Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett og god turmat som i utgangspunktet ikke er laget for formålet - tråd


Beron

Anbefalte innlegg

Det har jo kommet en "skog" av forskjellige fabrikanter av turmat de siste årene. Kriteriene er jo gjerne at de skal være lette og kun kreve tilsetning av vann. Pris er gjerne høy, og kvalitet fra bra til tja til uspiselig.

Tenkte derfor på en tråd med kriteriene :

Lett og god turmat som ikke er produsert som turmat. Krever ikke annet enn tilsetning av vann og få eller ingen andre ingredienser. Innebefatter også mat som enkelt kan tilpasses hjemme til å være turmat.

Finnes identisk tråd fra før som jeg ikke har funnet, så bare arrester meg :-)

Bare for å starte tråden med tre produkter som jeg regner å være innenfor kriteriene. Sikkert velkjent for mange men :
Toro pannekakemix. 

Skal kun tilsettes vann. Denne er med på alle mine teltturer. Overraskende gode "pulverpannekaker", og når de får smaksløftet som all mat får når det nytes i det fri smaker det aldeles fantastisk.

Mills potetmos med melk
I tillegg til vann kan det også tilsettes en ss margarin/smør. Helt grei posepotetmos til turbruk. Til hjemmebruk skal potetmos lages av poteter og ikke pulver etter min mening. Punktum.

Tørrfisk
Her snakker man om konsentrert næring og lav vekt. 100 gram tørrfisk i sekken er som en kilo fisk. Min gamle far jobbet som botaniker og kartla store områder til fots med telt. Hovednæringen var tørrfisk. Har man camp i flere dager kan tørrfisken også legges i vann et døgns tid og kokes.

Endret av Beron
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte babygrøt på tilbud på meny. Sammenlignet med havregrøt smaker de mye bedre, har mer kcal per 100G, mindre volum, raskere å lage, trenger ikke kokende vann, mer proteiner. Jeg pimpet opp med kanel, sukker, rosiner, smør og nøtter. Jeg savnet ikke havregrøt en eneste dag på 2-ukers tur.

Pastavarianter.

Egg (kokt egg, eggerøre).

Polarbrød, hvete holder lenge.

Pannebrød.

Frokostblandinger + Nido tørrmelk.

5 minutters risgrøt + tørrmelk

Semulegrynsgrøt + tørrmelk

Nudler

Suppeposer

vestlandslefse

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på frokostblanding. Jeg skal prøve en frokostblanding og tørrmelk på en 8-dagerstur som frokost nå fra fredag eller lørdag. Den inneholder 472 kCal pr 100 gram. Jeg regner med å klare 200 gram til frokost. I tillegg en liter melk laget av tørrmelk (Nido), dels i frokostblandingen og resten som drikke før start. Til sammen blir det 1600 kCal til frokost, noe som jeg personlig anser som veldig bra. Siste lengere tur (21 dager) brukte jeg havregrøt til frokost bestående av 100 g havregryn, 65 g Nido tørrmelk, 30 g sukker og 30 g smør samt 0,5 liter melk (blandet fra tørrmelk). Dette krever minst 5 dl vann (helst mer) for å ikke bli som å spise kitt. Det var rimelig drygt å få i seg, måtte tvinge i meg siste halvparten. Totalen blir her 1360 kCal, altså 85% av denne turens frokostrasjon. Så får vi se hvordan det blir. Jeg tror faktisk det skal være adskillig lettere å få ned enn havregrøten. I tillegg er det en bonus på 240 kCal. Jeg kan altså mate fuglene med en del hvis jeg ikke klarer å spise alt, og fremdeles få like mye energi. Og jeg trenger kun kaldt vann. Ingen koking altså, så spart energi. Kan det kalles grønn mat? 😇

Grøter er veldig godt til frokost synes jeg - inntil man er mett, men problemet er at når man koker sammen gryn/mel og væske sveller grynene/melet og det blir utrolig mye mer mettende. Jeg tenkte for eksempel at fløyelsgrøt (smørgrøt) jo måtte være tingen siden den inneholder veldig mye fett og er lett å koke, men (for sammenligningens skyld) for å få i deg 1400 kCal må du spise halvannen kg ferdigkokt grøt 🤢. Du kommer faktisk like langt med semulegrøt (som også er veldig godt, og mye bedre enn havregrøt) som gir rundt 1350 kCal for 1,2 kg grøt. Men det er mye å spise som grøt (og jeg trenger i hvert fall drikke til når jeg spiser grøt, mye mer enn en halvliter hvis jeg skal spise en hel kg grøt). Så med frokostblandingen kommer jeg i mål med ekstra bonuskallorier for 1,2 kg, inklusive drikke. Og en god del drikke pleier jeg uansett innta før jeg starter å gå.

