Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag spørsmål


can

Anbefalte innlegg

Har nett vore på ein liten telttur, der leirplassen siste natta var ganske hard så sov ikkje heilt godt, lure litt på kva eg skal gjera i den forbindelse. Har i dag eit vanlig skumplastunderlag vekt 1070 gram. Vil anslå det til ca 1 cm tjukt.

Har tenkt litt no når eg har vore på tur, i framtida kjem eg til og reisa til Hardangervidda når eg skal reisa litt. Der eg har likt meg best. Kan fort bli litt gåing og prøve derfor og pina vekta mest mulig ned. Pluss at eg vil ha færast mulig ting med, blir så lett rot ellers. Spørsmålet er derfor kor lurt det er med eit oppblåsbart då må eg jo ha det pluss ‘’pumpa’’ pluss vanlig liggeunderlag til beskyttelse. Nokon som har ein lur ide? Eg har lurt litt på dette  her https://www.xxl.no/bergans-sleeping-mat-extreme-svart/p/1133088_1_style?gclid=EAIaIQobChMIgvD-7ITp-AIVLCGtBh3F8AJvEAQYASABEgKGYfD_BwE&gclsrc=aw.ds kanskje dette hadde vore litt betre er litt lettare og, nokon som har prøvd?

 

Men når eg søkte kom eg inn på dette her https://www.xxl.no/sea-to-summit-camp-mat-s-i-liggeunderlag-gronn/p/1133663_1_style fungere dette? er det sjølvoppblåsane slik at eg ikkje treng pumpa? Kanskje eg skulle svelt ein liten kamel dersom det kunne fungert. 
 

ps eg er open for alt av forslag sålenge det ikkje er for tungt og for mange ting, kan heller ikkje bygga for mykje i høgda da hilleberg soulo teltet mitt har lite og gå på i lengda. Eg er 180 cm ca 85 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye godt å velge i av liggeunderlag nå til dags, så det kommer egentlig mest an på hva du selv mener er komfortabelt. Er ca samme størrelse som deg og bruker nå ofte på tur med ungene (ikke alltid perfekt underlag til større telt) et Thermarest trail lite womens som har god R verdi, er selvoppblåsbart og forholdsvis kompakt. Om jeg er på solotur blir ofte skum fra Exped på under 200 gram med nøye valg av en myk soveplass. De fleste er er dog mest begeistra for isolerte luftunderlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese, takk for tipset såg bra ut det der, einaste eg lure litt på er høgda men kanskje eg kan ta festeanordning til innerteltet ein gong til gjennom ringane så innerteltet blir litt stramare. Må vel ha eit vanlig liggeunderlag nederst vel?

Fiskepadde skal sjå nærmare på det som du andbefale og, sjølv om eg ikkje alltid Finn ein bra teltplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (36 minutter siden):

Må vel ha eit vanlig liggeunderlag nederst vel?

Det er en fordel, men det trenger ikke å koste, eller veie noe særlig.

Dette er kjipe greier, men det veier ingenting, og koster ingenting, men gjør jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, 

Bruker kun expeden på sommeren. Har ekstra skumunderlag kun på vinteren. Det er 7,5 cm med comfort som vanskelig lar seg slå. Husk å justere luftmengden slik at du får en god natts søvn. Ikke for mye luft og ikke for lite. Exped er isolert og kan ikke sammenlignes med gammeldags luftmadrass hvor kulda slår gjennom. 

