg har aldri angret på kjøp av turutstyr som jeg virkelig er fornøyd med, men som dessverre var litt dyrt. Derimot har jeg flere ganger kjøpt noe som ikke helt oppfylte ønskene mine, men var på salg til en meget god pris. Dette har jeg ofte solgt på finn i ettertid. 

Om cumulus posen er den du mener er klart best for deg kommer du garantert ikke til å savne de 1800 kr du sparer. En god dunpose vil du ha glede av i veldig mange år. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (12 minutter siden):

Jeg har aldri angret på kjøp av turutstyr som jeg virkelig er fornøyd med, men som dessverre var litt dyrt. Derimot har jeg flere ganger kjøpt noe som ikke helt oppfylte ønskene mine, men var på salg til en meget god pris. Dette har jeg ofte solgt på finn i ettertid. 

Om cumulus posen er den du mener er klart best for deg kommer du garantert ikke til å savne de 1800 kr du sparer. En god dunpose vil du ha glede av i veldig mange år. 

Det er sannhetens ord. De tingene jeg har solgt på Finn i løpet av årene, kan sikkert stables til månen...

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (1 time siden):

En god dunpose vil du ha glede av i veldig mange år. 

Dette er sant.

En dunpose som behandles riktig varer livet ut, og kan gå i arv. De taper ikke isolasjonsevne om de tørkes og oppbevares i en romslig pose mellom turene og vaskes ved behov.

 

(Min Warmpeace Viking 600 blir som ny etter vask og wash-in dunimpregnering.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu bestilte jeg meg en Cumulus Panyam 450! Virker som en utrolig god 3-sesongs pose, og veier bare 810 gram. 600-utgaven virker nesten for varm til å brukes sent om våren og sommeren.

Tusen takk for tips om merker, folkens! Jeg er helt ny på dette forumet - er det slik at folk er interessert i at man skriver noen linjer med erfaringer om produkter man kjøper? Skal man da i så fall starte en ny tråd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas D skrev (På 7.8.2022 den 8.55):

Er det noen som vet om en god og lett kompresjonspose som passer til en typisk 3-sesongs dunsovepose?

Bruker Osprey sine vanntette pakkposer, 6 liter holder med god margin til min 600g Mammut Sphere. Synes det er viktigere at posen er vanntett enn at den blir minst mulig. Det er vanskelig å pakke harde poser tett, så volummessig går ofte vinningen opp i spinningen dersom du komprimerer supermye. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntett pakkpose synes jeg er unødvendig med mindre du skal ferdes på sjøen hvor det er en sjanse for å miste hele sekken i vannet. Du kommer langt med standard pakkpose og en ekstra plastikk-handlepose utenpå.

Jeg bruker en eldre Helsport Alta sovepose-kompresjonspose på min Norrøna dunpose, mest fordi jeg synes den type pakkpose er mye lettere å pakkke ned enn Norrøna sin "roll top" pakkpose. Rundt denne har jeg en enkel handlepose rundt når den er i sekken. Enkelt!

Jeg bruker ikke regntrekk på sekken, og har gått i flere dagers konstant regnvær uten at soveposen har blitt våt av den grunn.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Du kommer langt med standard pakkpose og en ekstra plastikk-handlepose utenpå

Enig, evt. med plastposen inni. Men her var spørsmålet om hva som kan løse kompresjon bedre enn det som er levert med posen, og "min" løsning synes jeg løser to problemer på en god måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert du får behov for å komprimere særlig heller, med tanke på at det er 450g dun bare. Tror faktisk dunjakka mi har like mye dun og veier ca like mye, og den er ikke akkurat stor når jeg dytter den inni trekket sitt. Gidder heller ikke komprimere sommerposen som er 1,1kg syntet. Får plass i nederste rom i sekken uten å dra til kompresjonstrekket 😊

Og plastpose funker fint helt til du ramler over ende ved elvevading. Jeg liker vanntett pakkpose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.