Ellers er jeg veldig glad i nudler, og selv om dette jo er litt i motstrid til trådens tema, så vil jeg anbefale å blande nudler av disse lettkokte tupene i de pakkene med frysetørret hvis man har tenkt å gå for det. Du bare legger de oppi posen med frysetørret og har på litt mer vann enn du ellers ville ha hatt. Jeg synes ellers disse frysetørrede middagene har litt for lite energi, typisk 4-600 kg pr middag. En "brikke" med eggnudler vil for eksempel legge til  175 kCal, 2 brikker det dobbelte. Nudler kan også spises som de er med krydder på, eller smør og ost oppi, eller litt fløte og fjerne et sammenvispet egg oppi også. Skinkebiter, pølsebiter, nøtter, ja, egentlig hva som helst som smaker godt.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kriteriet er å bare tilsette (varmt) vann og vente litt så er det jo noen begrensninger. Jeg synes gyterett poser er ganske ok, veier lite og kommer i varianter med pasta/ris mm. Som oftest kutter jeg opp biter av en spekepølse (rødvin, elg, får ol.) og tilsetter. Slik pølse spiser jeg også som snacks så den har flere formål. Gryterettene havner gjerne i samme "kategori" som Real osv. det er ikke akkurat luksusmat, men det funker, og jeg synes de generelt er bedre enn Real. Kan bli litt mye gryterett om man er alene og lager en hel pose, men det passer bra hvis man er 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (10 minutter siden):

Hvilken babygrøt snakker dere om (merke /variant) og Nido tørrmelk - er det morsmelkerstatning eller mer ala Viking tørrmelk?

Babygrøt fås i forskjellige merker og smaker.

Nido er helmelkspulver som viking tørrmelk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skogens Stønn

Frokostblanding med 2-3 ss nido er helt konge, og jeg får i meg en stor mengde kalorier på kort tid med å bare koke vann.

Jeg pakker enten i porsjonsposer, eller blander i matskålen fra en stor pose. Solfrokost, musliblanding, nøtter og tørket frukt er favoritten her.

På matskålen/matkoppen har jeg laget streker som tilsvarer 100g og 150g frokostblanding/babygrøt, så er det lett å dosere fra stor pose om jeg ikke gidder å pakke i porsjoner.

Faktisk helt greit å spise med bare vann om jeg skulle gå tom for melkepulver. (Proteinpulver er også ett alternativ).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Faktisk helt greit å spise med bare vann om jeg skulle gå tom for melkepulver.

Den jeg har valgt kan maules uten noe som helst om man vil det. Men man skal jo ha i seg væske også, og smaken blir bedre med melk synes jeg. Ingen grunn til å leve mer spartansk enn man må.

Den jeg prøver nå er denne: https://www.synnove.no/produkt/granola-honningristede-pekannotter/

Denne her er også grei å maule tørr synes jeg: https://meny.no/varer/palegg-frokost/frokostblandinger-og-musli/kornblanding/musli-energi-7044416013714

Den siste har 20 % mindre energi pr vektenhet, så da måtte jeg bære 27 % mer i vekt med frokostblanding på ryggen for å få samme energimengde som den andre. Jeg må også spise 27 % mer frokostblanding i vekt. Jeg bærer på 1,6 kg frokostblanding, så det ville blitt 2 kg i stedet. Ikke store store forskjellen, men alle monner drar...jeg driver akkurat nå og luker ut alt jeg har pakket som jeg ikke skal ha med. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (10 timer siden):

Den jeg har valgt kan maules uten noe som helst om man vil det. Men man skal jo ha i seg væske også, og smaken blir bedre med melk synes jeg. Ingen grunn til å leve mer spartansk enn man må.

