Gå til innhold
  • Bli medlem

Sene størrelse


Dave_12

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvilken senetykkelse du trenger kommer an på flere forhold vil jeg si:

  • Hvilken type ferskvannsfiske er det snakk om? Hvor stor fisk er det i vannene du fisker i? Det vil være forskjellig krav til sena for ørret på 500–1000 g enn for store sluggere på 3+ kg. Ut fra kastevekt på 7–28 g ser det jo ut som litt tyngre ferskvannsfiske, og da vil senetykkelsen økes.
  • Er det multifilament eller monofilament du fisker med? Multifilament er sterkere enn mono, men tåler til gjengjeld ikke like mye slitasje mot steinete bunn osv. Multilinja er også "død", mens monolinja strekker seg under påkjenning. Derfor er det mange som bruker en fortom av mono/fluor.
  • Kastelengde – fisker du i store eller langgrunne vann slik at det trengs lengst mulig kastelengde, eller er det mindre tjern og bekker/kulper hvor rekkevidden er av mindre betydning? Basert på 10' stang og 2500 snelle antar jeg at det er litt åpnere landskap og ønske om rekkevidde som gjelder, og da kan det være en fordel med lett multifilament for å maksimere kastelengden.

Jeg har selv flere ulike stenger og sneller for ulike forhold, og jeg benytter stort sett multifilament 0,10–0,16 mm med en fortom av mono som er litt tykkere enn hovedlina (0,16–0,20 mm f.eks.). Jeg har aldri opplevd at det er lina som blir for tynn, det er heller knutene som ryker først. Enkelte liker derfor å ha en dråpe lim på knutene for å forsterke disse litt ekstra.

Og helt til sist; du kommer nok til å få mange ulike svar og anbefalinger på hvilken sene som egner seg best. Til syvende og sist vil det nok være litt prøving og feiling som må til før du finner det som passer for deg. Noen liker fortom av fluor også, mens andre dropper fortom helt. På generelt grunnlag ville jeg anbefalt å ha så tynn sene som du tør, da gjerne multifilament som hovedline. Dette øker fiskegleden for min del. Man får lengre kast og bedre kontakt med fisken under kjøring, og ved riktig bruk av bremsen på snella er det sjelden at det er selve sena som blir det svakeste punktet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.