Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt i villrede ang. tomannstelt!


Sidensvansen

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå kjøpe et telt for meg og hunden min. Han er en husky, men jeg vetikke om han kommer til å ville ligge inne eller ute. Vil ha mulighet for at han kan ligge inni teltet. Mine krav til teltet:

- ytterduk settes opp før innerduk! Evt samtidig

- må kunne brukes høst/vår, altså tåle litt, særlig høy vannsøyle i bunnen er viktig. Orker ikke drasse på footprint

- god plass i forteltet, heller det fremfor romslig innertelt (er selv 158 cm lang)

- foretrekker kuppel fremfor tunell, gjerne med få stenger

- så lett som mulig uten at det går på bekostning av de andre punktene

Er åpen for alle prisklasser. Kommer mest sannsynlig ikke til å brukes så mye om vinteren, isåfall bare på veldig godværsdager i lavlandet.

Har vurdert flere modeller av både helsport og hilleberg, men klarer ikke å bestemme meg, og har egentlig lite erfaring med ulike teltmodeller. Lufting/myggnetting/vanninnsig v åpning er også ting jeg tenker på.

 

Dere som kan dette; hva passer mitt behov?

Endret av Sidensvansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde 9 hull i innerteltet etter første tur med hunden. Hun ville ut i løpet av natta mens jeg sov tornerose søvnen. Hun trivdes ikke alene i ytterteltet. Eller rettere hun kom seg ut av ytterteltet. Anbefaler billigtelt første turene.... 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidensvansen skrev (1 time siden):

tror du reinsfjell 2 har stort nok fortelt til 25kg hund? 

Tja, vil du dele et litt større fortelt med ei våt bikkje, og kun én inngang, ja så velger du noe annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (3 timer siden):

Hadde 9 hull i innerteltet etter første tur med hunden. Hun ville ut i løpet av natta mens jeg sov tornerose søvnen. Hun trivdes ikke alene i ytterteltet. Eller rettere hun kom seg ut av ytterteltet. Anbefaler billigtelt første turene.... 

Tore

Oioioi ja det er noe sånt jeg er litt redd for! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi har en Flatcoat på 40kg.

Han nekter å ligge alene, så han sover hos oss.

Her er flere ting vi må ta til betraktning med ha på tur.

Vi må unngå at han lager hull i bunnduk, liggeunderlag, og teltduk/dør.

Så er det ofte slik at hunden blir våt. Derfor har vi valgt en teltløsning som ser ut til å fungere, med god luftgjennstrømming. 
Tørkes og kammes for flått før han får legge seg.

Så vi bruker pr dags dato et fjellheimem trek 4 camp. Det blir for stort for 1 mann.

Så bamseunderlag til han, eller et ullpledd han har fått.

Å en turhånduk 90x80 eller noe rundt der.

 

Kanskje et Fjellheimen Camp Pro 2?

Ligger et på finn etter rask leting.
 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du beskriver tenker jeg umiddelbart på tunneltelt, selv om du også skriver at du ønsker kuppeltelt. Hovedgrunnene til det er følgende:

  • God plass i forteltet: de fleste tunneltelt har bedre plass i forteltet enn kuppeltelt grunnet konstruksjonen. Det er enkelt å forlenge tunneltelt med en ekstra bue for å lage et stort fortelt, men det er verre å få til med kuppeltelt – da vil nok kuppelen enten bli ganske flat, eller den vil bli høy. Alternativt finnes det hybrider med kuppeltelt som har fortelt etter tunneltelt-prinsippet, se for eksempel Helsport Svalbard High Camp. Dette finnes ikke i 2-mannsutgave dog.
  • Vekt: tunneltelt er kjent for å være den telttypen som gir mest plass per vektenhet. Du trenger gjerne 3 stenger på et tunneltelt, men de er gjerne kortere enn på kuppeltelt.
  • Myggnett i døra: av Helsport-telt er det så vidt jeg vet bare X-trem-teltene som har dette, da 3-sesongsteltene er tilpassa lettere vekt, altså at en del "finesser" er tatt bort til fordel for vektreduksjon. Eneste kuppelteltet jeg kommer på som har dette er (ut fra bildene) Helsport Reinsfjell X-Trem 2, men det er vel utgått/utgående (tror jeg). Men igjen, X-trem-teltene til Helsport har økt vekt i forhold til Pro. Mitt Helsport Isfjell 2 Camp med myggnett i døra veier f.eks. ca. 4,3 kg alt inkludert, og det er ganske mye for et 2-manns tunneltelt.

