Gå til innhold
  • Bli medlem

Kliss klass og kald


Anbefalte innlegg

Startet på Omveien på lørdag fra Storlondammen, overnattet et par netter på veien før Prestkjerringa, gikk over fjellet med sidelengs hagl/regn, ble kald og våt. Den ene fjellstøvelen dro inn vann som et sunket skip (søm som har gått opp; som jeg ikke har oppdaget før) og Bergans regn/vindbukse som ikke er vanntett rett og slett. I tillegg tynn sovepose, RAB 600 gr. (Personlig komfort, 7-8 grader.) Mye tullevalg. Kompenserte med nesten alle klær på i soveposen de første nettene. Det går jo greit så lenge klærne er tørre, men etter turen over toppene fra Prestkjerringa var alt vått og da er det vanskelig å holde varmen. Forøvrig brukte jeg Bergans regntrekk over sekken, som ikke beskytter vann. Ikke noe problem med tanke på innholdet, jeg bruker pakkposer, men sekken blir jo våt og tyngre. 

Dro hjem til Oslo, men har ikke gitt opp håpet helt, her er utstyr som burde funke bedre: Alta sovepose ,med laken og evt. yttertrekk, vindbukse i stedet for Bitihorn(som er veldig tynn) og G-tex bukse (som er vanntett). Ullstilongs under. Slingsby Dermizax fra Bergans blir fort våt tvers gjennom til tross for imp. rett før turen. Burde jeg bruke "oljehyre-jakke" som regnjakke, i tillegg til vindjakke og ull under under? Området i Jotunheimen i skrivende stund (området rundt Olavsbu) er ganske heftig med tanke på vind og temp. Innspill på fjellstøvler? Må være vanntette og gi god støtte til ankel og ikke veie for mye. (Ønsketenkning?) Snowline-brodder vurderer jeg, mtp på at det har vært minusgrader i fjellet. Utfordringa nå er vekta. Jeg kan basere meg på mat fra selvbetj. hytter, men da er jeg så klart avhengig av å komme meg dit. Teltet jeg bruker er Ringsttind enmanns, den gamle versj. Kanskje må jeg ha mer ekstreme telt med mer rivestyrke og storm-matter. Er det noen som har prøvd telt med en duk? (Som er fire-sesongs og tåler ekstreme værforhold.) Denne for eksempel? https://www.milrab.no/msr-advance-pro-2-telt/cat-p/c/p1500050551?gclid=EAIaIQobChMI8bar8Pv-8QIVFK-yCh0OpQNqEAQYBSABEgI3VvD_BwE

Bottomline: Jeg vil unngå å bli kald og våt, så enkelt. Så er det det med penger da. Budsjettet sprekker en smule ved å kjøpe et nytt telt til ti tusen kroner.

Alternativ; bli hjemme eller ta kortere tur i fjellet uten å gå så langt, heller ha mer vekt og komfort, sette opp basecamp med kortere turer i området rundt. Gjerne opp i høyden; 1200 - 1400 m, ønsker gjerne friskt og heftig vær. 

Innspill og tanker mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter noen års erfaring med regn, vind og lav temperatur, så kan jeg si at ingen ting holder deg tørr, men rett bekledning holder deg muligens varm.  Selv med det dyreste antrekket (Recon) så blir jeg våt, men erfaringen gjør at jeg alltid har med "lang under" (helst en tynn syntetisk om sommeren) og jeg har med både ullbluse og mellomlag.

Ull underst og syntetisk tynt mellomlag (Norrøna falketinf tynn fleece) og Gore-Tex ytterst gjør at jeg ikke blir skikkelig kald selv om været slår seg skikkelig vrang.

 

Den eneste gangen jeg har merket nedkjøling (hypotermi) var på en tur i høgheia midt på sommeren med 2 grader vind og regn. (Vi oppførte oss ikke helt "rasjonelt")  Da var bekledningen Norrøna Dovre bukse og  Norrøna trollveggen jakke, med en ullbluse under.

