Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunpose til frossen dame


Anbefalte innlegg

Hei,

Etter nok en frossen natt i telt (temperatur var på rundt +2C) med min gamle Ajungilak Tyin er jeg nå på jakt etter en dunpose som virkelig holder meg varm, men som hverken koster skjorta, eller er altfor tung å bære.

Akkurat nå står jeg mellom disse tre valgene:

Rab Ascent 900

Rab Ascent 1100

Warmpeace Solitaire 1000

Noen som har anbefalinger? Fryser alltid og det ødelegger mye for opplevelsen. Er dog veldig glad i å være på tur,  så det må da være mulig selv for meg å kunne ha det ok ute i inntil -10 kuldegrader.  Dameposer er dessverre ingen mulighet for meg da jeg er 178cm høy 🙋‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SnorreL skrev (11 minutter siden):

Helsport Svalbard. Komforttemp -29. Hatt den selv, men solgte da jeg syntes den var alt for varm i -17C og så kaldt eller kaldere er sjelden kost for meg dessverre. 

Takk for tips 🙏Ser fantastisk ut, men i overkant dyr synes jeg 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (10 timer siden):

De 3 valgene du vurderer høres bra ut. Warmpeace viking 900 er også et alternativ. Husk at liggeunderlaget er like viktig som en varm sovepose. Fryser du lett anbefaler jeg liggeunderlag meg R- verdi på ca 5.

Liggeunderlag har jeg mye å gå på. Har nå kun et Bamse- underlag jeg bruker.  Liggeunderlagverdenen er enorm, så det er neste prosjekt etter sovepose å sette meg inn i den for å investere i et bedre Liggeunderlag, eller to 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (7 timer siden):

Høres ut som problemet ligger i at du ikke klarer å varme opp posen. Ligger du med klær på? Husk å spise og få opp kroppsvarmen før du legger deg i posen. Unngå trekk, og bruk tilstrekkelig varmt underlag. 

Ja, jeg ligger med klær på. Et lag med tynn ull, gjerne doble ullsokker og ofte en ekstra ullgenser sammen med alltid lue og buff såklart. Har forsøkt gjentatte ganger å sove uten klær da jeg har hørt at det er der problemet ligger, men fryser like ille. Passer alltid på at jeg er varm før jeg legger meg, er passe mett og har gått på do. Liggeunderlag derimot har jeg mye å gå på 🙌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin40 skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg ligger med klær på. Et lag med tynn ull, gjerne doble ullsokker og ofte en ekstra ullgenser sammen med alltid lue og buff såklart. Har forsøkt gjentatte ganger å sove uten klær da jeg har hørt at det er der problemet ligger, men fryser like ille. Passer alltid på at jeg er varm før jeg legger meg, er passe mett og har gått på do. Liggeunderlag derimot har jeg mye å gå på 🙌

Et tynt lag med ull på hele kroppen er lurt, lue, buff, trøye, hansker, stilongs og sokker uten strikk. Ekstra genser/jakke synes jeg kan virke mot sin hensikt, for da blir det mindre varme å fordele i posen og beina blir kaldere. Et enkelt triks som kan gi litt ekstra varme er et folieteppe under liggeunderlaget (gjerne under teltduken). Et ekstra billig skumunderlag fra Biltema oppå bamse kan jo og prøves så finner du kanskje ut hvor problemet ligger.

Endret av Fiskepadde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin40 skrev (33 minutter siden):

Liggeunderlag derimot har jeg mye å gå på 🙌

Da tror jeg en god del av problemet ligger her. Soveposen blir sammentrykt mellom deg og underlaget, så her vil isolasjonsevnen til soveposen bli redusert, derfor er behovet for et isolerende underlag særlig viktig. Nå husker jeg ikke tall på det i farten, men en betraktelig del av varmetapet går denne veien, og resultatet er at man føler seg kald over alt – kontaktflata mellom deg og underlaget blir tross alt en god del kvadratcentimeter.

Om du har muligheten ville jeg derfor forsøkt en natt med et liggeunderlag med R-verdi på ca. 5 før man legger noen tusenlapper i ny sovepose. Om man får lånt seg et slikt liggeunderlag kan man fort finne ut hvor "skoen trykker", og man kan tilpasse investeringen deretter :) Uten en godt liggeunderlag vil det være begrenset hvor stor nytte man får av en sovepose med lavere temperaturgrense. I tillegg er det gjerne billigere for et greit liggeunderlag enn en dunpose.

Om husken ikke er helt ute å kjøre, så mener jeg at standarden for testing av soveposer mtp. bestemmelse av temperaturgrensene tar utgangspunkt i at man har et isolerende liggeunderlag og et sett med ullundertøy. Randulf Valle hadde en god episode om dette i sin podkast Uteliv, den anbefales!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svarer seg alltid å kle seg bedre i posen, helt inntil man får på seg så mye klær at det blir så trangt at man komprimerer klærne (men hvem gjør vel det?).
 

Supplerer man med ekstra klær blir varmetapet fra kroppen mindre. Campjakken (tørr dunjakke) inni soveposen om vinteren er som ren magi. Samme med Anna-buksen, en ekstra stilongs og ekstra sokker. Husk at varmetapet fra beina også er vesentlig, selv om kroppen har mindre «kuldesensorer» langs bena enn i overkroppen.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd med varmeflaske? Samboeren frøys veldig med sin pose. Året etter kjøpte hu en litt dyrere og varmere dunpose. Frøys like mye i den. Men med varmeflaske så slipper hu å varme opp posen selv, og hu kan ta den ut etter ganske kort tid. Og da holder varmen natta igjennom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :-) Jeg har fulgt godt med, men så viser deg seg at jeg har kun lov til å poste tre innlegg om dagen før jeg går i en slag karantene og ikke kan skrive noe noe mer. Så her skjønner jeg at jeg må tenke meg godt om før jeg gjør noe annet enn å trykke på liker-knappen. Litt tungvint i et forum synes jeg.....