Jeg er ikke veldig kjent med hvilke modeller andre produsenter har som kan passe til lista di, men jeg tror nok det kan være vanskelig å finne et telt som oppfyller alle punktene på lista.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte helsport breheimen 2, det er tunnell og har stort fortelt. I tillegg kostet det 2000 på tilbud. Ellers er kanskje sydvang et perfekt merke for hundetrening. Kjøpte et skaring dome 2p til 1280 nok på tilbud. Disse teltene dumpes med jevne mellomrom og da er det ikke så nøye om det går galt en gang eller to. Min hund skal være godt trent før hun får være med i allaken fra hilleberg som er et fantastisk telt. 

Tore 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker når hunden er teltvant kan man velge det teltet man vil ha. I nord er myggen en utfordring og da blir det innerteltet. Ikke akkurat myggtett etter første natt i teltet og jeg var glad vi ikke var på langtur. 

Tore

IMG_20220716_132953.jpg

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (På 16.7.2022 den 11.33):

 

  • Myggnett i døra: av Helsport-telt er det så vidt jeg vet bare X-trem-teltene som har dette, da 3-sesongsteltene er tilpassa lettere vekt, altså at en del "finesser" er tatt bort til fordel for vektreduksjon.

 

torese skrev (På 16.7.2022 den 13.25):

Jeg kjøpte helsport breheimen 2, det er tunnell og har stort fortelt. I tillegg kostet det 2000 på tilbud. Ellers er kanskje sydvang et perfekt merke for hundetrening. Kjøpte et skaring dome 2p til 1280 nok på tilbud. Disse teltene dumpes med jevne mellomrom og da er det ikke så nøye om det går galt en gang eller to. Min hund skal være godt trent før hun får være med i allaken fra hilleberg som er et fantastisk telt. 

Tore 

Helsport Breheimen har også myggnetting i ytterteltsdøren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye om og men tror jeg at valget nå står mellom HS ringstind pro 2 og fjellreven abisko lite 2.

Jeg heller mot abisko, selv om jeg har masse gode erfaringer med helsport fra før. Grunnen er at teltet er lettere, og har ganske mye større plass. 

Er det noen som kan argumentere for og imot disse to modellene? Ifht ventilasjon og stabilitet, smarte/dumme løsninger etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Abisko Shape 2? Det er akkkurat som Abisko Lite, men med et ganske romslig fortelt.

Jeg nærmer meg vel 80-90+ netter i mitt Shape 2, og er stadig mer fornøyd med det. Helt perfekt 🙏

Flust med gode løsninger og vindstabilt som bare f. Teltet pakker veldig lite også, delvis takket være komp-stropper på pakkposen.

Lite er nok et strålende telt om du ikke behøver fortelt-plassen. Bushman and Blue (på Youtube) har mange turer i sitt Lite med seg selv og hunden.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (5 minutter siden):

Har du vurdert Abisko Shape 2? Det er akkkurat som Abisko Lite, men med et ganske romslig fortelt.

Jeg nærmer meg vel 80-90+ netter i mitt Shape 2, og er stadig mer fornøyd med det. Helt perfekt 🙏

Flust med gode løsninger og vindstabilt som bare f. Teltet pakker veldig lite også, delvis takket være komp-stropper på pakkposen.

Lite er nok et strålende telt om du ikke behøver fortelt-plassen. Bushman and Blue (på Youtube) har mange turer i sitt Lite med seg selv og hunden.

