Gå til innhold
  • Bli medlem

Øvre Pasvik - Våpen eller ikke?


Tobnot

Anbefalte innlegg

 

Jeg og et par kompiser skal opp til Øvre Pasvik i August for å fiske og nyte deilig Finnmarksnatur. Vi skal sove ute 10-12 netter. Alle vi tre er godt jakt- og friluftsvante men det blir premiere for hele hurven med tur til Finnmark. Så vidt jeg har klart å lese meg opp er jo Øvre Pasvik ett av de stedene i landet med høyest tetthet av bjørner, og jeg har fulgt nøye med på rovbase.no for å se når siste observasjoner av bjørn og ulv har vært.

Det jeg sliter med å bestemme meg for, er om jeg skal ta med hagla eller ikke? Jeg er fullstendig klar over at det ikke er jaktsesong når vi skal dit, og at det er ulovlig å felle både bjørn og ulv uten lisens. Hagla blir i så fall kun en trygghet i et eventuelt ytterst nødverge. 

Så, om det er noen av dere som har litt erfaringer med å oppholde seg i bjørneterreng over flere dager; sleng gjerne ut. Mulig jeg bare er en litt pysete søring, men det skader jo ikke å høste andres erfaringer. Ta med hagla eller ikke?

Så et siste bonusspørmål; I følge Telenors dekningskart er det svært glissent med mobildekning på og rundt Ellenvannet. Ikke at vi nødvendigvis trenger dekning, men alltid kjekt å vite om det er mulig til å sende en liten melding hjem løpet av en lang ferie. 

På forhånd takk for svar  :) 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne ikke falt meg inn ett sekund å bære våpen som beskyttelse mot rovdyr noe sted i Norge, heller ikke i Passvik. Det går folk på tur der borte hele året uten våpen.

Du har vel heller ikke lov å bære våpen i Norge andre steder enn i terreng der du har jaktrett, og da kun i jakttida for den arten du jakter på.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og atter nei. Les deg heller opp om hvordan du omgåes bjørn (tips: den vil helst ikke ha noe med gale aper å gjøre).

Mar du i det hele tatt tenkt på situasjonen?

Du har nettopp truffet en bjørn med to slugs innenfor 50 meter. Siden du ikke heter James Tobnot Bond, så har du ikke truffet noe som fører til øyeblikkelig død. Kanskje må bjørnen legge seg nedpå om fem minutter, men du rekker ikke å lade før en lynforbannet bjørn er på deg.

Så i stedet for at bjørnen er litt næregående og kanskje gjør et skinnangrep for deretter å rusle inn i solnedgangen, så har du selv sørget for at situasjonen ble den du fryktet mest.

Stikkordet fra Sverige som har mye bjørn og dessverre flere bjørneangrep pr år, er: "skadeskutt".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobnot skrev (52 minutter siden):

Takker for svar, begge to. Da blir selvfølgelig hagla igjen hjemme, og dagene nytes fredfult i et nydelig stykke Norge :) 

Og får du se bjørn, så har du vært j... heldig spør du meg. Da har du en opplevelse for livet. Det er drømmen min å få se bjørn i norsk natur. De andre 3 også. Jeg har kun støtt på bjørn, ulv og jerv i villmarka i det store utland, og da svært få ganger. Kan telle alle til sammen på en hånd.

Passvik er fantastisk. Men ta med insektmiddel. Både mygg, klegg og knott kan være veldig irriterende. Sist jeg var der var det kleggen som holdt på å ta livet av meg. Jeg svømte under vann til jeg holdt på å drukne, og når jeg kom opp igjen satte den seg på hodet mitt. Antakelig så den meg der jeg svømte vekk under vann. Hadde jeg hatt hagle hadde jeg prøvd å bruke den, men tror kanskje ikke den er særlig nyttig mot kleggen. Vet ikke hvor godt det er å smekke til en klegg på ryggen med skjeftet heller. Høres vondt ut.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobnot skrev (2 timer siden):

Så vidt jeg har klart å lese meg opp er jo Øvre Pasvik ett av de stedene i landet med høyest tetthet av bjørner

Da jeg var oppe i Pasvik for drøyt ti år siden ble det sagt at det var Nord-Europas største bjørnestamme der oppe, men dette er ikke noe jeg har sjekka så veldig grundig akkurat. Det var faktisk så mye bjørn der at Norges minste politistasjon i Nyrud var bemannet av Bjørn også. Da var det vel én som så bjørn (dyret altså) der oppe (på lang avstand), så er nok ikke veldig dagligdags. Det er jo grensejegere ute i teig også, og de jeg kjenner som har vært der i den kapasiteten har meg bekjent heller aldri sett bjørn. Mange av disse har også vært både på jakt- og fisketurer i området på sine friperioder.

