Gå til innhold
  • Bli medlem

Barents Outdoor teltstenger


Anbefalte innlegg

Har for øyeblikket to stykker av Trollheimen Classic 3 i hus. 

2021 og 2022 modell. Selve 2022 modellen har noen små endringer; som større inngang I innerteltet, anderledes fester for innerteltet til ytterteltet og en logo påsydd ved døra. Mulig noen fler jeg ikke har oppdaget.

Det er en vesentlig forskjell og det er stangsettet.

2021 modellen kommer med DAC FeatherLight NSL Green 9mm 3x330cm. 33cm segmenter.Veier 580gram inkludert rephylse, ekstra stangledd og pakkpose.

2022 modellen kommer med Barents 11mm 3x330cm 44cm segmenter. Og veier 932gram inkludert rephylse, ekstra stangledd og pakkpose.

En differanse på hele 352 gram på et stangsett 🙄

 

DAC har kanskje problemer med å levere stenger for tiden. Men disse 11mm hesjestaurene er ikke akkurat imponerende. Jeg har liten tro på at disse stengene er noe sterkere, det er gått opp i godstykkelse for å oppnå styrken til kvalitetsstenger.

Vekten på teltet er ikke lengre i nærheten av hva det er oppgitt til pga stangsettet.

73358353_Screenshot_20220628-035504_SamsungInternet.thumb.jpg.cdf4abe25e000d8650e60065bf4502b0.jpg

20220701_002423.thumb.jpg.cb222d801bdc3f8fd9a181a929bd0042.jpg

2021 med alt av innhold.

20220701_002437.thumb.jpg.22e36179d29a55190d097a1473cca783.jpg

2022 med alt av innhold. 

 

Endret av Faun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er generelt skeptisk til slike komponenter som er "rebranded" uten at det oppgis original produsent eller flere detaljer, det er sjeldent et kvalitetstegn i mine øyne. Barents Outdoor produserer selvfølgelig ikke egne aluminiumsstenger, så dette er slikt som umiddelbart trekker ned kvalitetsinntrykket og inntrykk av seriøsitet betraktelig for min del.

Antar at de stengene med diameter 11 mm og segmentlengde 44 cm er samme stenger som Helsport bruker for sine Trek-telt, slik som denne, altså Yunan-stenger? Helsport selv sier vel at Trek-teltene er beregnet på mer typisk camping-telting enn villmarkscamping, så styrken og vekten på teltstengene er også deretter.

Skuffende om det er tilfelle at Barents nå sender med budsjett-stenger på teltene sine, prisene på teltene tilsier jo at det burde være kvalitetskomponenter, særlig på så viktige komponenter som teltstengene!

Ut fra nettsiden er det slik jeg ser det oppgitt "Barents" på teltstengene på alle teltene, slik at det ikke fremkommer produsent på noen lenger?

Siste; ser at Trollheimen 3 Ultralight har 9 mm stenger. Ser ut som det kun er Ultralight-teltene til Barents som har teltstenger på 9 mm. Både Trollheimen Basic og Classic har 11 mm. Er teltstengene på Ultralight-teltene da svakere enn på Basic/Classic, eller er det her benyttet sterkere stenger fra kvalitetsprodusent à la DAC? I og med at prisen på Classic og Ultralight er den samme, så er det jammen ikke godt å si...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (28 minutter siden):

Jeg er generelt skeptisk til slike komponenter som er "rebranded" uten at det oppgis original produsent eller flere detaljer, det er sjeldent et kvalitetstegn i mine øyne. Barents Outdoor produserer selvfølgelig ikke egne aluminiumsstenger, så dette er slikt som umiddelbart trekker ned kvalitetsinntrykket og inntrykk av seriøsitet betraktelig for min del.

Antar at de stengene med diameter 11 mm og segmentlengde 44 cm er samme stenger som Helsport bruker for sine Trek-telt, slik som denne, altså Yunan-stenger? Helsport selv sier vel at Trek-teltene er beregnet på mer typisk camping-telting enn villmarkscamping, så styrken og vekten på teltstengene er også deretter.

Skuffende om det er tilfelle at Barents nå sender med budsjett-stenger på teltene sine, prisene på teltene tilsier jo at det burde være kvalitetskomponenter, særlig på så viktige komponenter som teltstengene!

