Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til annet mat ved siden av "real" turmat.


Simen95

Anbefalte innlegg

Før jeg går inn i noe annet skal det være sagt at jeg elsker turmat man varmer opp med vann. Syntes det smaker helt greit, det er raskt, lett og enkelt å spise.
Jeg drar ikke rundt med stekepanner osv, kun en liten koker. Skal en 3 dagers overnattingstur til Fjallbacka neste helg hvor vi skal gjøre litt øy hopping. 
Lurte på om noen hadde forslag til hva slags ekstra mat jeg kan dra med meg, gjerne enkelt og lav vekt. Det skal fylle inn som ekstra, for å få et lite avbrekk fra vanlig turmat.
Tenkte halvt brød med si makrell på tube. Noe i den duren med tanke på enkelhet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tørk da vel.  Egg og bønner.  Legg dem i en form.  Sett stekeovnen på 50 grader.  Bruk varmluft.  Sett en trebit mellom lokk og steovn.  Skrap litt innimellom.  Når tørt kvern egget i en hurtigmiksen slik at det blir som mel.  Putt dem i en zippose.  Før bruk tilsett vann tilsvarende vannmengden de hadde før tørking.  Vent i ca 1,5 timer før du begynner å bearbeide.  nam, nam1.jpg.7d3c7b93fa11ad6a9100f1c55e955286.jpg0ca.jpg.e469f099ca8c196df1e8ebee0b1e3004.jpg0da.jpg.0e77cfa6dcb2567c7a4f6e35bbc23614.jpg

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (1 time siden):

Tørk da vel.  Egg og bønner.  Legg dem i en form.  Sett stekeovnen på 50 grader.  Bruk varmluft.  Sett en trebit mellom lokk og steovn.  Skrap litt innimellom.  Når tørt kvern egget i en hurtigmiksen slik at det blir som mel.  Putt dem i en zippose.  Før bruk tilsett vann tilsvarende vannmengden de hadde før tørking.  Vent i ca 1,5 timer før du begynner å bearbeide.  nam, nam1.jpg.7d3c7b93fa11ad6a9100f1c55e955286.jpg0ca.jpg.e469f099ca8c196df1e8ebee0b1e3004.jpg0da.jpg.0e77cfa6dcb2567c7a4f6e35bbc23614.jpg

Nice! Har vært inne på tanken med å teste tørking av mat. Mest for å spare peng, siden tur mat er veeeldig dyrt. Jeg er nokså analfabet når det kommer til matlaging. Men har nettopp kjøpt meg kåk med brukbar størrelse på kjøkken og tenkte teste ut. Kjapt spørsmål om tørking av mat, er dette hygienisk? Må man ha med ekstra dorull tur, når man spiser den? Funker det å lagre tørka mat i zippposten feks i fryseren? Er nokså noob når det kommer til sånne ting og mat for meg stort sett fyll i magen og ekstra energi :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flesta bakterier dör vid torkning och som vanligt tvätta händer och tex skärbräda noggrant före du börjar fixa med att torka mat.

Om du ska börja med något så tag magert kött tex kyckling,grönsaker,ris,makaroner.

Fett och hög vattenhalt i utgångsprodukterna gör det svårare.

Jag torkar till det knastrar av varorna eller att de är torra om man delar dem.

Det är främst av smak skäl samt att minska tillsatser samt att man vet hur det kommer att smaka som gör att jag torkar maten själv.

Du kan lägga lite hushållspapper i påsen med det torkade om du är osäker om det är helt torrt så suger papperbiten upp resterande fukt och anv fryspåsar så de ej går sönder före du ska anv maten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter utspill om at Real er godt. Jeg spiser det selv med store glede på noen overnattingsturer som lunsj. (ellers liker jeg å mekke mat)

En frokostgrøt som jeg har begynt med nå: 

To poser med byggryn boil-in-bag.. Når de er kokt/trukket... ut av posen opp i kjelen, bland in det måtte like av frø/kjerner, tørka frukt, nøtter. (jeg har forhåndspreppa små zip-lokposer med f.eks rosiner, kokosflak, et par teskjer kanel, og itt gresskarkjerner oog en eller annen slags nøtt. Har også en liten (sånn reise sett)., flakse med rapsolje... en liten sprut med det... godt og mettende. 

Siden en Real ikke metter nok (selv om det kanskje er nok kalorier).. tar jeg en tortilla eller to (den minste str.) med tubeost eller peanutsmør, 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen ganger med skinn&beinfri klippfisk. Veier lite og holder seg i måneder. Jeg legger fisken i bløt i bekken eller vannet natten over og hvis jeg skal videre morgenen etterpå, legges fisken i en plastpose som hektes utenpå sekken og tas med til neste leir. Man skal jo ikke ta med fisk til fjells, man skal fiske den selv der oppe. Men jeg liker klippfisk, og med en løk, ett par chilier og en hvitløk, blir dette sammen med noen soltørkede tomater ett festmåltid. Men det tar jo litt mer tid enn bare å tømme varmt vann opp i Dryteck posen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

heineken1 skrev (3 timer siden):

Noen som har testet Knorr Snack Pot Spinach & Cheese | 60g - veier nesten ingenting. Men usikker på om det gir nok næring (kun 60 g.) men mulig det kan kombineres med noe annet? feks tørket pølse ol.?

Har ikke tester den, men carbonaraen fra knorr, samme opplegg. Den er sykt god i min mening, kjøper gjerne mange når de er på tilbud. Man blir ikke mett mett, men passer bra som ja, snack, når man er små sulten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tørka kjøtt og ein boks med talg ville vore min ting. Dekonstruert pemmican kan ein vel kalle det.,

For ein så kort tur kunne eg godt hatt med litt egg og fryst kjøtt som eg brukte etter kvart som det tina.

Spekemat, tørrfisk etc..

Om vinteren er det enda enklere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.