Gå til innhold
  • Bli medlem

Fugleinfluensa?


torese

Anbefalte innlegg

Passerte denne på 10 m i fjæra. Den reagerte ikke på hunden. Satt der fortsatt når jeg gikk tilbake noen timer senere. Ungfugl eller syk? 

Flott opplevelse men trist om det er sykdom. Bildene tatt med telefonen. 

Tore

IMG_20220803_182600.jpg

IMG_20220803_181940.jpg

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den oppfører seg helt unaturlig. Den burde lettet når du så den første gangen, og den burde i hvert fall ikke sittet på samme plassen så lenge etterpå. Antakelig er den da syk eller skadet. Du bør ikke forsøke å fange den. Ei havørn har kraftige klør og nebb. Jeg ville tatt en telefon til viltnemda i kommunen. Politiet kan sikkert også opplyse om hvor du skal henvende deg om du ikke finner fram.

Ps. Du har ikke lov til selv å avlive rovfugl.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nå med både politi og viltnemd. Viltnemd mener at ørnen mest sannsynlig har forspist seg og vil bruke en dag eller tre på å komme seg. Den sitter i fjæra og dette kunne være ganske normalt. Skal ringe opp igjen om den fortsatt er der om to/tre dager. 

Tore

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (52 minutter siden):

Snakket nå med både politi og viltnemd. Viltnemd mener at ørnen mest sannsynlig har forspist seg og vil bruke en dag eller tre på å komme seg. Den sitter i fjæra og dette kunne være ganske normalt. Skal ringe opp igjen om den fortsatt er der om to/tre dager. 

Tore

Den er rett og slett for feit til å lette 🤣

Får håpe det beste. Da er det jo ikke like trist lenger. Man lærer noe nytt hver gang man ser noe rart.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du har kontaktet de rette instanser og følger med! Det er bra gjort av deg. Må være en opplevelse dette.

Jeg såg en gang en måse som slukte en stor torsk, og den klarte ikke å lette fra sjøen etterpå 😀

Satser på ørnen klarer å fly etter at måltidet er skikkelig fordøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (6 timer siden):

Da har viltnemnda vært innom. Har nok forspist seg men skal følge med. Hadde ingen tegn på ytre skader. 

Tore

IMG_20220804_110943_1.jpg

Et lite tips sånn i forbifarten: Ikke stå rett bak den. Når den er klar til å lette kan det komme en real "rekyl" etter det den har forspist seg på. 😁

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (17 minutter siden):

Da tok saken plutselig en annen vending. Fikk melding fra viltnemnda nå om at de hadde vært og avlivet ørnen i dag tidlig. Trist men sikkert det beste for fuglen. 

Tore

Å?

Hva var årsaken til at de avlivet den? Forrige beskjed var jo at det ikke var unormalt at de kunne bli stående på denne måten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Den ble sendt til veterinærinstituttet for undersøkelse. Skal forsøke å få tak i svaret fra dem etterhvert. Den hadde vært slapp og urørlig når de kom dit i dag tidlig. I og med at den er fredet så er det nok flere instanser som har vært med å beslutte avliving. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ingen fjær eller blod rundt stedet hvor ørnen har sittet siste dagene. Jeg tror derfor ikke ørnen hadde gjort noe motstand når de kom og hentet den. Har skutt noen fugl opp gjennom årene og det blir alltid noe blod og eller fjær igjen. Jeg velger å tro at den var i veldig dårlig form. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (13 timer siden):

Var ingen fjær eller blod rundt stedet hvor ørnen har sittet siste dagene. Jeg tror derfor ikke ørnen hadde gjort noe motstand når de kom og hentet den. Har skutt noen fugl opp gjennom årene og det blir alltid noe blod og eller fjær igjen. Jeg velger å tro at den var i veldig dårlig form. 

Tore

Den var sikkert deprimert etter å ha mistet alle slektningene sine i en vindmøllepark..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte veterinærinstituttet i dag men de hadde fortsatt ikke mottatt noen ørn. Men den kommer nok etterhvert. Når det gjelder svar på obduksjon og analyse vil det sendes en rapport til viltnemda og da blir det opp til viltnemnda å dele den med meg som privatperson. Fikk ikke noen informasjon om tidslinje ellet når den ville være ferdig undersøkt. Skal følge og dele info når jeg vet mer. 

Tore

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.