Gå til innhold
  • Bli medlem

Stappe eller rulle telt?


mariusd

Anbefalte innlegg

Nå har jeg søkt en del rundt omkring for å se om det virkelig er noen fasit på dette, men, uten videre hell. Så da lurte jeg egentlig på hva flesteparten av forumdeltakerne her gjør? stapper dere teltet, eller ruller dere det sammen for så å presse det inn i det alt for lille telttrekket. Er det noen forskjell på Goretex/Dermizax telt i forhold til vanlige todukstelt?

Personlig ruller jeg teltet kun av gammel vane, men er dette med på å ødelegge teltet (lik slitasje hver gang det pakkes)?

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må vel inrømme at jeg gjør som jhpf. :lol:

Det viktigste er å bli kvitt kvister og andre fremmed legemer før en stapper/ruller teltet.

Når jeg kommer hjem lufter jeg det godt selfølgelig. Også bretter jeg det luftig sammen å legger det opp på trekk og teltplugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ruller jeg teltet kun av gammel vane, men er dette med på å ødelegge teltet (lik slitasje hver gang det pakkes)?

Hva gjør dere?

Ja, samme gjør jeg. Først og fremst pga at det er lettere å sette opp neste kveld hvis det skulle blåse. Slipper at bardunsnorer etc er mer tvinna sammen enn nødvendig.

Jeg har ikke opplevd slitasje på mine telt av den grunn. Dog, forsøker å lagre teltet i en haug løst hjemme når det ikke er i bruk. Vet egentlig ikke om det har noen hensikt.

På utvidede helgeturer sommers tid, benytter jeg aldri annet enn 45 liters sekken (snakker ikke om jakt, fiske eller klatreturer nå).

Da benyttes ikke telttrekket, men flatpakket telt presses sammen nederst i ryggsekkbunnen og soveposen over. Teltstengene nedi sekken langs ene siden mot ryggen. Dette fører til at det fortsatt er bra plass til resten av turutstyret i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Pakkebaggen Hillebergteltet (Nammatj 2GT) kom i, er mer enn stor nok til å lett pakke et rullet telt, så dette er standardprosedyre hos meg... Teltet blir dog ganske stort i nedpakket tilstand, men plass til det får man jo alltid :wink:

Jeg er heldig nok til å ha plass nok hjemme til å henge teltet opp til tørk, så det henger oppslått i bardunreimene året rundt - når det ikke er i bruk.

mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såpass ja, bruker å henge det opp etter rekkverketned trappa vinterstid/"regnværstid" jeg. Ellers får det tørke i friluft.

Jeg kommer nok til å fortsette å rulle teltet. Den beste grunnen er at det, som nevnt, er mye enklere å sette opp igjen i mye vind.

takk for tilbakemeldinger :roll:

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.