Gå til innhold
  • Bli medlem

Ytterjakke til vår/høst/mild vinter- er softshell tingen?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en ytterjakke til bruk på fjellturer/vandring i skiftende vær (Nordnorge).  Her på Østlandet har fungerer Fjellrevenjakken i bommulsblanding og Bergans vindjakke fint til de fleste turene mine. Men føler vindjakke blir litt for "tynn" til høyfjellet i nord, og fjellreven  jakken blir veldig tung når den blir våt. 

Jeg har kikket litt på bl.a. Bergans Senja jakken, og lurer på  om noen har erfaring med den eller tilsvarende jakke og kan si noe om den?

Jeg har skjønt softshell har utviklet seg til å bli et veldig vagt/generelt begrep, men håper noen har noen innspill eller råd å komme med. Plusspoeng  jakken er relativt lett/ikke pakker hele sekken, og tørker fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bokhylla skrev (22 timer siden):

Jeg har skjønt softshell har utviklet seg til å bli et veldig vagt/generelt begrep, men håper noen har noen innspill eller råd å komme med. Plusspoeng  jakken er relativt lett/ikke pakker hele sekken, og tørker fort.

Det er nok tynne 3-lags membranplagg som f. eks. dermizax, goretex, LWP og lignende som vil egne seg best til den bruken du skisserer. Det er 100% vindtett og holder elementene på avstand, samtidig som det er lett, pakker lite og tørker fort fordi det ikke absorberer vann. Med ett, to eller tre lag ull under etter behov er du godt rustet mot all slags vær.

"Softshell" er vanligvis ikke helt vindtett. Stoffet puster derfor godt, men er ofte tykkere og tyngre og absorberer vann og tørker derfor saktere. Og det er garantert ikke vanntett. Det egner seg godt til aktiviteter i tørt, kaldt vintervær på grunn av pusteegenskapene og det noe mer isolerende stoffet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ketilringtakk for svar!  Har en regnjakke (husker ikke merket i farten, men av den billige sorten) om ble kjøpt for maaange år siden. Den er helt tett og uten lufting, så mulig det det hadde vært bedre å oppgradere den ja, hehe! 

I utgangspunktet er jo det at jakken puster godt/ikke er helt tett bra (spesielt om vinteren), men ser og at det fort kanskej blir samme "problemet" som med bomullsklær når de førsten har blitt våte. 

Ser at Senja jakken til Bergans skal være en slags hybridløsning med to ulike materialer. Hadde vært gøy å høre  noen her har noen erfaring emd konkret jakke, da Bergans har et ganske bra sommersalg for tiden. Er den noen hakk mer "tett" enn fjellreven og samtidig puster ganske bra, hadde det muligens vært passende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man med vindjakke som ikke blokkerer vinden godt nok er det lurt å ha med en tynn syntetisk isolasjonsjakke som kan trekkes over eller brukes som mellomlag (Eks. Arcteryx Atom LT). Den blokkerer resten av vinden. En fleecejakke som er noenlunde tettvevd (ikke luftig) fungerer også som mellomlag og tar av for vinden som trekker inn.

 

Men til bruken du skisserer er en skalljakke tingen, synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (15 minutter siden):

Ser at Senja jakken til Bergans skal være en slags hybridløsning med to ulike materialer. Hadde vært gøy å høre  noen her har noen erfaring emd konkret jakke, da Bergans har et ganske bra sommersalg for tiden.

Jeg har ingen erfaring med den jakka, men mistenker at den verken er vindtett eller vanntett. Da har jeg mer tro på 3L-utgaven av samme jakka, som også er på tilbud.

https://www.bergans.com/no/herre/jakker/skalljakker/senja-3l-jacket-fiesta-brick-pineapple

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Bergans Kjerag (eldre jakke. Medium/tynn softshell) og Bergans Senja hybrid. 

Kjerag er veldig digg, men ved ruskevind på vintern er den litt for luftig. Perfekt hverdagsjakke egentlig. 

Senja hybrid tåler litt mer rusk siden den er tett på brystkassen, samt deilig,  høy hals. Kjøpte den i våres, så har ikke fått testa vinteregenskapene enda. I en skur blir du våt (kanskje mindre våt til fots enn på sykkel...). Øverste del av jakka tåler en del vann, men det lyse stoffet er selvfølgelig ikke særlig vanntett. Laga for topptur orginalt tror jeg.

Av 3-lags jakkene mine liker jeg Bergans Isogaisa (veldig utslitt) bedre enn Norrøna Svalbard (2017. Enklere versjon av nåværende/tidligere Ousland jakker) til vinterbruk. Omvendt til høst/sommer forsåvidt. 

Til 3-sesong bruk kunne jeg lett brukt Senja, samt en form for regnjakke. Isogaisaen var lekk som en sil i flere år, så bærte rundt på Fjellduk eller oljehyre i tillegg den perioden 😂

Hvis du vil spare vekt er en lett 3-lags jakke tingen, eller en ultralett vindjakke+ultralett regnjakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @TheSleepwalker , @ketilring og @Marius Engelsen.  Gode innspill alle sammen, og veldig bra med erfaring om konkret jakkemodell.