Uansett, bjørnen legger nok merke til deg lenge før du legger merke til den, så det er nok unntaksvis at man får sett den. Bjørnen her er heldigvis mye mer folkesky enn f.eks. svartbjørnen er på andre sida av dammen. Men kan være kjekt å lære seg noen russiske og finske gloser, sånn i tilfelle man skulle treffe på en bjørn som bare er innom på besøk. Men som andre har påpekt; Finnmarksmyggen blir nok en større plage.

Og ja; for ti år siden var det veldig glissent med mobildekning nedover i Pasvikdalen, i alle fall langs veien, så jeg antar at det ikke er noe særlig bedre ute i terrenget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Måssåbjønn said:

Men kan være kjekt å lære seg noen russiske og finske gloser, sånn i tilfelle man skulle treffe på en bjørn som bare er innom på besøk. Men som andre har påpekt; Finnmarksmyggen blir nok en større plage.

Jepp, du har nok helt rett. Er vel kanskje både russiske grensejegere og flyvende j*vler man burde være mer obs på 😆 Og er jeg/vi så heldig å få et glimt av bamse, skal jeg holde dere oppdatert etter turen 🤠 

Myggspray, mygghatt og Thermacell Backpacker er kjøpt inn, og holder forhåpentligvis unna de aller største mengdene mygg/knott/klegg.

Takk for informative svar, alle sammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobnot skrev (3 timer siden):

Mulig jeg bare er en litt pysete søring

Det handler ikke om å være pyse. Det handler om tilvenning. Det som er ukjent er på en måte alltid farlig inntil det motsatte er bevist.

Det er litt som med kaffe. Den første koppen man smaker som guttunge smaker høgg om man tror garantert at man står foran en snarlig død. Etter hvert er man helt sikker på at man kommer til å dø hvis man ikke får seg en kjeft kaffe snart. Så akkurat nå skal jeg lage meg en kopp. Før jeg går og legger meg.

;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Skogens Stønn said:

Det handler ikke om å være pyse. Det handler om tilvenning. Det som er ukjent er på en måte alltid farlig inntil det motsatte er bevist.

Det er litt som med kaffe. Den første koppen man smaker som guttunge smaker høgg om man tror garantert at man står foran en snarlig død. Etter hvert er man helt sikker på at man kommer til å dø hvis man ikke får seg en kjeft kaffe snart. Så akkurat nå skal jeg lage meg en kopp. Før jeg går og legger meg.

;-)

 

Hehe, meget godt sagt! 🤠 Har som nevnt god erfaring med både skog, fjell, fiske og jakt, men kun sør for Trøndelag. Kos deg med kveldskaffi, så skal jeg fortsette å planlegge overlevelsesstraegi mtp på blodsugerne i nord 🦟

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (26 minutter siden):

Jeg vil gjerne høre om erfaringene med denne hvis du overlever. Ja overlever insektene altså.

;-)

Så lenge det ikke blåser så mye at gassene forsvinner umiddelbart så holder den myggen på god avstand! Mulig det har kommet nye "puter" siden jeg var i Finnmark for 3 år siden for der hadde den tilsynelatende null effekt på knotten, mens på turer nå i sommer har den holdt absolutt alt unna meg. Pleier å anbefale den til folk jeg bryr meg om for å si det sånn! 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (32 minutter siden):

D534F47C-6F75-47F9-AA06-86F086146AC8_1_201_a.thumb.jpeg.c5000ad86dbcae868426bce6cd7b1556.jpeg

Jeg har ikke sett noen advarselskilter mot bjørn der oppe, men mygg derimot advares det mot...

Ellers hører du lett at Finnmarks-myggen har oppdaget deg. De pleier å ruse motorene et par minutter bak haugen der de gjemmer seg for deg før de letter for å få varmet dem opp.

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobnot skrev (14 timer siden):

 

Jeg og et par kompiser skal opp til Øvre Pasvik i August for å fiske og nyte deilig Finnmarksnatur. Vi skal sove ute 10-12 netter. Alle vi tre er godt jakt- og friluftsvante men det blir premiere for hele hurven med tur til Finnmark. Så vidt jeg har klart å lese meg opp er jo Øvre Pasvik ett av de stedene i landet med høyest tetthet av bjørner, og jeg har fulgt nøye med på rovbase.no for å se når siste observasjoner av bjørn og ulv har vært.

Det jeg sliter med å bestemme meg for, er om jeg skal ta med hagla eller ikke? Jeg er fullstendig klar over at det ikke er jaktsesong når vi skal dit, og at det er ulovlig å felle både bjørn og ulv uten lisens. Hagla blir i så fall kun en trygghet i et eventuelt ytterst nødverge. 

Så, om det er noen av dere som har litt erfaringer med å oppholde seg i bjørneterreng over flere dager; sleng gjerne ut. Mulig jeg bare er en litt pysete søring, men det skader jo ikke å høste andres erfaringer. Ta med hagla eller ikke?

Så et siste bonusspørmål; I følge Telenors dekningskart er det svært glissent med mobildekning på og rundt Ellenvannet. Ikke at vi nødvendigvis trenger dekning, men alltid kjekt å vite om det er mulig til å sende en liten melding hjem løpet av en lang ferie. 

