Gå til innhold
  • Bli medlem

Diverse spørsmål om hengekøye


Sillycup

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg ble bitt av friluftsbesillen i sommer og har hatt noen netter i hengekøye. Kunne trengt litt tips og råd angående hengekøye. Per nå bruker jeg en billig Urberg hengekøye med intergrert myggnetting som kostet 299. Til å ikke ha noe erfaring med køye, så funker den veldig fint. 

Et av problemene jeg har, er at liggeunderlaget sklir mye rundt. Våkner ofte l løpet av natten, fordi et lår eller en arm har havnet på utsiden av underlaget, og er veldig kaldt. Bruker et oppblåsbart underlag, så er klar over at friksjon ikke er eksisterende. Er det noen som har noen tips her? Kan jeg f.eks ta med noen tynne pledd og legge under underlaget, eller slik folie man legger på bilruten for å reflektere varme? Har sett mange som anbefaler underquilt, uten at jeg har funnet noen gode steder å kjøpe det, samt jeg ønsker å vente til jeg får meg en med 'profesjonell' køye så jeg er sikker på at underquilten passer :)

Jeg ser også på ny køye. Kommer til å bruke den jeg har ut året, men om jeg skal fortsette vurderer jeg å oppgradere. Per nå har jeg siktet meg inn på en Hennessy Explorer Deluxe Zip XL. Den kan man få med tarp og myggnetting for en relativt billig penge. Er det none som har er faring med denne? Jeg er 188 høy, så trenger gjerne noe med litt lengde. Sover forøvring også best på siden, noe som er ganske problematisk i køyen jeg bruker nå.  Har sett på AMOK, men det blir litt i stiveste laget for meg. Eventuelt tar jeg gjerne imot tips til andre køyer. 

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler Dream Hammock hvor du kan få den sydd til dine mål og preferanser. Har selv Dangerbird fra dem. Spver på siden. Par opp med Hammockgear Economy Incubator så er du oppe og nikker. Evt Incubator hvis du vil bruke litt penger. 
 

Har også Hennessy Explorer Deluxe XL asym zip. Var fornøyd med den også, men kona har tatt over den nå. Jeg er 201cm og bikker 110kg og sover på siden så ikke tenk på at du ikke får plass. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk vanlig skumunderlag så slipper du at det stikker av ila natten. Ikke noe problem å kjøpe køye og quilt fra statene. Sjekk Warbonnet, Hammock Gear, Dutchware osv. jeg har selv en 12 fots med nett fra sistnevnte. Om du absolutt skal sove på siden ville jeg tenkt på amok eller heaven, kanskje eller Warbonnet Ridgerunner som er en mer tradisjonell «bridge hammock». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sillycup skrev (1 time siden):

Har sett på AMOK, men det blir litt i stiveste laget for meg. :)

Det ramler stadig inn annonser på finn for Amok Draumr, helt nede i 2200 for komplett pakke (Køye, underlag og tarp)
Friluftsliv-sesongen er snart på hell for en del, og da kan det gjerne komme noen greie brukt kjøp.

Så om du ikke har noe imot å kjøpe brukt, så vil jeg sterkt anbefale en Draumr. Spesielt mtp at du sover på siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei felles 188-er. 
Jeg ville hoppet over Hennesyen. Snittet i den gjorde at den ble raskt solgt igjen. Den er ikke god å ligge ift mange andre tilsvarende hengekøyer.

I hengekøyeland er det to leire. De som liker å ligge i hengeretningen og de som liker å ligge 90 grader fra hengeretningen. (og noen hedninger som har begge!)
Tradisjonelle køyer: SLD Trail Lair, Warbonnet XLC, Dutchware Chameleon, Superior insulated
90-grader: Amok Draumr, Haven tent, Hammocktent

De fleste liker begge deler, men finner egen preferanse. Min preferanse er tradisjonell. Jeg liker det fordi vi har mye dritvær på Sunnmøre og det er enklere å sette en dritværstarp på en tradisjonell køye. Jeg har også ulike underquilt. Slike passer typisk bare på tradisjonelle køyer. En underquilt som duger til litt kaldt, type DIY Drop Pine down blanket, og en som duger til veldig kaldt, type Warbonnet wooki.
Bruker i tillegg et deksel for vind fra SimplyLightDesigns; Trail winder UQP, Det hjelper veldig får å unngå kulderas som oppstår fordi jeg har satt opp ting feil. Som skjer.

