Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda vær


JonasR

Anbefalte innlegg

Hei 

planlegger tur till Hardangervidda 26 juli og 4-5 dager fremover. Men ser at der er skikkelig kaldt og surt for tilfellet, nede på 1-2 plussgrader regn og annet. Er dette normalt, og noe man får regne med. ?? Er litt tid kvar til jeg reiser men det ser veldig ustabilt ut akkurat nå. Ikke vart på vidda før. 
 

Hade sett for meg litt sol og fint vær.😀

jonas

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
JonasR skrev (4 minutter siden):

Hei 

planlegger tur till Hardangervidda 26 juli og 4-5 dager fremover. Men ser at der er skikkelig kaldt og surt for tilfellet, nede på 1-2 plussgrader regn og annet. Er dette normalt, og noe man får regne med. ?? Er litt tid kvar til jeg reiser men det ser veldig ustabilt ut akkurat nå. Ikke vart på vidda før. 
 

Hade sett for meg litt sol og fint vær.😀

jonas

 

 

 

 

Må vel forvente sludd hele sommeren der oppe 🌨 Blir nok bedre når fellesferien er ferdig 🌝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ska dit 5 d före dig kollat vädret i flera veckor nu ca 5-8 gr dag och 3-5 på natten och regn ca 50% av tiden enl YR lite bättre i Joutenheimen men troligen torrare desto mer åt Ö du åker på SV sidan V om Åre kan det vara långa tider med lite nederbörd och på vintern så lite snö att nödbivack kan bli svårt att gräva.

Jag var i Abisko förra året och detta området har bland den minsta nederbörden på året spec vid Abisko Turiststation lite in i fjällen mer regn.

Tål du värme och sol är det varmt så det räcker nu i S Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje alltid det kjem fult så mykje regn som det er meldt på yr men skal det vera stabilt fint ver der oppe bør det helst vera eit skikkeleg høgtrykk her ‘’nede’’ hos oss på Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

jeg forventer jo ikke at det skal vare klarvær og sol hele tiden, lurer mest på om det kanskje er lurt å vente med den turen og heller vente på litt stabilere vær. Er jo litt forskjell på lavtrykk på 1100m og ved sjøen . Får se hva det blir. 
 

Lurer og litt på Setesdalen ved Valle,andre siden fjellet og stabilere vær. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikkje heilt kva du meiner desverre men sjølv har eg høge lundhags fjellsko slik at eg kan gå tørrskodd over ein bekk. Før hadde eg og skikkelige regnklær med meg men eg har vel funne ut at eg er meir typen som berre går på tur når det er fint ver iverfall fjelltur, sånn er det nok eg er nok ikkje så veldig tøff, så derfor berre droppa eg regnklær i sekken. Dersom ein er typen som går på tur uansett og iverfall i høgfjellet så ha utrustning som held vatnet ute, ellers kan det bli farlig. Svarte eg på spørsmålet eller?

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsetter selv tur den 20.juli på Hardangervidda til siste halvdel av august ( Haukeli-Kvennavassdraget-Mogen). Litt kjedelig med grader rundt null på pack-raft/fisketur. Satser heller på Dovre- Sunndalsøra-Trollheimen. Samt sør til nord på Hardangervidda første halvdel av august. Ikke greit å vite med været, men august har jo fått en stjerne fra meteorologene. Minus og sludd pleier jeg å ta høyde for på lengre gåturer lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen 

Turen til Hardangervidda 26/7 närmar sig men ser at det er kaldt der oppe. Nede i 3-5 gjerne 6 grader som mest . Lurer på om jeg må utsette denne turen. 😱😱

Har vel egentlig ikke særlig lyst å sitte på fjellet i juli og fryse. Noen som er der nå eller har vart i det siste og har litt tips /tanker. 
 

jonas

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonasR skrev (50 minutter siden):

Hei igjen 

Turen til Hardangervidda 26/7 närmar sig men ser at det er kaldt der oppe. Nede i 3-5 gjerne 6 grader som mest . Lurer på om jeg må utsette denne turen. 😱😱

Har vel egentlig ikke særlig lyst å sitte på fjellet i juli og fryse. Noen som er der nå eller har vart i det siste og har litt tips /tanker. 
 

jonas

 

 

Det er nesten en uke til du drar, og været kan bli bedre da enn det ser ut til nå.   Hvis du venter med å dra til værvarselet ser bra ut, risikerer du ikke får dratt på turen.   Selv om værvarselet ser bra ut når du drar, så må du være forberedt på at været kan snu til vått og kaldt.

Selv drar jeg til Finse på fredag for telttur rundt Hardangerjøkulen, regner med å bruke en uke eller litt mer, skal ta det med ro, se an været, og kanskje loffe litt rundt.   Sånn det er nå, så er det meldt kjølig og regn fra lørdag til onsdag, langt fra hva jeg ønsker meg.  Men det er bare en av dagene det er meldt mye regn, og da kan jeg holde meg i teltet med en god bok, tørt og komfortabelt. Tur i lett regn synes jeg er greit nok, når jeg først har kommet meg ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

klart at det som oftest er greit når man vel har kommet avgårde. Jeg er mulig litt kravstore men hvis jeg ikke drar nå så blir det ingen tur i 2022.Så må nok bare pakke å reise med ett åpent sinn og med ett smil på leppene. 🤪🤪

 

jonas

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.