Tore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok veldig mange som vil gå for oppblåsbart liggeunderlag, så jeg får være motvekta til disse. Jeg har oppblåsbart liggeunderlag (flere faktisk), men bruker for det meste et liggeunderlag tilsvarende det Bergans extreme du lenker til. Mitt heter Mammut Bamse Extreme (det vil si, jeg har flere typer, men dette er det jeg bruker oftest). Det har en ulempe, nemlig at det ikke er like mykt hvis man ligger på hard bakke. Og det er det, slik jeg ser det. Men det har mange fordeler. Det veier relativt lite. Det punkterer ikke, så man slipper å våkne midt på natta fordi man må lappe liggeunderlaget. Er det ei skikkelig revne i et oppblåsbart liggeunderlag har man et potensielt alvorlig problem. Jeg bruker skumunderlag til alle mulig andre ting i leiren, for eksempel som sitteunderlag ved bålet, jeg bruker det som sitteunderlag og "bord" når jeg spiser. Jeg kan legge det delvis opp mot stammen på ei furu (ca. halvparten på bakken og halvparten oppover furuleggen), slå ei reim rundt liggeunderlaget og furuleggen og ha en flott stol med ryggstø mens jeg koser meg med kaffen i sola. Jeg han slenge det ned på bakken i vannkanten for å kle av og på meg når jeg tar et bad osv. osv. Et punkteringsfritt og solid liggeunderlag er så mye mer anvendelig. Og det veier faktisk ikke mye til å være såpass tykt (14 mm). Går det i stykker, for eksempel fordi jeg har sittet for nærme bålet eller kniven glapp når jeg skar brød på det, så er det ikke værre enn at jeg kan fortsette å bruke det. Det skal veldig mye til før jeg er helt uten liggeunderlag. Det måtte være hvis det blåste bort eller det brant opp i bålet.

Om vinteren pleier jeg å forsterke med et ekstra liggeunderlag av skumtypen, som oftest et noe tynnere, men to bamse extreme oppå hverandre for eksempel gir en R-verdi på 7 som er godt innafor til normal vinterbruk i østlandske skoger. Og på vinteren er det veldig fint å ha noe å sitte/ligge på ved bålet.

Ikke at det har vært nødvendig for min del, men du kan også bruke deler av det til reparasjoner (kutte av biter, surre rundt og surre tape over, polstre,...). Du kan til og med bruke det til førstehjelp hvis du trenger å støtte opp et kne, en albue eller lignende (pluss tape). Det er i grunnen bare fantasien som setter grenser her.

Og du slipper pumpinga. Bare å slenge rett i teltet og rulle ut. Veldig fint når det høljeregner.

Det var nu bare noen tanker herfra.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å skrive, men se her istedet. Jeg har laget video på flere av dine spørsmål der.           Klikk her👇

 

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ska anv ett Trangvold 60 mm med imb pump 682 gr utan fodral inkl 2 resårband R 3.7 såldes på XXL för 600 skr vid nedsatt pris,snabb pump men svårt att pumpa hårt men ok och pumpar man upp till mkt hård så minskar komforten.

Haft STS på 25 mm R 2.6 ca 550 gr regular 185 cm men med innertält med stora nätpaneler vill jag öka isoleringen då jag frös lite med detta förra året trotts solit innertält.

Vill man betala + 2000 kan man få lätta med bra R värde men oftast ej tysta(prasslar när man rör sig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (8 minutter siden):

Jag ska anv ett Trangvold 60 mm med imb pump 682 gr utan fodral inkl 2 resårband R 3.7 såldes på XXL för 600 skr vid nedsatt pris,snabb pump men svårt att pumpa hårt men ok och pumpar man upp till mkt hård så minskar komforten.

Haft STS på 25 mm R 2.6 ca 550 gr regular 185 cm men med innertält med stora nätpaneler vill jag öka isoleringen då jag frös lite med detta förra året trotts solit innertält.

Vill man betala + 2000 kan man få lätta med bra R värde men oftast ej tysta(prasslar när man rör sig)

Er det den Trangoworld som jeg viser i videoen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting det syndes mot når man skal oppgi vekt på liggeunderlag, og det er at man ikke tar med alt i vekta som man faktisk bærer på. Pumpe og lappesaker skal med i vekta siden de også må bæres. Veier selve liggeunderlaget 700 gram og pumpa 200 gram, så har man et liggeunderlag som veier 900 gram. Må man ha med 100 gram lappesaker har man et liggeunderlag som veier 1 kg. Trenger man en beskyttelse under liggeunderlaget som veier 150 gram, så må også dette regnes inn. Hva med ekstra batterier til pumpa, eventuelt en større powerbank? Tallene er her grepet ut av lufta, og tjener bare til illustrasjon.