Shape 2 har jeg slått fra meg fordi jeg syns det ser veldig stort ut. Har tenkt mye på det med å ha hund i telt, og kjenner jeg min hund, vil han nok helst ligge ute. Han ligger eller fint ute hele året, mye pels. 
i tillegg tror jeg at det faktisk er verre om hunden er inne i teltet enn utenfor, hvis det kommer fristende rein/sau forbi. Ser for meg at jaktinstinktet kan føre til at teltet blir ødelagt uansett, og da er det bedre at han ligger ute, godt tjoret fast. 
i så måte er det jo mange telt som kunne vært aktuelle, men enmannsteltene blir for klaustrofobisk for meg! Derfor har jeg nå gått over til å finne et lite og lett tomannstelt, som kan brukes i 4 sesonger og har god lufting og stabilitet. Liker at ringstind har bare en stang, men foretrekker faktisk ett (litt større) fortelt enn to små på hver side. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidensvansen skrev (16 minutter siden):

Derfor har jeg nå gått over til å finne et lite og lett tomannstelt, som kan brukes i 4 sesonger og har god lufting og stabilitet. Liker at ringstind har bare en stang, men foretrekker faktisk ett (litt større) fortelt enn to små på hver side. 

Kunne da Helsport Fonnfjell Superlight 2 eller Fonnfjell Pro 2 vært aktuelt? Dette er et tunneltelt med sideinngang, altså at den ene langsiden kan åpnes i sin helhet, noe som gir et relativt stort fortelt til tross for kun to stenger. Disse selges kanskje ikke fra forhandler lenger, men det hender at de ligger ute til salgs på Finn.

Ellers har vel Ringstind 2 til og med 2018-modellen bare én inngang og dermed ett fortelt, men jeg tror nok ikke dette er større enn på dagens Ringstind Pro 2, da 2019-utgaven og nyere er noe bredere (220 cm vs. 200 om jeg husker riktig).

Hvis det er et krav at teltet skal være et utpreget 4-sesongstelt blir nok utvalget fort en del redusert.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (15 minutter siden):

Kunne da Helsport Fonnfjell Superlight 2 eller Fonnfjell Pro 2 vært aktuelt? Dette er et tunneltelt med sideinngang, altså at den ene langsiden kan åpnes i sin helhet, noe som gir et relativt stort fortelt til tross for kun to stenger. Disse selges kanskje ikke fra forhandler lenger, men det hender at de ligger ute til salgs på Finn.

Ellers har vel Ringstind 2 til og med 2018-modellen bare én inngang og dermed ett fortelt, men jeg tror nok ikke dette er større enn på dagens Ringstind Pro 2, da 2019-utgaven og nyere er noe bredere (220 cm vs. 200 om jeg husker riktig).

Hvis det er et krav at teltet skal være et utpreget 4-sesongstelt blir nok utvalget fort en del redusert.

Ja absolutt, fonnfjell ser fantastisk ut. Har brukt de gamle ringstindmodellene før, og synes det er en forbedring med to fortelt, da størrelsen på forteltet på gamleversjonen var rimelig trangt. 
 

Utpreget 4sesongtelt trenger det absolutt ikke å være, men dersom det _kan_ tåle en rolig vintertur er det bra. Har ikke tenkt å kjøpe fjorten telt, så dette teltet bør vare ei stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidensvansen skrev (1 minutt siden):

Ja absolutt, fonnfjell ser fantastisk ut. Har brukt de gamle ringstindmodellene før, og synes det er en forbedring med to fortelt, da størrelsen på forteltet på gamleversjonen var rimelig trangt. 
 

Utpreget 4sesongtelt trenger det absolutt ikke å være, men dersom det _kan_ tåle en rolig vintertur er det bra. Har ikke tenkt å kjøpe fjorten telt, så dette teltet bør vare ei stund. 

For rolige vinterturer funker de fleste Pro-teltene til Helsport helt greit, Superlight-modellene har jeg ingen erfaringer med, men ser ikke bort fra at disse også kan brukes hvis man sjekker værmeldinga på forhånd.

Litt usikker på hvor god lufting det er på Fonnfjell uten bruk av dørene da, ut fra bildene ser det ut som det bare er én dedikert lufteventil.

Om jeg ikke hadde hatt nok telt fra før, så hadde jeg nok gått til anskaffelse av et Fonnfjell selv også, synes de ser interessante ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde shape 3. ser for meg at shape 2 er ett bra romslig enmannstelt. Men jeg synes utnyttelsen av plassen i Hilleberg Unna er bedre når jeg er alene, kombinert med en lett tarp i regnvær hvis maks komfort er ønskelig.

