Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell


oscarino

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! En venninne av meg går Norge på langs nå. Vet noen av dere her om elver i Børgefjell som kan være vanskelig å krysse ? Tenker spesielt om Simlelva som må krysses for å nå frem til brua over Tiplingen. Det skal være uten større problemer å krysse en annen elv i sør som heter Sapmanelva, men det ville ha vært fint å vite litt mer konkret. Generelt området rundt Tiplingen er verst. Hørte at noen prøvde å gå rundt Austre Hundefjellet på sørsiden for å gå over Simlelva i dens kilder og så rett ned til brua, men der er det myrete og "tusen små vann" . Kanskje orienteringen blir vanskelig...? Håper at dere kan gi beskrivelser eller tips. Takk på forhånd ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med dere har sett oversikten https://borgefjellnasjonalpark.no/bruer-i-borgefjell/ som er veldig god mhp broer. Som kjent er broa over Storelvdalen ødelagt for tiden, men det er en annen sak.

Jeg har aldri selv tenkt over at Simlelva skulle være en stor utfordring, men det kan kanskje hende. Det er sen vår og vannstanden i vassdragene lenger ned er betydelig høyere enn normalt, noe som tilsier mye snøsmelting. Samtidig er det ganske varmt nå. 

Min bror tok dette bildet i dag - fra Store Kjukkelfjellet i mot NE, og du ser Lille/store Kjukkelv osv.. gaukarn.. Det kan jo se snøfritt ut, men i motsatt retning ligger det mye snø enda..Det blir dette området hun passerer, men det spørs selvsagt på rutevalg..

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell Iver! Takk for ditt svar ! Min venninne skal ta båt over Namsvatnet å gå over brua på Virmaelva. Så skal hun gå videre på øst siden av elvebredden til Sapmanelva. Der kan det være mye vann nå....Etterpå skal hun gå mot Kjukkelvatnet og passere det på øst siden. Deretter mot Tiplingen. Hun skal ned til Simskardelva og gå mot øst på sørsiden av bredden. Etter å ha passert Vestre Tiplingen følge Tiplingelva til hun kommer frem til Simlelva. Tanken er å krysse den for å komme til brua over Tiplingelva før Østre Tiplingen. Etterpå er det sti ut av parken. Vi kjenner ikke Børgefjell, men hørte litt om denne ruten. Det er som jeg beskrev to elver som kan by på problemer....Hvis du har noen informasjon så blir vi glade å høre. Hun startet ved Lindesnes og kom ganske langt. Jeg ønsker og håper på at hun kommer til Nordkapp! Det er vanskelig å skaffe informasjon om elver i Børgefjell. Elver er noe som man bør respektere høyt og jeg vil hjelpe henne på veien. Sitter i Oslo selv og ser at været er ikke helt bra. Det skal regne neste uke.... Takk på forhånd for dine tips og veiledning !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvene og bekkene kan endre seg ganske mye etter været og over døgnet. Passering på morgenkvisten kan være en lek i forhold til på kvelden.

Jeg har gått samme retning. Jeg valgte å følge den andre stien opp forbi Djupvatnet og gikk rett over Tunnurfjellet mot Gaukarn og Storkjukkeln osv.. Lettgått terreng. Ingen elver som må krysses, men klart - det er både en liten omvei og kanskje mer høydemeter. Det er forøvrig kun mobildekning mot Trøndelags siden. Over fylkesgrensen mot nordland er det dårlig.

Grunnen til mitt veivalg den gangen var at det var vindstille og sjukt med mygg nede så jeg trakk over fjellet der det var vind. Skulle egentlig gå via Jengelen. Den stien er delvis klopplagt og lettgått.

Jeg har ikke gått Virrmadalen på sommer, men ryktet sier at det er mye kratt og vier. Så kan hende det lønner seg å holde litt opp i terrenget.

Hun starter turen med å krysse Virrmaelva, og den vannmengden må hun jo krysse igjen? Hvis ikke må hun gå rundt Virrmavatnet. 