Ut fra nettsiden er det slik jeg ser det oppgitt "Barents" på teltstengene på alle teltene, slik at det ikke fremkommer produsent på noen lenger?

Siste; ser at Trollheimen 3 Ultralight har 9 mm stenger. Ser ut som det kun er Ultralight-teltene til Barents som har teltstenger på 9 mm. Både Trollheimen Basic og Classic har 11 mm. Er teltstengene på Ultralight-teltene da svakere enn på Basic/Classic, eller er det her benyttet sterkere stenger fra kvalitetsprodusent à la DAC? I og med at prisen på Classic og Ultralight er den samme, så er det jammen ikke godt å si...

 

Helt enig med deg. Skulle også likt å vist specs på dette stangsettet.

Nå er Classic-serien en konkurrent til Pro-serien til Helsport. Hvis Barents sine 11mm stenger er Yunan-stengene du linker til så har en fått et 4-sessongs telt med campingstenger. Vektmessig passer de beste i bagasjerommet på bilen 😁

Helsport har  vært tomme for reserve stenger fra DAC i lengre tid. Så det tyder kanskje på at det er problemer med levering/produksjon av DAC stenger.

 

Jeg har et stangsett fra et Helsport vintertelt. Disse er DAC FL NSL Green 10.25 45cm segmenter, lengden på disse stengene er 330cm. Vekten på fire slike er kun 22 gram mer enn Barents sine 11mm 3x330. 

 

Endret av Faun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAS skrev (7 timer siden):

Har dere forsøkt å få svar fra Barents?

Kunne såklart sendt de en mail. Men sendte spørsmålet via Facebook. De har besvart alle mine andre spørsmål vedrørende valg av telt og andre spørsmål. Det kommer sikkert et svar etter hvert.

Jeg syns jo det et litt rart at de ikke oppdaterer vekten på teltstengene når de har endret type. For min del sto det mellom Fjellheimen Pro og Trollheimen Classic. Trollheimen var litt tyngre på papiret 3.9kg mot 3.6kg Fjellheimen.

Men Trollheimen har en del flere detaljer, sterkere bunndunk, lik lengde på stenger, muligheter for å åpne fronten på godversdager eller for veldig god ventilasjon på varme dager.

Jeg syns Barents har laget et meget bra telt, og syns da det er veldig synd at det nå leveres med dette stangsettet.

UL/SL-telt ønsker jeg ikke da både guttungen og hund er med på tur. Samt jeg vil ha noe som tåler vær og vind.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er annonsert med en type stenger og noe annet er levert vil det foreligge en mangel etter forbrukerkjøpsloven. 

§ 16.Mangel

Tingen har en mangel dersom

c.den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

Kjøper kan kreve retting eller omlevering, prisavslag eller heving av kjøpet, jf. §26. 

Etter svaret fra Barents å dømme virker det dog som det er en oppgradering så lenge man kan leve med vekten 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora J. Helliksen skrev (9 minutter siden):

Det stemmer at vi for 2022-sesongen har endret stenger på alle våre telt. Disse blir produsert av Yunan i Korea. En av de (etter vår erfaring) to beste stangleverandørene i verden. Når vi startet Barents gjorde vi flere små og store valg for å differensiere oss fra andre aktører. Sterkere stenger var også et ønske. Så gjennom hele 2021 (og fortsatt - for det er en pågående og kontinuerlig prosess for å forbedre oss) har vi blant annet gjennomført uttesting av flere ulike stangtyper i samarbeid med Bengt-Are Barstad. Telt og stenger har vært i bruk hver eneste natt i perioden, og stengene vi bruker i dag er vesentlig sterkere. De har færre stangbrudd og holder fasongen lengre. De har ikke bare en større dimensjon som nevnt her, men også tykkere vegger. Lengre segmenter har også en effekt. Du må gjerne ta direkte kontakt også med Bengt-Are hvis du vil høre enda mer om hans erfaringer på dette (@1000dagerute på Instagram/Facebook).