 


 

😄

Det jeg skrev var hvis man går tom for tørrmelk. Det kan jo skje, særlig på langtur hvor man ikke pakker i porsjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (16 timer siden):

Lett og god turmat som ikke er produsert som turmat. Krever ikke annet enn tilsetning av vann og få eller ingen andre ingredienser.

Knekkebrød.

Krever jo ingen tilsetninger, og inneholder mye fullkorn og fiber. Sammen med litt salt pålegg blir dette en ypperlig frokost. Jeg kan gå lenge på 4-5 husman-knekkebrød (100% fullkorn, 20% fiber), noen skiver god italiensk salami med høyt innhold av protein og fett, og et par halvlitere med friskt fjellvann.

Slike ferdige "frokostblandinger" fungerer ikke for meg da de som regel inneholder for mye raske karbohydrater og ofte over 10% sukker. Man får jo blodsukkerfall og kne-skjelv etter få kilometer. 😄

Pasta er jo enkel og grei turmiddag. Litt penne eller fusilli med hvitløk, chili og en slump olivenolje - mer skal det ikke til. Og kanskje noen biter spekemat eller nyfanget ørret. Og med nok salt i vannet blir til og med fullkornspastaen god.

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut en frokost som jeg liker. 

Tar to poser med byggris boil in bag. Koker opp og lar det trekke litt (for å spare gass). Bruker vannet til å rett-i-koppen kakao. Og har med små zip-lok med en en blanding av f.eks gresskarkjerner, rosin, goji, kokosmasse og kanel. Blander dette inn med en dæsj rapsolje...Supplerer med litt nøtter.  Funker for meg. 😋. Er jeg mer sulten, spiser jeg en skive/lompe/tortilla (eller noe sånt)... eller to.. så er man mett. 

(Praktiserte fra jeg startet med overnattinger, å ha med egg og skinke og lage eggerøre, men blir fort mye ekstra å drasse på).... spiser denne grøten rett fra Otimusen... så slipper tallerken. 

 

Kjører og også suppe-mos. To poser RIK- kylling eller sopp. (blir ca 4 dl vann).. sper på med en halv pose potta-tiss-moss (som Marve ville sagt). .. kutter opp litt spekepølse, litt krydder og f.eks soltørka tomat. (er det første middag på turen, eller det ikke er for varmt og ha med,  har jeg kanskje med noe grønt)

Tubeost og peauntsmør (99,7%) er alltid med. Spekepølse. Nøtter (all mass) 

 

Håpløst for meg å se på kalorier og beregne hva man trenger og sånn, men tar med solid mat. Og har som regel at det er bedre med en klio for mye, enn en halv kilo for lite. 

Jeg er vanligvis ganske storspist, (selv om jeg slank).. men har forholdsvis høyt energinivå. Men på overnattingsturer, blir det mye tid i køya, og det er vanskelig å ligge i køya uten å spise. Ender ofte med å ha med litt for mye... just in case. Men det å konkludere med at xxx kalorier til frokost er ideelt.... skjønner ikke noe av sånt. 

 

Fint å bruke kikerter, bønner og sånt. Godt i suppe-mos. 

supper, med nulder og spekepøsle funker også. 

Skal teste ut babygrøt. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (2 timer siden):

Håpløst for meg å se på kalorier og beregne hva man trenger og sånn, men tar med solid mat. Og har som regel at det er bedre med en klio for mye, enn en halv kilo for lite. 

 

Å regne på energiinnhold blir som å ha et forhold til antall truser, sokker og annet man putter i sekken i stedet for bare å rafse med seg såpass mange at man føler seg sikker i fra skuffa + litt til i tilfelle rottefelle. Men det krever at man bygger seg opp litt erfaring over tid for hvor mange sokker og hvor mange truser etc. man faktisk trenger å ta med seg, og det er som regel adskillig færre enn man kanskje skulle tro...

Jeg har vært på mange turer gjennom tidene hvor jeg har båret minst like mye mat hjem igjen som jeg spiste på turen. Men det var bare på korte turer.