Jeg vil på generellt grunnlag si at jeg ikke tror elvekrysninger på rutevalget hun har vil by på noen problemer nå, med det ene unntaket. Spesielt ref det bildet jeg viste over. Ikke uten at det blir enorme nedbørsmengder.

Uansett veivalg er det OK å ha et vassdrag å følge om det blir tåke og regn - vi har jammen hatt nok av det slaget i Juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Kjell Inge ! Jeg er imponert over dine kunnskaper! Hjertelig takk at du vil hjelpe! Vil gjerne spørre om mer og håper at du finner tid til å svare. Min venninne skal ta båt over Namsvatnet på tirsdag eller onsdag. Det blir mye regn i løpet av uka, men vind skal det være så kanskje blir det mindre mygg. Tror at hun skal prøve hennes rute, men dette valget tar hun når hun blir ved Virmaelva. Jeg har to spørsmål . Først om hennes rute. Ja, jeg tenkte også at hun må gå inn i Virmadalen og rundt Virmavatnet ( på nord siden ikke sant ?) Etterpå videre til hun kommer til fjellovergang under Steintinden ( mellom høyde 1143 og Steintinden) som fører ned direkte til Store Kjukkelvatnet. Er det riktig? Så er jeg bekymret for området ved Tiplingen.....Vet du noe om dette terrenget der? Du nevnte at det blir ingen store problemer når det gjelder elve krysninger på hennes rute, men .....med " det ene unntaket". Kan du si hva du mente? En annen ting : den ødelagte brua har ingenting å gjøre med hennes eller din rute over Tunnurfjellet å gjøre? Kunne ikke finne denne bruen på kartet...uff det er mye info, men jeg prøver å forstå.  Til slutt : ditt rute- valg skal jeg beskrive her litt og du kan bekrefte om det er riktig : først langs sti ca 7/9km forbi Djupvatnet og så etter at stien slutter før Blyvatnet gikk du opp Tunnurfjellet (over toppen) og ned til Gaukarvatnet. Du har passert dette vannet på nord siden, ikke sant ? Ser ut at der er kun små bekker. Videre til Store Kjukkelvatnet. Du måtte krysse Storskalvbekken ( hvor?) og Simskardelva. Disse er store elv, ser jeg på kartet. Du mente at de var greie å krysse. Kan du si noe om dem? Etterpå ned til Susendalen. Sti det siste 6 km. Jeg spør mye og beskriver mange detaljer, men her på Forumet blir det helt sikkert mange som får nytte av alt dette vi prater om !!! Takk igjen på forhånd Kjell Iver! Hilsen fra Oslo ! Ps.: Håper at jeg rotet ikke med beskrivelsen av din rute ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oscarino skrev (4 timer siden):

Vet du noe om dette terrenget der? Du nevnte at det blir ingen store problemer når det gjelder elve krysninger på hennes rute, men .....med " det ene unntaket". Kan du si hva du mente?

Jeg tenker og tenkte egentlig kanskje at det er litt bakvent å krysse Viermaelva over broa for deretter kanskje måtte gå en omvei og vade elver for å komme over det samme vannmengden igjen om du skjønner. Da kunne man vel heller bare beholde planen med å gå Viermadalen, men gå på vestsiden av elva? Men det er myrete og det før nevnte krattet er åpenbart et problem der.

Tror kanskje du finner mye relevant info fra noen som gikk samme trase i 2018 - https://www.utentur.com/2018/07/25/dag-85-virma-og-kjukkelvatnet/

Sjekk blogginnlegget dagen etter også. @Anders_G er her på forumet også så kanskje han kan gi tips. Rutevalget de tok den gangen er omtalt og det ligger gpx ruter der også som du ser plassene de vadet den gangen. Det var nok litt tørrere den gangen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk igjen ! Ja, helt riktig med det å krysse elv unødvendig. Jeg skal sjekke de tipsene du ga meg! I tillegg tenkte jeg å ringe Statskog i morgen. De disponerer en hytte ved Tiplingen så de må være kjent i området der. Forslaget ditt om veien over Tunnurfjellet er kanskje mye lettere tross en del oppoverbakker! Ha fortsatt en fin søndag Kjell Iver ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal kanskje inn på DNTløypa fra Harvasstua og nordover? Er det ikke like greit å gå til Virmavatnet og en rimelig rett kurs derfra mot Storvollen/Harvasstua? Holder man seg i høyden der så slipper man alle de store elvene. Det er vel et reinsgjerde i nord der som man ikke behøver å rote seg over, da får man det bare en gang til litt senere.