På forhånd takk for svar  :) 

Du kan ikke bære våpen for beskyttelse i skog og mark, men det er jo mulig å kombinere fisket med predator-jakt om grunneier tillater denslags tidlig i sesongen (men har erfart man helst ønsker denslags etter fiske, fugl og hjortedyr-jegere har tatt vinterferie). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (13 minutter siden):

Du kan ikke bære våpen for beskyttelse i skog og mark, men det er jo mulig å kombinere fisket med predator-jakt om grunneier tillater denslags tidlig i sesongen (men har erfart man helst ønsker denslags etter fiske, fugl og hjortedyr-jegere har tatt vinterferie). 

Eiendommsrettighetene i Finnmark er litt spesielle. Det er Finnmarkseiendommen (FeFo) som eier så og si all eiendom i Finnmark (95%). FeFo er et selskap opprettet ved lov (Finnmarksloven). Jeg vet ikke, men jeg tipper at det ikke bare er å ringe dem og spørre om lov. Det må sikkert gjennom diverse søknader og vedtak som sannsynligvis ender med at nei, det får du ikke lov til. De er også plaget av både tjuvjakt og tjuvfiske der oppe, så de er antakelig ganske strenge. Men dette er bare noe jeg tror da.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på farlige ting i naturen; her er Dixie med 13 dødsårsaker på tur. Bjørn er med, men jeg får ikke inntrykk av at de kommer særlig høyt opp - selv ikke på grizzlyens hjemmebane.

Men huff og huff - det er farlig ute. Best å holde seg hjemme - men det er i hjemmet de fleste ulykker skjer...

 

 

Med hensyn til myggen i Finnmark, så er det mye som tyder på at Starstreak vil være effektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmarksmyggen er ikke som myggen her sørpå. Der oppe er det svære tomotors brumlemaskiner som er nesten like farlig som de ville blomstene. Så sats på en samekniv og myggspray, så er du trygg. 👀

Neida, Pasvik er flott, så dere har virkelig noe å se fram til. Jeg er i grunnen litt misunnelig! God tur! Husk kamera! Kanskje vi får se noen bilder fra turen etterpå? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (5 minutter siden):

svære tomotors brumlemaskiner som er nesten like farlig som de ville blomstene. Så sats på en samekniv og myggspray, så er du trygg

Ja, og ta med et par torskegarn og hiv over leirplassen som myggnetting, så er kveldskosen sikra.

 

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (22 minutter siden):

Lurt. Men om det kan gi fred til litt en engstelig sjel: www.klevenjaktogfiske.no/signalpenn-og-skudd/20015/signalskudd-knall-6-stk-m-gjenger

Bare husk å rette den rett oppover og ikke på skrå oppover i retning mot bamsen slik at den går av bakenfor bamsen. Jeg var på et foredrag for en del år siden holdt av noen som var på langtur ned en elv i Canada (eller Alaska, husker ikke akkurat stedet). De hadde gått en tur og gikk tilbake til teltleiren som i mellomtiden hadde fått besøk av mr eller misses Grizzly (heter det da en henngrizzly?). De skremte bjørnen med akkurat en slik signalpenn. Bjørnen ble selvfølgelig alvorlig skremt av det kraftige smellet. Problemet var at de gjorde akkurat det de ikke skulle gjøre slik at skuddet gikk over bjørnen og gikk av i lufta bakenfor bjørnen. Bjørnen la på sprang - vekk fra skuddet og rett i mot dem. De fortalte at de hoppet til side og bjørnen bare sprang mellom dem og ble borte, så det virket jo på sitt vis, men...

Mye å tenke på, og man må holde hodet kaldt. Det er i hvert fall et godt råd hvis du vil gi bamsen et panikkfremkallende sjokk i tillegg til å møte deg.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Hege P. said:

Finnmarksmyggen er ikke som myggen her sørpå. Der oppe er det svære tomotors brumlemaskiner som er nesten like farlig som de ville blomstene. Så sats på en samekniv og myggspray, så er du trygg. 👀

Neida, Pasvik er flott, så dere har virkelig noe å se fram til. Jeg er i grunnen litt misunnelig! God tur! Husk kamera! Kanskje vi får se noen bilder fra turen etterpå? 🙂

Hehe, blir jo nesten eksotisk å få oppleve mygg på størrelse med småfly 😅 Og jepp, poster sikkert et par fine bilder her når vi kommer hjem igjen (så fremt ikke myggen har sugd ut alt blodet vårt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Skogens Stønn said:

De hadde gått en tur og gikk tilbake til teltleiren som i mellomtiden hadde fått besøk av mr eller misses Grizzly (heter det da en henngrizzly?).

Haha! Ikke så lett å vite i disse dager om bjørnen også er lettkrenka 😅 Men takk for gode tips. Som dere sikkert skjønner, er jeg en skikkelig fersking her på Fjellforum, men du verden så mange fine tips og triks. Hit skal jeg jaggu komme oftere for å høste litt erfaringer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.