Jeg synes faktisk det er veldig greit å regne på energi for å ikke ta med alt for mye mat på tur, særlig når turen blir av en viss lengde. Det er jo ikke akkurat noen heksekunst, men det tar litt tid. Jeg legger denne aktiviteten under turplanlegging, og da først og fremst på litt lengre turer. La oss si at jeg er på en 14 dagers tur og tar med en halv pakke Wasa husmann knekkebrød og spekepølse som pålegg til frokost hver dag. Det vil gi meg 130 gram knekkebrød (tror det er 20 i en pakke som er 260 g, så 10 knekkebrød) og la oss si 15 gram fenalår på hvert knekkebrød, altså 150 gram fenalår. Det gir meg ca 825 kCal pr frokost og veier da ca 280 gram pr frokost, 3,92 kg frokost for hele turen på 14 dager.

Hvis jeg kan klare deg med granola + helmelk, og jeg nedskalerer den granola + melkepulver-pakken på 1600 kCal som jeg nevnte til 825 kCal vil det bli 170 gram pr frokost og 2,38 kg frokost for hele turen. Da bærer jeg altså hele tiden på ca. 40 % mindre frokost-vekt, i starten av turen halvannen kg mindre frokost, men får samme energimengde.

Og det er bare frokosten. Jeg kan jo selvsagt ta med biff og poteter til middag hver dag også, som har veldig lite energi pr vektenhet. Det blir godt, men det blir tungt. Så det spørs om jeg ikke da må skrinlegge hele turen. Poenget med å regne litt på energiinnhold pr vektenhet er altså å få ned vekta på ryggsekken, noe de fleste intuitivt også forstår, men som de fleste kanskje bare konsentrerer rundt å velge mat de tror har lite vann (frysetørret, tørrmat, knekkebrød, posesupper, spekemat, ost osv. osv.). Vann inneholder ingen energi, så å fjerne vannet øker definitivt energiinnhold pr vektenhet og reduserer dermed vekta på ryggsekken. Men det finnes altså også andre parameter i dette som kan brukes på samme måte, spesielt å øke fettinnholdet, men også redusere fiberinnholdet. Hvis jeg nå absolutt vil ha knekkebrød, men skifter fra Wasa husmann til Wasa frukost i eksemplet klarer jeg meg med 9 knekkebrød (en halv pakke da jeg tror det er 18 i en pakke på 240 g) som for Wasa frukost veier 120 gram. Da er vekta av alle frokostpakkene 350 gram lettere (det går med mindre fenalår også). Og frukost smaker i tillegg bedre. Men vektreduksjonen er ikke stor nok til at det ville fått meg til å skifte hvis jeg likte husmann mye bedre. Men legger du et lag smør på hvert knekkebrød, si en halv kuvertpakke, altså 6 gram, så kan du klare deg med 6 husmann (med smør og fenalår) og få samme kalorimengde. Da er frokostpakken nede i 206 gram, altså 26% vektreduksjon i forhold til den opprinnelige husmann-pakken, eller 2,9 kg for hele turen (altså en kg mindre på ryggen i starten). Og foreløpig har vi bare snakket om frokosten...😁

 

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 minutt siden):

 

Å regne på energiinnhold blir som å ha et forhold til antall truser, sokker og annet man putter i sekken i stedet for bare å rafse med seg såpass mange at man føler seg sikker i fra skuffa + litt til i tilfelle rottefelle. Men det krever at man bygger seg opp litt erfaring over tid for hvor mange sokker og hvor mange truser etc. man faktisk trenger å ta med seg, og det er som regel adskillig færre enn man kanskje skulle tro...

Jeg har vært på mange turer gjennom tidene hvor jeg har båret minst like mye mat hjem igjen som jeg spiste på turen. Men det var bare på korte turer.

Jeg synes faktisk det er veldig greit å regne på energi for å ikke ta med alt for mye mat på tur, særlig når turen blir av en viss lengde. Det er jo ikke akkurat noen heksekunst, men det tar litt tid. Jeg legger denne aktiviteten under turplanlegging, og da først og fremst på litt lengre turer. La oss si at jeg er på en 14 dagers tur og tar med en halv pakke Wasa husmann knekkebrød og spekepølse som pålegg til frokost hver dag. Det vil gi meg 130 gram knekkebrød (tror det er 20 i en pakke som er 260 g, så 10 knekkebrød) og la oss si 15 gram fenalår på hvert knekkebrød, altså 150 gram fenalår. Det gir meg ca 825 kCal pr frokost og veier da ca 280 gram pr frokost, 3,92 kg frokost for hele turen på 14 dager.