 

Endret av REJOHN
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brr - så glad jeg bare skal pyse rundt på sørenden av Hardangervidda til uken.

Regntøy og "ryggsekktrekk": hva med en poncho, eventuelt en fjellduk fra Jerven i poncho modus? Vanntett og dekker sekken og deg til under kneet. Flakser bra i vind og du blir klam, men aldri gjennomvåt. Triksene er å åpne for lufting så fort du kan og ikke ha for mye tøy under. Dessuten: kle ponchoen på sekken før du tar på deg sekken. En fin sak er at du lett kan skalke lukene og ta en pause.

Ett ekstra sett ull undertøy, gjerne tykkere enn normalt for sommer, som pysjamas for natten. Brukes ikke til annet enn ekstra for natten med mindre det er nødsfall. Da kan det våte tøyet bare være vått - du er i alle fall tørr og varm på natten.

Ellers er, som Rejohn er inne på, lag gull. Flere tynne heller enn få tykke.

Den soveposen hørtes ut til å være i grenseland for de forholdene. Det finnes innerposer i fleece som hjelper med 2-6 grader, eller du kan bruke et par lakenposer i silke.

Du sier ingenting om hva teltet du har ikke gjør, så med mindre det er revet i filler i vindkastene, hva skal du med ett nytt?

Brodder høres lurt ut under sånne forhold.

Ja, det er ønsketenkning med mindre du er selger.
Gi blaffen i "vanntett" og gå opp en eller to størrelser slik at du får inn et ekstra par ullsokker. Du blir våt, men ikke like kald. Finnes også vanntette sokker som kanskje kan prøves.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Kudos for at du valgte å snu når du synes ting kom litt for mye ut av kontroll! Den gamle fjellvettregelen om at det er ingen skam å snu gjelder hele året, også om sommeren.

Jeg synes innlegget ditt er en fin start på evaluering av hva som skjedde. Du må først finne årsaken til at det gikk som det gikk, altså hvorfor du ble våt, hvorfor du ikke fikk tørket deg (kanskje ikke mulig i løpet av den tiden du hadde før du snudde) og hva kunne vært gjort annerledes. Hva som burde vært gjort annerledes oppdager man ofte ikke før det er for sent, men det er viktig å ta vare på den erfaringen og ordne seg slik at man har mindre sannsynlighet for at det skal skje igjen siden. Kunne man fikset ting på turen, eller var det ting som måtte vært forberedt på en annen måte fra starten? En ting er åpenbart: Det viktigste utstyret må sjekkes og testes før man starter på en lang tur. Sko, sekk, regntøy, telt, at det er i orden og at det virker slik man håper og tror. Er det ting som må fikses? Bedre å oppdage det før turen starter enn når uværet setter inn på Prestkjerringa. For regntøy og sko er det enkelt. Stå i dusjen i en halvtime med skikkelig sprutregn, eller gå noen timer i skikkelig ruskevær ute, så finner du fort ut om du har valgt riktig type plagg og sko. Sett opp teltet og sjekk at det ikke mangler noe og at det ikke er huller og røkne sømmer, osv. osv.

Du må nå bruke den erfaringen du har for alt den er verdt og stille krav til utstyret ditt for neste tur.

Det er ikke til å unngå at fukten brer seg gradvis utover i klær og utstyr ved langvarig regn, men man skal allikevel ikke gi opp å holde den mest mulig i sjakk. Hver minste mulighet til tørking må utnyttes, selv om det er litt arbeid. Og man bør være petrimetrisk med hensyn til å holde tørre og fuktige ting fra hverandre, gjerne tørt, fuktig og vått, altså tredelt. Det fuktige er lettest å få tørket, det våte trenger tid.