Uansett, har nå virkelig tatt til meg det dere har sagt og kommer til åkjøpe meg Exped Ultra 7R, Exped Dura 6 eller Exped Downmat XP 7. Litt forvirret over at det finnes så utrolig mange liggeunderlag bare, så litt usikker på hvilken jeg skal gå for. Tenker å lage et eget innlegg om det etter å ha søkt litt her inne først :-)

Dunpose ønsker jeg meg uansett, men kommer nok da til å gå for en rimeligere, dog varm variant nå og heller invistere i en enda varmere pose senere dersom det skulle vise seg at jeg trenger det :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå har jeg etter å ha lest timesvis inne på forumet her inne og andre steder kommet med tre nye alternativer til dunpose:

  • Sea to Summit Altitude Womans (Liker at denne faktisk finnes i en lang dameutgave da det faktisk finnes lange nordiske damer også. Har derimot hørt litt ulikt om dette merket)
  • Cumulus Panyam 600 (litt lavere Comfort enn de andre, men leser utrolig mye bra om posen)
  • Helsport Rago Winter

Prisen er lik, vekta til Cumulus er vesentlig lavere enn de andre, men har også lavere Comfort-temperatur. Noen erfaringer fra de ulike posene/merkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin40 skrev (4 timer siden):

Ok, nå har jeg etter å ha lest timesvis inne på forumet her inne og andre steder kommet med tre nye alternativer til dunpose:

  • Sea to Summit Altitude Womans (Liker at denne faktisk finnes i en lang dameutgave da det faktisk finnes lange nordiske damer også. Har derimot hørt litt ulikt om dette merket)
  • Cumulus Panyam 600 (litt lavere Comfort enn de andre, men leser utrolig mye bra om posen)
  • Helsport Rago Winter

Prisen er lik, vekta til Cumulus er vesentlig lavere enn de andre, men har også lavere Comfort-temperatur. Noen erfaringer fra de ulike posene/merkene?

Cumulus lager veldig bra poser, de kan stappe i ekstra dun om du vil det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin40 skrev (9 timer siden):

Ok, nå har jeg etter å ha lest timesvis inne på forumet her inne og andre steder kommet med tre nye alternativer til dunpose:

  • Sea to Summit Altitude Womans (Liker at denne faktisk finnes i en lang dameutgave da det faktisk finnes lange nordiske damer også. Har derimot hørt litt ulikt om dette merket)
  • Cumulus Panyam 600 (litt lavere Comfort enn de andre, men leser utrolig mye bra om posen)
  • Helsport Rago Winter

Prisen er lik, vekta til Cumulus er vesentlig lavere enn de andre, men har også lavere Comfort-temperatur. Noen erfaringer fra de ulike posene/merkene?

Dei to siste vil i alle fall gi deg ein bra pose. Første har eg lite kjennskap til. 

Eg må også berre seie at dersom ein les litt for lenge her inne når ein er i villrede og skal handle, kan ein fort verte i meir villrede 🙉 sjølv om det er kjekt å kunne gjere informerte val, så er det ikkje avansert kvantefysikk (sjølv om ein innimellom skulle tru det 😂). 

Bestem deg for kva comforttemp du treng, storleik, kva slitestyrke du vil ha og kor mykje du er villig til å betale for gram som ikkje finnast. Heng alle alternativ på veggen, lat att augene, snurr rundt og fest halen på grisen 🤷‍♀️ 

Ikkje vondt meint altså, litt meir meint som ein liten puff til å ikkje verte fullstendig avgjerdslamma over doktorgraden som skal avleggast i val av pose 😳😆

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tilsiktet bruk er rundt -10C og du er en frossenpinne, ville jeg sett etter noe varmere enn rago winter og exped underlag. Kan ikke uttale meg om de nyeste underlagene, men jeg har den eldre utgaven synmat 7 med 4,7 r-verdi, og det må forsterkes med et bamse eller lignende om man skal sove ute i - 10. Jeg synes også rago winter er litt på kanten i samme temperatur, og jeg er ikke frossen av meg. Opplever at det gjerne blir litt tomrom uten dun i løpet av natten når jeg snur meg, noe som ikke er et problem om man har mye overskudd av varme, men når tempen er på grensen av hva posen klarer merker jeg kulden. Vil ikke si jeg fryser, men skulle ønske jeg var litt varmere. 

Rago winter er dog veldig vid, og selv jeg på 100kg har plass til en dunjakke under. Så sånn sett er det en fleksibel pose som funker veldig bra fra ensifra pluss og ned mot ti minus. Rago x-trem får du også på gode tilbud. Nedi 4000 ish. Til den prisen mener jeg du gjør et kupp. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener @Tessatroll 🤭Leser for å gjøre meg mer opplyst, men ender opp mer forvirret enn noensinne 🙈

Jeg tok det på ordet jeg @Oksen og har nå bestilt en Rago X-trem. Fant en til nesten nede til 4000kr, så da slo jeg til 🙌Det er nok ikke så ofte at jeg ligger ute i minus 10, men siden jeg er  så frossen av meg var det nok lurt å investere i en varmere pose med det samme.  Gleder meg til å ta den i bruk 👏

Takk for god hjelp 🙏

Liggeunderlag neste 🥴

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.