Gå til innhold
  • Bli medlem

Backup brennner


vertrni

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå Norge på tvers snart.Jeg drar fra grensen øst for Røros til Måløy. Jeg bruker en Trangia 27 kjelesett med gassbrenner. Jeg lurte på hva jeg skulle bringe som backup brenner: spritbrenner eller bensinbrenner (har MSR Whisperlite). Jeg er nemlig usikker på om jeg kann kjøpe gasboks eller rødsprit i byene jeg passerer. Hva bruker dere for turer som er mer enn 200 km? 

Endret av vertrni
Stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det er en uting å svare på annet enn det som det spesifikt blir spurt om, men har du vurdert kvistbrenner? Alle alternativene dine innebærer jo at du må bære med deg drivstoff, med en kvistbrenner kan du bruke brennstoff som du finner langs veien, aka slipper å bære, og kan prioritere dette på godværsdager der ting er tørt og spare på gassen til de mer utfordrende dagene.

Men hvis jeg skal svare på akkurat det du spør om så ville vel valget mellom rødsprit eller bensin avhenge av hva mesteparten av bruken blir, for det meste koke vann til Real turmat el. så hadde jeg vel gått for rødspriten, lage ting som skal koke eller steke matvarer så hadde jeg sikker gått for bensin. Smak og behag, andre ville sikkert prioritert annerledes. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (27 minutter siden):

Stikkord som Bålforbud, Skogbrannen i Nissedal, generelle anbefalinger er noe man bør presisere tungt før man anbefaler Bål 🙈 (tenker jeg) 

Trangia spritbrenner eller kvistbrenner er hva jeg selv bruker som reserve på mine turer. 

Enig.  Man bør også være påpasselig med bruk av kvistbrenner. Helst bruke en som ikke slipper glørne rett på bakken. 

Et godt råd hva gjelder kvistbrenner som reserve (mener nå jeg) er å bruke den fra start  hver gang muligheten byr seg. Slik sparer man på gassen for å sikre at man har nok gass til de våte og veldig vindfulle dagene. 

Tar man med en kvistbrenner (eller spritbrenner) kan noen brenselstabletter (type Esbit o.l) være grei å ha med som reserve også (men ikke bruke disse i teltet). Trangia og rødsprit er også et bra alternativ, så lenge man er vet hva man gjør(!). Som t..eks at fordi man ikke ser flammen i dagslys bør man sjekke med hånden at den ikke brenner, og at brenneren ikke er for varm, før man fyller på mer sprit. Og t.eks. at man bruker sikkerhetsflaske fra Trangia som hindrer tilbakeslag dersom det mot formodning skulle ta fyr i rødspriten når man heller fra flaska).

Endret av zimwalker
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (7 timer siden):

Stikkord som Bålforbud, Skogbrannen i Nissedal, generelle anbefalinger er noe man bør presisere tungt før man anbefaler Bål 🙈 (tenker jeg) 

Trangia spritbrenner eller kvistbrenner er hva jeg selv bruker som reserve på mine turer. 

Nå spørs det jo hvor turen går. De fleste steder er vel nå de spesielle forskriftene mot åpen ild opphevet for en god stund siden (de gjalt forøvrig også for tangia spritbrennere og vanlige gassbrennere, så akkurat da måtte man nok spise kald mat med mindre man brukte thermos eller kjemisk oppvarming). Unntaket er vel muligens Telemark og deler av Agder. Der er det i hvert fall varslet skogbrannfare.

Det generelle "bålforbudet" åpner opp for å brenne bål når man er helt sikker på at det ikke representerer noen fare for brann. Det vil forøvrig gjelde all bruk av ild, også trangia spritbrenner og kvistbrenner. Det er nemlig ikke et generlet bålforbud. Det er et generelt forbud mot bruk av åpen ild i nærheten av skog og utmark.

Å bære på to helt uavhengige kokesystem høres for meg ut som en uforholdsmessig stor og tung reserveløsning. Jeg tror heller ikke det vil fungere etter hensikten (som reserveløsning) uten at man må drasse med seg ekstra brennstoff for så og si hele turen. Det vil minske sannsynligheten for å ikke få tak i drivstoff, men det er ikke en reserveløsning slik jeg ser det. Da må du i så fall bære med deg brennstoff for hele turen. Logikken er sånn: La oss is turen tar tre uker og man bærer med seg gass for ei uke. Etter ei uke må man skaffe mer gass. Hvis man ikke får tak i det må man bruke av "reservebrennstoffet" (rødsprit) til neste mulighet dukker opp. Får man heller ikke der tak i gass må man fortsette å bruke av rødspriten. Man må altså ha med gass for ei uke og rødsprit for de to siste ukene. Ikke særlig gunstig løsning spør du meg.