Og et triks jeg pleier å bruke på tur er å alltid ha et sett tørt ullundertøy og et par tørre sokker som kun er reservert for soveposebruk. Når det andre er som våtest er det utrolig deilig å kunne krype ned i en tørr sovepose med noe tørt på seg. En god natts søvn der man er tørr og varm løfter stemningen såpass mye at det er mange hakk lettere å tre på seg det fremdeles fuktige/våte tøyet for neste dagsmarsj. Man vet jo at man får på seg noe tørt til kvelden igjen.

Bli hjemme synes jeg var et dårlig alternativ, men om det er for sent å legge ut på turen igjen ville jeg gjort noe som ligner, men som passer med den tiden du har til rådighet. Men først og fremst evaluer den erfaringen du skaffet deg. Gå igjennom hva som gikk galt (i detalj) og finn løsninger som gjør at ikke det samme skjer igjen. Nytt telt synes jeg høres dramatisk ut. Ble teltet ødelagt da?

Bare noen tanker. Alle som har vært på tur har gjort dårlige erfaringer en del ganger. Og alle som allikevel fortsetter å dra på tur har tatt disse erfaringene til følge.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, mye bra innspill her ang poncho, dusje med klær og sko, "tørr ullpysjamas". Takker og bukker for alle svar.

Takk for svar @Skogens Stønn Som jeg skrev visste jeg innerst inne at det var en del "tullevalg" jeg gjorde med tanke på utstyr, typ irrasjonelle valg: "Det går nok bra med så tynn sovepose" for eksempel. Eller at jeg valgte å gå over fjellet selv om det var meldt uvær. Jeg gjorde mange erfaringer som jeg tar med meg. "Bli hjemme" var egentlig et forsøk på litt humor :-) Er helt enig i det med testing av utstyr, jeg er nok litt lat i den sammenhengen ;-) (Eller at jeg måtte erfare å bli såpass kald og våt på tur for å forberede meg bedre på tur.) Når det gjelder teltet så var det et viktig poeng som jeg ikke fikk med. Det blir fort at det blåser rett inn i selve inngangen til forteltet. (Nedenfor inngangsduken blir det fort en glippe.) 

 

Endret av thomas christensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomas christensen skrev (6 minutter siden):

Det blir fort at det blåser rett inn i selve inngangen til forteltet.

Det betyr at du må sette det opp så vinden ikke får tak på den måten. Snu en annen side mot vinden eller kanskje til og med noe så enkelt som å blokkere med en ryggsekk eller noe annet. Sy inn et ekstra pluggfeste/bardunfeste kan også være en løsning. Jeg ville forsøkt om ikke det er mulig å løse problemet på en tilfredsstillende måte før jeg gikk til innkjøp av nytt telt (som kanskje byr på lignende eller andre problemer som må løses). Det er alltids mulig å kjøpe et nytt telt senere om du ikke skulle få løst problemet godt nok. Noe litt kortere turer med fokus på ett eller et par av punktene som gikk galt på den enkelte turen er kanskje et alternativ for litt tureksperimenteringsferie resten av sommeren. Da får jeg i så fall ønske deg mye styggvær framover så du får kjørt noen artige eksperiemturer.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomas christensen skrev (15 minutter siden):

@Skogens Stønn Ja, det var en god ide med ekstra feste, men hvordan løser du det rent praktisk når du skal ut og inn av teltet?

 

Usikker. Jeg kjenner ikke teltet og vet jo heller ikke akkurat hva som skjer, hva problemet består i. Man må nok tenke litt. Kanskje en strategisk plassert hempe med en karabiner på er løsningen. Eller noe lignende. Vet ikke. Det kommer jo veldig an på akkurat hva som skjer og hva som må til for å forhindre dette. Det bør i hvert fall være noe som kan hektes av og på i stedet for at en plugg skal røskes opp og settes ned hver gang man skal passere. Det vil bare bli tull. Og man må kunne bruke den fra både utsiden og innsiden av teltet (kan gjerne være to forskjellige hemper siden du alltid er enten ute eller inne og derfor aldri har festet "feil" hempe). Siden den kun skal brukes når vinden står på fra "feil" retning bør man kanskje tillate at det er litt småplunder når man skal ut og inn de gangene det er nødvendig å ta løsningen i bruk. Her må du nok i tenkeboksen. At det lar seg løse tror jeg nok.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borta bra men hemma bäst är ett SV talesätt.