 

Fonnfjell ser også fint ut, men jeg har hørt luftingen ikke er så bra (men det jeg «hører» er jo ofte feil…).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (1 time siden):

For rolige vinterturer funker de fleste Pro-teltene til Helsport helt greit, Superlight-modellene har jeg ingen erfaringer med, men ser ikke bort fra at disse også kan brukes hvis man sjekker værmeldinga på forhånd.

Litt usikker på hvor god lufting det er på Fonnfjell uten bruk av dørene da, ut fra bildene ser det ut som det bare er én dedikert lufteventil.

Om jeg ikke hadde hatt nok telt fra før, så hadde jeg nok gått til anskaffelse av et Fonnfjell selv også, synes de ser interessante ut :)

Telta på finnmarksvidda i fjorsommer med fjellheimen 3 superlight i ekstremvind, så vidt vi klarte å få opp teltet. Men når det først sto så sto det fjellstøtt! Veldig imponert over det teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt reinsfjell superlight revnet sømmen til det ene bardunfestet første døgnet på Hardangervidda sommerstid. Blåste vel ca 15sek/m. Men det var nok til at jeg ikke stoler på SL modellene for turer i høyfjellet. Var skeptisk allerede da jeg sko det opp. 
tråkker vel noen på tærne, men SL modellene til helsport virker noe pinglete for røft vær. I motsetning sto mitt zpack duplex i 24sek/m. 
 

har liten erfaring med hund, men er redd det er få telt som har stort nok fortelt. Exped orion og Black Diamon Awhanee med fortelt er vel dem jeg kan komme på som kan passe. Sistnevnte har støtt fortelt. 

Endret av fiskekongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskekongen skrev (5 timer siden):

Mitt reinsfjell superlight revet sømmen til det ene bardunfestet første døgnet på Hardangervidda sommerstid. Blåste vel ca 15sek/m. Men det var nok til at jeg ikke stoler på SL modellene for turer i høyfjellet. Var skeptisk allerede da jeg sko det opp. 
tråkker vel noen på tærne, men SL modellene til helsport virker noe pinglete for røft vær. I motsetning sto mitt zpack duplex i 24sek/m. 
 

har liten erfaring med hund, men er redd det er få telt som har stort nok fortelt. Exped orion og Black Diamon Awhanee med fortelt er vel dem jeg kan komme på som kan passe. Sistnevnte har støtt fortelt. 

Ja, jeg synes det er såå synd at så mange telt har løsning med innertelt som settes opp først! Fatter ikke hvorfor. At folk synes det er verdt det å kunne ligge med utsyn uten yttertelt til tross for at hele dritten kan bli søkkblaut hvis det regner når teltet skal opp er for meg en gåte. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen netter i hb unna hadde jeg nå en natt i msr hubba hubba nx2 som jeg også har i boden. To ulike telt, to ulike behov kanskje. Om jeg skulle velge så vet jeg rett og slett ikke. Hb er kvalitet hele veien og tåler nok alt hva man kan ha av vær og vind. Msr er tynnere i gods og mindre solid men har voldsom romfølelse og ventilasjon. Men til sitt bruk er nok dette et fantastisk telt det også. Et vanskelig valg og jeg tror jeg vil bruke begge teltene. Lengde på tur og værmelding vil nok spille inn. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidensvansen skrev (På 25.7.2022 den 17.53):

Etter mye om og men tror jeg at valget nå står mellom HS ringstind pro 2 og fjellreven abisko lite 2.

Jeg heller mot abisko, selv om jeg har masse gode erfaringer med helsport fra før. Grunnen er at teltet er lettere, og har ganske mye større plass. 

Er det noen som kan argumentere for og imot disse to modellene? Ifht ventilasjon og stabilitet, smarte/dumme løsninger etc?

Abisko har jo en stangbue i fotenden, som jeg mener er en stor fordel, særlig i vind og regn. Om du ligger på et oppbåsbart underlag vil det ikke være mange cm opp til duken i Ringstind. I tillegg skrår teltet mer mot fotenden, så praktisk høyde inni Abisko er større, selv om Ringstind har oppgitt 5 cm mer.

Fjellreven står i alle fall ikke noe tilbake for Helsport i material- og sømkvalitet. 

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.