Hvis jeg kan klare deg med granola + helmelk, og jeg nedskalerer den granola + melkepulver-pakken på 1600 kCal som jeg nevnte til 825 kCal vil det bli 170 gram pr frokost og 2,38 kg frokost for hele turen. Da bærer jeg altså hele tiden på ca. 40 % mindre frokost-vekt, i starten av turen halvannen kg mindre frokost, men får samme energimengde.

Og det er bare frokosten. Jeg kan jo selvsagt ta med biff og poteter til middag hver dag også, som har veldig lite energi pr vektenhet. Det blir godt, men det blir tungt. Så det spørs om jeg ikke da må skrinlegge hele turen. Poenget med å regne litt på energiinnhold pr vektenhet er altså å få ned vekta på ryggsekken, noe de fleste intuitivt også forstår, men som de fleste kanskje bare konsentrerer rundt å velge mat de tror har lite vann (frysetørret, tørrmat, knekkebrød, posesupper, spekemat, ost osv. osv.). Vann inneholder ingen energi, så å fjerne vannet øker definitivt energiinnhold pr vektenhet og reduserer dermed vekta på ryggsekken. Men det finnes altså også andre parameter i dette som kan brukes på samme måte, spesielt å øke fettinnholdet, men også redusere fiberinnholdet. Hvis jeg nå absolutt vil ha knekkebrød, men skifter fra Wasa husmann til Wasa frukost i eksemplet klarer jeg meg med 9 knekkebrød (en halv pakke da jeg tror det er 18 i en pakke på 240 g) som for Wasa frukost veier 120 gram. Da er vekta av alle frokostpakkene 350 gram lettere (det går med mindre fenalår også). Og frukost smaker i tillegg bedre. Men vektreduksjonen er ikke stor nok til at det ville fått meg til å skifte hvis jeg likte husmann mye bedre. Men legger du et lag smør på hvert knekkebrød, si en halv kuvertpakke, altså 6 gram, så kan du klare deg med 6 husmann (med smør og fenalår) og få samme kalorimengde. Da er frokostpakken nede i 206 gram, altså 26% vektreduksjon i forhold til den opprinnelige husmann-pakken, eller 2,9 kg for hele turen (altså en kg mindre på ryggen i starten). Og foreløpig har vi bare snakket om frokosten...😁

 

;-)

Lite  problem med for mye mat. Ser jeg at jeg har litt ekstra mat i matposen... er det jo bare å spise det. (skal sies at jeg ikke har mer en tre overnattinger på rad på tur)

Jeg gjør jo ting klart på forhånd. Liner opp, måltider-pr-dag. Og bruker erfaring til å finne ut h asom er gunstig. Men å finlese på alle pakker, så jeg lander på at en frokost bør være 564 kalorier... og lunsjen 453.... orker jeg ikke. Og det er jo heller ikke bare kalorier å ta hensyn til. Om det kalori-tallet hadde vært avgjørende, kunne man jo spist en belgisk vaffel med sjoko-trekk.... det dekker jo et halvt dagsbehov for kalorier. 

Så en video, (Mattis og Monsen eller noe)... han kunne småspise en sjokolade som lunsj på etappe mellom camper.... tviler ikke på at han får i seg kalorier, men jeg liker også metthetsfølelse, så da stopper jeg, mekker en Real, eller tar noen skiver med tubeost og peantsmør. Har hjemmesnekra "småsulten"-poser.... og kan sikkert spise 3-4-5 sånne pr dag.... både fordi jeg føler sult... og fordi det er digg. 

Det hjalp på vekta  å gå over fra eggerører til byggrøt til frokost. Og at jeg dropper skål/tallerken og spiser rett fra kjelen. Har også klart å avvende suget etter frukt og grønt hver dag. (overlever 2-3 dager uten)... 

Har aldri i mitt liv talt kaloriinntak. Ikke noe behov for det. Jeg har aldri opplevd å ikke være god å mett på tur. Så jeg er veldig happy med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (2 timer siden):

Lite  problem med for mye mat. Ser jeg at jeg har litt ekstra mat i matposen... er det jo bare å spise det. (skal sies at jeg ikke har mer en tre overnattinger på rad på tur)

Jeg gjør jo ting klart på forhånd. Liner opp, måltider-pr-dag. Og bruker erfaring til å finne ut h asom er gunstig. Men å finlese på alle pakker, så jeg lander på at en frokost bør være 564 kalorier... og lunsjen 453.... orker jeg ikke. Og det er jo heller ikke bare kalorier å ta hensyn til. Om det kalori-tallet hadde vært avgjørende, kunne man jo spist en belgisk vaffel med sjoko-trekk.... det dekker jo et halvt dagsbehov for kalorier. 