Så kunne man tenke seg at man bare hadde med seg gass den første uka, men satset på å få kjøpt gass eller rødsprit. Så er spørsmålet hva som skjer hvis man nå ikke får tak i gass eller rødsprit? Man har minsket sannsynligheten noe for ikke å få tak i drivstoff, men du trenger fremdeles en reserveløsning i fall du ikke får tak i en av delene. Hvor sannsynlig det er kommer selvsagt an på hvilke steder man skal innom. Er det en by er man nok nær 100% sikker. Er det en landsens butikk er usikkerheten ganske stor, alt i fra at butikken kan ha gått konkurs siden i fjor til at de er utsolgt eller ikke fører produktene. Man kan jo kontakte butikkene på forhånd og sjekke hva de har, og eventuelt reservere det man trenger (formodentlig mot forhåndsbetaling).

Bruker man en brenner som tar flere typer brennstoff minsker man også sannsynligheten for ikke å finne brennstoff. Men jeg ville uansett hatt bål som backupløsning hvis jeg ikke fikk tak i brennstoff og så hatt med riktig mengde brennstoff til hver etappe.

En kvistbrenner kan fungere bra i stedet for bål, men det er også omfattet av det samme bålforbudet da. Den er imidlertid adskillig mer gjerrig på ved enn et vanlig bål, men med litt øvelse er det også mulig å lage et ørlite bål som er like gjerrig på ved som en kvistbrenner. Det krever bare litt mer plunder.

Et annet mulig alternativ er å ha med mat som ikke trenger varmt vann for å kunne spises. Da har man også en god reserveløsning.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke bringe Trangia kit, men msr Whisperlite som kan brenne gas, bensin og paraffin. Jeg satser mest på gas. Finner jeg ikke gas, så kan jeg kjøpe alkylatbensin, og i værste tilfelle bensin for bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ren backup-brenner hadde jeg bare tatt den letteste, toppmonterte, jeg har. I mitt tilfelle FMS-116T på 47g. Den skal vel i verste fall bare brukes til du får reparert eller erstattet primærbrenneren din? Mesteparten av turen blir den forhåpentligvis kun dødvekt.

Er vel ikke mange bygder i Norge du ikke kan få kjøpt vanlige gassbokser? Planlegg å bær med et par ekstra bokser når du går igjennom de mest grisgrendte strøkene.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker en multifuelbrenner som kan brenne tennvæske(parafin). Det får du kjøpt overalt, og det er drøyt i bruk sammenlignet med eks. bensin. En liter holder veldig lenge.

På sommeren hadde jeg ikke prioritert en backup brenner, det er ikke kritisk om den svikter, bare kjedelig. Og tar du med noe pålitelig så er kjangsen svært stor for at brenneren holder hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vertrni skrev (6 timer siden):

Jeg skal ikke bringe Trangia kit, men msr Whisperlite som kan brenne gas, bensin og paraffin. Jeg satser mest på gas. Finner jeg ikke gas, så kan jeg kjøpe alkylatbensin, og i værste tilfelle bensin for bil.

Brenner den parafin brenner den vel vanlig tennvæske også som @Marius Engelsen sier.  Tennvæske burde være mulig å få tak i de fleste steder i Norge syd for Svalbard i grillsesongen vil jeg tro. Lettere jo mer på landet vil jeg tro, for i byene er det vel engangsgrill som gjelder...😄

Det var en tråd her tidligere om pulserende flamme på Whisperlite som brant parafin (tror muligens det var brukerfeil), så det kan kanskje være lurt å teste og eventuelt fikse før du stryker avgårde ut i skog og fjell.

God tur!

