Gå til innhold
  • Bli medlem

Skum liggeunderlag flexmat plus mot bergans extreme / mammut bamse


David92

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som har testet foldbart liggeunderlag mot opprullet liggeunderlag?

Da tenker jeg spesifikt på exped flexpad plus mot bergans extreme. Begge har omtrent samme mål og vekt, men R verdi på flexmat er 2.2 og extreme er 3.5. Hvordan kan dette stemme? Jeg har lyst på flexmat men gidder ikke hvis jeg taper så mye varme.

Har sjekket tilsvarende modeller fra andre leverandører og ser ut til at foldbare gir mindre isolasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eggekartong-underlag har visse fordeler som ikke nødvendigvis reflekteres gjennom r-verdi. De med store knotter vil sammen med sovepose gi mer isolasjon ved at posens isolasjonsmateriale fyller luftlommene mellom knottene. Dette er hvordan Inertia serien til Klymit i prinsippet fungerer.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

David92 skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner, men når jeg bruker med quilt/dyne eller bruker under oppblåsbart liggeunderlag så blir effekten av dette minimalt.

Jeg bare stusser på at r verdien kan være så forskjellig

Er og litt bingo med R verdi på Bamse, butikker oppgir alt fra 2 til 3.5

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at begge produsentene benytter samme standard for testing/beregning av R-verdien er jeg ikke veldig overrasket.

Eggekartongutformingen utnytter som det er nevnt tidligere disse "hulrommene" ved at disse kan fylles med isolasjon fra soverposen etc. I praksis vil jo disse bli noe sammenpresset når man ligger på underlaget, så underlaget kan nok også virke litt "mykere" i starten grunnet den dempinga man får av dette. Uansett; tykkelsen på materialet i slike brettbare liggeunderlag er som regel liten i forhold til de rullbare, særlig i knekkene. Dette vil føre til mindre isolerende punkter (kalles kuldebroer i bygningsfaget). I henhold til ASTM F3340 for testing av liggeunderlag skal man vel gjøre beregning basert på flere ulike punkter på liggeunderlaget slik at man får en gjennomsnittsverdi. Dermed vil disse tynne knekkene trekke ned oppgitt R-verdi vil jeg tro.

I motsetning til de brettbare underlagene har de rullbare full tykkelse i hele lengden. I tillegg er de som regel en del tykkere ettersom man ikke trenger å legge til rette for bretting. For eksempel er materialtykkelsen på Bergans Extreme 14 mm, mens det på Exped Flexmat Plus ser ut til å være en del tynnere, kanskje 6-8 mm på det tykkeste, selv om oppgitt tykkelse er 3,8 cm (som antas å være fra "topp til topp" av eggekartongmønsteret på hver side).

Ut fra forutsetningen om at materialet i begge underlagene isolerer like godt vil derfor de rullbare underlagene komme bedre ut på R-verdi grunnet større tykkelse, da R-verdien i praksis øker proporsjonalt med tykkelsen. Derfor kan man legge sammen R-verdien på liggeunderlag som benyttes oppå hverandre; 2 × Bergans Extreme vil derfor ha R-verdi på 7,0 ettersom tykkelsen dobles.

Brettbare liggeunderlag har etter min erfaring derfor dårligere isolasjonevne, men for enkelte bruksområder er de kanskje mer praktiske mtp. pakking. Uansett bør R-verdier sees på som veiledende, da de blir testet og beregnet under gitte forhold i et laboratorium, og disse forholdene samsvarer ikke nødvendigvis med forholdene under bruk.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring er brettbare mye mer praktiske, men rullbare isolerer bedre.

Derfor kjøper jeg de billigste og letteste brettbare (eks. vikafjell bretti til 100kr, eller thermarest z-lite kopi fra e-bay). Slike er stort sett med på alle turer, men vanligvis bare ett halvt og kanskje klippet litt smalere. De fungerer som gulv i teltet, underlag til brenner eller nød-liggeunderlag på toppturer om vinteren. (Klippet stor nok til at jeg kan ligge på de i fosterstilling inni vindsekken).

På turer hvor jeg trenger den ekstra isolasjonen er det bamse som er med i tillegg til oppblåsbart. Jeg har laget ett brettbart bamse også, i litt over halv lengde :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.