Det er unektelig med makk og fikleri med hengekøye, men når man har fiklet en stund, så er man ferdig fikla og det går raskt å sette opp en komfortabel seng for natten. Jeg startet også med en billig køye og et liggeunderlag. Det er noen tusen siden, men jeg angrer intet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå det er (minst) 3 typer køyer;

Tradisjonell "banan."

Bridge-hammock, eller Flat-lay, altså mer flate køyer men ligger i samme retning. 

90-grader, som da Amok sine. (Haven er ikke 90 grader.)

 

Jeg og samboeren har hver vår Warbonnet Ridgerunner, da "flat-lay" køyer med myggnetting. Helt fantastisk. Godt med rom inni, enkle å sette opp, bruker både vanlige tarp over om nødvendig, men har også en vinter-tarp med dører og påler som utvider den, og gir større rom, mtp flat-lay hammocks. 

Men, alle med sitt. :) Amok sine lettveks er nok digg de også. 

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, frankdrebin said:

Hei felles 188-er. 
Jeg ville hoppet over Hennesyen. Snittet i den gjorde at den ble raskt solgt igjen. Den er ikke god å ligge ift mange andre tilsvarende hengekøyer.

I hengekøyeland er det to leire. De som liker å ligge i hengeretningen og de som liker å ligge 90 grader fra hengeretningen. (og noen hedninger som har begge!)
Tradisjonelle køyer: SLD Trail Lair, Warbonnet XLC, Dutchware Chameleon, Superior insulated
90-grader: Amok Draumr, Haven tent, Hammocktent

De fleste liker begge deler, men finner egen preferanse. Min preferanse er tradisjonell. Jeg liker det fordi vi har mye dritvær på Sunnmøre og det er enklere å sette en dritværstarp på en tradisjonell køye. Jeg har også ulike underquilt. Slike passer typisk bare på tradisjonelle køyer. En underquilt som duger til litt kaldt, type DIY Drop Pine down blanket, og en som duger til veldig kaldt, type Warbonnet wooki.
Bruker i tillegg et deksel for vind fra SimplyLightDesigns; Trail winder UQP, Det hjelper veldig får å unngå kulderas som oppstår fordi jeg har satt opp ting feil. Som skjer.

Det er unektelig med makk og fikleri med hengekøye, men når man har fiklet en stund, så er man ferdig fikla og det går raskt å sette opp en komfortabel seng for natten. Jeg startet også med en billig køye og et liggeunderlag. Det er noen tusen siden, men jeg angrer intet!

Takk for utfyllende svar :)
Har lest at folk er så veldig fornøyde med hennessy, men kan hende de ofte har vært hakket lavere enn meg. Leser også mye bra om dutchware og spesielt warbonnet. 

Når det kommer til underquilt, merker man stor forskjell? Kan man f.eks ligge uten liggeunderlag i køya? Er litt redd for at det skal ta for mye plass. Har en 60L sekk som jeg bruker nå, og siden jeg ikke har gått til innkjøp at det dyreste utstyret, både veier det og tar litt ekstra plass. 

Amok ser jo veldig deilig ut, men merker jeg heller mot å gå for en tradisjonell køye. Er bosatt på sørlandet, så det er ikke så veldig mye regn, men de gangene jeg har vært ute har det kommet litt, så da er det greit å ha kontroll på tarpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, SnorreL said:

Anbefaler Dream Hammock hvor du kan få den sydd til dine mål og preferanser. Har selv Dangerbird fra dem. Spver på siden. Par opp med Hammockgear Economy Incubator så er du oppe og nikker. Evt Incubator hvis du vil bruke litt penger. 
 

