Gå til innhold
  • Bli medlem

hardangervidda på langs


ensom ulv

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei ! Den turen du vil ta er en klassiker som mange har gått. Er du en habil skiløper og værforholdene er brukbare vil du ikke støte på noen problemer. Jeg forutsetter her en tur etter DNTs kvisteløype og overnatting på hytter.

Jeg gikk turen i Påsken og alene for mange år siden og husker ikke nøyaktig hvor lang tid jeg brukte, men jeg tror det var 4-5 dager. Den første dagen gikk jeg Finse-Krækkja. Jeg husker ikke nå om jeg overnattet på Bjoreidalen eller om jeg gikk Krækkja- Sandhaug på en dag. Sandhaug-Haukeliseter gikk jeg på to dager med overnatting på Litlos. Jeg stoppet ikke ved Hellevassbu og kom fram til Haukeliseter idet bussen vestfra kjørte inn på holdeplassen, så jeg kom med til Kongsberg tror jeg det var. Den siste dagen var litt tøff må jeg innrømme for da begynte været å bli dårlig.

Håper du får en fin tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere følger kvistingen og bor på hytter; 3-5 dager med OK vær og føre.

F.eks så vil Finse- Dyranut- Sandhaug- Litlos- Haukelisæter ta 4 dager.

Last ned kvistekartet fra DNTs nettsider eller stikk innom den lokale avdelingen og legg planene etter den ruten dere synes passer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som vet om hele denne løypen er kvistet?

når de kvister?

når det er best sjanser for å få en perfekt tur? vær? føre?

Hei !

Kvistingen er på plass en stund før Påske. Kvistekartet kan lastes ned fra www.turistforeningen.no. Hos DNT kan du også få en papirutgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine bilder fra en tur motsatt vei for to år siden, bortsett fra at vi gikk til Haugastøl i stedet for Finse, og dessuten direkte fra Hellevassbu til Sandhaug utenom kvisteløypene:

Mine bilder

Nå når jeg har litt mer erfaring ville jeg nok lagt opp en litt mer utradisjonell tur, f.eks. vidda fra vest til øst, men det er jo veldig enkelt med transport både til Finse og Haukeliseter da, og skal man bo på hyttene så sier det seg selv hvor man må gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.