Greit å ha i bakhodet hvis man først skal bruke vekta som ett av kriteriene.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn, eg og har merka at eg kan bruka liggeunderlag til mykje meir enn og berre og ligga på, sidan favorittstillinga mi er kneståande istadenfor sittande så brukar eg det då og til og slenga meg nedpå i lyngen for og dorma litt på dagtid samt litt andre ting. Eg er og einig med deg at samtlige ting må reknast med når det gjeld vekt men og sova godt er nok kanskje viktigaste så må kanskje gje avkall på ein del anna. 

Endret av can
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@can jeg har god erfaring med Exped Multimat Duo:

 

https://www.hektapatur.no/sove-ute/liggeunderlag/sitteplater-og-puter/exped-multimat-duo

https://prisguiden.no/produkt/exped-multimat-duo-456525

 

Det er en tynn matte som beskytter liggeunderlaget utenfor teltet. Den kan også brukes under teltet som ekstra beskyttelse.

Multimat funker fint som sitteunderlag for flere personer. Den tørker fort og er lett å legge sammen. Du kan også koble den med andre multimat, og fås i flere størrelser. Vekt på Duo er 525 gr. i følge Hekta på Tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt är lika TW lika på bilden lite svårt få ut luften ska öva lite på detta.

682 gr + lagning utan påse på 15gr (bra rymlig påse)då ca 700 pga väldigt liten lagningstub ev bara för 1 gång?

Verkar oöm (tålig)så extra påse kan anv till sovsäcken där den var väl liten så sömmarna spänns och ögla för snörstängning töjt tyget(Marmot helium L)

Köptes pga bra pris samt att finns lite isolering om punktering om det anv på vintern med Bergans ca 15 mm skum.(skum bra vid brasa och tarp)

Provade Expeed slim 3.8 M T. R 4.6 bättre isolering men ej bra komfort men fylls bättre upp av sig själv.

Tror att alla liggunderlag med fyllning blir svårare att tömma på luft och vika ihop?

Provade ett skum med ´spetsiga´upphöjningar det var det med sämstsa komforten av alla finns de med kulformade upph.som kan vara en bra komromiss.(ev kan man ha dessa under ett tunnare uppblåsbart för totalt låg vikt och högt R- värde)

Men tiden när man var ung och somnade på 10 mm på sten och grus utan problem är förbi,

men ca 25 mm kan gå om vikt ska sparas.

Ska jag köpa något mer får det vara på ca 300 gr men först när något av de andra gått sönder.

Köpte ett som fungerade bra några ggr på Wish men proppen sitter ej kvar längre och garanti kanske 1 månad sedan stängs funktionen till reklamation ner.

Ett varmt liggunderlag (R+3)och en vår/höst sovsäck är betydligt billigare totalt än varm dyr säck och ett tunt underlag med under 2 R.

Liggunderlag utan kanaler (platta)är de bekvämaste men blir tyngre.

 

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppblåsbart til å sove godt på, og gi god isolasjon. Sea to summit Comfort plus XT er det jeg hittil har sovet best på. Forskjellen fra exped og thermarest har for min del vert formidabel nå etter en 14 dagers tur. (Helt sikkert individuelt).

Pumpepose sparer deg for tid og for fukt i underlaget når det blåses opp. Pumpeposen kan brukes som vanntett oppbevaringstrekk til liggeunderlaget, så da veier den ikke noe ekstra. (Både exped og Sea to summit har gode poser. Kjøper du exped basic er det vel uten pumpepose, ikke gjør det. Exped XP betyr at pumpeposen følger med, tror jeg).

Ett halvt billig brettbart underlag som gulv i teltet/fortelt/underlag til brenner/sitteunderlag/til å dra kajakken i land over/forsterkning under oppblåsbart etc. (jeg klipper de i to, og smalner de gjerne litt, så veier de lite og tar liten plass).