Har også Hennessy Explorer Deluxe XL asym zip. Var fornøyd med den også, men kona har tatt over den nå. Jeg er 201cm og bikker 110kg og sover på siden så ikke tenk på at du ikke får plass. 

Sjekket det ut og prøvde å sette sammen min egen. Ser jo veldig bra ut. Ville du anbefalt double eller single layer? Jeg kommer nok til å fortsette med liggeunderlag litt til. Ser Underquilts ligger litt over budsjettet, så det får være neste investering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Fiskepadde said:

Bruk vanlig skumunderlag så slipper du at det stikker av ila natten. Ikke noe problem å kjøpe køye og quilt fra statene. Sjekk Warbonnet, Hammock Gear, Dutchware osv. jeg har selv en 12 fots med nett fra sistnevnte. Om du absolutt skal sove på siden ville jeg tenkt på amok eller heaven, kanskje eller Warbonnet Ridgerunner som er en mer tradisjonell «bridge hammock». 

Brukte faktisk vanlig skumunderlag de to første turene mine. Kjøpte meg et oppblåsbart for å spare litt plass. Skal teste det et par ganger til før jeg går tilbake til skum. 

Har vært inne å sett på dutchware. Folk skriver mye bra om Chameleon hengekøyen dems. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Vandrefalken said:

Vil påstå det er (minst) 3 typer køyer;

Tradisjonell "banan."

Bridge-hammock, eller Flat-lay, altså mer flate køyer men ligger i samme retning. 

90-grader, som da Amok sine. (Haven er ikke 90 grader.)

 

Jeg og samboeren har hver vår Warbonnet Ridgerunner, da "flat-lay" køyer med myggnetting. Helt fantastisk. Godt med rom inni, enkle å sette opp, bruker både vanlige tarp over om nødvendig, men har også en vinter-tarp med dører og påler som utvider den, og gir større rom, mtp flat-lay hammocks. 

Men, alle med sitt. :) Amok sine lettveks er nok digg de også. 

Ser det er mange som skryter veldig av warbonnet. XLC-serien går mye igjen. Har dere single eller double layer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sillycup skrev (29 minutter siden):


Har lest at folk er så veldig fornøyde med hennessy, men kan hende de ofte har vært hakket lavere enn meg. 

Du er ikke spesielt høy. Det er derimot jeg og liker Hennessyen godt.  Det er nok heller frankdrebin som  er rar. Neida.    Men når enormt mange anbefaler Hennessy så ikke avskriv den pga en mann på Fjellforum.  😉

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del køyer og kan trygt anbefale flere av de som er nevnt. Amok er veldig god å sove i så klart. Hennessy Explorer har jeg hatt i sju år og er køya som er mest brukt. Solid og god køye som jeg hovedsaklig sover på siden i. Ligger like godt i den som i Dream-hammocken min som også lager veldig gode køyer. Dream-hammock er lettere og muligens ikke fullt så solid av den grunn. Her kan man ta av myggnetting dog. Til sønnen min kjøpte jeg en Lesovik Draka. Det er også en veldig god køye som lett kan anbefales. Bark er forøvrig et norsk firma som utvikler køyer, men har ikke testet de enda. 

Bamseunderlag sklir ikke like lett, eller så bruker mange underdyne og da kan man kjøpe Hammock Gear fra Hammocking.no feks. Hammocking.no har forøvrig en god del bra hengekøyeutstyr og har levert kjapt de gangene jeg har kjøpt fra de. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Sillycup said:

Ser det er mange som skryter veldig av warbonnet. XLC-serien går mye igjen. Har dere single eller double layer? :)

Har kun prøvd den jeg selv har, Ridgerunner, da jeg ville ha en bridge-hammock for å ligge flatere/bedre (for meg), og ikke minst har litt bedre plass. Den er double-layer, veldig fornøyd med kvaliteten. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (På 1.8.2022 den 8.22):

