Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Synkron 100 Ryggsekk - remmene glir.


Anbefalte innlegg

Annonse

Send melding til kundeservice. Kanskje får du nye reimer. Kan hende de har vært uheldige med en batch reimer og at det er flere som har problemet. Eller så kan det være spennene som er problemet. De er kanskje enklere å skifte. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig om alle strammerne skulle vært tredd feil (fra fabrikk) og jeg har sendt bilder til Norrøna som sa det var OK.

Det jeg spør etter råd til hvordan jeg får remmene mindre glatte - mao ord mer friksjon slik at de ikke glir så lett. (PS sekken er svært lite brukt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal normalt ikke være slik og da skal det ikke være behov for å gjøre noe med remmene. Går det an å bruke voks. Forsøk med baksiden av et talglys og gnik i området av reima som sitter i spenna. Kanskje det gir mere friksjon. Har ikke testet selv men kan forsøkes. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingar Helstrup skrev (22 timer siden):

Merkelig om alle strammerne skulle vært tredd feil (fra fabrikk) og jeg har sendt bilder til Norrøna som sa det var OK.

Det jeg spør etter råd til hvordan jeg får remmene mindre glatte - mao ord mer friksjon slik at de ikke glir så lett. (PS sekken er svært lite brukt).

Det virker som det er noe feil med remmene eller spennene, selv om  Norrøna sier bildet er OK, da bør også Norrøna finne en løsning, framfor at du prøver deg fram og kanskje gjør ting verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et lignende problem en gang (skulderreimene), men siden det var nok reim etter spenna satte jeg bare en knute på den like etter spenna, men ikke så stram at den ikke kunne løses lett om jeg måtte justere senere. 

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dette problemet på flere av sekkene mine, Helsport, Gregory.  Virker som at dette er et problem på flere sekker. Det varierer med hvor mye du har pakka med deg. Ofte er reimene ganske slanke og glatte. Har fiksa problemet ved å bruke gorillatape rundt reimene etter at de er tilpasset. dette er en nødløsning for det blir vanskeligere å få på seg sekken og lengden på reimene varierer ofte med hva jeg har på av yttertøy. Har aldri fått noe serlig hjelp av kundeservice heller. Skal de fikse problemet så trengs det re-design til og det sitter nok langt inne. Sånn sett bra om alle som har et tilsvarende problem tar kontakt med kundeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at jeg ikke er alene om å oppleve dette.

En tape eller knute kan jo være en nødløsning, men det er litt upraktisk, både når en skal ta av/på sekken og når en varierer mengde tøy en har på.

Jeg kommer til å prøve på å behandle remmene med oppløsningsmiddel/børste slik at de forhåpentligvis blir mindre glatte og dermed holder seg på plass. Ville bare høre om det var andre som hadde erfaringer med dette før jeg prøvde selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test på et område av reimene som kan ødelegges uten konsekvenser først. Lykke med løsemidler etc vet man ikke helt hvordan materialene reagerer. Missfarge er en ting men de kan også svekkes og det er dumt om regimene ikke kan skiftes ut. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingar Helstrup skrev (På 21.7.2022 den 16.23):

Godt å høre at jeg ikke er alene om å oppleve dette.

En tape eller knute kan jo være en nødløsning, men det er litt upraktisk, både når en skal ta av/på sekken og når en varierer mengde tøy en har på.

Jeg kommer til å prøve på å behandle remmene med oppløsningsmiddel/børste slik at de forhåpentligvis blir mindre glatte og dermed holder seg på plass. Ville bare høre om det var andre som hadde erfaringer med dette før jeg prøvde selv.

Jeg ville ha testet tipset til @Terka før jeg forsøkte å gjøre noe med reimene (https://www.xxl.no/sea-to-summit-sts-spenne-25mm-strammer-med-1-boyle-svart/p/1115049_1_style). Disse spennene kan du kjøpe løse i flerre bredder og de skrues på etter at du har klippet vekk den gamle (du kan eventuelt skru den fast og prøve først og så klippe vekk den gamle etterpå om det virker bra hvis du i utgangspunktet er skeptisk og ikke vil "ødelegge" sekken). Å vaske reimene med noe som ødelegger overflaten på dem i håp om at de skal bli mindre glatte kan like gjerne gjøre dem enda glattere. Som alternativ 2 ville jeg førsøkt å belegge dem med ett eller annet med høy friksjon (antiskli av ett eller annet slag). Det er også mulig å legge på ei spenne ekstra av denne typen her: https://www.urkurk.com/product-page/spenne-til-regulerbar-reim

Nå vet jo ikke jeg når du kjøpte denne sekken, men hvis dette er en mer eller mindre ny sekk (< 2 år gammel, < 5 år gammel hvis det er en dyr sekk) ville jeg ha reklamert på den forutsatt at du ikke bærer flere kg i den enn spesifikasjonen sier at den skal kunne bære (eller man normalt må forvente av en slik sekk) og den passer til din rygglengde. Når reimene sklir kan ikke sekken brukes til det den er ment å brukes til. Det er definitivt reklamasjonsgrunnlag. Hva Norrøna har hørt og ikke hørt om er helt uinteressant. Du går til den butikken som har solgt deg sekken. En reklamasjon er helt uavhengig av hva produsenten mener og ikke mener.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken er ca 15 år gammel. Ga den opp og har lagret den i mange år, men nå ser den ut til å passe til mitt behov på flere av årets turer.
Har allerede prøvd å vaske/skrubbe reimene og skal prøve sekken til uka - så jeg får se hvordan sekken fungerer da. Men jeg er i prinsippet enig at det høres ut som den beste løsningen å skifte spennene. Kommer nok til stikke innom XXL og kjøpe ett par.

Takk for et meget konstruktivt innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.