Men ett lite större tält med kraftigare ytter tält och rymligt med plats för att torka kläder så går et oftast bra med lite billigare utr i övtigt.

Jag tror att mitt Bergans trollhetta 1p kommer att fungera annars får det bli HB Unna i forts.som fungerade utmärkt förra turen.

Ska tältet var rymligt och lätt så blir det Dyneema och andra priser.

Ditt tält har jag testat bl rapport här på Websidan men nu sållt pga lite för litet och klent men ok i bra väder.

Lite samma princip som i övrigt en bra bostad kan göra att man står ut med lite sämre prylar i övrigt och gått om föråd el garage.(JFR med en liten 1-2 L i centrum)

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomas christensen skrev (9 timer siden):

Teltet jeg bruker er Ringsttind enmanns, den gamle versj.

Hva med å benytte disse modifikasjonene som eminente Mementomori gjorde på sitt: https://www.tur1.net/2017/01/12/erfaringer-og-modifisering-av-helsport-ringstind-superlight-1-2/

 

Her en lang tråd om modifisering av Ringstind: 

 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomas christensen skrev (3 timer siden):

@Skogens Stønn Hempe og karabin kunne funket, bra ide. Om man hadde fått festet en hempe i et festepunkt på innsiden. Kanskje man kunne lagd to festepunkter, med hemp og plugg på hvert punkt. Drodler litt videre her nå..

Finner du løsningen har du spart deg selv for 10.000 penger!

Et lite tips for å kunne teste noe uten å sy fast løkke/bardunfeste: Hvis du legger ei lita klinkekule, en litt stor knapp eller lignende på den ene siden av duken kan du slå ei snor rundt duken og kula/knbappen på den andre siden. Da er det mulig å flytte et feste rundt omkring til man eventuelt finner et sted man vil ha det. Dette kan også være en mulig løsning på et akutt problem som oppstår på en tur (en liten glatt stein fungerer fint, men ikke bruk noe skarpt selvsagt - ta helst med noe som ligger klart i sekken, gjerne også en liten stoffbit/lommetørkle til bruk mellom duken og snora som bindes rundt på utsiden så teltduken spares, gjerne et lag på innsiden også så teltduken kommer i midten).

Når det gjelder regntøy sverger jeg til det som er helt vanntett. Pusteegenskaper bryr jeg meg overhode ikke om da sånne plagg overhode ikke puster i regnvær, og når det ikke regner tar jeg det av. Dette er i hvert fall min erfaring. Man blir fuktig uansett i langvarig regnvær, men spør du meg føles det bedre om det kommer innenfra enn utenfra pluss innenfra.

Ull er digg. To tynne lag varmer mer enn ett tykt lag som er like tykt som begge de to andre til sammen. Da har man i tillegg mye større mulighet til å regulere og til å forsøke å holde det ene laget tørt mens det andre er fuktig osv. Mer fleksibelt altså.

Prøv å impregnere sekken slik at den ikke suger vann. Det kan godt tenkes den blir våt igjennom allikevel, men den suger kanskje til seg mindre. Selv bruker jeg en søppelsekk i sekken for å holde ting tørt. En søppelsekk veier mindre enn mange små pakksekker. Fordelen med pakksekker er selvsagt at man har muligheten til å skille mye bedre på hva som er vått og hva som er tørt (samt at det er lettere å organisere saker og ting da).