Du er ikke spesielt høy. Det er derimot jeg og liker Hennessyen godt.  Det er nok heller frankdrebin som  er rar. Neida.    Men når enormt mange anbefaler Hennessy så ikke avskriv den pga en mann på Fjellforum.  😉

Jeg tror det er mange som liker den fordi det er en grei modell i mellomsjiktet. Det er hakket over Ticket to the moon og denslags, og derfra er den en oppgradering. 
Kan likevel ikke sammenlignes i min mening med XLC eller Simply Light Designs sin Trail Lair. Jeg er 190cm og kjører 12 fots lengde på køya. Det gir meg et veldig fint og flatt ligg på diagonalen. 


Jeg sier om hengekøyer som jeg sier om whisky. Det som funker for deg, funker for deg. Enten det gjelder isbiter, vann, kort eller lang, underquilt eller liggeunderlag. :)

PS: Henessy explorer asym XL zip var med meg på 4 turer før jeg solgte den til fordel for SLD-køya. For meg funket faktisk Dovrefjell sin hengekøye bedre enn den. Den igjen hadde problemet med overskuddsstoff som låg og flagret i ansiktet mitt.. Grunnen til at jeg kjøpte Henessyen, som ikke hadde det problemet. 

 

 

Endret av frankdrebin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange gode innspill endte jeg opp med å bruke alt for mange timer på å drive research på køyer. Valget sto til slutt mellom dutchware chameleon eller dream heammock sparrow. Endte opp med å gå for chameleon. Har ikke bestilt enda, da frakt og moms er brutalt mye. Fikk bekreftet av dutchware at de skal ha et salg i November, så velger å vente til da :)
Når det kommer til liggeunderlag har jeg blitt skikkelig nysgjerrig på underquilt. Har også brukt en del tid på å finne ut av dette. Ser mange skriver godt om hammock gear economy incubator. Nå ligger denne på rundt 2000 uten frakten og moms, så det blir nok en liten stund før jeg går til innkjøp. Har kikket på noen andre, men føler mange av de blir for korte. Noen som har erfaring med hvor lange/brede de bør være?
Og med de to tingene, nærmer jeg meg allerede prisen på en Amok Draumr. Lett å bli revet meg gitt!

Tusen takk for alle innspill! Ha en god helg (snart)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sillycup skrev (5 minutter siden):

Etter mange gode innspill endte jeg opp med å bruke alt for mange timer på å drive research på køyer. Valget sto til slutt mellom dutchware chameleon eller dream heammock sparrow. Endte opp med å gå for chameleon. Har ikke bestilt enda, da frakt og moms er brutalt mye. Fikk bekreftet av dutchware at de skal ha et salg i November, så velger å vente til da :)
Når det kommer til liggeunderlag har jeg blitt skikkelig nysgjerrig på underquilt. Har også brukt en del tid på å finne ut av dette. Ser mange skriver godt om hammock gear economy incubator. Nå ligger denne på rundt 2000 uten frakten og moms, så det blir nok en liten stund før jeg går til innkjøp. Har kikket på noen andre, men føler mange av de blir for korte. Noen som har erfaring med hvor lange/brede de bør være?
Og med de to tingene, nærmer jeg meg allerede prisen på en Amok Draumr. Lett å bli revet meg gitt!

Tusen takk for alle innspill! Ha en god helg (snart)!

Underquilt er det også mange aktører. Warbonnet, Jacks R better, loco libre, outdoor vitals... det er et skikkelig kaninhull. 
For min del havnet jeg på Warbonnet Wooki som UQ, Warbonnet Diamondback TQ
Har to Massdrop pine. En som  jeg bruker som TQ på sommeren (eller ned til ca 6c) Samt en som jeg har laget om til UQ til sommerbruk
Har i tillegg et rent vindskjold (trail winder Underquilt protector) fra Simply light designs, samt ett vindskjold med syntetisk isolasjon (Trail winder insulated)

Kombinerer de tingene på ulike måter for å passe til den turen jeg skal på. F.eks en høsttur med dritvær og rundt 4c kan ha Massdrop pine+ Trail Winder som UQ. 