Det høres på mange måter ut som om Senja softshell vil kunne funke som min litt tykkere "vindjakke" store deler av året. Men samtidig veldig greit å kanskje kunne slippe unna med en ytterjakke som tåler en god skur og. Er jo ofte skiftende vær, og innbiller meg skalljakker er litt mer sårbare for rifter fra trær etc? Så usikker på om jeg hadde valgt den til "vandrejakke"   eller uansett ville hatt den i sekken som backup når det ble behov.

Må vell rett og slett gå i den berømte tenkeboksen på hva jeg vil få mest bruk for. 

Har flere "mellomlag" av både ull og en   snart 10 år gammel primaloftjakke Arcteryx som stadig holder koken. Alle de kan jo kombineres med både en softshell og regnjakke, og ideelt sett hadde jeg nok kjøpt begge, hehe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering:

 

Endte opp med Senja softshell hybridjakken,  så får jeg heller oppgradere regnjakken min ved neste salg. Har mulighet til å låne en regnponcho og om jeg ikke orker dra med emg den gamle jeg har. Ser absolutt fordelene ved en lettere regnjakke og.

Ikke fått testet den på tur enda, men utrulig myk og lett jakke. Det har tydelig skjedd en del siden sist jeg kjente på et softshell materiale. Veldig fornøyd med at det  er mulighet for lufting under armene og. Det er noe jeg innimellom savner på en vanlig vindjakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv har lagt merke til er softshell ett utvannet begrep etterhvert.

Utgangspunktet for kategorien er at de klassiske kategoriene ofte ble for tette, for varme, eller for kalde. Softshell er ett forsøk på å finne en balanse mellom nok beskyttelse mot elementene, passelig isolasjon, ventilasjon og bevegelsesfrihet i ett og samme plagg. Hvis vi ser bort fra at det også finnes helt vanntette plagg som markedsføres som softshell, så er alle softshellplagg ett slags hybridplagg som prioriterer disse egenskapene i en eller annen rekkefølge. Det trenger ikke være fancy eller hete softshell, Fjällrävens G-1000, den klassiske bomullsanorakken o.l. er også teknisk sett softshell.

For meg er softshell først og fremst ett plagg jeg velger når jeg har ett fast utgangspunkt, f.eks. hjemme eller på hytta. Da kan det være enklere å ta en softshelljakke som er tilpasset det været som er typisk for stedet eller årstiden. Bommer mann på valget, så er det ikke større krise enn at mann har det litt ubehagelig de timene det tar å komme seg hjem igjen.

På lengre turer der alt skal bæres i sekk og tørkes i telt gir softshell-varianter mindre mening (for meg).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@aicoja har en jakke/anorakk fra Fjellreven som jeg har brukt mye da jeg synes den pusten veldig godt. Men syens den er litt for tung/stor å ha med om man risikerer en skikkelig regnbyge/skal pakke den i dagstur sekken. Tror Senja kan være et godt valg for meg i kombinasjon med en regnjakke/ponco etterhvert. Liker veldig godt at det virker som en "stille" jakke og. 

Har foreløpig kun vært på "langtur" med hytte der det er gode muligheter for tørking av klær, men ser absolutt det kan være mer "trøblete" i et lite telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange ganger før, så er spørsmålet om ytterjakke (og bukse) et spørsmål om geografi....

 

På sørvestlandet og oppe i heia, vår og høst, gjelder bare en ting Gore-Tex eller liknende.  Selv bruker jeg Norrøna Recon, men i min alder er dette litt "overkill". Jeg holder meg helst hjemme når været er dårlig.  Selv med dette som et utgangspunkt - og med nitidig studie av YR, har det i hendt to ganger i år at jeg har gått i regn og vind - som yr ikke hadde meldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er et helt annet klima på Østlandet enn i Nordnorge @REJOHN, og turene blir også av annet karakter siden landskapet er mer forskjellig. Som nevnt i hovedinnlegget er jeg fornøyd med Fjellreven til bruken jeg hovedsakelig har hatt til nå, men det passer ikke like bra til mer hardt og skiftende vær, da det fort pakker veldig mye i sekken. Men fortsatt ikke funnet noe syntetisk som puster like bra, så spent på å få testet Senja jakken ordentlig etterhvert😀

 

I utgangspunktet prøver jeg og ikke legge turene til de dagene med skikkelig dårlig vær, men min erfaring er at det kan fort bli det en time eller to underveis selv om det ikke var meldt sånn, hehe!

På sikt kommer jeg nok til å bytte ut den helt tette "bomberjakken" av en regnjakke jeg har , da en skalljakke kanskje er den som dekker flest bruksområder best som @Marius Engelsen bla. påpeker. Men ut i fra hvordan stoffet kjennes ut på denne, tror jeg den kan bli et godt supplement til den tynnere vindjakke jeg har fra før.  Jeg låner med meg regnponchoen i stedet og kan bruek Senjajakken i stedet for Fjellrevenjakken min, har jeg plutselig halve sekken ledig, hehe!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.