Gå til innhold
  • Bli medlem

Leter etter lett regnjakke/ skalljakke!


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har Rab Downpour Plus 2.0 (se lenke) som jeg bruker ca mai t.o.m. september, alt fra gåtur etter jobb, dagstur og overnattingsturer i nærmiljø.

Lett nok jakke og tåler en skur over tid. Bonus: Ventilasjon under armene .

https://www.fjellsport.no/herreklaer/jakker/skalljakker/rab-downpour-plus-2-0-jacket-deep-ink

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig denne. Bare fått testet en regntur. Ultralett og god pusting (men alle nye funker jo bra til og begynne med). Litt liten i størrelse, og ganske kort. Jeg bruker normalt L, og denn passet meg i L, men er da ganske tight.

Ultimate Direction Mens Ultra Jacket V2, 174 g.  £110.50, 33,000 mm water entry pressure and 29,000 moisture vapor transmission rate. Fått ok tester.

Edit: Vurderte også den letteste OMM som var litt billigere. Tror noen butikker i Norge har disse. https://www.bikester.no/omm-halo--jacket-with-pockets-men-1497035_4479761.html

Endret av Flyalf
Lagt til mer om jakke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gjorde research for litt siden virket OR Men's Helium II Jacket https://sportoutlet.no/product/63646?c=6668 som det beste OR / Sportoutlet alternativet for lette regnjakker. Her oppgir de også vekt og vanntetthet (13 000 mm vannsøyle. 181 gram/156 gram), men ikke pustevne. Generellt vil ikke *jeg* kjøpe produkter som ikke vil oppgi helt sentrale specs, og for regnjakke vekt, vanntetthet og pusteevne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas1986 skrev (21 timer siden):

"alt" er jo utsolgt overalt 😅🙈 Hadde tenkt å kjøpe en rimelig jakke til rundt 1000 lappen siden den kun var tiltenkt lette sommerturer 😅 

Sjekk VPG, de har BD Stormline til 1099. Den er ikke ultralett, men lett for å være en jakke med lommer og lufting under armene.

Stretch stoffet til BD er har ikke samme "plastic feel" som enkelte andre materialer. Er mykere og gir god bevegelsesfrihet. Jeg har BD Fineline som er en enklere variant med kun brystlomme, er fornøyd med den så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas1986 skrev (42 minutter siden):

De hadde inne black diamond stormline hos lokal Sport1, så det ble en sånn ☺️ Takk for tips ☺️👍🏻

Har hatt en slik i mange år, og den funker bra til sitt bruk, særlig prisen tatt i betraktning. Jeg burde nok vært flinkere til å vaske og impregnere den, men har stort sett brukt den i forbindelse med pendling, men opplever den fortsatt som nokså tett. Godt kjøp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas1986 skrev (På 3.7.2022 den 9.13):

Har en klattermusen freke, men syns den er for tung i stoffet og for plasskrevende sommerstid.. Vurderte å prøve denne: 

https://www.stellarequipment.com/product/m-ultralight-shell-jacket2-orange/

 

Men er litt skeptisk til jakke uten ventilering under armene.. Er redd for at jeg skal gå på kok 😅 

Jeg har to jakker derfra. En med lufting under armene og en uten. Den uten er mest behagelig på sommer da den er lettere og smalere i fasongen, men jeg blir fort varm. Så for min del må nye jakker jeg går til anskaffelse av ha lufting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (2 timer siden):

Jag har en HH Loke 700 skr på xxl men finns ej där längre bra ventilation och fickor.

Jeg har også en HH Loke, og synes den i grunn er ganske dårlig. Hetta er elendig og det lar seg ikke gjøre å lukke lomneglidelåsene uten at de hekter i stoffet. Det bedre er at den er lett, og pakker lite, men helheten er så bedrøvelig at den henger ubrukt i skapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns väl ingen skaljacka som ej är varm pga att det är en rengnjacka,ang blixtlås så är nog problemet på alla lätta jackor så väger blixtlåsen mkt och tilv sätter på en mindre och då kommer aut tyget lättare att  fastna.

Jag har ej anv jackan och ska ha den som en regnjacka och som vindplagg när det blåser igenom fleec.

Köper man en skaljacka för 2-3T till normalpris kanske man kan hitta bättre varor med bättre design och material bl med nät inv för extra ventilation men då ofta för tunga och mer till vinterbruk eller för pro anv som arbetsjacka.

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henge meg på denne tråden her, jobbar med og få ned vekta på sekken jakka eg har i dag er ei gammaldags bomull/polyester jakka frå 90 talet. Heilt super vår og haust men ikkje når eg skal gå langt, denne eg har vege sikkert 2 kg og fylle opp halve sekken omtrent.

 

Eg er typen som kun reise på overnatting til fjells når det er eit skikkeleg høytrykk og berre om sommaren, Hardangervidda.

Veit ikkje om den treng vera vanntett men må vera vindtett må ikkje vera for klam eller for tung eg er typen så kvir meg for og bruka penga for og vera ærlig. Sportsoutlet er ikkje så dumt då da er ‘’in the hood’’ . Buksa eg har er ei Stormberg eg fann på Fretex, fungere veldig greit til mitt bruk så er ikkje alltid ein treng bla opp for og bli fornøgd sjølv om det er mykje viktigare enn kva det kostar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akselsen skrev (På 4.7.2022 den 22.19):

Kjøpte nettopp Outdoor Research helium 2 i både bukse og jakke. Jakken veier 175 gram og pakkes så liten at du så og si kan putte den i lomma. Kjøpes på Sports outlet litt over tusenlappen.

Hvordan er passformen på denne? Synes å huske fra tidligere da jeg sjekka litt omkring denne at den ble beskrevet som litt "posete" rundt midja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Köpa material och sy ihop någon produkt är ej så svårt,men det som skiljer märkeskläder är oftast design.

Jag har provat många märken lågprismärken  och de flesta ev. alla är bylsiga och väger då mer.

Jag har fått köpa kläder designade för klättring,fast de ska anv till vandring Norröna falketind flex,anv 4v fortfarande i nyskick suttit mkt direkt på vassa stenar ,ihopsydd av många delar detta tar tid och kostar då lite extra även om de sys i lågprisländer samt kräver mer kontroll av sömmar osv.

Hade det varit avtagbara ben så hade det varit alla rätt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.