Så en video, (Mattis og Monsen eller noe)... han kunne småspise en sjokolade som lunsj på etappe mellom camper.... tviler ikke på at han får i seg kalorier, men jeg liker også metthetsfølelse, så da stopper jeg, mekker en Real, eller tar noen skiver med tubeost og peantsmør. Har hjemmesnekra "småsulten"-poser.... og kan sikkert spise 3-4-5 sånne pr dag.... både fordi jeg føler sult... og fordi det er digg. 

Det hjalp på vekta  å gå over fra eggerører til byggrøt til frokost. Og at jeg dropper skål/tallerken og spiser rett fra kjelen. Har også klart å avvende suget etter frukt og grønt hver dag. (overlever 2-3 dager uten)... 

Har aldri i mitt liv talt kaloriinntak. Ikke noe behov for det. Jeg har aldri opplevd å ikke være god å mett på tur. Så jeg er veldig happy med det. 

Helt enig i at man ikke trenger å planlegge energibudsjettet på helgeturer og langhelgturer. Jeg gjør det heller ikke selv. Jeg tar med så det holder, og bærer hjem igjen det jeg ikke orket å spise. Når turen blir litt lengre vil det akkumulere seg opp, og man er kanskje litt ekstra redd for å gå tom og tar derfor i enda litt ekstra når det er lenge til man kan få påfyll. Da er det ikke så dumt å være litt fortrolig med hva man trenger og regne litt på det. Ellers kan sekken fort bli veldig tung.

Ikke at det er noe jeg pleier å gjøre, men en tredagerstur skulle jeg fint klart helt uten mat (uten tilførsel av energi), kanskje med unntak hvis den er veldig strevsom. Jeg er ikke særlig redd for sultfølelse som egentlig ikke burde hete sult, men heller lyst på mat (svært få i dagens Norge har kjent på en ekte sultfølelse tror jeg). Når man blir skikkelig sulten kollapser man mer eller mindre. Det tar lang tid så lenge man har litt fett på kroppen og får i seg nok væske. Men turen blir jo mye triveligere med god mat og drikke da.

Jeg luket akkurat ut nesten halvannen kg godterier av sekken fordi jeg er helt sikker på at 4000 kCal/døgn er mer enn nok for meg på en normal 8-dagerstur (altså ikke spesielt strevsom). Sekken blir tung nok uten disse halvannen kiloene. Jeg blir også nødt til å bære en del vann på deler av strekningen.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (12 timer siden):

 

Slike ferdige "frokostblandinger" fungerer ikke for meg da de som regel inneholder for mye raske karbohydrater og ofte over 10% sukker. Man får jo blodsukkerfall og kne-skjelv etter få kilometer. 😄


 

Jeg har aldri opplevd forskjell på raske/trege karbohydrater eller blodsukkerfall så lenge jeg er i aktivitet. 

På skolebenken eller når man kjører bil er en ting, men hvis jeg går/padler/beveger meg skjønner jeg ikke hvordan man kan blir trøtt/søvnig/slapp.

Vet ikke hva som er normalen her, men det er jo mange som går på sjokolade, kjeks og energibarer hele dagen uten problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

..mange som går på sjokolade, kjeks og energibarer hele dagen uten problemer.

Ja, hvis man bare fortsetter å fylle på med sukker utover dagen så er det jo ikke noe problem. 😊

Metabolismen varierer nok litt fra person til person, og endrer seg vel også etterhvert som man blir eldre. 😊 Generelt sett så kan man vel si at hvis man starter dagen uten raske karbohydrater og unngår den første blodsukkerstigningen (med påfølgende fall) så slipper man å gå og fylle på hele dagen, men kan forbrenne mer langsomme kalorier/fett. Jeg føler meg i hvert fall i bedre form når jeg har jevnere blodsukkernivåer på dager hvor jeg er i lav/moderat aktivitet over lengre tid. 

 

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.