Takk for oppklaring! Et lite tips er å inkludere litt flere slike detaljer på nettsidene deres etterhvert. Entusiaster er som regel opptatt av detaljer, og der slikt ikke er oppgitt blir det fort spekulasjoner slik som det ble litt her i tråden, noe som egentlig ikke kommer noen til gode. Både Helsport og Hilleberg har tydelig informasjon om teltstengene sine på sine respektive hjemmesider. Som sagt er jeg personlig ganske skeptisk til slike "rebrands" uten særlig mer informasjon. Både Helsport, Hilleberg, Helinox (ikke telt riktignok) oppgir jo at de bruker DAC-alustenger heller enn å benytte andre betegnelser på disse.

Har du mulighet til å si noe mer om hvilke type Yunan-stenger det er dere benytter i Barents? Fra Helsports Pole and pole channel systems ser jeg at det er Yunan Pressfit som benyttes for Helsport Trek ("camping"-teltene):

Sitat

Trek poles:
All tents in this category have Yunan Pressfit poles, made using the aluminium alloy 7001-T6.

 

Det er jo selvfølgelig en sammenheng mellom dimensjon (diameter, godstykkelse og segmentlengde) på teltstenger, men som du sier vil jo nødvendigvis vekta øke tilsvarende. Jeg antar at dette er en av grunnene til at Helsport bruker 11 mm Yunan heller enn 9 mm DAC på "camping"-teltene, da de ikke er tiltekt å bæres like langt. Vekta på stengene vil dermed bli mindre vektet (ironsik nok?) i valget.

Det er jo derfor det er litt fokus på et kompromiss her; vekt, styrke og pakkbarhet må ses i sammenheng. En stang med diameter 11 mm og større godstykkelse vil følgelig være sterkere enn en stang på 9 mm med tynnere gods under forutsetningen om at materialet er det samme – det er jo her de ulike produsentene skiller lag. Jeg har ikke komplett oversikt, men mitt Helsport Svalbard High 3 Camp (2011) har Yunan Air-Hercules FC-stenger, men vet at Helsport ikke lenge etter gikk over til å benytte DAC-stenger på X-trem-teltene sine, noe jeg antar skyldes bedre sikkerhet mot stangbrudd. Diameteren forble vel uforandret.

For å vri litt på det, og se det fra en annen vinkel; vil dere si at Yunan-stengene dere benytter er sterkere enn DAC-stenger på 10,25 mm (som er den største diameteren på "standard" teltstenger fra DAC jeg kjenner til)? Man må jo sammenligne epler og epler, så langt det lar seg gjøre.

Ellers vil jeg si at jeg synes dere gjør mye bra i Barents Outdoor, det trengs virkelig en utfordrer som dere på markedet nå!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skyte inn; Drit i å rebrande, med mindre dere har drevet med produktutvikling og/eller produksjon. Og ingen andre selger samme produktet. Det gir hvertfall meg et dårlig inntrykk. Sleng gjerne på en Barents logo. De kan til og med kalles "Barents light" og "Barents extreme'. Men la det gå tydelig frem at produktet i seg selv er Yunan something something. Ikke dra en Stormberg: "Vi lanserer nå vårt eget friluftsutstyr". Nei, nei dere gjør ikke det. Dere bare selger noe med egen logo. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på litt tynnere stenger, og litt tykkere stenger er enorm etter min erfaring. MYE stivere, sterkere og mindre bevegelse i teltet (mindre bråk).

Jeg har originalstenger til mitt Fjellreven Abisko Endurance 3, men vinterstid bruker jeg stangsettet til Keb Endurance 3. Det blir ett helt annet telt med de tykkere stengene.

Jeg vil si det er verdt de ekstra grammene. Ett par hundre gram er det du sparer om du husker å pisse før du vandrer fra bilen, men nå som du fikk forklaringen får du vel kanskje byttet stenger om du vil prioritere vekten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Barents outdoor kom med et trivelig svar. Siden jeg hadde kjøpt teltet midt inni bytte av stenger så tilbydd de å bytte 11mm mot 9mm. Men endte opp med å sende meg et sett med 9mm DAC.

Så jeg har brukt 9mm stengene i sommer på tur. 11mm har ligget hjemme, de blir nok heller brukt om teltet blir med på en tur i vinter.

20220722_235049.thumb.jpg.0bf77855b76e25457af82518fb5bde68.jpg

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.