Repkittet til det oppblåsbare ligger sammen med toalettsaker/tannbørste. Veier kun 15 gram, og på overnattingaturer er jo alltid tannbørsten med, så da blir det ikke glemt.

 

Dette underlaget er bredt (kan klippes smalere hvis du vil), og ett halvt slikt veier vel omkring 150 gram. Ett fint supplement til oppblåsbart:

 

CEBFC4D3-651D-487B-A780-814999FEB8F4.png

6BBDFF39-7092-475E-9B3D-17E6DD9D3C71.png

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tenkt endå litt meir. Har fått veldig god hjelp her men enn så lenge er eg på eit vanligt. Enten får eg klara meg med det eg har eller får det bli det som Skogen Stønn tipsar om. Kjøre KISS enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (22 minutter siden):

Eg har tenkt endå litt meir. Har fått veldig god hjelp her men enn så lenge er eg på eit vanligt. Enten får eg klara meg med det eg har eller får det bli det som Skogen Stønn tipsar om. Kjøre KISS enn så lenge.

Mye er en vanesak også. Man får kanskje litt verk her og der, men det pleier å gå seg til. Jeg har vært på tur i flere uker med tynnere liggeunderlag enn bamse. Det er en lur idé å være litt nøye med hvor man setter opp teltet og unngå de hardeste stedene. Tenk også på regn når du velger sted. Ei regnfri natt kan du legge deg hvor som helst, men i løpet av ei høljeregnsnatt kan ei myk og koselig mosegrop fort bli til en stor badedam i løpet av natten...og ei naturlig "renne" kan bli ei lita elv...mange overraskelser venter på deg der ute...😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En periode hadde Mammut, som produserer(får produsert) Bamse/Bamse extreme, et underlag som het EVA lux mat. Dette var, tilsynelatende, som Bamse extreme, men 3-4mm tykkere, og utrolig nok litt lettere. Jeg har et slik. Det er det overlegent beste skumplastunderlaget jeg har vært borti, men det er ikke på høyde med de oppblåsbare/selvoppblåsende komfortmessig. Dessverre ser det ikke ut til at det produseres lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (1 time siden):

En periode hadde Mammut, som produserer(får produsert) Bamse/Bamse extreme, et underlag som het EVA lux mat. Dette var, tilsynelatende, som Bamse extreme, men 3-4mm tykkere, og utrolig nok litt lettere. Jeg har et slik. Det er det overlegent beste skumplastunderlaget jeg har vært borti, men det er ikke på høyde med de oppblåsbare/selvoppblåsende komfortmessig. Dessverre ser det ikke ut til at det produseres lenger.

4mm tykkere og 89g lettere og testvinner i 2008: www.klikk.no/helse/trening/tester/test-av-liggeunderlag-3317495  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skjuter upp val av tältplats tills man axcepterar vad som helst är risken störst att det blir fel plats,och då hjälper det ej med bra utr iaf sådan man orkar bära.

Det kan då bli alt i från grus till blöt mossa som saknar dränering kolla efter lutning på marken runt omkring ev sätt en flaska eller mugg med vatten i på platsen så ser du åt vilket håll det lutar på vatten nivån i enheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

sätt en flaska eller mugg med vatten i på platsen så ser du åt vilket håll det lutar på vatten nivån i enheten.

Det var smart! Det hender jeg ikke blir enig med meg selv hvilken vei bakken heller, så dette skal jeg begynne med. Bra tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steg 2 är om vädret tillåter lägga sig ner och känna efter spec. om man ej har fristående tält som man kan flytta efter uppsättningen.(mitt HB unna är ju bara att vrida eller flytta efter var det ät minst sten tex.)

Jag mar lite problem med att sova om det lutar så blodet rinner uppåt samt att man får palla upp köket så maten ej blir vidbränd i byttan,jag tar med en liten flat sten in i Absiden om det regnar och man ej vill ut i onödan(ser man att stenen ´anv´som gömsle för något djur tar man en annan)

Finns ju även vattenpass som App i telefonen om vattnet är slut spec om man har ett skyddsfodral så tar den ej skada.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.