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjører gass og trangia, tenker jeg at å trangia brenner og sprit/rødsprit funker fint til backup. Halv liter rødsprit er fint som en backup og du har et par dager der om du kun skal kokevann + du får kjøpt rødsprit alle bensinstasjoner. Multifuel brenner som tar andre typer drivstoff enn renset bensin/parafin vil jeg vært skeptisk til å teste ut på tur, selv om brenneren skal kunne ta andre typer drivstoff (som feks flybensin, disel osv) anbefaler produsenten at du bruker renset bensin/parafin. Da ville jeg anbefalt å teste dette ut på forhånd slik at du har erfaring med hvordan dette funker (stort potensiale for svidd ansikt og hår) . Jeg bruker kun renset bensin og den typen som er anbefalt produsent, og det er ikke alltid lett å få tak i. Opplever ofte at min lokale sportsbutikk er tomme for dette og de må bestille inn. Rødsprit er super enkelt å bruke, så lenge det ikke er hull i brenneren, du ikke søler over alt og ikke tømmer rødsprit i brenner før den har slukket.

Bål kan være en fin backup, men skal du ta turen nå i juli/august kan det være veldig tørt og farlig å fyre opp bål. Gass og rødsprit brenner skal du være forsiktig med, men disse kan plasseres en plass som er trygt.

Endret av Dompappen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen og Trond Strømdahl brukte kun rødsprit brenner på Norge på langs. De fyrte med dette også vinteren. Har også brukt mye rødsprit brenneren om vinteren, både til matlaging, smelting av snø og til å varme. Det kan fort gå en liter rødsprit til dette per dag, så tror nok at rødsprit er det enkleste drivstoffet å få tak over hele landet, spesielt i grise grendte strøk. 

Endret av Dompappen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (25 minutter siden):

Lars Monsen og Trond Strømdahl brukte kun rødsprit brenner på Norge på langs. De fyrte med dette også vinteren. Har også brukt mye rødsprit brenneren om vinteren, både til matlaging, smelting av snø og til å varme. Det kan fort gå en liter rødsprit til dette per dag, så tror nok at rødsprit er det enkleste drivstoffet å få tak over hele landet, spesielt i grise grendte strøk. 

Dagligvarebutikkene, campingplassene og bensinstasjonene har tennvæske, og den holder mye lengre enn rødsprit. Tennvæske er parafin, i bunn og grunn.

Rødsprit er ofte mangelvare på dagligvaren.

Jeg har vert på 2 ukers kajakktur fra Kristiansund til sandnessjøen nå. Jeg fyllte tanken på 111 brenneren min når jeg dro og hadde med en liter ekstra. Jeg har fyrt noen timer for klestørk i teltet i tillegg til matlaging og har ca 0,4 liter igjen. 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Dagligvarebutikkene, campingplassene og bensinstasjonene har tennvæske, og den holder mye lengre enn rødsprit. Tennvæske er parafin, i bunn og grunn.

Rødsprit er ofte mangelvare på dagligvaren.

Jeg har vert på 2 ukers kajakktur fra Kristiansund til sandnessjøen nå. Jeg fyllte tanken på 111 brenneren min når jeg dro og hadde med en liter ekstra. Jeg har fyrt noen timer for klestørk i teltet i tillegg til matlaging og har ca 0,4 liter igjen. 

Helt utrolig, og dette med såpass billig drivstoff ! Jeg har lest at Whisperlite Universal funker bra på paraffin, men trenger bare litt mer tid for priming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vertrni skrev (8 timer siden):

Helt utrolig, og dette med såpass billig drivstoff ! Jeg har lest at Whisperlite Universal funker bra på paraffin, men trenger bare litt mer tid for priming.

Sjekket beholdningen nå, den står nemlig på benken for service/vedlikehold. 0,3 liter er igjen. Med bensin går det en del mer.

Tennvæske og parafin trenger mer forvarming enn bensin ja, jeg brukte ca 150ml rødsprit på turen. Man kan forvarme med parafin også, men da må man ha veke i forvarmingsskålen og bruke lighter/fyrstikker, brenneren blir sotete om det har noe å si.

Min MSR XGKII brenner bra på både bensin og parafin/tennvæske, men er hakket blåere på bensin. 111 brennerne mine brenner såpass bra på tennvæske/parafin at de får det.

 

En 111C stillebrenner jeg hadde var ekstremt snål på drivstoff, den brant ofte gult. Den brant dårlig på en gammel tennvæske jeg fant fra Kemetyl som var merket «Nafta». Men fint på alt som var merket «C10-C13» og lignende på innholdsfortegnelsen av både tennvæsker og parafin.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.