Hvis teltet er trangt kan det være en idé å prøve å tre en søppelsekk over fotenden av soveposen om natta for å holde den vekk fra den våte teltduken. Ikke dra den for langt opp da, så den blir fuktig innenifra. Det er også mulig å bruke ryggsekken til dette hvis den er stor nok, men kanskje ikke en våt ryggsekk... Man kan også lage seg en spesialløsning av noe vannavisende stoff. Selv har jeg dårlig erfaring med yttertrekk på soveposen da jeg synes det lett blir kondensering og fuktig sovepose. En lakenpose innvendig kan forsterke temperaturgrensene noen grader (og holder posen renere).

Ved langvarig regnvær må det prioriteres å utnytte enhver tørkemulighet. Ta lunsjen når det er opphold og tørkevær i stedet for å tørke hvis mulig når du tar lunsj, osv.

Bare noen spredte tanker og idéer.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg👍
Hvis det skulle være noe jeg kanskje kan bidra med for at du skal lykkes bedre neste gang, så kan du vurdere jaktsøvlene til Viking, Hunter GTX 2. 
Jeg har hatt de i 3 år nå, med 3 saftige behandlinger med Kiwi skokrem FØR jeg begynte å bruke de. Jevnlig rengjort med børste og vann, deretter lagt på 2 lag med krem igjen, flere ganger i året. Jeg vasser i vann tørrskodd med de.

Å en duckteip i sekken, så kanskje du kunne bremset eller stoppet lekkasjen på skoen ved å teipe den ned. Virkelig nød det der.

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (8 timer siden):

Greit å lukke glidelåsen på regn/skalljakka og trekke den over fotenden av soveposen  for å unngå kontakt med våt teltduk. 

Hei. Yes. Jeg brukte stor pakkpose på fotenden og brukte skalljakka, lukket delvis glidelåsen og trakk den utenpå soveposen over lår, rompe og rygg for å isolere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (7 timer siden):

Hvis det skulle være noe jeg kanskje kan bidra med for at du skal lykkes bedre neste gang, så kan du vurdere jaktsøvlene til Viking, Hunter GTX 2. 

Ja, de tenker jeg funker bra. Jeg har Alfa g.tex.sko, men de er nok ikke like tette, fordelen er at de er lette, 600 gr. Jeg har litt trøbbel med knærne, Vikingstøvlene blir nok litt i overkant med tanke på vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skogens Stønn Mye bra tips. Klinkekula høres smart ut. Jeg har både lakenpose og har også en Altapose med komfort på minus 5, det er jo dette jeg burde hatt med på denne turen. (Som jeg innerst inne visste. Wishful thinking; "Dette går sikkert bra".) Vekta på 600 gr. var for fristende. Regnjakke: Enig i at det er bedre å bli klam fremfor at jakka drar inn vann. Så kan jeg ta med en vindjakke i tillegg, pluss ha med en poncho som dekker over sekk og kropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har nu inpregnerat ny ryggsäck ,shorts, kängor,byxholkar,damasker,packpåsar.(sedan vädrat en hel dag)

Lämnar sedan regskydd hemma till säcken men tar med plastpåsar samt en tjockare plast att sätta på ´topplocket´vid behov ev ok med en liten bit liggunderlag el EPS plast till att ha som underlag i Abside för utr mot våt mark och ´slå´2 flugor i en smäll.bara vända våta sidan ned som skydd.

Vid nästa fina dag starta tidigt och lägg ut utr på tork och ev vila lite till och städa tält och ät frukost bl viktigt vädra sovsäcken även på sommaren då även lite fukt sänker isoleringsförmågan.

