Gå til innhold
  • Bli medlem

~3 dagers kanotur i Femundsmarka


Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har noe gode turtips for padletur i Femundsmarka? Ankommer med bil fra sør og tenkte gjerne å bli fraktet (på en eller annen måte) til start-stedet for så å padle nedover til bilparkeringen. Tenker å fiske underveis.

-T 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Søk på Femunden eller Femundsmarka så kommer det opp diverse turer. Hvilken parkering tenker du på, Elgå eller Synnervika? Fra begge steder er det en lang padling på Femunden til Femundsmarka nasjonalpark. Et godt alternativ er å starte på Käringsjön i Sverige. Ellers så er Jyltingmarka nærmere Drevsjø lettere tilgjengelig enn Femundsmarka nasjonalpark. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om Käringsjön, men der er det ikke noe transport som tar deg til ett sted slik at du kan bruke 2-3 dager tilbake til bilen, så det blir i såfall en liten rundtur. Det er jo teknisk sett ikke i Femundsmarka heller, men Rogen naturreservat på svensk side som grenser til Femundsmarka.

Et annet alternativ er å ta Femund II fra Synnervika i nord og ta med kano til første stopp, utløpet av Røa, og så padle langs land på østsiden av Femunden tilbake til Synnervika, da er du ikke i selve nasjonalparken, men etter 3 turer i området så har jeg kommet fram til at det egentlig bare er av akademisk betydning om man befinner seg innenfor grensen til parken eller ikke, det er ikke rare forskjellene på terreng ol. Dette blir ikke mer enn ca. 14 km om du krysser over mot vest ved Storholmen i nordøst, ev. kan turen forlenges med en runde oppom Muggas utløp, da får du noen km ekstra.

Ellers vil jeg varmt anbefale nordre del av Isteren, nabosjøen i sørvest for Femunden, hvis man parkerer nedenfor for Rønningen camping, rett sør for Nøstenfossen så kan man følge en elv (som er med som en flod å regne da den ikke har noen stryk og renner veldig sakte) ned til selve Isteren og så dreie nordøst ved utløpet og opp i Bjørnfjorden, det er et veldig fint område som jeg har vært i 2 ganger. Parkeringen er tilgjengelig for alle og man betaler ikke rare summen for å stå der heller. Hvis du ikke tar med kano selv kan man leie av Rønningen camping, var vel Hasle 530 classic de hadde da vi leide i 2015. Ligger man på nordøstsiden i Isteren er det heller ikke mer enn ca. 3 km å gå over til Femunden mellom Nordre og Søndre Bjørnberget, via Bergatjønna. Forøvrig fantastisk utsikt fra Nordre Bjørnberget og er du heldig treffer du på tamrein også. 

God tur :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det man vanligvis kaller Femundsmarka akkurat, men jeg ville vurdert denne turen. Man trenger ikke padle hele veien. Man kan sette igjen en sykkel i ene enden og sykle tilbake til bilen (eventuelt bilen i enden og sykle tilbake til start). Ringe etter drosje  fra Røros er vel også en mulighet her. Kanskje de på Langen Gjestegård kan arrangere transport. De leier jo ut kanoer og har sikkert fått spørsmålet før. https://ut.no/turforslag/1110073/synnervika-rros

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (1 time siden):

Dette ser ut som en fin tur @Skogens Stønn, jeg fikk lyst til å ta den selv og sjekket rutetilbudet på https://entur.no. Det går relativt ofte buss fra Røros til Langen, så dette skal gjenomføres for min del.

Ja, buss tenkte jeg ikke på i det hele tatt. Det ser ut som du kan ta buss uten å bytte helt fra Røros ut til Synnervika der du starter å padle. Da blir det jo faktisk veldig enkelt.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen fra Synnervvika til Røros via Feragen og Håelva er kjempefin. Tok den med kajakk for noen år siden. Vi parkerte i Synnervika og tok buss tilbake fra Røros for å hente bilen. 

Når det gjelder start fra Käringsjön er det riktig at dette er Rogen naturreservat. Vest i innsjøen Rogen er man i Norge og Femunden nasjonalpark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.