Området rundt Tiplingan er veldig vått og myrete uansett hvordan man gjør det. Stien på nordsiden av Tiplingan og over til Oksvollen er grunnen til at jeg kjøpte mitt første par med Muck Boots-støvler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk GRAHAM ! Ser på kartet på Ut.no, leser innlegg om Børgefjell fra andre her....etc. og tenker også at man bør gå høyre opp....Ja, hun skal til Harvasstua og videre. Min venninne tenker på snø og oppoverbakker som kan synke henne derfor planla hun ruten jeg beskrev. Ja, elver og myr kan også ta tid å forsere ! Jeg skal nå se på dette forslaget på kartet og muligens kommer med noen spørsmål. Håper at du får tid til å svare. Takk på forhånd ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Graham, først: det skal være sti nedover til Harvasstua fra brua over Tiplingen. Er den så ille ? Det andre spørsmålet : ser at det kan være bratt og med snø i tillegg ved overgangen ned til Ranserbua. Denne overgangen er nedenfor Flåfjellet. Kjenner du denne seksjonen av ruta i ditt forslag eller har du andre tips ? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag gick från där båten sätter av henne till Harvasstua i 2019. Det var såklart ett torrt år men jag minns det som  lättgått ovanför trädgränsen och inga stora älvar någonstans, men då hade jag också lagt upp till en sån ruta. 

Jag gick upp i höjden på västsidan av Virma och gick förbi Gaukarvatnet antingen på norr- eller sörsidan (såklart). Är det mycket vatten nu är det smart att gå norr om det. Sen gick jag rätt på Gapsfjellet med Kjukkelvatnet på vänstersidan. Vi ville upp i höjden i värmeböljan som var. Sen höll jag höjden halvannan dag tills jag kom till Storvollen. Jag försökte jag att ta en så kort väg genom skogen som möjligt ned dit. Det var ända någon eller några timmar med tät skog og litt kratt, jag tror det hade varit smartare (mindre kratt) att snedda ned till stigen vid Galperejohka. Om den lar seg krysse... 

Jag tänker att något liknande borde vara möjligt trots mer snö i år. Bara hålla sig mellan snögränsen och över skogen, så högt i älvsystemen som möjligt för att vada så små älvar som möjligt. 

 

Det finns en kille på insta, jgrafch, som går NPL norr till söder som gick genom Börgefjell igår. Du kan se vad han skriver om älvarna, han hade nåt svårt vad av vad jag kunde se. Men han fick från Hattfjelldal och inte Harvasstua. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knapper! Takk ! Nå er det virkelig mange som prøver å gi meg tips! Du kommer med noe jeg viste om, men hadde ikke noe konkret info. En som gikk nettopp over Børgefjell på NPL !!! Hjertelig takk ! Jeg fikk vite om ham for noen dager siden, men klarte ikke å finne noe på Instagram. Nå skal jeg prøve igjen! Ja, litt høyre opp i terrenget bør man helst gå. Jeg har stor tro på min venninne som gikk SPL (Sverige på langs) og....New Zealand på langs også! Hun er en lang distanse hiker og erfaren nok. Allikevel frykter hun alltid elver. Det er det skumleste man foretar seg når elvene er store - å krysse dem!  Gode tips er alltid meget verdifulle! Ofte bruker man mye tid på å finne et egnet vadested. Du mener at hvis jeg søker : jgrafch på Instagram så kommer jeg til hans innlegg om turen og kan ta kontakt m ham ? Takk på forhånd for ditt svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.