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport sin poncho er ganske bra siden den er mer tubeformet enn firkanta, så da renner det ikke vann inn langs hele siden. Men lurt å modifisere med litt stamming i armene og et belte. Brynje syntetisk netting under ulla føler jeg hjelper når jeg er våt og trasker. Ellers er varm nok sovepose helt essensielt for meg, klær inni posen blir liksom ikke det samme. Jeg har en todelt pose med mindre isolasjon i ene delen for bruk sammen med isolasjonsjakke for å spare vekt, men det som skjer er at med mindre jeg drar en strikk rundt hvor todelingen skjer er at beina blir kalde tross den ekstra isolasjonen fordi overkroppen ikke lenger varmer opp posen men jakken. Enten må posen deles i soner, eller så må man ha like mye ekstra isolasjon på hele kroppen. Eventuelt legge klærne utenpå posen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnjakke eller kraftig skalljakke funkar betre under slike tilhøve. 

Mange skalljakker i dag er av den lette og mjuke sorten. Heilt ok som nødløysing under rette tilhøva, eller med nok kle under. Ved grisete forhold vil dei dog som regel klistre seg inn til kroppen som eit skinn i staden for å danne eit skall. Ofte då med påfylgjande sakte nedkjøling utanfrå og dårlegare prestasjona frå membran (litt alt etter type membran).

Då er det betre å bli klam men halde varmen nokolunde gjennom dagen, og skifte til tørr trøye med det same ein stoggar. Denne fobien mot å bli klam har eg aldri forstått, når forholda tilseier at blaut er alternativet. At ein er klam betyr som regel at kroppsfukt ikkje fordampar, og slik kjøler mindre. 

 

Av alle tilhøve synes eg 2 grader og sidelengs nedbør er det vanskeligste å kle seg for ift til nedkjøling. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (På 8.7.2022 den 10.35):

Helsport sin poncho er ganske bra siden den er mer tubeformet enn firkanta, så da renner det ikke vann inn langs hele siden. Men lurt å modifisere med litt stamming i armene og et belte. Brynje syntetisk netting under ulla føler jeg hjelper når jeg er våt og trasker. Ellers er varm nok sovepose helt essensielt for meg, klær inni posen blir liksom ikke det samme. Jeg har en todelt pose med mindre isolasjon i ene delen for bruk sammen med isolasjonsjakke for å spare vekt, men det som skjer er at med mindre jeg drar en strikk rundt hvor todelingen skjer er at beina blir kalde tross den ekstra isolasjonen fordi overkroppen ikke lenger varmer opp posen men jakken. Enten må posen deles i soner, eller så må man ha like mye ekstra isolasjon på hele kroppen. Eventuelt legge klærne utenpå posen. 

Hei. Ja, den ponchoen har jeg faktisk. Den skal nok bli med neste gang. Hvordan strammer du inn i armene og hva slags belte bruker du? Du bare stremmer inn beltet ved hofta på utsiden av ponchoen? Ja, jeg har flere soveposer, Alta m lakenpose blir nok med denne gang. Jeg skal ikke basere meg på klær denne gang med unntak av ullundertøy som jeg kun skal bruke i soveposen. Netting innerst høres bra ut, så blir det et luftlag helt innerst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (22 timer siden):

Regnjakke eller kraftig skalljakke funkar betre under slike tilhøve. 

Mange skalljakker i dag er av den lette og mjuke sorten. Heilt ok som nødløysing under rette tilhøva, eller med nok kle under. Ved grisete forhold vil dei dog som regel klistre seg inn til kroppen som eit skinn i staden for å danne eit skall. Ofte då med påfylgjande sakte nedkjøling utanfrå og dårlegare prestasjona frå membran (litt alt etter type membran).

Då er det betre å bli klam men halde varmen nokolunde gjennom dagen, og skifte til tørr trøye med det same ein stoggar. Denne fobien mot å bli klam har eg aldri forstått, når forholda tilseier at blaut er alternativet. At ein er klam betyr som regel at kroppsfukt ikkje fordampar, og slik kjøler mindre. 

 

Av alle tilhøve synes eg 2 grader og sidelengs nedbør er det vanskeligste å kle seg for ift til nedkjøling. 

 

Enig. Klam er helt greit i denne sammenheng, neste tur blir regnjakke med, evt bare poncho. Litt upraktisk, men dekker godt, også over sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.