Gå til innhold
  • Bli medlem

trenger liten DAB radio


Tom42

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten DABradio - hjemme, et sted jeg ikke hae vært på et halvt år grunnet brannskade,  Den jeg har "ett eller annet sted" er liten og lett,  Går på batterier og nett.  kostet ca 250 kroner, og var anbefalt av mange her på ff:  Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tom42 skrev (28 minutter siden):

Jeg har en liten DABradio - hjemme, et sted jeg ikke hae vært på et halvt år grunnet brannskade,  Den jeg har "ett eller annet sted" er liten og lett,  Går på batterier og nett.  kostet ca 250 kroner, og var anbefalt av mange her på ff:  Forslag?

Kanskje denne?

spacer.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan klare deg med øreplugger har biltema en som veier 70,5 gram (veid på vekta mi her uten øreplugger). Ørepluggene fungerer også som antenne. Du trenger ikke bruke de som følger med (som jeg ikke syntes var spesielt gode) hvis du har noen andre.

Den lades opp med USB micro og har både DAB+ og FM. I tillegg har den en inebygget FM-sender som gjør at du kan bruke den som en overgang mellom DAB+ og en hvilken som helst annen FM-radio, for eksempel en bilradio. Det følger med ei egen DAB-antenne som plugges inn i stedet for øretelefonene for å bruke den som overgang, så du slipper å ha ørepluggene hengene som antenne. Den har også sleep-funksjon så man kan få den til å slå seg av etter alt fra et kvarter til halvannen time (i 5 steg).

Litt knotete betjening fordi "rattet" er alt for glatt. Jeg har krympet på litt krympeplast rundt rattet for å bøte på dette, og det fungerer bra.

Hvor lenge batteriet varer har jeg ikke testet.

Bruksanvisningen forteller det meste:

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/lyd/radio/dab-radio-med-fm-sender-2000042508

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (23 timer siden):

Jeg har en liten DABradio - hjemme, et sted jeg ikke hae vært på et halvt år grunnet brannskade,  Den jeg har "ett eller annet sted" er liten og lett,  Går på batterier og nett.  kostet ca 250 kroner, og var anbefalt av mange her på ff:  Forslag?

batterkapasitet 14 time. og så er den hvit

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på denne. Jeg ser også etter en liten og lett DAB-radio, til en fornuftig pris, men som har høyttaler. Generelt har jeg vært imot radio på tur, men skal på tur med madammen og ungene i år, og tenker at det kunne vært hyggelig med en radio om kvelden når ungene har lagt seg i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på dabradio så er det gamle tråder med anbefalinger.  Jeg har kjøpt sony radioen som ble anbefalt i post 2 (den fantes også i hvit).  Koster en del (bitelitt billigere da jeg kjøpte men fortsatt i øvre prissjikt).  Den har høyttaler og er oppladbar (ifølge spec ca 15t batteritid).  Den er med meg på alle turer og ferier.  Knallgod radio og så liten at den kan ligge i lomma:-) så får også anbefaling fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (1 minutt siden):

Søk på dabradio så er det gamle tråder med anbefalinger.  Jeg har kjøpt sony radioen som ble anbefalt i post 2 (den fantes også i hvit).  Koster en del (bitelitt billigere da jeg kjøpte men fortsatt i øvre prissjikt).  Den har høyttaler og er oppladbar (ifølge spec ca 15t batteritid).  Den er med meg på alle turer og ferier.  Knallgod radio og så liten at den kan ligge i lomma:-) så får også anbefaling fra meg.

Jeg har også samme radio, og er veldig fornøyd med den. Den tar ikke veldig mye plass, og kjekt at den er oppladbar. Har dog fått med meg at det har vært en del som har fått problemer med av/på-knappen på denne, som er en "skyveknapp". Det har visst forekommet at knappen har blitt ødelagt ved at folk har dytta litt (for) hardt for å skru den av og på, så greit å være obs på det.

Kan ellers nevne at radioen har tre taster for lagring av favorittstasjoner (1, 2 og 3 naturlig nok), og i tillegg kan man bla seg gjennom resten av lista med lagrede kanaler vha. skjermen. Uttrekkbar antenne er også et pluss, i tillegg til en liten støttefot på baksida slik at radioen står litt stødigere. I tillegg er det AUX-utgang dersom man skulle ønske å benytte hodetelefoner.

At radioen er oppladbar funker fint på kortere turer, men skal man være ute på tur/ekspedisjon i lengre tid så bør man kanskje vurdere en radio hvor man kan bytte batteri (AA eller AAA) underveis. Man kan selvfølgelig lade med powerbank, men da vil man i tillegg få et energitap i overføringa her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.