God helg også til deg. Beklager for å ha lurt deg lenger ned i kaninhullet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, frankdrebin said:

Underquilt er det også mange aktører. Warbonnet, Jacks R better, loco libre, outdoor vitals... det er et skikkelig kaninhull. 
For min del havnet jeg på Warbonnet Wooki som UQ, Warbonnet Diamondback TQ
Har to Massdrop pine. En som  jeg bruker som TQ på sommeren (eller ned til ca 6c) Samt en som jeg har laget om til UQ til sommerbruk
Har i tillegg et rent vindskjold (trail winder Underquilt protector) fra Simply light designs, samt ett vindskjold med syntetisk isolasjon (Trail winder insulated)

Kombinerer de tingene på ulike måter for å passe til den turen jeg skal på. F.eks en høsttur med dritvær og rundt 4c kan ha Massdrop pine+ Trail Winder som UQ. 

God helg også til deg. Beklager for å ha lurt deg lenger ned i kaninhullet. 

Ja, så litt på wookie. Ser veldig bra ut. Det jeg prøvde å finne ut av, var hvilken UQ som passet bra til chameleon og diagonal liggestilling. Men ja, det får være en oppgave for den dagen jeg skal skaffe meg det. Hvis jeg begynner på UQ nå, ender det med tvil på valgt hengekøye, også starter alt på nytt :)
Blir nok mest turer på sommeren. Bruker du TQ da? Jeg så ikke for meg at jeg trenger det. Er ikke så frysen av meg. Planen var kun UQ og sovepose. 

Har brukt en god del timer på dette, men føler samtidig at jeg har gjort en god jobb før jeg velger, så man lærer en del i kaninhullet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sillycup skrev (3 minutter siden):

Ja, så litt på wookie. Ser veldig bra ut. Det jeg prøvde å finne ut av, var hvilken UQ som passet bra til chameleon og diagonal liggestilling. Men ja, det får være en oppgave for den dagen jeg skal skaffe meg det. Hvis jeg begynner på UQ nå, ender det med tvil på valgt hengekøye, også starter alt på nytt :)
Blir nok mest turer på sommeren. Bruker du TQ da? Jeg så ikke for meg at jeg trenger det. Er ikke så frysen av meg. Planen var kun UQ og sovepose. 

Har brukt en god del timer på dette, men føler samtidig at jeg har gjort en god jobb før jeg velger, så man lærer en del i kaninhullet :)

Jeg bruker TQ, men jeg brukte sovepose i mange år før jeg gikk over til kun TQ/UQ. Det er bare mer praktisk i hengekøya. Begge funker fint. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (36 minutter siden):

Det er bare mer praktisk i hengekøya. Begge funker fint.

Ja, veldig enig i dette. Det er en stor fordel å være litt myk i kroppen når man skal slange seg ned i en sovepose i hengekøya. Jeg pleier rett og slett å ta den på meg før jeg legger meg oppi (åpner glidelåsen i fotenden og kler den på meg som en poncho før jeg slenger meg oppi). Med dyne er det jo bare å legge seg oppi køya, dra over dyna og lukke øya. Jeg bruker også underdyne, og kan tenke meg at liggeunderlag oppi køya pluss sovepose kan bli litt småstresset før alt ligger på plass som det skal. Men man får jo varmet opp posen litt med all gymnastikken da, så det kan jo faktisk være et pluss. Jeg er litt usikker på hvordan det er å ligge rett på et liggeunderlag med dyne uten noe mellom. Blir det klamt? (kommer sikkert an på type liggeunderlag). Kanskje en lakenpose tredd utenpå liggeunderlaget som dynetrekk vil fungere?

Jeg har også en Amok draumr (standardstørrelsen). Denne må jo ha et oppblåsbart liggeunderlag, og de jeg har benyttet gir en god del knirking og støy når man beveger seg om natta, nok til å holde andre våkne har jeg erfart (meg også, når min bedre halvdel har brukt amoken, og jeg er normalt ikke særlig var for støy, bortsett fra snorking og nå denne knittringen i liggeunderlag i amoken). Jeg har da puttet liggeunderlaget inn i en lakenpose (DNT sin silke-variant), noe som har redusert denne støyen betydelig.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Skogens Stønn said:

Ja, veldig enig i dette. Det er en stor fordel å være litt myk i kroppen når man skal slange seg ned i en sovepose i hengekøya. Jeg pleier rett og slett å ta den på meg før jeg legger meg oppi (åpner glidelåsen i fotenden og kler den på meg som en poncho før jeg slenger meg oppi). Med dyne er det jo bare å legge seg oppi køya, dra over dyna og lukke øya. Jeg bruker også underdyne, og kan tenke meg at liggeunderlag oppi køya pluss sovepose kan bli litt småstresset før alt ligger på plass som det skal. Men man får jo varmet opp posen litt med all gymnastikken da, så det kan jo faktisk være et pluss. Jeg er litt usikker på hvordan det er å ligge rett på et liggeunderlag med dyne uten noe mellom. Blir det klamt? (kommer sikkert an på type liggeunderlag). Kanskje en lakenpose tredd utenpå liggeunderlaget som dynetrekk vil fungere?

Jeg har også en Amok draumr (standardstørrelsen). Denne må jo ha et oppblåsbart liggeunderlag, og de jeg har benyttet gir en god del knirking og støy når man beveger seg om natta, nok til å holde andre våkne har jeg erfart (meg også, når min bedre halvdel har brukt amoken, og jeg er normalt ikke særlig var for støy, bortsett fra snorking og nå denne knittringen i liggeunderlag i amoken). Jeg har da puttet liggeunderlaget inn i en lakenpose (DNT sin silke-variant), noe som har redusert denne støyen betydelig.

;-)

Det er et helt prosjekt når man våkner på natten og liggeunderlaget har sklidd ned i køya, hetten til soveposen er et sted på ryggen og puten er borte. Det krever en mester for å løse problemene uten å vekke hele leiren med all lyden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sillycup skrev (5 timer siden):

Etter mange gode innspill endte jeg opp med å bruke alt for mange timer på å drive research på køyer. Valget sto til slutt mellom dutchware chameleon eller dream heammock sparrow. Endte opp med å gå for chameleon. Har ikke bestilt enda, da frakt og moms er brutalt mye. Fikk bekreftet av dutchware at de skal ha et salg i November, så velger å vente til da :)
Når det kommer til liggeunderlag har jeg blitt skikkelig nysgjerrig på underquilt. Har også brukt en del tid på å finne ut av dette. Ser mange skriver godt om hammock gear economy incubator. Nå ligger denne på rundt 2000 uten frakten og moms, så det blir nok en liten stund før jeg går til innkjøp. Har kikket på noen andre, men føler mange av de blir for korte. Noen som har erfaring med hvor lange/brede de bør være?
Og med de to tingene, nærmer jeg meg allerede prisen på en Amok Draumr. Lett å bli revet meg gitt!

Tusen takk for alle innspill! Ha en god helg (snart)!

Chameleon, Dreamhammock, Lesovik og Warbonnet lager gode køyer alle sammen. Hva som står på varemerket er nok ikke så viktig, men at køya er lang nok. Jeg kjøpte min Dreamhammock Sparrow på Finn og det er en vid versjon. For min del så blir det litt for mye stoff som hindrer utsikt litt så jeg hadde heller valgt normal vidde. Hennessy-køyer er det en del av på Finn og det er mulig å få tak i køyer til en rimeligere penge som lett kan selges igjen. Jeg synes ikke det er stor forskjell på liggestillingen min i de forskjellige køye så lenge køya er lang nok. Skal man ligge annerledes så må man over på Amok og Haven som er mer en madrass i lufta og ikke har kokongfølelsen som en tradisjonell køye har. 

Skal du virkelig fordype deg i hengekøyer så søk opp shugemery på YouTube 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.